Nedenfor en liste over de trævogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder. De fleste vogne har to aksler - nogle er boogievogne.

På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk

Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


 
AHJ DC 72. Limfjordsbanen. Bygget hos Scandia i 1916.   EVN-nr:  508693000723

Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1952 fra AHJ D 145. Postrum med kakkelovn. Toilet. Trykluftbremse. Skruebremse. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til privat. Solgt 1971 til DJK (MHVJ). Anvendt som stationskontor og kiosk i Handest (1971-81). 1993 til Limfjordsbanen. Renovering påbegyndt 1993. Vognkasse til Teknisk Skole i Hjørring (træarbejde). Aalborg fra 2000.
Længde: 13 m.  Egenvægt:12,6 tons. Akselafstand:7,2 m.Kupeer:1


AHB C 45. MHVJ    Scandia  1915 EVN-nr:508624000453

Bygget af Scandia 1915. Omlitreret 1952 fra AHB C 98. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Solgt 1969 til privat. I drift 1980. 
Længde:13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:12,7 tons. Akselafstand:7,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.: 56



DSB    CP    2872    VSVT    Scandia/DSB         1945  EVN-nr:508628208722

Bygget af Scandia 1911. Ombygget 1945 af Cvk Ar fra CM 2012. I drift 17/1-45. Udrangeret 1972. Hensat 1973-74. Solgt 1975 til DJK. I drift 1978-81. Roskilde 1981. Høng 1989-2018.
Længde:17,81 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl .74.



DSB    CP    3244    DJK    Scandia        1912    EVN-nr:508628202444

Bygget af Scandia 1912. Ombygget 1951 af Cvk Ar fra CM 2035. I drift 5/12-51. Udrangeret 1970. Solgt 1970 til VNJ C 34. Solgt 1981 til DJK (D-mask.) som CP 3244. I drift 1981-89. 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2011 (hensat). 2011 til lade på Sjælland.

Længde:17,81 m.
Indretning: Midtgang Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2Pladser 2. kl.:74.



DSB    CR    3622    VSVT    Scandia        1929   EVN-nr:508628206221

Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Wc.

Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1946 til CRM 3622. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 100,-kr. og hensat i Fredensborg. Mariager 1981-2004. I drift 1977-2003. 2004 til DJK (D-maskinegruppen). Høng 2004-18. Omlitrret i 1941 fra: DSB FF 12222.
Længde 19,45 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:34 tons Bogietapafstand.:13,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:78.



DSB    CU    4009    VSVT             1924    EVN-nr:508624240091

Tjenestekupe. Trykluftbremse fra 1944.

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1970 til Specialvogn 1189. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2007. Høng 2007-18.

Længde: 14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tonsAkselafstand:9 m.Kupeer:6Pladser 2. kl.:48.



DSB    CU    4011    VSVT    Scandia        1924    EVN-nr:508624200111

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Togførerkupe fjernet og toilet ændret 1951. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Ombygget 1958 til Følgevogn for skinneslibevogn 2. Udrangeret 1968. Mandskabsvogn i Nyborg Færgehavn. Solgt 1974 til Kolding Lokomotivklub. Høng 1998. Hvalsø 2003. 

Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.


DSB    CU    4130    VSVT    Scandia        1921   EVN-nr:508624201309

 

Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 
Bygget af Scandia 1921. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-18. Oml. 1941 fra: DSB CC 10831.

Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.



DSB    CU    4160    VSVT    Scandia    1924    EVN-nr:508624201606

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989. Hvalsø 1997. Høng 2005.

Længde: 14,4 m.  Indretning: Sidegang  Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.



DSB    CUK    4249    DJK    Scandia  1923    EVN-nr:508624042497

Wc. Varmekedel. 3-akslet. Afstand:4,7+4,7.

Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra DSB CD 11249. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4249.
Længde:15,13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons. Akselafstand:9,4 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:40.



DSB    CV    4337    DJK    Scandia   1917    EVN-nr:508624048379

Bygget af Scandia 1917. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Udrangeret 14/5-57. Solgt 1994 til DJK. Vognkasse i Hvalsø 1998. Marslev 2018.

Længde: 14,82 m. indretning: Sidegang Egenvægt:19 tonsAkselafstand:9 m.Kupeer:5. Pladser 2. kl.:40.



DSB    CX    4515    DJK    Scandia 1923    EVN-nr:508624045151

Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra CF 10125. Teaktræsbeklædt. Brummerledning fra 1943. Udrangeret 1957. Ombygget 1957 til Svejsevogn 17. Solgt 1990 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997.
Længde 13,5 m. Midtergang  Pladser 1. kl.:  Egenvægt:15,6 tons. Akselafstand:8 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:66



DSB    CXM    4508    VSVT  1923    EVN-nr:508624045086

Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. wc. Egenvarme. Brummerledning fra 1943. 
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 8". Udrangeret 2/7-68. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 112,50 kr. I drift 1980-81. Under restaurering 1997-98. 2003 til DJK (D-mask.). Hvalsø 2004 . 2007 til Høng. 

