Du er ikke forbundet. Nyhedsbrevet kan inkludere nogle brugerinformationer, så de vises måske ikke korrekt.

2024 november nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

2024 november nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

Nyhedsbrev
november 2024

 Kære:  Gæst ‍

 

Dette er november udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.    


‍Hadsund-Peter kom med julemanden

 

Det er blevet en hyggelig tradition, at Veteranbanen bringer julemanden til Mariager.

Den rødklædte herre med det lange hvide skæg tænder byens juletræ på Torvet søndag den 17. november. Når julemanden, der jo er en ærværdig ældre herre, skal ankomme til den smukke og julepyntede lille fjordby, sker det naturligvis med maner. Hvad er mere stilfuldt end at gøre sin entre i en 98 år gammel motorvogn, som i øvrigt er Danmarks ældste køreklare motorvogn? – Nej vel?

Det blev gamle Hadsund-Peter, som stod for opgaven og løste den til den til ”ug” (i dagens Danmark med et 12-tal). Veteranbanen havde inviteret på en gratis tur ud og hente julemanden, der bor i Lunddalen. På den lille perron ved trinbrættet i Lunddalen stor der ganske rigtigt en velklædt herre i rød habit, rød tophue med hvid kvast og sorte støvler klar til at komme til Mariager.

Ti minutter efter afgangen fra Lunddalen stod julemanden på perronen i Rosernes By, hvor omkring halvtreds personer ventede på hans ankomst. Byens pony-vognmand ventede ligeledes med sit køretøj for at bringe hovedpersonen standsmæssigt det sidste stykke vej op til Torvet. I år var det desværre heller ikke kanevejr, men den smukkeste vintersol ødelagde dog ikke julemandens gode humør. Således bragtes julen til Mariager med stil.

  

foto: Asger Christiansen


‍Billedvisning i Herlev

 Mandag den 25. november:

Spændende billeder fra DJK’s righoldige fotoarkiv, der fortjener at bliver vist frem.


Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:30. Varighed ca. 1 time.
Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.

Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk et par dage før arrangementet.


‍DJK Hovedstadsområdet

Den 9. december kl. 19.00 - bemærk ændret dato

Vi indleder mødet med at afholde Generalforsamlingen 2024. 

Dagsorden:


1. Valg af dirigent.

2. Valg af referent.

3. Formandens beretning.

4. Beretning af regnskabet.

5. Valg til bestyrelsen.

6.. Indkommende forslag.

7. Eventuelt.


Evt forslag sendes til :

kasperbirk94@gmail.com inden den 2. december. 


Efter Generalforsamlingen vil der være julehygge med det tidligere afholdte julelotteri og sluttet af med billed- eller filmfremvisning.


‍DJK - Midtjysk afdeling

Torsdag den 21. november

Ordinær generalforsamling i henhold til vedtægterne.

  • Dagsorden
  • Valg af dirigent og referent.
  • Formandens beretning.
  • Regnskabsførerens beretning.
  • Indkomne forslag.
  • Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
  • Eventuelt. 

Forslag til behandling under foranstående pkt. 4 skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen.

 

Efter generalforsamlingen vil Nils Bloch afholde et foredrag om den hedengangne Aalborg Hadsund Jernbanen som han er ved at skrive en bog om i en sådan størrelse at den bliver i to bind.

 

Arrangementet finder sted fra kl. 19:00 i Folkehuset, Ankersgade 21, lokale 2, 8000 Århus C.


‍Ny film på DJK film kanal

Der er lagt en film ud om en Vestbanen og millitærtransporter på banen.

Efter krigen blevet Varde - Nørre Nebel banens største kunde militæret og som eksempel kan nævnes at banen i 1956 ekspederede ikke mindre end 180 særtog med militærtransporter.

Transporterne af materiel med jernbanen for hæren var temmelig omfattende i slutningen af 1970 erne og i begyndelsen af 1980 erne. Tog med kampvogne og andet militært materiel var næsten dagligt syn i Oxbøl og på strækningen til Nymindegab.


Link til de over 40 film der ligger på DJK Filmkanalen og hos vores samarbejdspartnere.

 


Vi har samlet en række boganmeldelser af bøger der har været anmeldt i Jernbanen.

Du kan se dem her


På sporet af 2024
Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596 

Medlemmer af BANEBOGKLUBBEN tilbydes bogen i november bogpakken.

