Fra nytår kommer "Nordjyske Jernbaner" til at stå for en større del af trafikken på skinnerne syd for Aalborg
Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift i 2017, hvor selskabet kom til at stå for trafikken på strækningen fra Skørping til Frederikshavn. I forvejen var lokalbanerne til Hirtshals og Skagen også på regionale hænder. Siden dengang er der blevet arbejdet på at forbedre den kollektive trafik.
Man har forsøgt at optimere køreplanerne, man har øget frekvensen af togene, man har nedsat rejsetiderne - og med nye togsæt har man også forbedret komforten. Man har desuden åbnet ny station i "Hjørring Øst".
Siden 2018 er der kommet flere passagerer - 49 procent flere på regionalbanerne og 9 procent på lokalbanerne. Ligeledes kører hver enkelt passager også flere kilometer, når de rejser med tog - her er en fremgang på 31 procent.
Men den ovennævnte udvikling har en pris rent økonomisk - og den pris vokser endda fra nytår, når aktiviteten hos Nordjyske Jernbaner skal øges yderligere.
Potentielt var der brug for, at politikerne i "Udvalget for regional udvikling og innovation" i værste tilfælde skulle finde op mod 20 millioner kroner - eller alternativt sænke serviceniveauet.
Administrationen i Region Nordjylland anbefalede et scenarie, hvor der blev skåret i antallet af togafgange, der ville betyde, at den nuværende halvtimesdrift ville blive afløst af færre tog flere steder. Og derudover ville togene i ni uger om året køre efter en feriekøreplan. Region Nordjyllands egne beregninger viste, at konsekvensen ville være, at "500.000 passagerer vil blive berørt årligt". Samtidig har vurderingen været, at "mindst halvdelen" af passagererne på de berørte afgange helt vil droppe togtrafikken som konsekvens af serviceforringelsen. Det frygtede scenarie er dog i sidste øjeblik afværget. For umiddelbart inden det afgørende udvalgsmøde kom der en stor økonomisk håndsrækning - fra statens økonomiaftale med regionerne. Med den er der tilført knap otte millioner kroner, som kan bruges til togdriften i Region Nordjylland.
Ændringerne
Den mest markante ændring i den nordjyske togtrafik bliver, at Nordjyske Jernbaner fra begyndelsen af 2026 kommer til at køre helt til Hobro. Det er en konsekvens af en aftale, som Region Nordjylland har indgået med Transportministeriet.
Fra årsskiftet vil alle tekniske forhindringer for at køre regionaltog til Hobro være ryddet af vejen. Og det betyder, at Nordjyske Jernbaner nu kommer til at stå for al betjening af nærbanestationerne Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden. Der vil naturligt nok være ekstra driftsudgifter forbundet med udvidelsen af aktiviteterne.
Ændringen er en afledt konsekvens af, at DSB's intercitytog fremover kun skal have nordjyske stoppesteder i Hobro og Skørping - inden de landsdækkende tog kommer til Aalborg. Så hvis du sidder i et DSB-tog, så kan du altså fra nytår ikke længere komme af i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.
At ansvaret for den regionale togdrift øges markant hos Nordjyske Jernbaner, det kunne faktisk have fået markante negative konsekvenser for de nordjyske togpassagerer. For det koster penge, når der skal køre flere tog - og de penge skal som udgangspunkt findes hos Region Nordjylland. Man har fundet op mod 20 millioner kroner til udvidelsen
Færre tog i ferierne
Der bliver længere mellem togene, når solen står højt på himlen. Selv om økonomiaftalen altså i nogen udstrækning har sikret, at frekvensen på togene hos Nordjyske Jernbaner kan bevares, så skal du som nordjyde alligevel vænne dig til, at du i ni uger om året fra 2026 skal navigere i en feriekøreplan. Feriekøreplanen vil omfatte seks uger i sommerferien og derudover også vinterferie, efterårsferie og påske. Feriekøreplanen vil komme til at minde om en weekendkøreplan - altså med timedrift i stedet for halvtimesdrift.
fvm 2025-06-13