|
Nyhedsbrev februar 2025
Kære: Gæst
Dette er februar udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.
|
|
Jernbanen 1-2025 udsendes først medio marts
|
For at kunne overholde fristerne i DJK's vedtægter må vi desværre udsende Jernbanen nr 1 og Regnskabet for DJK ca 3 uger senere end planlagt.
Der er planlagt Hovedbestyrelsesmøde den 23. februar hvor regnskab og evt indkomne forslag til Generalforsamlingen skal behandles.
Trykningen af bladet afventer denne deadline og bladet kan derfor først sendes til trykning den 24. februar.
Alternativet havde været at bruge 30.000 kr på en ekstra udsendelse og det er fravalgt. Der skal laves vedtægtsændringer så det kan undgåes at bladet bliver forsinket fremover på grund af generalforsamlingen.
|
|
Nu går flytningen i gang af DJK |
I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20, der ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.
Senest den 1. april skal DJK være ude af arkivet i Glostrup og senest den 1. august skal lokalerne i Herlev være rømmet. Indtil nu er tiden gået med at pakke arkivet ned og selve flytningen starter den 4. marts.
Kontakt gerne Arkivholdet på arkiv@jernbaneklub.dk eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og meld dig til arkivflytteholdet.
|
|
Her ligger de nye lokaler.
|
|
Billedvisning i Huset i Herlev
|
Foråret 2025
Mandag den 24. februar
Trafikken i Jylland og på Fyn i sidste halvdel af 1970’erne. Jens Toft Ingemann viser billeder og fortæller om den varierede togdrift med lokomotivtrukne tog og styrevognstog med MO. Dette er en fortsættelse af billedvisningen i september 2024, hvor vi nåede frem til sommeren 1977.
Mandag den 31. marts
Privatbanen fra Horsens til Silkeborg, HBS, som lukkede den 31. marts 1968, gik for at være en af Danmarks smukkeste jernbaner. Peter Roland Hansen fortæller og viser billeder fra adskillige besøg på banen. Blandt andet gik Peter hele banen igennem sammen med andre ligesindede og var også med ved banens nedlæggelse.
Mandag den 28. april
På privatbanen ØSJS, Østsjællandske Jernbaneselskab, blev trafikken i starten af 1970’erne afviklet med danske og svenske skinnebusser samt Frichs-lokomotiver. Henning Hansen viser billeder og fortæller om banen, materiellet og de mange stationer og trinbrætter.
______________
Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:30.
Varighed ca. 1 time. Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.
Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk
|
|
|
Fredag den 21. februar 2025 Kl. 13.00-17.00 viser Midtjyske Jernbaners værksted, Fabriksvej 9, 7620 Lemvig de nye batteritog frem. |
|
|
Du kan finde Dansk Jernbane-Klubs arkiv og Jernbanebøger på Dansk Modeljernbane Unions udstilling i Taastrup Idrætscenter i weekenden 29. og 30. marts.
Flyttesalg
Jernbanebøger holder flyttesalg fra slutningen af april i Herlev. Dato følger.
|
|
DJK Hovedstadsområdet |
Møder i foråret 2025
Den 20. februar kl. 19:00
Her vil Poul Skov Hansen komme forbi og fortælle om sit lange virke som frivillige ved både istandsættelse og kørsel med damplokomotiver i gennemtiden samt også ved kørsel af de ældre diesellokomotiver MY/MX/MZ/ME som han både har kørt som frivillig og som Lokomotivfører ved DSB og Contec Rail.
Den 20. marts kl. 19:00
Her kommer Allan Støvring Nielsen forbi og viser billeder med temaet "De forsvundne epoker i Københavns området", hvor vi vil se tilbage på Danlink og rangerering i København i 90erne, der har været fortid igennem knap 25 år.
Begge møder afholdes som vanligt afholdes i Dalgas Have 48, 2000 Frederiksberg
|
|
Redaktionsmøde på Jernbanen |
1. februar er der afholdt redaktionsmøde. Her er en kort opsumering af de mange punkter der blev drøftet
-
Der ønskes generelt at stof til artikler kommer i lidt bedre tid, så det ikke bliver så presset op til deadline. Deadlines har været holdt ganske godt igennem 2024, på nær et nummer der blev skubbet en uge. Generelt er redaktionen tilfredse med design, men kalenderen bør have et facelift.
- Bagsiden kræver en del arbejder. I 2024 var temaet “Små rangerlokomotiver”. Og i 2025 er temaet “Udlandske tog i Danmark”.
- Arkivets materiale bør mere frem i lyset og bringe mere i bladet.
- Jernbanen har været på enten 60/68 sider og har derved holdt budgettet for 2024, ved at vi udsender samtidigt med foreningsnyt.