 

Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub

Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024

Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm

Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.


2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig.

Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen.

DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025.

Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland.

Arriva skiftede navn til GoCollective.

Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler.

Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag.

Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.


DSB Design

Bogen udsendes også i banebogklubben medio november.

 

Forfatter: Bruce Peter

Forlag: Dansk Jernbane-klub

Udgivelsesår: 2024

Antal sider: 200

Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Størrelse: 24,5 cm x 22 cm

Bestil nr 135. Pris 395,- kr 

 

Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.

 

DSB Designprogram, der var lanceret i 1972, var imidlertid langt mere omfattende, idet man ville skabe et samlet, behageligt og letgenkendeligt rejsemiljø for de DSB-rejsende – lige fra stationer til tog og færger. Det var første gang at en stor dansk statsorganisation udarbejdede et corporate image – et begreb der dengang kun var kendt fra multinationale firmaer. Da DSB dækkede hele landet, blev designprogrammet datidens mest omfattende anvendelse af moderne dansk design, arkitektur og kunst – oplevet af næsten hele den danske befolkning og beundret internationalt.

 

Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen  i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden, hvad angår grafisk design, stationsarkitektur, design af lokomotiver og vogne, færger, uniformer, catering, plakater og kunstnerisk udsmykning.

 

Bogen anlægger en arkitektur- og design-historisk vinkel, der analyserer og kritiserer designprogrammet i alle dets former. Bogen er imidlertid i sprog og form rettet mod alle læsere, der er interesseret i arkitektur- og designhistorie og offentlig transport. Forfatteren Bruce Peter (f. 1974) – der er professor i designhistorie ved Glasgow School og Art - har skrevet talrige bøger om arkitektur-, design- og transporthistorie, herunder flere om skibsfart – på dansk bl.a. DFDS150.

 

 Bogen er på 200 sider med ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog Engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger). 

 


Diesellokomotiver i Norge
Fra Deutz til Siemens, på norske skinner.
350,00 DKK,  Varenr.: 1585

Forfatter: Ståle Næss, Trafik-Nostalgiske Förlaget 2022, 330 sider, Sprog: Norsk, Hardback, 21 cm x 30,3 cm


Denne bog fortæller lidt historien om alle diesellokomotiver, der har været prøvekørt eller i drift i Norge. Bogen omtaler NSB's Di 1 og flere lokomotiver fra  tyske producenter, der producerede lokomotiver til Norge.

Bogen har egne kapitler om de svenske diesellokomotiver, som har kørt og kører i Norge i dag. Bogen indeholder over 700 billeder og tegninger.


Halvfjerds år med rundsnuder i Europa

 

Forfatter: Harold van der Meer

Forlag: Lycka till Förlag,  2024

Sider: 300 Sprog: Dansk

Indbinding:Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 500,00  - Bestil nr. 1601.


For mere end 75 år siden, fik den svenske producent Nydqvist och Holm AB, en licens til at bygge dieselelektriske lokomotiver, F7 fra General Motors/Electro-Motive Division.

I 1954 resulterede dette i de legendariske rundsnuder, også kendt som NOHAB AA12 og AA16 fra fabrikken. DSB købte mellem 1954 og 1965 hele 59 lokomotiver af typen Litra MY, og suppleret med 45 lettere udgave kaldet MX. 

 At rundsnuder blev en succes, skyldes især den pålidelige GM-EMD 567-dieselmotor,  Halvfjerds år efter at det første lokomotiv kom på skinnerne, er der stadig et antal lokomotiver i brug.


Danskbyggede Motorvogne hos DSB 1945-1974

 

Forfatter: Torben Johannes Andersen

Forlag: TjA Historic,  2024

Sider: 128 Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 475,00  - Bestil nr. 927.


Bogen indeholder komplette beskrivelser af motorvogne leveret af Scandia, FRICHS og DfA, der gennem tiden har tjent DSB. Ikke alene nævnes teknikken bl.a. med motortyper, vognkassernes konstruktion, passagerkapacitet osv., men også oprangeringer med den enkelte type trækkraft i årene efter 1945 er medtaget.

Der er også tabeller med tekniske data for samtlige omtalte typer sidst i hvert kapitel. Skæbne, udrangeringer m.v. er også medtaget.