Sådan melder du dig ind

Du melder dig ind i bane bog-klubben ved at bruge tilmeldingsformularen samt overføre 200 kr. i DE­POSITUM, som du får tilbage ved evt. udmeldelse.

Når vi har modtaget dit depositum sender vi dig en bekræftelse pr. e-mail. Sammen med den får du de særlige indmeldelses-tilbud, som du bestiller pr. e-mail.

Desuden får du den nyeste ”Info” om de kommende bogklubbøger, som du evt. skal afbestille, hvis du ikke ønsker dem!

Fremover får du - enten sam­men med dine klub-bøger eller separat - tilsendt in­for­mation om de kommende klub­-bøger, som du har mindst en måned til at afbestille. Desuden får du til tider special-tilbud forbeholdt med­lem­mer af bog­klubben.

Sammen med din første klub­bog mod­tager du et girokort til beta­ling af den bog, du netop har fået. Du skal blot betale inden den frist som står på girokortet og har al­tid mindst 14 dages kredit.

Bemærk at bøger­ne KUN fås til klub-­pris når de tilbydes som „næste bog“. Dvs. at man ikke - efter at bogen er ud­kommet - kan få den gennem klubben til sær­lig pris.

Du binder dig kun til at købe 3 bøger, dog mindst én om året. Og du kan derefter til enhver tid ud­melde dig af bane bog-klubben og få dit deposi­tum på 200 kr. igen. Læs venligst reglerne for medlemskab grundigt igennem, da du god­tager disse regler, når du indbetaler depositum.

Regler for medlemskab af bane bog-klubben

1) Indmeldelse sker ved at indbetale et depositum på kr. 200 til bane bøgers bankkonto på indbetalingskort mærket bane bog-klubben eller ved elektronisk overførsel af beløbet. Indbetalingen gælder samtidig som accept af reglerne for medlemskab.

2) Nye medlemmer starter automatisk med den eller de bøger som indgår i førstkommende bogpakke. Denne bogpakke kan dog afbestilles, og i så fald modtages i stedet Bogklub-info med information om næste bog.

3) Medlemmer af bane bog-klubben tilbydes min. 3 og max. 6 gange årligt nye bøger til en pris som er ca. 25 % lavere - excl. porto - end bogens udsalgspris. Rabatten gælder kun udgivelser fra bane bøger og DJK’s forlag. Når der tilbydes bøger fra andre forlag kan rabatten være mindre. For hver bogpakke tillægges den faktiske portoudgift.

4) Medlemmer af bane bog-klubben forpligter sig til at aftage mindst 1 bog årligt og ialt mindst 3 bøger i den tid medlemskabet varer. Overholdes dette ikke, tilfalder det indbetalte depositum bane bog-klubben.

5) Det enkelte medlem af bane bog-klubben kan kun købe ét eksemplar af hver udgivelse til klubpris, og kun når de tilbydes som „næste bogklub-bog“. Tidligere udgivne bøger kan ikke købes til særlig klubpris. Eventuelle indmeldelsestilbud kan kun benyttes i forbindelse med indmeldelsen og indgår ligesom særtilbud ikke i bogantallet under pkt. 4.

6) I god tid inden udgivelsen orienteres medlemmerne i Bogklub-info om „næste bog“. Afbestilling af „næste bog“ skal ske inden udløbet af den fastsatte frist, som er mindst 14 dage. Bogklub-info med information om næste bog udsendes enten separat eller sammen med en foregående klubbog. Afbestilling sker ved, at man krydser af i „Nej tak“-rubrikken på svarkuponen som sendes til bane bog-klubben. Alternativt kan der afbestilles pr. e-mail til bane bog-klubbens e-mailadresse, så får man en kvittering pr. e-mail. Der kan ikke afbestilles på indbetalingskortet eller via PC-bank.

7) Bogklubbøger som ikke er blevet afbestilt tages ikke retur. Derimod kan bøger med tekniske fejl naturligvis ombyttes med nye.

8) Betaling for modtagne bøger SKAL ske inden den på indbetalingskortet anførte frist, som er mindst 14 dage.

