Det endte med at blive et omfattende arbejde at få HH 1 på skinner igen i forhold til, hvad der var regnet med der skulle til for at forlænge HH 1's liv.
HH 1. Foto: Finn Madsen
Siden februar har HH1 opholdt sig på Djursland hos Henrik Høyer Nielsen, der har Dansk Motor- og Maskinsamling.
Det var dampmaskinen, der skal efterses. Ikke kedlen, men selve den mekaniske del, lød det. Det endte med at blive et noget mere omfattende arbejde i forhold til, hvad der var regnet med, - Dampmaskinen var totalt slidt op. Og så gik det jo hverken værre eller bedre, end da den skulle testes, så døde netop kedlen. Da maskinen blev kold kommer der vand ud af kedelrørene, og det stod klart, at mere arbejde ventede. 66 rør i kedlen måtte ud og de er nu skiftet.
Fredag den 27. juni blev HH1 synet, og alt kørte på skinner. Og derfor kører HH 1 igen fra den 28. juni på museets skinner.
Lokomotiv HH 1
Damplokomotivet er bygget i Kassel, Tyskland, i 1921 hos Henschel & Sohn. Lokomotivet har været med til at bygge DSB’s dobbeltspor til Hillerød, Bogø dæmningen og
motorvejen fra Rødby til Storstrømmen. Herefter blev lokomotivet brugt i brunkulslejerne Ejstrup ved Skjern og Ahler kulleje ved Troldhede.
ocmp/fvm/2025-06-29