|
Nyhedsbrev maj 2025 Kære: Gæst
Dette er maj udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.
|
|
Referat fra generalforsamling |
|
|
Det meste af Hovedbestyrelsen for DJK efter konstitueringen
|
|
Flytning af DJK - status |
Klubhuset er lukket fra 1. juni til 31. juli Jernbanebøger lukker fra 1 juni
|
|
Ved indgangen til maj gik flytningen af DJK's klubhus i Herlev for alvor igang. Første etape gik i gang den 1. maj, og i uge 19 og 20 blev bibliotektet og tidskriftsamlingen pakket i flyttekasser og, sammen med reolerne, kørt til de nye foreningslokaler i Brøndbyvester. Opstilling af reoler påbegyndtes i uge 20, og forventes at være på plads ved udgangen af juni. I Herlev findes der også en større samling af fotos, ligersom der foregår scanning og registrering af billeder. Dette arbejde er sat midlertid på pause, mens billedsamlingen pakkes ned, og klargøres før transport. Herefter følger møbler og IT-udstyr, scannere mm. Næste etape indledes 1. juni, hvor redaktionen, sekretariatet og Jernbanebøgers boghandel flyttes. Flytningen omfatter en stort antal bøger, reoler og møbler, samt IT-udstyr. Mens den del af flytningen står på, vil DJK kun i begrænset omfang kunne betjene medlemmerne. Heldigvis er der denne gang ikke tale om flytning af samme omfang og mængder som i arkivet, og det er forventningen at klubhuset stor set kan være tømt når vi når til den 1. juli. Herefter vil der være tale om oprydning og flytning af diverse arkivalier til foreningens arkiv. Selve klubhuset skal afleveres til udlejer den 31. juni.
Har du lyst til at give en hånd med, er du velkomme til at kontakte djk@jernbaneklub.dk eller Claus Dahl med en SMS på 2326 0904. Arkivet forlod kælderlokalerne i Fabriksparken den 1. april, efter en hektisk og særdeles omfattende flytteprojekt.
Arkivholdet
Nu er arkivholdet for alvor ved at finde sig til rette i de ny lokaler i Brøndbyvester. Her forestår stadig et betydeligt arbejde med at tømme flyttekasserne, og stille arkivmateriale, bøger, køreplaner mm på hylderne. Der er endnu ikke aftalt faste mødedage, men har man lyst til at deltage i arbejdet, er man velkommen til kontakte Arkivholdet på arkiv@jernbaneklub.dk eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499.
|
|
Formanden i gang med at skille reolerne af i Herlev. Foto: Niklas Havresøe |
|
14. -15. juni inviterer Danmarks Jernbanemuseum til fejring af jubilæum |
|
|
Månedens gættebillede - hvor og hvad ? |
|
Foto fra 1968 af Asger Bergh
Hvor er foto taget og hvad er litra på denne tjenestevogn.
Skriv til redaktion@danskjernbaneklub.dk hvis du har et bud på hvor foto er taget og af hvad.
Sidste måneds gættebillede fik i tre bud på Foto var sandsynligvis fra 1996 eller 1997, billedet var taget af Anders Juel Jensen. Det er en MR transport med DB 110 386, bagerste MR er 4032. Billedet er med stor sandsynlighed taget mellem Harrislee og Flensburg Weiche, set mod syd. Toget vil om 3-5 minutter ankomme til Padborg, fra syd. Anledningen, er sandsynligvis motorskift på MR-tog at de kommer tilbage til Danmark. |
|
Gedser remise har mistet sin formand
|
|
Det er med stor sorg at Gedser remise meddeler, at formand, Finn Rasmussen stille sov ind fredag d. 2. maj 2025.