9) Ved udsendelse af betalingspåmindelse tillægges et rykkergebyr på kr. 50,-. Ved gentagne tilfælde af manglende indbetaling udmeldes medlemmet, og det indbetalte depositum returneres, fratrukket bane bog-klubbens tilgodehavende og et administrationsgebyr på 50 kr.

10) Kan depositum ikke dække bane bog-klubbens tilgodehavende, er bane bog-klubben berettiget til - uden yderligere varsel - at sende tilgodehavendet til retslig inkasso.

11) Efter du har aftaget mindsteantallet af bøger (se punkt 4) kan udmeldelse ske med 1 måneds varsel. Såfremt der ikke er uafregnede mellemværender (se punkt 9) tilbagebetales det fulde depositum.


Ja tak, jeg ønsker at blive medlem af bane bog-klubben.

Jeg har læst og forstået reglerne for medlemskab. Jeg overfører depositum kr. 200,- til Danske Bank Regnr.1551 Kontonr. 3179176
mærket "indmeldelse bane bog-klubben" og med tydelig angivelse af navn og adresse.
Jeg er klar over at mit medlemskab først træder i kraft når indbetalingen er registreret.
Send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Med følgende information Navn, Adresse, Postnr./By, E-mail:


Du kan sammen med indmeldelse bestille bogtilbud nedenfor:


Tilbud ved indmeldelse i bane bog-klubben

Samtidig med din indmeldelse i bane bog-klubben kan du købe de seneste fire bøger fra foregående bogpakker til den særlige bogklubpris, hvor du sparer ca. 25 %. (Til prisen lægges porto).
Bestil bøgerne pr. e-mail samtidig med indmeldelsen. Så sender vi dem, når dit medlemskab er registreret.
Mere udførlig tekst om bøgerne findes på Jernbanebøgers hjemmeside.


Tog – Fra daggry til skumring
Forfatter: Søren Jacobsen
Sprog: Dansk og engelsk
Sider: 164.
Format: A4 Hardback.
Forlag: Lycka till Förlag.
Varenummer: 1560
Normalpris: 349,- kr.
Bogklubpris: 280,- kr + fragt



Linie 1     Københavns sporveje
Forfatter: Per Vadmand
Sprog: Dansk.
Forlag: Sporvejshistorisk Selskab.
Sider: 64.
Format: A5 Hæftet.
Varenummer: 2152
Normalpris: 120,- kr.
Bogklubpris: 96,- kr + fragt



IC4
Forfatter: René Flamsholt Christensen
Forlag: Forlaget Frydenlund A/S
Udgivelsesår: 2021
Sprog: Dansk
Antal sider: 352
Indbinding: Hardback
Størrelse: B: 17,8 – H: 25,2 cm
Varenummer: 1176
Normalpris: 299,- kr.
Bogklubpris: 240,- kr + fragt



Med toget gennem tresserne
Forfatter: John Poulsen m.fl.
Forlag: bane bøger
Udgivelsesår: 2021
Sprog: Dansk
Antal sider: 168
Indbinding: Hardback
Størrelse: B: 25 – H: 30 cm
Bogklubpris kr. 299,00 plus fragt
Normalpris kr. 398,00
Bestillingsnummer 336


Specialtilbud til nye medlemmer af bane bog-klubben

Ved indmeldelsen kan du købe disse ældre bøger til speciel "indmeldelsespris". Der er op til 80 % at spare! (Til prisen lægges porto).
Bestil bøgerne pr. e-mail samtidig med indmeldelsen. Så sender vi dem, når dit medlemskab er registreret.


    
Et liv på maskinen
af Peer Pedersen
80 sider A4, stift bind, rigt illustreret i s/h og farve. Normalt Kr. 268,-
SPECIALPRIS KUN Kr. 99,-


Køge-Ringsted Jernbane
af Thomas Nørgaard Olesen
Format 23 x 24 cm, stift omslag, 160 sider.
Normalt Kr. 349,-
SPECIALPRIS KUN kr. 149,-


Fra Vestbanen til Arriva
Af Ole-Chr. M. Plum
Format 23 x 24 cm, stift omslag 236 sider, ca. 400 illustrationer.
Normalt Kr. 349,-
SPECIALPRIS KUN kr. 149,-


Danske privatbaner 1950-1969
jernbanefotografers kameraer
A 4, liggende, hårdt omslag
80 sider, cirka 160 illustrationer i sort/hvid en del i farver
Bogklubpris kr. 195,- plus porto
Normalpris kr. 320,-
Bestillingsnummer 0914 B

Bogen er en fotografisk historie om de danske privatbaner i perioden 1950-1969, der viser mangfoldigheden i materiel hos de forskellige privatbaner.


