Du er ikke forbundet. Nyhedsbrevet kan inkludere nogle brugerinformationer, så de vises måske ikke korrekt.

2024 august nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

2024 august nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

Nyhedsbrev
august 2024

 Kære:  Gæst ‍

 

Dette er august udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen. 

   


Sommerens veterantogskørsler slutter snart - men du kan nå det endnu

M‍useumsbanen

Motortog onsdag 28. august, 4. september, 25. september 

  

Mariagerbanen

Kører sidste sommersøndag den 25. august som en del af trekantruten. 

 

Bloustrødbanen 

Kører: 1/9 og 15/9. 

 

Museerne:

Djurslands Jernbanemuseum

I august er museet åben hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16.

 

Gedser remise

Åbent mandag til søndag fra kl 10-16.


‍Jernbanen nr 4-2024 er på vej

 

Jernbanen er desværre lidt forsinket og kan først forventes i din postkasse i begyndelsen af september. 

 

Glæd dig til artikler om blandt andet:

 Ajour,  Fjernbanens forsvundne FC – del 3,  Tre jubilæer ved Lokaltog

 Sydhavnsmetroen åbnet,  På sporet af Troldhedebanen – del 1

 Farvel til Langå kommandopost,  MY-jubilæer i Wittenberge

 Den catalanske kystbane,  Ajour veterantog

 

Læs allerde nu artiklen om den Catalanske kystbane her


‍Billedvisning i Herlev

 

Mo1816 og My1116 ved Rungsted kyst 15-8-1981. Foto: Johs. Damsgård Hansen

Mandag den 26. august:

I oktober 1984 ophørte DSB’s MO-vogne kørslen på Lille Nord, og en epoke på 50 års motorvognsdrift (hvis man også tæller forgængeren MP med) blev afsluttet. Johs. Damsgård Hansen viser billeder fra de sidste år med DSB's MO-vogne på Sjælland.


Mandag den 30. september:

I slutningen af 1970’erne indledtes modernisering af en række jyske sidebaner med indsættelse af nye motorregionaltog litra MR. Dette betød også et farvel til ”gammeldags togdrift” med lokomotivtrukne tog og styrevognstog med MO. Jens Toft Ingemann ser tilbage på trafikken i Jylland og på Fyn i sidste del af 1970'erne med et potpourri af ikke tidligere viste fotos.


Mandag den 28. oktober:

I sommeren 2022 afholdte SJK i samarbejde med LKAB og Trafikverket et stort arrangement på Malmbanen, i anledning af 100 året for elektrificeringen af strækningen, hvor der blev kørt malmtog med R-maskine og DM3 kobbelstangs el-lokomotiv. Tommy O. Jensen viser billeder fra turen.


Mandag den 25. november:

Programmet er endnu ikke fastlagt, men mon ikke der kan findes noget spændende fra DJK’s righoldige fotoarkiv, der fortjener at bliver vist frem?


Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:30.


Varighed ca. 1 time. Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.

Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk et par dage før arrangementet.


‍DJK Hovedstadsområdet

Den 23. oktober kl. 19:00

Her får vi besøg af Lasse Toylsbjerg-Petersen der igennem 27 år har beskæftiget sig indenfor jernbanebranchen blandt andet som salgsdirektør for lokomotivleverandøren Bombardier Transportation nordiske afdeling. I dag er han selvstændig konsulent, hvor han har fingeren på pulsen, om hvad der sker både her i Danmark samt udlandet. På mødet vil han fortælle om udviklingen indenfor moderne togmateriel primært baseret på den store togmesse Innotrans i Berlin i efteråret 2024, men også om tankerne bag og jernbanens udfordringer.


‍Midtjysk afdeling

Torsdag den 12. september

Bemærk ændret dato

Foredrag med Hans Henrik Larsen, som vil fortælle om sit virke som sikringsmontør ved jernbanen gennem mere end 4 årtier.

Arrangementet finder sted fra kl. 19:00 i Folkehuset, Ankersgade 21, lokale 2, 8000 Århus C.


‍Nyt tag på remisen i Bramming

Foto: H C. Nørup

 

I 2022 startede arbejdet med ansøgninger om fondsmidler til at få udskiftet taget på Bramming remise.

Sidst på året 2023 modtog VtV fondsmidler fra:

Esbjerg kommunes Byfond 150.000 Kr.

Nordlys 200.000 Kr.