Oml. 1941 fra: DSB CFM 10118.Længde: 13,5 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.:  Egenvægt:15,6 tons Akselafstand:8 m. Kupeer:2  Pladser 2. kl.:43



DSB    CY    4626    VSVT   1923    EVN-nr:508624246262

Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 4606,44-50:46 pladser. 
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 25/9-59. Ombygget 1961 til Specialvogn 614. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997  Høng 2007.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:17,3 tons Akselafstand:8 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:38.



DSB    CY    4640    VSVT    Scandia  1923    EVN-nr:508624206407

Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 3/12-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 613. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Restaureret 1990. I drift 1990-2011. Hvalsø 1997. Høng 2005.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17,3 tons Akselafstand: 8 m. Kupeer: 2 Pladser 2. kl.:38.



DSB    FC    4753    DJK    Scandia   1927    EVN-nr:408695007000

Bivogn til motorvogn. Koksfyret varmtvandsanlæg. Dynamo. Wc. Lædersofaer. Gavlvinduer. 
Bygget af Scandia 1927. Ombygget 1963 til Specialvogn 700. Solgt 1986 til DJK. 1999 til DJK (VtV). Til Esbjerg 2002. Horsens 2004. 2008 til Marslev.
Længde: 13,49 m. indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,4 tons Akselafstand:8,14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:58  


DSB-S    Ab    62    DJK    Scandia    Vognkasse   

Bygget af Scandia 1888. Gavlstiger. 1893 til DSB AB 62. 
Personvogn. 4 wc. 2 I kl. kupeer med i alt 10 pladser. 2 II kl. kupeer med i alt 14 pladser. Ved udtrækning af sæderne kan der dannes 3 sovepladser i hver I kl. kupe og 4 i hver II kl. kupe. 


  
ETJ    C    1    Limfjordsbanen    Vulcan    1901    EVN-nr:508624002012

Ordre: 5524. To akslet storrumsvogn bygget i 1901 af fabrikken Vulcan i Maribo. Oprindelig en tredje klasse tagryttervogn med 50 3. kl. pladser. Så sent som 1946 fik vognen en ny vognkasse hos Scandia i Randers. Ved ETJ's lukning i 1968 blev vognen købt af DJK. Vognen kom til LFB nov. 1973.
Modernisering og ombygning. betød bl.a. nyt hvælvet tag, 5 bevægelige og 5 faste brede vinduer i stedet for smalle. Skrue og trykluftbremse, vandvarmeanlæg. 

46 pladser, wc, elektrisk lys, koksovn, trykluftbremse, skruebremse, tara 10,7 tons. 53. Længde: 10,68 m. Indretning: Midtgang. Egenvægt:10,5 tons Akselafstand:5,7 m. Storrumsvogn. Pladser 2. kl.:46



FFJ    C    11    DJK    Scandia 1913    EVN-nr:508624002111

Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1952 fra FFJ C 80. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Solgt 19xx til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. Solgt til DJK.
Længde: 13 m. Indretning: Midtgang. Vægt:11,4 tonsAkselafstand:7,2 m.Kupeer:1Pladser 2. kl.:56


GDS    B    12    DJK    Scandia  1879     

Bygget af Scandia 1879. 3-akslet med Cleminsonbogier. Ombygget 1916 med 60 pladser på III klasse. Omlitreret 1924 til GDS B 2. Vognkasse 1988 til Støtteforeningen Danske Dampvenner som GDS B 12. 1989 til DJK og flyttet til Gedser. Gedser 2003.
Længde: 11,2 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Akselafstand:5,9 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:10



GDS  C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1916.    EVN-nr:508624000313

Bygget af Scandia i Randers 1879 som treakslet II/III klasse personvogn. Totalt ombygget i 1916 med ny vognkasse, åbne endeperroner og toilet, hvorefter kun det meste af undervognen er original fra Gribskovbanens åbning. 

Solgt 1964 til DJK (MBJ). Restaureret 1982-84. I drift fra 1999.
Længde: 11,35 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:11,4 tons Akselafstand:6 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:37



GDS  C 40.  Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1898    EVN-nr:508624010403

I 1898 leverede Scandia en ret lille toakslet personvogn til Gribskovbanen, hvor den litreredes G 5. Vognen, der imidlertid brændte i Gilleleje i 1909, havde oprindelig to kupeer for III kl. med aillt 40 pladser. Har haft en omskiftelig tilværelse og mange forskellige litra og numre ved GDS.

Pa undervognen opbyggedes en fornem ny vogn, G 1, der havde en 1. kl. kupe med 8 pladser og en III. kl. kupe med 12 pladser samt to toiletter. Ellers var vognen »Konge- og inspectionsvogn«, og har ved flere lejligheder befordret kongelige personer. Når vognen ikke benyttedes, henstod den i en remise med gardinerne trukket for. Ved en senere ombygning forsvandt den fornemme indretning, og vognen, der til sidst hed C 40, indgik i den daglige drift indtil omkring 1960.

