Du er ikke forbundet. Nyhedsbrevet kan inkludere nogle brugerinformationer, så de vises måske ikke korrekt.

2024 oktober nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

2024 oktober nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

Nyhedsbrev
oktober 2024

 Kære:  Gæst ‍

 

Dette er oktober udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen. 

   


‍DJK arkiv skal flytte

I september fik DJK den kedelige meddelelse, at vores lejemål på arkivlokalet i Fabriksparken i Glostrup er blevet opsagt, da ejendommen er blev solgt til nedrivning og etabling af ny virksomhed.

Det betyder, at Arkivet nu skal i gang med at finde nye lokaler i størrelsesordenen 400-500 kvadratmeter for at kunne huse det omfattende jernbanehistoriske arkiv.

Byudviklingen i det nordlige Glostrup lokker ejendomsudviklere til, godt hjulpet af den nye letbane, der er under etablering i Ring 3 mellem Ishøj og Lundtofte. I sig selv er det jo positivt, men har også den konsekvens, at ældre bygninger, kontorer og lagerlokaler langs den kommende letbane hyppigere blive handlet, fordi de er attraktive for ejendomsudvikling. Denne udvikling ses også i tiltagende grad i Herlev, hvor DJK’s klubhus er beliggende.

 

Læs lidt mere.

Tekst of foto: Ole-Chr. Munk Plum


‍Halloween og flotte græskarlygter på Handest Station

 

Torsdag aften den 17. oktober var der liv, aktiviteter og musik på Handest Station. En stor flok børn og forældre fra byen havde fundet vej til stationen medbringende de flotteste udskårne græskarlygter med lys.

 

Veteranbanen var ”vært” ved ristede skumfiduser til børnene, medens de voksne kunne varme sig med en kop kaffe. Med fem minutters forsinkelse ankom Halloween-toget fra Mariager. Her blev togets gæster modtaget af både de flotte lygter, der stod og lyste på perronen og de muntre og livsbekræftende toner fra veteranbanens husorkester Sigfreds Fodvarmere.

 

foto: Asger Christiansen


‍Jernbanen nr 5 og M bladet nr. 4 er på vej i den postkasse

 

De to blade er sendt til trykkeriet og kan forventes i din postkasse i slutningen af oktober.  


‍VTV har fået ung pige i huset

 

24-årige Sigrid Brask fik øje på striben af gamle jernbanevogne, der står opmarcheret ved banegården i Bramming– nu er hun med i renoveringsarbejdet i den gamle remise hver mandag aften

Læs artiklen her, som vi har fået lov til at låne fra Bramming posten


‍InnoTrans 2024

‍I sidste nummer af nyhedsbrevet rodede vi lidt rundt i årstallene omkring InnoTrans.

Sidste gang der blev afholdt Innotrans var i 2022. Innotrans holdes hvert andet år.

 Link til Innotrans tillægget til Jernbanen om arrangemnetet i 2022.

 Der arbejdes på et tillæg om Innotrans 2024, der vil komme i begyndelsen af 2025.

 

Traditionen tro blev der i sidst i september holdt InnoTrans-messe i Berlin. Messen afholdes i lige år, og i år var det fjortende gang.

Messen i Berlin har fokus på skinnebåren trafik, herunder materiel, tekniske installationer og infrastruktur, men har også lidt fra bussens verden

 

Messen i år slog alle rekorder med 170.000 besøgende og 2.940 udstillere fra 59 lande. Messen, der er kæmpestor, fordeler sig på omkring 40 haller fordelt på 200.000 kvadratmeter inklusiv et stort udendørs udstillingsområde med 3,5 kilometer spor, og hvor det nyeste indenfor jernbanemateriel var repræsenteret. 

 

På udendørsområdet var der mulighed for at komme ind og besigtige letbanetog, højhastighedstog, lokomotiver på forskellige brændstoftyper, men også at komme ind i beholderen på en stor tankvogn. 