- Friabonnenter på Jernbanen er er revideret og er skåret ned til ca 250.
- Der bibeholdes at bruge InDesign til opsætning af bladene. Der skal kigges på hvor mange licenser vi skal have, og hvem der skal have og vurderes om der skal opgraderes til nyeste version af Indesign.
- Redaktionen ønsker de samme muligheder som vi har nu i de nye nye lokaler, med opdateret IT-udstyr og gerne med mulighed for at kunne scanne billeder og materiale.
- Udgivelsesplan og deadline for 2025 kan findes på hjemmesiden under bladet og der er ikke større ændringer og der bibeholder seks udsendelser i lige måneder.
- I år udskydes udsendelsen af Jernbanen 1/2025 og regnskabet ca 3 uger for at overholde frister i vedtægter i forhold til generalforsamling. Der skal laves vedtægtsændringer så det kan undgåes at bladet bliver forsinket fremover på grund af GF.
-
Ajour - omfang og niveau blev drøftet. En måde at reducere stof til ajour er at lave det som en artikel i stedet.
- Der efterlyses nye skribenter til ajourstof og bland andet til Lokalbaner. Udland - Skåne/Sverige/Norge er presset af meget stof. Ved flere lejligheder får stoffet hovedredaktørens saks. Her tages evt større skriv gerne ud til artikler, hvilket er sket med et godt resultat. En anden mulighed er at publicere en artikel på hjemmesiden.
-
Forslag til artikler:
Grundlæggende om sikringsanlæg som en opsummering på artiklerne om samme emne. Artikel om projekterne i de baltiske lande blandt andet med fokus på hvordan krigen i Ukraine har påvirket landene. Artikler om sporvejene/letbanerne i Europa. Artikel om de tyske landanlæg til Fehmarn. Artikel om Albanien og jernbanerne her. Artikel om Nordic Re-Finance (NRFAB). En artikel om (genudsendelse) ERTMS/ETCS. Artikel om batteritog. Artikel om Jubilæum af Nærumbanen (august), Nordvestbanen (Juni) og Øresundbroen. Artikel om anlæggelsen af den nye bane over Vestfyn.
Kan du bidrage med tekst og foto til artikelforslag ovenfor skriv til redaktion@danskjernbaneklub.dk
Har du andre forslag til artikler eller bemærkninger til redaktionen hører vi også gerne fra dig.
|
|
|
Vi har samlet en række boganmeldelser af bøger der har været anmeldt i Jernbanen.
Du kan se dem her
|
Lokomotivet årsskrift 2024 |
|
400,00 DKK (inkl. moms)
Varenr.: 928
Forfatter:Torben Johannes Andersen, Forlag:TjA Historic
Udgivelsesår: 2024, Antal sider:90
Indbinding:Paperback, 21 cm x 29,5 cm
Beskrivelse:
Dette års udgave indeholder:
De københavnske S.tog i 90 år, Postførende togs oprangering ca. 1975-1995
DSB stationer set i fugleperspektiv, FRICHS firkantede diesellokomotiver,
FREMO modulanlæg
|
|
Tog i Danmark 2025 |
|
Køreplan for alle danske jernbanestrækninger
DSB udgiver kun Tog i Danmark 2025 i elektronisk form. Dansk Jernbane-Klub har - som tidligere - opnået rettigheder til at udgive køreplanen i bogform. Prisen er en følge af det lave antal eksemplarer køreplanen trykkes i.
Forfatter:DSB, Forlag:Dansk Jernbane-Klub: 2024
Antal sider:435
Indbinding:Paperback. 4,8 cm x 21 cm
300,00 DKK (inkl. moms)
|
|
På sporet af 2024 Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596
|
|
Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024
Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm
Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.
2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig.
Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen.
DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025.
Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland.
Arriva skiftede navn til GoCollective.
Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler.
Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag.
Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.
|
|
DSB Design
|
|
|
|
Danskbyggede Motorvogne hos DSB 1945-1974
|
|
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2024
Sider: 128 Sprog: Dansk
Indbinding: Hardback
Format: 21,5 x 30,5
Pris kr.: 475,00 - Bestil nr. 927.
Bogen indeholder komplette beskrivelser af motorvogne leveret af Scandia, FRICHS og DfA, der gennem tiden har tjent DSB. Ikke alene nævnes teknikken bl.a. med motortyper, vognkassernes konstruktion, passagerkapacitet osv., men også oprangeringer med den enkelte type trækkraft i årene efter 1945 er medtaget.
Der er også tabeller med tekniske data for samtlige omtalte typer sidst i hvert kapitel. Skæbne, udrangeringer m.v. er også medtaget.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|