Solgt til ophugning 1962. Købt af DJK 1962, restaureret i Klampenborg og indsat i driften i Maribo 1962. Maribo fra 1962.

Længde: 8,08 m. vægt:8,7 tons. Akselafstand:3,6 m. 



HFHJ    B    51    MHVJ    Scandia  1910   EVN-nr:508628000517

 

Bygget af Scandia 1910. Ombygget 1945 af Scandia fra HFJ B 51. Vacuum-, trykluft- og skruebremse. Dampvarme. I drift 1967. Solgt 1978 til DJK. Lersøen 1978-81. I drift 1990 på MHVJ..
Længde:18,22 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.:12 Egenvægt: Bogietapafs.:11,7 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:58


HHJ    C    27    MHVJ    Scandia 1916    508624001279

 

Bygget af Wismar 1924. Købt 1941 fra MTJ CA 11. Skruebremse. Trykluftbremse. Elektrisk belysning. Varmeledning. Varmekedel. Ombygget 1942 af Scandia med bl.a. nye sofaer. Solgt 1969 til privat. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). Mariager 1980-81. I drift 1981-82 og 2003-04. Handest 2014 (hensat).
Længde:13 m. Egenvægt: Akselafstand: 7,2 m. Kupeer:2Pladser 2. kl.: Pladser 3. kl.:55



HHJ C 29. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1914.    EVN-nr:508624000297

 

Ordre: 1250. Leveret fra Scandia 23.juli 1914. Oprindelig sidegangsvogn med fem kupeer med træsæder. Købt af DJK/MHVJ 1970 for 383,33 kr 
Pers.vg. M/tjenestekupe, toilet, sidegang og teakbeklædning. Vakuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Elektrisk belysning. Tjenestekupe. Toilet. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift ved LFB fra 1975.
Længde:12,84 m. Indretning: Sidegang Egenvægt: 12,4 tons Akselafstand: 7,22 m. Kupeer: 5  Pladser 2. kl.:  Pladser 3. kl.:53



HJJ    S    135  Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia        1917    EVN-nr:508624001352

Gods- og bænkevogn, leveret til Horsens-Juelsminde Jernbane; fra 1939 ejet i fællesskab med Horsens Vestbaner, der efter HJJ's nedlæggelse anvendte vognen som værkstedsvogn Q 161. Vognen købtes af DKJ i 1962 og blev gennemgribende istandsat af medlemmer i Vejle 1963-64.

Bænkevogn med 42 pladser på 3. klasse. Håndbremse. Varmeledning. Solgt 1939 til HV S 135. Maribo 1964-65. I drift fra 1981.



HLA B2 . Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1913. EVN-nr: 508624000024

Ordre: 1100. Leveret fra Scandia 27. Maj 1913. Moderniseret 1952/53, delvis nye sæder. Omliteret. til HP C 12 i 1927.

2/3 kl personvogn. 8-klodset skrue- og vac. br. Dynamo til togbelysning. Elektrisk belysning. Dampvarme. Omlitreret 1947 til HP CV 12. 1997 til Limfjordsbanen. 
Længde: 13,46 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:12,7 tons Akselafstand:7,8 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:12 Pladser 3. kl.:40


HVJ C  501 MHVJ Scandia 1920    EVN-nr:508624005015

Bygget af Scandia 1920. Ombygget 1951 fra HVJ A 501. Trykluftbremse. Skruebremse. Polstrede sæder. Toilet. Rejsegodsrum. Solgt 1957 til OHJ C 501. Trykluftbremse og skruebremse. Solgt 1971 til DJK som HVJ C 501. 1977 til DJK(MHVJ), Mariager 1980-81 og 2016.
Længde:12,9 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:14,6 tons Akselafstand:7,1 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:37



KSB    C    20   Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1907.    EVN-nr:508624200202

Toakslet midtergangsvogn bygget til København-Slangerup Banen. Vognen har 2 kupeer III klasse og 1 toilet med indgang fra endeperronen. En rummelig vogn med mange ståpladser både inde i vognen og på de rummelige endeperroner. Da DSB i 1949 overtog Slangerupbanen, litreredes vognen CYP nr. 4656. Den udrangeredes i 1956, men anvendtes nogle år som snedkervogn. Købtes af DKJ i 1961, henstod nogle år helt uden indvendige skillerum og sæder. I driften fra 1966.