Danske lokomotiver og motorvogne 1991 og 1997
Bøgerne illustrerer dansk driftmateriel inklusiv vognmateriellet med
korte data om hver enkelt litra og vogntype pr. 1. januar 1991 og 1997

1997
Tom Lauritsen
15 x 21 cm. i hårdt omslag
128 sider, rigt illustreret i farver
Frank Stenvalls Förlag
Bogklubpris 30,- kr. plus porto
Normalpris 139,- kr.
Bestillingsnummer 0578 B
.


1991-01-01
Tom Lauritsen
Lommeformat, blødt omslag
286 sider,
rigt illustreret i sort/hvid
Frank Stenvalls Förlag
Bogklubpris 20,- kr. plus porto
Normalpris 99,- kr.
Bestillingsnummer 0577 B


         




Newsflash

Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Odsherredsbanen skal renoveres og blandt andet have udskiftet omkring 7.000 sveller.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-04-18


 

NOHAB arrangement i Wittenberge 1. og 2. juni

I anledningen af 70 året for NOHAB MY’s ankomst til Danmark den 7. februar 1954 samt fejring af 25-års jubilæum for NOHAB i Tyskland. Bliver der i weekenden den 1. og 2. juni afholdt et GM-træf hos Historischer Lokschuppen i Wittenberge. Dette bliver i et stort samarbejde fra både tysk og dansk side. Der samles i rammerne omkring remisen i Wittenberge, hvor de deltagende MY lokomotiver fra både tysk og dansk siden, vil være samlet for første gang i mange år. Derved er dette en unik mulighed for at kunne se tidligere danske MY’er sammen med danske MY’er.

MY 1155.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nogle vil måske undre sig over, hvorfor der ikke afholdes et GM-træf i Odense, men dette skyldes at Danmarks Jernbanemuseum ikke har resurserne til at kunne varetage det store arbejde med at planlægge sådan et arrangement, når der bruges en masse resurser på byggeriet af det nye museumsmagasin i Marslev, samt transportklargøring af materiellet der skal flyttes fra de øvrige magasiner i løbet af 2024. Derfor er der i samarbejde med NOHAB-GM-Gruppe Deutschland e.V og en dansk samarbejdes partner arbejdet for at stable et arrangement på benene.

Arrangement har mødt stort velvilje fra dansk side fra Danmarks Jernbanemuseum, MY Veterantog/Dansk Jernbane-Klub og VIKING-Rail for at hjælpe med at kunne realisere muligheden for at kunne deltage i sådan et arrangement der afholdes i Tyskland.

MY 1142.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Hvordan kommer man til Wittenberge?

Hvis man rejser fra Danmark, er det muligt at tage EC-toget fra København til Hamburg Hbf og her skifte med enten EC, ICE der køre direkte til Wittenberge på cirka en time eller med skift i Schwerin på cirka to timer. I Wittenberge er der et par hoteller, så det er muligt at overnatte. En ud og hjem rejse samme dag er ikke muligt, med mindre man er i egen bil.

Her på siden vil vi løbene forsøge at holde jer opdateret på, hvad der sker i processen frem mod fejringen i Wittenberge.

Ved træffet vil der efter alt at dømme deltage syv ud af ni tidligere danske MY’er fra firmaerne Altmark Rail, Cargo Logistik Rail og Strabag Rail. Hvorved alle køreklar MY’er i Tyskland vil deltage. De sidste to er Altmark Rail MY 1127 og 1143 der henstår ikke køreklar i Haldensleben.

Fra dansk side deltager MY 1101 fra Danmarks Jernbanemuseum og MY 1126 fra MY Veterantog. Der arbejdes på yderligere tre deltager, men disse offentliggøres senere når det endelig er fastlagt.

De danske MY’er vil efter planen blive trukket fra Padborg til Wittenberge og retur af en tysk MY. Detaljerne om hvornår selve kørslerne forgår vil pt ikke blive offenliggjort umiddelbart af sikkerhedsmæssige hensyn.

