Du er ikke forbundet. Nyhedsbrevet kan inkludere nogle brugerinformationer, så de vises måske ikke korrekt.

2024 december nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

2024 december nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

Nyhedsbrev
december 2024

 Kære:  Gæst ‍

 

Dette er december udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.    


Glædelig jul


‍Jernbanen er på vej 

 

Jernbanen og kalenderen for 2025 er på vej i din postkasse og forventes at lande sidst på året..

Glæd dig til: 
 Ajour,  75 år med sikringsanlæg type DSB 1946,  På sporet af Troldhedebanen – del 2,  Med IC3 til Hamburg,  Ny station i Rødvig,  Store dampdag,  Raumabanen 100 år og ajour veterantog. Og selvfølgelig jernbanekalenderen.


‍Sporlægning Marslev


7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.


Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

 

foto: Theo Berkhoudt


‍Referat fra Hovedbestyrelsesmøde

‍Der er afholdt Hovedbestyresesmøde den 11. november. Referat her.


‍Nordvestbanen fylder 150 år

 
Fra 15. december 2024 kører der eldrift til Holbæk. Foto:  Henning Pedersen


Den 30. december kan Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg fejre sit 150-års jubilæum.

Banen blev anlagt af Rowan og Tietgen i perioden 1872-1875, og driften begyndte 30. december 1874 med ét tog i hver retning om dagen. Begyndelsen var dog mindre heldig, for dagen efter kørte toget fast i sneen ved Nyby nord for Tølløse, og de 60 passagerer måtte tilbringe nytårsaften hos en nærliggende gårdejer.

 

 

Den egentlige indvielse af Nordvestbanen skete dog først den 29. juni 1875, da kongen, dronningen og kronprinsen for første gang rejste med banen. Siden har banen udviklet sig støt, og er i dag en af landets mest benyttede jernbanestrækning. I 2023 steg 3,3 mio. passagerer på togene mellem Roskilde og Holbæk, og 0,9 mio. passagerer på togene mellem Holbæk og Kalundborg. Den travleste station på strækningen er Holbæk, som dagligt har omkring 7.000 passagerer.

 

 

I 2014 blev arbejdet med anlæg af dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød afsluttes, samtidig med strækningshastigheden også blev mellem Roskilde og Holbæk fra 120 km/t til 160 km/t. Strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er fortsat enkelt-sporet og med en hastighedsbegrænsning på 120 km/t.

 

 

I 2021 blev strækningen mellem Roskilde og Holbæk elektrificeret, men lagt i mølpose indtil sikringsanlægget blev immunise-ret. Det er nu sket, og Nordvestbanen kunne fra køreplanskiftet i søndags nu trafikeres med elektriske tog.

 

 

Selve 150-års jubilæet fejres ikke den 30. december, da det er for tæt på nytår og svært at stable et ordentligt arrangement op, som vil tiltrække mange. Lokalsamfundet og lokale ildsjæle er derfor gået i samarbejde med DSB at forberede markering af jubilæet netop søndag den 29. juni 2025, hvor den daværende konge officielt indviede banen. Mon ikke vi hører nærmere om dette til sommer?


‍DJK - Midtjysk afdeling

Medlemsmøde, torsdag 30. januar 2025, kl. 19.00
Folkehuset Ankersgade 21, 8000 Århus C

Folkehuset ligger tæt ved Ringgadebroen.

Asger Christiansen har fotograferet jernbaner siden 1962. Mange har nok set hans fotos i tidsskrifter, bøger og på internettet. For to år siden købte Asger en drone med indbygget kamera, og det gav helt nye vinkler ved fotografering af jernbaner.

Asger fortæller om droneflyvningens regler og viser eksempler på de fotos, det er blevet til indtil nu.

Det er ikke let at finde en ledig parkeringsplads i Ankersgade. Men lige på den anden side af gaden ved Folkehuset ligger en P-plads ved den tidligere postterminal. Der er tale om betalingsparkering, der kan betales med app. 

 

Foto: Asger Christiansen


‍Ny film på DJK film kanal

Der er lagt en film ud om Østsjællandske Jernbaneselskab med optagelser fra 1970 til 1974.


Link til de over 40 film der ligger på DJK Filmkanalen og hos vores samarbejdspartnere.

 


Vi har samlet en række boganmeldelser af bøger der har været anmeldt i Jernbanen.

Du kan se dem her


‍Tog i Danmark 2025

Køreplan for alle danske jernbanestrækninger.