A. P. Møller og Hustru Chasine Mc-Kinney Møllers Fond. 550.000 Kr.

Det forberedende arbejde blev påbegyndt d. 7. maj af VtV´s medlemmer hvilket involverede afmontering af udvendig belysning samt flytning af diverse vogne for at give plads til stillads. Tagudskiftningen blev påbegyndt d. 21. maj og blev afsluttet d. 30. juni.


Meget arbejde i remisen har været gået i stå, da der bl.a. har været nedstyrtningsfare pga. løse tagsten. Samtidig har der været et meget stort oprydnings og rengøringsarbejde af nedfalden understrygning, gammelt tømmer og andet. Det nye tag er lagt efter nutidens standarder med undertag i stedet for understrygning hvilket også burde gøre bygningen mere tæt. 

 


Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift

Forfatter: Olaf Skov, Forlag: Eget forlag, Udgivelsesår: 2024

Antal sider: 252, Indbinding: Paperback, Størrelse: 21x29,7 cm

Pris kr.: 299,00  - Bestil nr. 1203.

 

Denne bog beskriver Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Den omtaler den besværlige start, der måtte udskydes, da entreprenøren gik konkurs, og bevillingshaverne måtte træde til med både lån og forskud. Desuden omtales ”mordet på afholdshotellet” og krigen mellem privatbanerne i Kolding om den fælles ledelse.

Banen var stærkt savnet til transport af tørv og brunkul, hvorfor der blev påbegyndt en midlertidig godstransport efterhånden som sporene blev lagt. I årene 1919-1920 anskaffede Troldhedebanen 230 godsvogne, næsten lige så mange som DSB. 



‍Busstoppesteder i Danmark

Forfatter: Jef Pallavicini

Pris kr.: 298,00  - Bestil nr. 2165.

Bogen tager med sine mere end 300 illustrationer læseren med rundt til de fleste egne i Danmark. Fra Fanø til Bornholm og fra Skagen til Kruså. Desuden også et kig nordpå til Færøerne og Grønland.


Den giver et øjebliksbillede og beskriver designet, alsidigheden og diversiteten af busstoppesteder, stoppestedsskure og læskærme i Danmark. Fra den simple græsrabat til det aflukkede - og måske opvarmede - venterum.


Udover at virke som en samfundsmæssig nødvendighed er stoppestedet også en del af den danske designkultur. Designere/arkitekter som Poul Cadovius, Steen Østergaard, Børge T. Lorentzen, Knud Holscher og Ove Rix har alle givet deres bidrag til ventefaciliteter.


‍Langs spåret 2023

250,00 DK - Bestil nr. 1599

 

Längs spåret 2023 er bogen for dig, som vil vide, hvad der skete ved Sveriges jernbaner og sporveje i 2023 med hovedvægten på rullende materiel. Bogen er et supplement til Trafik-Nostalgiska Förlagets bog Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar 2023.

I denne bog kan man læse om årets store nyheder, om det rullende materiel hos de forskellige jernbaneselskaber, om de lokomotiver der kan køre fra Sverige til Tyskland og Østrig, samt hvornår kong Carl den 16. Gustaf var ude og rejse med tog, og om en genopstået svensk lokomotivfabrik.


Rundnasen und Kartoffelkäfer

Navnene rundnæse, tyknæse eller kartoffelbille identificerer en af ​​de diesellokomotivtyper, der nu har opnået kultstatus. Med licens fra EMD rullede i alt 159 maskiner til Norge, Danmark og Ungarn fra lokomotivfabrikken NoHAB i Trollhättan, Sverige, fra 1954 og frem. 

Til dette formål byggede AFB 40 belgiske og fire luxembourgske kartoffelbiller. Lokomotiverne er afledt af den amerikanske F-serie og B-klasse, men blev tilpasset europæiske forhold. Driften ved statsbanerne i Norge og Danmark sluttede i 2000/2001. Et par år tidligere havde AFB-søstrene sagt farvel i deres oprindelige form, og i Luxembourg i 1994. Siden har mange af de robuste lokomotiver stadig været i brug på diverse privatbaner, især i Danmark. og Sverige, men også i Tyskland.

Første del af bogen ser tilbage på de seneste driftsår ved de respektive statsbaner. Anden del omhandler de lokomotiver, der stadig er aktive i det 21. århundrede, med fokus på Tyskland.

350,00 DKK (inkl. moms) Bestil nr. 1598.