MY 1126.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

I Wittenberge vil der blive lavet kørsler fra Wittenberge station og rundt på havneområdet, ligesom der på remiseområdet vil være mulighed for kørsel i førerrummet. Begge ting vil ske med de tyske MY’er og ikke de danske, der vil være udstillet på området.

Der vil lørdag den 1. juni være aftenfotografering mellem kl. 20 og 23 med alle MY’erne opstillet ved remisen i Wittenberge.

Deltagerliste:

MY 1101

Danmarks Jernbanemuseum

MY 1126

MY Veterantog

MY 1131

Altmark Rail

MY 1138

Cargo Logistik Rail

MY 1142

Cargo Logistik Rail

MY 1147

Strabag Rail

MY 1149

Altmark Rail

MY 1151

Cargo Logistik Rail

MY 1155

Altmark Rail

 

MY 1101.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Tekst: Kasper Birk Tandrup Pedersen

fvm 2024-04-18


 

Skal vi farvelægge vores gamle sort/hvid foto ?

I arkiverne findes der mange foto i sort/hvid og som ikke kan tages igen. Med AI er der kommet nye muligheder for at farvelægge gamle foto. Redaktionen har leget lidt med farvelægning af nogle af de gamle foto. Photoshop giver mulighed for helt automatisk at farvelægge gamle foto. Farvelægningerne nedenfor er lavet på under 5 minutter pr foto. Nogle gange rammer farvelægningen plet andre gange går det minde godt. 

Spørger man AI om det et er en god ide at farvelægge er svaret:
At farvelægge gamle sort-hvide fotos med AI kan være en god ide, da det kan bringe nyt liv til billederne og gøre dem mere levende og engagerende.
Det er dog vigtigt at være forsigtig og respektfuld over for det oprindelige billede og dets historiske værdi.

Bedøm selv resultaterne nedenfor.

Et s/h foto af MY 1143 farvelagt med kunstig intelligens. Foto: Arne Kirkeby. Arkiv NJVT. Nedenfor det oprindelige foto.
Fotoet har vundet væsentligt ved at få tilføjet farve og farverne virker realistiske.

Det oprindelige foto

Luftfoto af Blovstrød teglværk er her farvelagt. Markerne i den øverste del af foto har fået en mærkelig blå farve, der dog ved en mindre justering i Photoshop vil kunne laves mere realistisk. 

Foto af Peer Thomassen fra Handest Station er her farvelagt. Umiddelbart et godt resultat. Himlen kunne evt tilføjes lidt mere blåt.

Uniformsfoto der ikke er gået helt godt. Det røde bånd er kun rødt på den ene side af kasketten. Uniformen er kun på en del af foto blå. Og skal uniformen være blå ? Der vil skulle arbejdes en del med foto hvis det skal kunne bruges.

DJK's første bestyrelse. Mennesker genkendes generelt altid og ansigtsfarven er ramt de rigtige steder. Med bedre original vil der nok kunne laves et bedre farvelægning.

fvm 2024-04-17


 

Nye drømme om bornholmsk jernbane

Forslag om reetablering af jernbanen mellem Rønne og Allinge.

Link til tv2 Bornholm

fvm 2024-04-16


 

Dovrebanen åbner 20. maj

Uvejret «Hans» ødelagde i august 2023 jernbanebroen over Lågen ved Randklev lige syd for Ringebu.

Læs artiklen fra Jernbanedirektoratet

fvm 2024-04-15


 

Tre generationer satte fut under Kjøges kedel

Link til artikel i Ugeavisen Lolland 9/4 - 2024

Artikel på side 8

fvm 2024-04-13


 

3. april fylder S-banen 90 år

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Der er sket meget siden 1934, og i dag kører S-banen med en punktlighed, som er blandt de bedste i verden.

Den 3. april 1934 kunne passagerer for første gang sætte sig til rette i hovedstadens nye bybane. I første omgang var det kun strækningen fra Klampenborg over Hellerup og Vanløse til Frederiksberg, men siden kom adskillige andre linjer og stationer til, så S-banen til sidst dækkede hele hovedstadsområdet.