 

 DSB's nye vogne var med

I hallerne var alle de store spillere på jernbanemarkedet repræsenteret. De fremviste alt det nyeste inden for teknologien, der var også simulatorer, prøvestande og motorer i fuld størrelse samt i model. 

 

Tekst og foto: Rolf Brems 


‍Billedvisning i Herlev

 

Mandag den 28. oktober:

I sommeren 2022 afholdte SJK i samarbejde med LKAB og Trafikverket et stort arrangement på Malmbanen, i anledning af 100 året for elektrificeringen af strækningen, hvor der blev kørt malmtog med R-maskine og DM3 kobbelstangs el-lokomotiv. Tommy O. Jensen viser billeder fra turen.


Mandag den 25. november:

Programmet er endnu ikke fastlagt, men mon ikke der kan findes noget spændende fra DJK’s righoldige fotoarkiv, der fortjener at bliver vist frem?


Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:30. Varighed ca. 1 time.
Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.

Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk et par dage før arrangementet.


‍DJK Hovedstadsområdet

Den 23. oktober kl. 19:00

Her får vi besøg af Lasse Toylsbjerg-Petersen der igennem 27 år har beskæftiget sig indenfor jernbanebranchen blandt andet som salgsdirektør for lokomotivleverandøren Bombardier Transportation nordiske afdeling. I dag er han selvstændig konsulent, hvor han har fingeren på pulsen, om hvad der sker både her i Danmark samt udlandet. På mødet vil han fortælle om udviklingen indenfor moderne togmateriel primært baseret på den store togmesse Innotrans i Berlin i efteråret 2024, men også om tankerne bag og jernbanens udfordringer.


‍Midtjysk afdeling

Torsdag den 21. november

Ordinær generalforsamling i henhold til vedtægterne.

  • Dagsorden
  • Valg af dirigent og referent.
  • Formandens beretning.
  • Regnskabsførerens beretning.
  • Indkomne forslag.
  • Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
  • Eventuelt. 

Forslag til behandling under foranstående pkt. 4 skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen.

 

Efter generalforsamlingen vil Nils Bloch afholde et foredrag om den hedengangne Aalborg Hadsund Jernbanen som han er ved at skrive en bog om i en sådan størrelse at den bliver i to bind.

 

Arrangementet finder sted fra kl. 19:00 i Folkehuset, Ankersgade 21, lokale 2, 8000 Århus C.


‍Ny film på DJK film kanal

Der er lagt en film ud om en DJK udflugt fra København til Korsør med de gamle røde lyntog i 1973.


Link til de over 40 film der ligger på DJK Filmkanalen og hos vores samarbejdspartnere


 

DSB Design

Udkommer november 2024.

Bogen udsendes også i banebogklubben medio november.

 

Forfatter: Bruce Peter

Forlag: Dansk Jernbane-klub

Udgivelsesår: 2024

Antal sider: 200

Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Størrelse: 24,5 cm x 22 cm

Bestil nr 135. Pris 395,- kr 

 

Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.

 

DSB Designprogram, der var lanceret i 1972, var imidlertid langt mere omfattende, idet man ville skabe et samlet, behageligt og letgenkendeligt rejsemiljø for de DSB-rejsende – lige fra stationer til tog og færger. Det var første gang at en stor dansk statsorganisation udarbejdede et corporate image – et begreb der dengang kun var kendt fra multinationale firmaer. Da DSB dækkede hele landet, blev designprogrammet datidens mest omfattende anvendelse af moderne dansk design, arkitektur og kunst – oplevet af næsten hele den danske befolkning og beundret internationalt.

 

Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen  i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden, hvad angår grafisk design, stationsarkitektur, design af lokomotiver og vogne, færger, uniformer, catering, plakater og kunstnerisk udsmykning.

 

Bogen anlægger en arkitektur- og design-historisk vinkel, der analyserer og kritiserer designprogrammet i alle dets former. Bogen er imidlertid i sprog og form rettet mod alle læsere, der er interesseret i arkitektur- og designhistorie og offentlig transport. Forfatteren Bruce Peter (f. 1974) – der er professor i designhistorie ved Glasgow School og Art - har skrevet talrige bøger om arkitektur-, design- og transporthistorie, herunder flere om skibsfart – på dansk bl.a. DFDS150.