DSB udgiver kun Tog i Danmark 2025 i elektronisk form. Dansk Jernbane-Klub har - som tidligere - opnået rettigheder til at udgive køreplanen i bogform. Prisen er en følge af det lave antal eksemplarer køreplanen trykkes i


Det er nødvendigt med forudbestilling og forudbetaling. Vi har sat et minimums oplag på 120 stk. ud fra tidligere års salg. Opnår vi ikke dette antal ved forudbestillingen, trykker vi ikke bogen, og modtagne bestillinger og kortbetalinger annulleres.


Forfatter:DSB, Forlag:Dansk Jernbane-Klub: 2024

Antal sider:435

Indbinding:Paperback. 4,8 cm x 21 cm

 

300,00 DKK (inkl. moms)


På sporet af 2024
Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596 


Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub

Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024

Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm

Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.


2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig.

Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen.

DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025.

Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland.

Arriva skiftede navn til GoCollective.

Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler.

Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag.

Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.


DSB Design

 

Forfatter: Bruce Peter

Forlag: Dansk Jernbane-klub

Udgivelsesår: 2024

Antal sider: 200

Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Størrelse: 24,5 cm x 22 cm

Bestil nr 135. Pris 395,- kr 

 

Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.

 

DSB Designprogram, der var lanceret i 1972, var imidlertid langt mere omfattende, idet man ville skabe et samlet, behageligt og letgenkendeligt rejsemiljø for de DSB-rejsende – lige fra stationer til tog og færger. Det var første gang at en stor dansk statsorganisation udarbejdede et corporate image – et begreb der dengang kun var kendt fra multinationale firmaer. Da DSB dækkede hele landet, blev designprogrammet datidens mest omfattende anvendelse af moderne dansk design, arkitektur og kunst – oplevet af næsten hele den danske befolkning og beundret internationalt.

 

Bogen anlægger en arkitektur- og design-historisk vinkel, der analyserer og kritiserer designprogrammet i alle dets former. Bogen er imidlertid i sprog og form rettet mod alle læsere, der er interesseret i arkitektur- og designhistorie og offentlig transport. Forfatteren Bruce Peter (f. 1974) – der er professor i designhistorie ved Glasgow School og Art - har skrevet talrige bøger om arkitektur-, design- og transporthistorie, herunder flere om skibsfart – på dansk bl.a. DFDS150.

 

 Bogen er på 200 sider med ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog Engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger). 

 


Diesellokomotiver i Norge
Fra Deutz til Siemens, på norske skinner.
350,00 DKK,  Varenr.: 1585

Forfatter: Ståle Næss, Trafik-Nostalgiske Förlaget 2022, 330 sider, Sprog: Norsk, Hardback, 21 cm x 30,3 cm


Denne bog fortæller lidt historien om alle diesellokomotiver, der har været prøvekørt eller i drift i Norge. Bogen omtaler NSB's Di 1 og flere lokomotiver fra  tyske producenter, der producerede lokomotiver til Norge.

Bogen har egne kapitler om de svenske diesellokomotiver, som har kørt og kører i Norge i dag. Bogen indeholder over 700 billeder og tegninger.


Halvfjerds år med rundsnuder i Europa

 

Forfatter: Harold van der Meer

Forlag: Lycka till Förlag,  2024

Sider: 300 Sprog: Dansk

Indbinding:Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 500,00  - Bestil nr. 1601.


For mere end 75 år siden, fik den svenske producent Nydqvist och Holm AB, en licens til at bygge dieselelektriske lokomotiver, F7 fra General Motors/Electro-Motive Division.

I 1954 resulterede dette i de legendariske rundsnuder, også kendt som NOHAB AA12 og AA16 fra fabrikken. DSB købte mellem 1954 og 1965 hele 59 lokomotiver af typen Litra MY, og suppleret med 45 lettere udgave kaldet MX. 

 At rundsnuder blev en succes, skyldes især den pålidelige GM-EMD 567-dieselmotor,  Halvfjerds år efter at det første lokomotiv kom på skinnerne, er der stadig et antal lokomotiver i brug.


Danskbyggede Motorvogne hos DSB 1945-1974

 

Forfatter: Torben Johannes Andersen

Forlag: TjA Historic,  2024

Sider: 128 Sprog: Dansk

Indbinding: Hardback

Format: 21,5 x 30,5

Pris kr.: 475,00  - Bestil nr. 927.


Bogen indeholder komplette beskrivelser af motorvogne leveret af Scandia, FRICHS og DfA, der gennem tiden har tjent DSB. Ikke alene nævnes teknikken bl.a. med motortyper, vognkassernes konstruktion, passagerkapacitet osv., men også oprangeringer med den enkelte type trækkraft i årene efter 1945 er medtaget.

Der er også tabeller med tekniske data for samtlige omtalte typer sidst i hvert kapitel. Skæbne, udrangeringer m.v. er også medtaget.