Længde:11,9 m. Indretning: Midtergang  Egenvægt:11,5 tons Akselafstand:6,3 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:46



LB C 21. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1911.    EVN-nr:508624000214

Toakslet midtergangsvogn bygget til Langelandsbanen (Rudkøbing- Bagenkop og Rudkøbing-Spodsbjerg). 2 kupeer III klasse med ialt 50 siddepladser samt 1 toilet. Købt nyrevideret af LB ved dennes nedlæggelse 1962. I drift fra 1981.
Længde:10,7 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:10,6 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:2. Pladser 3. kl.:50



LJ    BC    18    Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1927    EVN-nr:508687000184

Bygget af Scandia 1927. Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 19xx. Elektrisk belysning. Varmeledning. Dynamo og akkumulator. Dampvarme. 2 toiletter. Udrangeret 1961/66. Vognkasse købt af DJK (MBJ) i 1995. I drift fra 2001 som udflugtsvogn. 
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29 tonsBogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8Pladser 2. kl.:18 Akselafstand:2,1 m. Beklædning: træ Pladser 3. kl.:40



LJ CA 16.  Museumsbanen Maribo-Bandholm  Scandia    71848 71855   1869    1922   EVN-nr:508628000160

Til stækere trafikerede strækninger anskaffedes samtidig boggievogne, der med deres behageligere gang i sporet var populær blandt de rejsende.

Et typisk eksempel på privatbanernes boggievogne fra denne tid er Lollandsbanens Ca 16, som byggedes af Scandia i 1922. Den hed oprindelig LJ Be 16 og havde II. og III. klasse, efter 1934 benævnt I. kl. og fællesklasse. Da benyttelsen af I. kl. faldt, ombyggedes vognen, således at alle kupeer nu var fællesklasse.

Ved Maribo-Bandholm Jernbanes jubilæum i 1969 modtog Dansk Jernbane-Klub vognen som en gave fra Lollandsbanen. Trykluftbremse. 2 wc. Dynamo og akkumulator. Egenvarme ændret til varmeledning 1960/65. Solgt 1969 til DJK (MBJ). I drift 1999 
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29,5 tons Bogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8 Pladser 2. kl.:67   Akselafstand:2,1 m.


MBJ A 1.   Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Randers Jernbanevognfabrik (Scandia) i 1869.    908600021012

Leveret til Bandholmbanens åbning samme år. Ældste danske toakslede personvogn af gennemgangstypen. Havde oprindeligt I og II klasse. Selvom Bandholmbanen i halvfemserne opgav I klasse, anvendtes vognen som I klasse vogn, når grev Knuth rekvirerede den. Vognen anvendtes som II-III klassevogn, til den blev udrangeret i 1917. Den blev dog først solgt i 1927 til ophugning; en privatmand købte vognkassen og anbragte den på havdiget nær Rødby Havn som fiskerhytte, kaldet „Pirathuset“. Købt af DJK i 1964 og transporteret til Maribo, og restaureret og forsynet med undervogn,  Rekonstrueret 1969 i Maribo med undervogn fra LJ QS 142

længde over puffere: 8,14 m. Maribo  fra 1969. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:8 Egenvægt: Akselafstand:3,66 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:16



MBJ    Uc    2    Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia    1916    EVN-nr:508624010023



MFVJ    A    4    MHVJ    Scandia   1927    EVN-nr:508624000040 hensat

Bygget af Scandia 1927. Skrue-, trykluft- og vakuumbremse. Elektrisk belysning. Dynamo. Varmeledning. Rullelejer. Toilet. Solgt 1956 til VLTJ D 24. Solgt til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. 1991 til NSJV. 1998 til DJK (MHVJ). Mariager 2001. 
Længde: 12,99 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,8 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:2


NFJ    A    7   Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia    1911    EVN-nr:508634200051

Bygget af Scandia 1911. Vakuumbremse. 2 toiletter. Dampvarme. Elektrisk belysning. Ombygget 1946 til kupe/midtgangsvogn med 12 pladser i 2 kupeer på I klasse og 30 pladser på III klasse samt tara 12 tons. Koksfyret varmeanlæg. Dampvarme. Foræret 1962 til DJK (MBJ). Maribo 1962-2019. I drift 1962, 05 og 12-13.
Længde:11,85 m. Indretning: Kupevogn Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,9 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:13 Pladser 3. kl.: 29



NPMB C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1899.    EVN-nr:508624010312

Vognfabrikken Scandia byggede i 1899 C 31 til Præstø-Næstved Banen (den senere Næstved-Præstø-Mern Bane). Vognen har - i modsætning til de senere byggede III. kl.'s vogne - sidegang og fern kupeer med otte pladser i hver. Oprindelig havde vognen to høje smalle vinduer i hver kupe og en såkaldt tagrytter. Begge dele blev ændret ved en ombygning i 1938. Købt af af DJK i 1961. 

Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 1928. Ombygget 1945 med bl.a. spejlglasruder. Restaureret 1961. Maribo 1961-2019. I drift 2012-19.
Længde: 10,2 m. Indretning: Sidegang  Pladser 1. kl.:  Egenvægt:9,3 tons Akselafstand:4,5 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:50



OHJ    C    204205    DJK    Scandia         1913  
 

Bygget af Scandia 1913. Købt 1949 fra KS C 7 og KS C 9. Ombygget 1952 til dobbeltvogn med bogier fra NFJ C 32 og midterbogie fra HHJ C 31. Midterbogieakselafstand 2,5 m. Trykluftbremse og skruebremse. Koksfyr. Elektrisk lys, med dynamo og batterier. 2 toiletter. Udrangeret 1970. Foræret 1971 til DJK. Frederiksberg 1978-80. Høng 1981. Gørlev 2002. Marslev 2015.
Lægde:25,2 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Bogietapafs.:10 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:112   Akselafstand:2,1 m.



OKMJ    BE    12    Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia         1924    508681200129

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbanes Be 12 er, en af 20'ernes privatbaneboggievogne, idet den byggedes i 1924 af Scandia.

Vognen, der er en sidegangsvogn, var oprindelig indrettet med to kupeer for II. kl. og tre kupeer for III. kl. Endvidere var der tjenestekupe og et rejsegodsrum samt et toilet.

Siden 1934, da Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane ligesom de fleste andre privatbaner afskaffede II. kl., har vognens passagerafdeling kun været anvendt som fælllesklasse.

Be 12 er en medlemsgave fra hr. Sven Jacobsen i 1966.I 1971 overflyttedes den til Museumsbanen Maribo-Bandholm.

Skrue- og vakuumbremse. Toilet. Tjenestekupe. Rejsegodsrum. Elektrisk belysning. Dampvarme. Maribo fra 2009.
Længde:18,47 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons Bogietapafs.:14,8 m. Kupeer: 6 Pladser 2. kl.:12   Akselafstand:2,1 m. Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:32



OMB    B4    LFB    Arlöf  1911   EVN-nr:508634200044

Ordre: 10525. O-dato: 520305 l-dato: 5208.
Bygget af Arlöf 1911. Dampvarme. Elektrisk belysning. Vakuumledning. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Til MHVJ 1971. Til LFB nov. 1973. I drift fra 1975. Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:15 tons. Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 2. kl.:16 Pladser 3. kl.:22



OMB B 5    Museumsbanen Maribo-Bandholm   Arløf   1911    EVN-nr:508634200150

Vognen blev bygget af Waggonfabrikken Arlof i Sverige til åbningen af Nordvestfynske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart) i 1911.

I begyndelsen af 1900-tallet var kravet til bedre komfort blevet større. For at imødekomme dette krav gav man vogne, bygget efter denne tid, en roligere gang i sporet ved at øge akselafstanden. B 5 hører til blandt disse »lange« toakslede vogne. Traditionen tro bibeholdt man kupeinddelingen i vognens indre, dog med en sidegang, der afløste tidligere tiders udvendige Iøbebrædder.

Vognen har både II. og III. kl., og forskellen p3 de to klasser ses tydeligt. III. kl. kupeerne er udstyret med lakerede træsæder, mens der p3 II. kl. er velpolstrede plydssæder, afdæmpelige natlamper og et luksustoilet med en morsom sammenklappelig håndvask.

Dampvarme. Elektrisk belysning system Rosenberg. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Solgt 1966 til DJK. I drift fra 1978.
Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,7 tonsAkselafstand:7,22 m. Kupeer:5Pladser 2. kl.:16   Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:22



SB    B    11    Limfjordsbanen    Scandia 1924  EVN-nr:508624001113

Leveret fra Scandia Randers maj 1924. 1924 var året hvor Skagensbanen blev ombygget fra sporviden 1000 mm til normalsporviden 1435 mm.
Oprindelig 2. og 3. kl. vogn, med træsæder på 3. kl og åbne endeperroner. Trykluftbremse monteret 1935. I 1941 blev vognen af Scandia forsynet med lukkede endeperroner. Kom til MHVJ i 1968. LFB lånte vognen af MHVJ i 2001 og byttede i  2007 B 11 med HV DL 100. Dampvarme. Elektrisk belysning.

Under revision. Den røde maling fjernes og vognen kommer til at stå i teaktræ som ved leveringen i 1924. 
Længde:12,99 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:15,2 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 1. kl.:12  Pladser 2. kl.:24


SB    F    4    DJK    Scandia   1937   EVN-nr:508628000046

Bygget af Scandia 1937. Person- og rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Vakuumledning. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Oliefyr. Istandsat 1979 og malet lynetterød. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Veteranjernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). Solgt til DJK (VTV). Bramming 2002. Marslev 2017-18.
Længde: 21,9 m. Indretning: midtergang  Egenvægt:27 tons Bogietapafs.:14,6 m. Pladser 2. kl.: 84 Akselafstand:3 m.



SJS    CC    313    Museumsbanen Maribo-Bandholm   Atlas  1885  EVN-nr:508624003135

Bygget af Atlas 1885. 1893 til DSB CE 1306. Solgt 1969 til DJK. Restaureret 1972-80 på Frederiksberg. 1980 i drift på MBJ. I drift 1999 og 13. Maribo 1980-2019. 
Personvogn. Storrum III kl med i alt 40 pladser. "Skovvogn" med åbne sider, midtergang og endeperroner. Olielamper. Skrue- og vakuumbremse (1886). Varmeledning fra 1891.