Siden Banedanmarks oprettelse i 1997 har styrelsen været ansvarlig for blandt andet afvikling af trafikken og vedligeholdelse og udvikling af infrastrukturen. Det er derfor med stolthed og varme tanker at Banedanmarks trafikdirektør, Peter Svendsen, kipper med flaget:

DSB markerer den runde fødselsdag blandt andet med at lade alle kunder køre gratis med S-tog på lørdag den 6. april:

”Vi byder alle velkommen i S-toget på lørdag. S-togene viser på flere måder vejen frem for jernbanen i Danmark. Den har altid været elektrisk, og den er blevet opgraderet med nye signaler, der har sikret en rekordhøj punktlighed og en høj pålidelighed. Resten af jernbanen gennemgår i disse år også en modernisering af spor og signaler. Det giver i perioder udfordringer for kunderne, her er S-togene et godt dagligt kørende bevis på det løft, fornyelsen vil give,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

I løbet af årene har både tog og infrastruktur udviklet sig meget. Et af de store spring skete, da Banedanmark i 2022 blev færdige med at udrulle et nyt digitalt signalsystem på hele S-banen. Det nye signalsystem afløste det gamle, analoge signalsystem, og det har været med til at løfte punktligheden, så S-banen nu er blandt de bedst kørende bybaner i verden. I 2024 er hele 96,9 procent af togene ankommet til tiden, og af de forsinkelser, der har været, har Banedanmark og herunder signalsystemet kun været ansvarlige for 0,8 procent.

”S-banen var i forvejen en velfungerende bybane, men de gamle sikringsanlæg var slidte og ud over deres levetid og derfor årsag til en del fejl, der medførte større eller mindre forsinkelser. Med udrulningen af det nye signalsystem er punktligheden blevet endnu bedre. Det er blandt andet muligt at køre togene tættere på hinanden og afvikle trafikken mere effektivt og samtidigt helt sikkert,” siger Peter Svendsen.

Læs mere om S-banens 90 år lange historie på Banedanmarks hjemmeside.

fvm 2024-04-03


 

Stadig problemer for Svenske Euronight

1 september 2022 avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona. Då fanns endast liggvagnar i tåget. Nu finns även sovvagnar men sittvagnarna lyser ännu sin frånvaro.

Link til artikel fra Järnvägar.nu

fvm 2024-03-30


 

Lidt oplevelser med DSB og DB

Vi har modtaget fra Glenn Olesen

Egentlig var det primære formål med turen torsdag den 21/3 2024 at køre og at tage billeder at det sidste IC3 tog fra København H til Hamburg Hbf.  Men sådan kom det ikke til at gå. Bl.a. fordi DB Netz skulle ordne en masse sporarbejde m.m. nord for Hamburg Hbf.

For hør bare her hvad dagen bød på af strabadser for en togtosse som mig.

1) Først over til en forsinket bus S 250 i regnvejr

2) Ind på Hovedbanegården. God tid. Ingen stress her. Afgang kl. 07:20. Jeg skulle til Hamburg-Altona via Pinneberg. Det sidste er ikke normalt men Deutsche Bahn har fået i omegnen at € 75 mia. over der næste 5-6 får for at rette op på skinnerne i Tyskland så derfor et lille nemt togskifte i Pinneberg.

3) Så gik der ged i den med ca. 5 minutters mellemrum.

4) Kl. 07:16 blev afgangen udsat til 7:27

5) Så blev afgangen udsat til 07:32

6) Så blev afgangen udsat til 07:37

7) Så kunne jeg trods manglende morgenkaffe godt regne ud at det var noget helt galt.

Så blev afgangen udsat til 07:45

9) Så blev afgangen udsat til 07:48

10) Så fik vi via info-skærmene info om at det ene togsæt med min vogn var blevet cancelled. Panik på perronen for ALLE. Ca. 130 passagerer fra vognene 81+82 skulle stuves sammen i vogn 71+72. Og pladsreservationer blev lige annulleret.

11) Så var gode dyr rådne. Så en strategisk disposition på perronen samt nogle spidse albuer fik mig placeret lige ved døren til 1. klasses afd. Og kom ind som den første og fik en vinduesplads med bord. Så var dagen reddet. Troede jeg.

12). Kl. 07:53 kørte toget endelig. Men det gik langsomt. Meget langsomt.