Under Finns kyndige og utrættelige ledelse er der de seneste snart 10 år taget initiativ til utroligt mange små og store projekter, der har gjort Gedser remise til et af fyrtårnene i det lokale turistliv. Finns imødekommende og varme væremåde vil blive højt savnet af alle, der har kendt ham. Vores tanker går til hans familie i denne svære stund. Æret være hans minde. |
|
Togsommer 2025 |
|
Også i år udgiver Dansk Jernbaneklub en oversigt over attraktioner med forbindelse til Jernbner. Det 16 siders hæfte kommer ud sammen med Jernbanen nr 3 og allerede nu er der på www.togsommer.dk for næsten alle baner en opdateret oversigt over kørsler i 2025.
|
|
Struer jernbanemuseum får overdækning |
Efter tæt på alverdens modgang kan en overdækningen af dele jernbanemuseet i Struer gå i gang - syv år efter at det første udkast lå klart. Arbejdet med at opføre en 400 kvadratmeter ny bygning ved museet på Godthåbsvej er gået i gang.
Pandemi, naboklager, krig og inflation har gjort sit til, at det varmeste ønske hos entusiasterne bag museet har måttet vente, vente og nok engang vente for at komme til målstregen.
Det første udkast til projektet lå færdigt i 2018, men visionen om en udvidelse har flere år på bagen. Gennem årene er tidspunktet for, at første etape af det arbejde ville stå færdigt, rykket flere gange. |
|
Stenvad Mosebrug |
|
Efter to års ventetid er det historiske veterantog på Stenvad Mosebrug endelig tilbage på skinnerne! I marts 2025 gav Trafikstyrelsen grønt lys til genoptagelsen af kørslen på den cirka 2 km lange smalsporsbane, der fører ud til Horsmosen. Den officielle genåbning fandt sted den 9. maj 2025 med taler, kaffe og kage.
Foto: Simon Mosbjerg Mørch |
|
|
Vi har samlet en række boganmeldelser af bøger der har været anmeldt i Jernbanen. Du kan se dem her
|
|
|
I juni måned holdes lukket for flytning |
|
Troldhedebanens godstransporter ... og banens betydning for egnsudviklingen |
|
Pris 298,- Forfatter: Finn Christensen Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025 155 sider Hardback 24 cm x 23 cm
Analyse af Troldhedebanens godstrafik afspejler egnsudviklingen i oplandet omkring Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen.
Banen fik stor betydning for såvel landbrugets udvikling samt stationsbysamfund langs banen. Den var en forudsætning for tilførsel af mergel, gødning, foderstoffer og for afsætning af landbrugsprodukter. Den var grundlag for opblomstring af handel, håndværk og serviceerhverv. |
|
Private vogne hos DSB 1965-2001 |
|
Pris 545,00 kr Bogen leveres i august 2025. Kortbetalingen gennemføres først ved leveringen. Forfatter: Torben Johannes Andersen Forlag: TjA Historic, 2025 140 sider Hardback 21 cm x 29,7 cm
DSB's godsvogne var generelt ret kedelige, mens de private vogne ofte var et festligt, farverigt indslag i togstammerne.
Bogen bliver den 7. i rækken af udgivelser, der beskriver DSB's vognpark gennem godt 50 år. Her foretælles om udviklingen af de enkelte vogntyper. Bogen indeholder også lidt kultur- og industrihistorie, idet ejerne (firmaerne) omtales vedr. oprettelsen, produktion m.v. Alt illustreres som sædvanligt med tegninger i skala 1:87 udført af vore bedste tegnere, samt fabrikstegninger fra bl.a. Scandia, |
|
Lokomotivet årsskrift 2024 |
|
400,00 DKK (inkl. moms) Varenr.: 928 Forfatter:Torben Johannes Andersen, Forlag:TjA Historic Udgivelsesår: 2024, Antal sider:90 Indbinding:Paperback, 21 cm x 29,5 cm
Beskrivelse: Dette års udgave indeholder: De københavnske S.tog i 90 år, Postførende togs oprangering ca. 1975-1995 DSB stationer set i fugleperspektiv, FRICHS firkantede diesellokomotiver, FREMO modulanlæg |
|
På sporet af 2024 Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596
|
|
Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024 Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.
2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig. Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen. DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025. Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland. Arriva skiftede navn til GoCollective. Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler. Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag. Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|