Tara 8,9 tons. Længde: 10,18 m. Akselafstand: 4,88 m.  Egenvægt: 9,5 tons  



SNNB    Mp    1    VSVT    Scandia 1929    EVN-nr:508624200012

Bygget af Scandia 1929. Købt 1958 fra HV C 124. Solgt 1966 til privat. Skælskør 1980-2009. I drift 1982-2007. Solgt 1997 til Jernbanemuseet. 2009 til Randers. Randers 2009-18. 2017 til DJK (VSVJ). 2018 til Høng.
Længde:13,33 m. Indretning :Midtgang Egenvægt:13,2 tons Akselafstand:7,7 m. Pladser 3. kl.:50



TFJ    C 7    MHVJ    Scandia 1934    EVN-nr:508624000073

Bygget af Scandia 1934. Skruebremse. Elektrisk belysning. Egenvarme. Toilet. Fællesklasse. Solgt 1969 til DJK (MHVJ). Mariager 1981.
Længde:11,1 m. Indretning: Midtgang. Egenvægt:10,8 tonsAkselafstand:6 m.Kupeer:2. Pladser 3. kl.:45



TFJ C 8. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1934. EVN-nr: 508624000081

Limfjordsbanen tog i 1991 en »ny« personvogn i brug - TFJ C8. Vognens vognkasse er TFJ C8 og undervognen stammer fra en DSB CU vogn.  
TFJ C8 blev bygget af Scandia i Randers i 1934.  Bygget af Scandia 1934. Skruebremse. Elektrisk belysning. Ingen varme. Toilet. Fællesklasse. Udrangeret 1969. 1981 til Aalborg. Rekonstrueret 1991 på DSB CU-undervogn. I drift fra 2010.  

Historien bag vognen er at landmand Jens Jørgensen fra Amtoft ved Vesløs i 1969 bød 1.300 kr for TFJ C8, da TFJ lukkede og fik den. Vognen blev løftet af hjulene og akselgaflerne blev brændt væk, hvorefter den blev opstillet nær Jens Jørgensens gård, med en pragtfuld udsigt ud over Limfjorden. Meningen var, at han dels ville nyde udsigten, dels ville leje vognen ud som sommerhus. Således stod vognen i fred og ro indtil vognkassen blev sat til salg sommeren 1981 i Thisted Folkeblad.
Et medlem af Limfjordsbanen så den lille annoncen, og efter endt søndagkørsel drog et par bilfulde LFB-ere til Amtoft, hvor det, i stærk konkurrence med Frøstrup lejren, blev givet håndslag på at LFB kunne erhverve vognkassen for 3.500,- kr.

Undervognen var ikke værd at bygge videre på og hos en ophugger fandt man en komplet undervogn fra en ukendt CU-vogn. Undervogn blev  fragtet til Aalborg og efter en grundig opmåling af vognkasse og undervogn blev CU-undervognen afkortet med to meter. Ligeledes blev der fjernet to lag af bladfjedrene. Udvendigt blev vognen lakeret og taget fik nyt pap. Undervognen blev rustbanket og malet. Dynamoen fra CU-tiden er stadig brugbar og der er batterikasse under vognen.  

Det første år kørte vognen som ledningsvogn men efter det første driftsår blev den forsynet med trykluftbremser som de øvrige vogne. 

Toilettet var et kapitel for sig, idet emaljen var sprunget af på store områder, og en erstatning var ikke til at opdrive, men en tysk direktør for et emaljeværk blev så interesseret, at han tog kummen med til Tyskland, hvor den blev omemaljeret. Under malingen på toiletsædet dukkede der en morsom brugsanvisning op. Den er selvfølgelig også restaureret og kan ses på brættet.

Den originale undervogn til C 7 blev nogle år efter genanvendt da kongevognen blev bragt til Odense og kan i dag ses under vognen på museet, men det er en anden historie.
Længde: 11,1 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:15,5 tons Akselafstand:6,04 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:45


VNJ    C    25    MHVJ    Scandia 1913   EVN-nr: 508624001253

Bygget af Scandia 1913. Litreret NTJ C 25 indtil 1940. Toilet. Elektrisk belysning. Dampvarme. Fra 1934 trykluftbremse og varmtvandsanlæg. Ombygget 1946/47 af Scandia med nyt tag, trykluftbremse, polstrede sæder mm. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift 2002-04 og 16-18.
Længde: 12,99 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,7 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:1 Pladser 3. kl.:56



VVGJ C 23. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1897. EVN-nr: 508624000230

Toakslet personvogn, oprindelig kupévogn, leveret til Vejle-Vandel Banen som kombineret II/III klasse vogn A 1. Ombygget til ren III klasse og omlitreret VVGJ C 23 i 1933. Ved Vejle-Vandel-Grind- sted Jernbanes nedlæggelse i 1957 kom vognkassen til Rotary’s børnegård i Vejle, hvor medlemmer af DJK i 1965 ombyttede den med  en  sporvogn.