 

 Bogen er på 200 sider med ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog Engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger). 


Halvfjerds år med rundsnuder i Europa

 

Forfatter: Harold van der Meer

Forlag: Lycka till Förlag,  2024

Sider: 300 Sprog: Dansk

Indbinding:Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 500,00  - Bestil nr. 1601.


For mere end 75 år siden, fik den svenske producent Nydqvist och Holm AB, en licens til at bygge dieselelektriske lokomotiver, F7 fra General Motors/Electro-Motive Division.

I 1954 resulterede dette i de legendariske rundsnuder, også kendt som NOHAB AA12 og AA16 fra fabrikken. DSB købte mellem 1954 og 1965 hele 59 lokomotiver af typen Litra MY, og suppleret med 45 lettere udgave kaldet MX. 

 At rundsnuder blev en succes, skyldes især den pålidelige GM-EMD 567-dieselmotor,  Halvfjerds år efter at det første lokomotiv kom på skinnerne, er der stadig et antal lokomotiver i brug.


Danskbyggede Motorvogne hos DSB 1945-1974

 

Forfatter: Torben Johannes Andersen

Forlag: TjA Historic,  2024

Sider: 128 Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 475,00  - Bestil nr. 927.


Bogen indeholder komplette beskrivelser af motorvogne leveret af Scandia, FRICHS og DfA, der gennem tiden har tjent DSB. Ikke alene nævnes teknikken bl.a. med motortyper, vognkassernes konstruktion, passagerkapacitet osv., men også oprangeringer med den enkelte type trækkraft i årene efter 1945 er medtaget.

Der er også tabeller med tekniske data for samtlige omtalte typer sidst i hvert kapitel. Skæbne, udrangeringer m.v. er også medtaget.


Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift

Forfatter: Olaf Skov, Forlag: Eget forlag, Udgivelsesår: 2024

Antal sider: 252, Indbinding: Paperback, Størrelse: 21x29,7 cm

Pris kr.: 299,00  - Bestil nr. 1203.

 

Denne bog beskriver Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Den omtaler den besværlige start, der måtte udskydes, da entreprenøren gik konkurs, og bevillingshaverne måtte træde til med både lån og forskud. Desuden omtales ”mordet på afholdshotellet” og krigen mellem privatbanerne i Kolding om den fælles ledelse.

Banen var stærkt savnet til transport af tørv og brunkul, hvorfor der blev påbegyndt en midlertidig godstransport efterhånden som sporene blev lagt. I årene 1919-1920 anskaffede Troldhedebanen 230 godsvogne, næsten lige så mange som DSB. 



Rundnasen und Kartoffelkäfer

Navnene rundnæse, tyknæse eller kartoffelbille identificerer en af ​​de diesellokomotivtyper, der nu har opnået kultstatus. Med licens fra EMD rullede i alt 159 maskiner til Norge, Danmark og Ungarn fra lokomotivfabrikken NoHAB i Trollhättan, Sverige, fra 1954 og frem. 

Til dette formål byggede AFB 40 belgiske og fire luxembourgske kartoffelbiller. Lokomotiverne er afledt af den amerikanske F-serie og B-klasse, men blev tilpasset europæiske forhold. Driften ved statsbanerne i Norge og Danmark sluttede i 2000/2001. Et par år tidligere havde AFB-søstrene sagt farvel i deres oprindelige form, og i Luxembourg i 1994. Siden har mange af de robuste lokomotiver stadig været i brug på diverse privatbaner, især i Danmark. og Sverige, men også i Tyskland.

Første del af bogen ser tilbage på de seneste driftsår ved de respektive statsbaner. Anden del omhandler de lokomotiver, der stadig er aktive i det 21. århundrede, med fokus på Tyskland.

350,00 DKK (inkl. moms) Bestil nr. 1598.