13) Forsinkelsen udviklende sig dramatisk. I Padborg skulle vi køre kl. 10:02 - det blev til kl. 10:47

14) Så syntes Deutsche Bahn at vores tog lige skulle en ikke planlagt tur rundt om Flensburg Hbf. Det var noget med en Notartzeindsatz på skinnerne Så der røg lige 15 minutter ekstra.

15) Vi nåede Schleswig for at sætte politibetjente af (paskontrol). Vi så aldrig dem eller billetkontrollen (det forstår jeg godt, for der var oprørsstemning på 1. klasse)

16) Herefter skulle vi over den smukke Rendsburger Brücke (færdig i 1913 og verdens største stålbro i ca. 50 år. Vi blev igen lovet at vi ville køre direkte til Pinneberg nu.

17) Goddag min bare r..!. Lige efter broen svingede vi til venstre mod Kiel. En "mindre" omvej.

18) Og på vej mod Kiel og Pinneberg fik vi beskeden om at vi nu skulle skifte tog i Neumünster. Her holdt så en RE7 (stopfuld) og ville køre os til Pinneberg. At se 200 togrejsende med pik-pak og én elevator var en syn for guder. Men vi kom afsted kun ét minut forsinket og nåede Pinneberg (der er endestationen for S-Bahn S-3).

19) Det kørte til tiden men var stuvende fuldt trods ikke mindre end 16 vogne i et S-tog. Og endelig kl. 14:01 ankom jeg til InterCity Hotel Hamburg-Altona hvor mit værelse ikke var klart. Hvad gør en træt rejsende så? Ca. to timer forsinket.

20) Går i "baren" hvor jeg kan se direkte ud på stationen Hamburg-Altona. Men der sker ikke en sk..! For der er omfattende banearbejder mellem Pinneberg og Hamburg Hbf. Så det blev til et par fadbamser mens denne skrives.

21) For at fuldende turen viser det sig at 170 buslinjer i Hamburg strejker torsdag-lørdag.

Nå, nu er klokken blevet 15:00 og mit værelse er nok klart.

Men al denne panik resulterede i at jeg IKKE fik taget billeder at det sidste (?) IC3 tog fra København H til Hamburg Hbf eller omegn. Trist. Jeg havde emnet oppe at vende her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1773.msg16610.html#msg16610

Turen hjem blev noget bedre. Men det gik også galt.

På vejen hjem mandag 25/3 2024 kørte jeg via Fredericia for at nyde lidt mere kørsel med IC3 der er mit yndlingstog.

Selvfølgelig gik/går det galt når jeg skal med DSB. Denne gang var der et tog foran "mit" tog der gik i stå i Storebæltstunnelen sydlige rør. Det gjorde ICL 34 også. Så vi måtte bakke til Sprogø for derefter at køre i det andet (nordlige) rør mod Sjælland.

Nu har jeg ikke travlt med at komme hjem og denne lille forsinkelse udløser 25 % rabat på billetten hjem. Forventet ankomst til København H ser sådan ud:

PS! Togførerne skal stadig låse de døre der vender væk fra perronen når IC1 holder ved perron! Og når toget kører fra perron skal de låste døre låses op igen af sikkerhedshensyn ved et evt. uheld. Er det DSB eller trafikstyrelsen der har beordret dette? I Tyskland låser man ikke døre i selvom dørene vender væk fra perronsiden. Jeg kender godt argumentet om at vi danskere er så svagtseende/dumme/uvidende (?) at vi ikke kan se om der er en perron eller ej når toget holder stille.  


Jernbaneentusiast, Stamkunde hos DSB, DB & SBB, Glenn Olesen
Medlem nr. 95056

Museumsbanen begynder kørslen påskedag

Den 63. sæson begynder påskedag den 31. marts.

Der er afgang fra Maribo station kl. 10.15, 13.15 og 15.15. Togene trækkes af damplokomotivet KØGE, som er det ældste af de få damplokomotiver, der stadig er i drift i Danmark i år.

Som en interessant detalje kan det nævnes, at lokomotivet føres af tre generationer (far, søn og barnebarn) i rollerne som lokomotivfører, fyrbøder og aspirant.

Sommersæsonens start den 23. juni.

Foto: Carsten Buhl

fvm 2024-03-20