Motorbivogn med rullelejer. Trykluftbremse. Solgt 1964 til DJK (MBJ). Vognkasse i Maribo 1981. I drift fra 1999.
Længde:7,74 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:7,4 tons Akselafstand:3,7 m. Kupeer:2.  Pladser 3. kl.:33



VØ D 16. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1928. EVN-nr: 508624000164

 

Ordre: 2240. VØ D 16 blev leveret fra Scandia i1928. Vognen blev anskaffet som bivogn til VØ's motorvogn VØ 21. Oprindelig havde vognen træsæder, men blev efter krigen moderniseret med "rutebil" sæder. Omlitreret i 1947 til HP D 62. 1964 solgt til RHJ D 8. Til MHVJ sept. 1969. Til MHVJ sept. 1969. (kr 900) Til LFB maj 1974 i drift ca. 1975
På den ene side af vognen er trinbrættet gennemgående i hele vognens længde. Sådan at man kunne spare en godsvogn i toget, når smeden i Klokkerholm havde brug for lange stykker jern m.m. Vognen har ikke gennemgående trækstang. Bivogn med Post- og bagagerum.

Omlitreret 1947 til HP D 62. Solgt 1969 til DJK (LFB). Aalborg fra 1975.
Længde: 10,49 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:9,0 tons Akselafstand:5,6 m.Kupeer:1 Pladser 3. kl.: 28


ØSJS D 11. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1879. EVN-nr: 508624000115

Bygget i 1879. D 11 blev i 1929 omdannet til hjælpevogn og blev efter at have henstået i Hårlev nogle år skænket DJK af privatbanen. Istandsat 1962-63 i Klampenborg af DJK medlemmer  Indsat i driften på Museumsbanen i 1964. I drift fra 1999.  Længde: 6,95 m. Indretning: Kupévogn Egenvægt:4 tons  Akselafstand:3,35 m.Kupeer:4 pladser 3. kl.: 40

Newsflash

DJK og kulturnat i Glostrup den 24 september

DJK var blevet inviteret af Glostrup kommune til at være i stationsbygningen i anledningen af Kulturnatten i Glostrup lørdag den 24. september i tidsrummet kl 18-21. Formand Henrik Bang mødte op i en ældre brun DSB uniform for at tiltrække lidt opmærksomhed. Jernbanebøger fik solgt nogle bøger og der var en god snak med de lokale borgere.

Foto: Niklas Havresøe

DJK's formand Henrik Bang var trukket i den brune uniform.

Foto: af Poul Henning Hansen

Jernbanebøger var også med på kulturnatten på Glostrup station

 

 

Venter på et nattog...

Efter planen skulle det være ankommet i lørdags – det første nattog fra Bruxelles til København. Men toget blev aldrig til noget og i stedet var nattogets støtter mødt op på Hovedbanegården i nattøj for at markere det savnede tog

Link til Kollektiv trafik forum

2022-09-22


 

DSB laver aftale om tyske vogne til Hamburg-trafikken

DSB’s nye Talgovogne er forsinket. Men allerede fra næste forår vil togene mod Tyskland blive kørt med tyske IC1-vogne.

Link til Kollektiv trafik forum

2022-09-22


 

Ladeinfrastruktur til batteritog på privatbaner - politisk aftale

275 millioner kroner til grønne tog på privatbanerne

Partierne bag Infrastrukturplan 2035 er nu enige om, hvordan puljen til ladeinfrastruktur til batteritog på privatbanerne skal udmøntes for at fremme den grønne omstilling.

Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat en pulje på 275 mio. kr. til et statsligt tilskud til ladeinfrastruktur på privatbanerne med henblik på at fremme den grønne omstilling og en CO2-neutral jernbanedrift.

Der er nu enighed blandt partierne bag aftalen om principperne for udmøntningen af puljen. Således er der nu skabt grundlag for en grøn omstilling af privatbanerne, som samtidig er sidste led i at gøre hele togtrafikken i Danmark CO2-neutral.

Denne grønne omstilling af togtrafikken i Danmark følger af, at der bliver indført elektrisk togdrift på hele hovednettet i takt med færdiggørelsen af elektrificering mellem Fredericia og Aalborg samt leverancer af DSB’s nye elektriske tog. Hertil kommer den igangværende elektrificering mellem Roskilde og Kalundborg samt på Sydbanen fra Ringsted til den kommende Femern Bælt-forbindelse.

På regionalbanerne og privatbanerne har den teknologiske udvikling samtidig gjort det muligt at elektrificere gennem batteritogsdrift, hvor der kører dieseltog i dag. Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der derfor afsat i alt knap 1,3 mia. kr. til at understøtte denne grønne omstilling med batteritog.

Trafikstyrelsen administrerer puljen og tildelingen af midler sker efter ansøgning fra regionerne, som kan få dækket 65 procent af omkostningerne til etablering af ladeinfrastruktur per bane.

09. sep. 2022

Udmøntnings- og administrationsgrundlag for pulje til ladeinfrastruktur til batteritog på privatbaner

Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 er der afsat en pulje på 275 mio. kr. til tilskud til ladeinfrastruktur til batteritog på privatbanerne.

Link til trm

2022-09-14


 

Lokomotivføreren Maria råber op - livsfarligt når folk krydser skinnerne

Lokomotivførere, der kører til og fra Hjørring Station er dybt rystede over et voldsomt stigende antal baneløbere, der krydser skinnerne ulovligt.

Link til Tv-nord.

2022-09-12


 

Tyske Knorr-Bremse Group har overtaget DSB’s komponent- og reservedelsværksteder

Den tyske virksomhed Knorr-Bremse Group har fra den 1. september 2022 formelt overtaget komponent- og reservedelsværksteder og skal fremover levere og vedligeholde reservedele til DSB’s nye tog.
Den danske afdeling er blevet døbt Knorr-Bremse Rail Systems Denmark A/S, og samtidig er der indgået aftale om langsigtet levering af komponentvedligehold og reservedele til hovedparten af DSB's nuværende togflåde, indtil de aldrende togsæt er fuldt udfaset.
DSB besluttede i 2020 at frasælge sine komponent- og reservedelsværksteder i kølvandet på den politiske beslutning om, at fremtidens tog fra franske Alstom skal vedligeholdes af togproducenten og ikke af DSB.
Med det endelig salg til Knorr-Bremse Group får DSB nu sikret en solid leverandør af reservedele til den eksisterende togflåde eksempelvis IC3-, IC4- og IR4-togsæt og samtidig får de mange dygtige medarbejdere en mere fremtidssikret arbejdsplads:
- Det er selvfølgeligt vemodigt at skille sig af med opgaver og medarbejdere, som i mange år har været med til at sikre komfortable og køreklare togsæt til kunderne. Når det er sagt, så er Knorr-Bremse en vigtig international aktør på komponent- og reservedelsmarkedet og et godt sted for de medarbejdere, DSB nu siger farvel til. Knorr-Bremse har en bred erfaring og de rigtige kompetencer til at sikre, at togsættene kan fortsætte i drift i de kommende år, indtil vores aldrende dieseltogsæt erstattes med nye elektriske og mere bæredygtige tog, siger administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen.

Med overtagelsen vil omkring 400 medarbejdere blive overført til Knorr-Bremse Rail Systems Denmark A/S. Købsprisen er godt 370 mio. kroner (50 mio. Euro).

Følgende værksteder er omfattet af handlen:
Komponentværksted i Sonnesgade, Aarhus * Ombygning & Havari i Augustenborggade, Aarhus
Komponentværksted på Depotvej, Taastrup * El-Teknik på Otto Busses Vej, København
Endvidere overtages administrative funktioner i Telegade, Høje Taastrup

Kilde: Transeuropa magasinet

2022-09-07


  

Fremdriften i det nye signalsystem

Frem mod 2030 udruller Banedanmark det nye signalystem på fjernbanen. Se kort over hvor langt man er nået og hvornår de næste strækninger får nyt signalsystem.

Bemærk kortet over udrulning hvor Holstebro er kommet til at ligge to steder :-).  

Link til Banedanmark

08/15/2022


 

Sidste tog i Grejsdalen

Mange søndage siden 1977 er veterantoget kommet som lyden af sommer gennem Grejsdalen. Men nu er det slut. Toget tudede sig ud fra stationen, så alle omkringstående ulve må have været fristet til at stemme i. Banedanmark er i gang med at installere nye signalsystemer, og det tog livet af de gamle tog.

Læs artikel fra sidste tur.

Link til Vejle Amts Folkeblad

08/15/2022


 

Har Bane NOR glemt at man kan vedligeholde spor uden at lukke ?

En dårlig vane - Bane NOR lukker spor og vedligeholder i ugevis. Debatten kører også i Norge.

Link til debatartikel i norske Dagsavisen

05-08-22


 

Sparkær genåbner som holdested

Sparkær, der ligger vest for Viborg får genåbnet holdestedet.

Trinbrættet skal være klar til, at togene kan stoppe i Sparkær igen til december. Byen havde sin egen togstation frem til 1979.

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/byr%C3%A5det-sagde-ja-til-jordk%C3%B8b-til-kommende-trinbr%C3%A6t 

https://www.tvmidtvest.dk/viborg/nu-faar-sparkaer-sit-laengeventede-trinbraet-jeg-har-armene-over-hovedet 

I følge Banedanmarks Netredegørelse, går man i gang med anlægsarbejderne  medio juli.

15-07-22