Post og pakvogne  

På denne side indgår data om vogne hentet fra www.jernbanen.dk


                                       
AHJ    EM    78   MHVJ       Vulcan        1897    508693000780        10-04-2015    

 Foto: Simon Mosbjerg Mørch

Rejsegodsvogn, populært kaldet »Bette-Klaus«. Da Aalborgbanerne havde fået brug for lette pakvogne til motortogene (senere til skinnebusserne), ombyggedes nogle af Fjerritslev-Nørresundby-Frederikshavn Jernbanes ældste godsvogne (bygget hos »Vulcan« i Maribo) indtil ukendelighed i 1932/33. Undervognen blev forstærket, og ny vognkasse med det karakteristiske »bindingsværk« påsattes (den fornyedes tilmed i 1946). Anvendtes i banens seneste år som fast stykgodsvogn Aalborg-Gandrup eller -Aabybro.

Opr. FFJ Q 11, Qa 211, fra 1933 E 175, fra 1952 Em 78. Bygget af Vulcan 1897. Omlitreret 1952 fra AHJ E 175. Rejsegodsvogn til motortog. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamo og batteri. Solgt 1969 til DJK. I drift fra 1988.



DSB    DB    5102    SFVJ        Scandia        1936            18-12-2009    

Billede og tekst er lånt fra SFVJ's hjemmeside.

Omlitreret 1967 til Db 102. Solgt 1984 til DJK og opstillet på Egeskov Slot. Udlånt 1992 til SFVJ og opsat i Fåborg. 
Postvæsenets første 5 helsvejste stålbogievogne litra DL 1696-1700. Hos postvæsenet blev vognen kaldt for 33,1 m2 vogn indrettet med postkontor og postgodsrum. Vognen har overgang i begge ender, så tog- og postpersonale kan bevæge sig frit gennem vognen. Dette gav en mere fleksibel indrangering i togstammer. Udover både vakuum- og trykluftsbremse fik vognen også tyske slutsignalholdere, så den kunne bruges til trafik til og fra Tyskland. Vognen fik S-togsbogie som et forsøg med nye bogietyper. DL-vognen var den første postvognstype med ovenlysvinduer og wendelsugere for en bedre regulering af luftcirkulationen.

DL-vognene blev indsat i bl a. hovedposttoget mellem København og Aalborg/Frederikshavn. I perioden 1946-1953 blev DB-vognene anvendt i landsdelstogene mellem København og Esbjerg. Fra 1969 kunne bureauvognene, nu benævnt Pbh, findes i tog mellem København og Helsingborg (Sverige), Skjern og Aarhus samt på Svendborgbanen

SFvJ har langtidslånt vognen af Dansk Jernbane-Klub og vognen fungerer som postvognen som stationskontor. 



DSB    DM    5712    MHVJ        Scandia            508690007127        28-10-2014    

Bruges i Mariager til lager/værksted



DSB    DO    5604    DJK        Scandia        1926    508690006046        17-09-2014  

Solgt 1961 til HHJ D 232. Solgt 1975 til DJK. Restaureret 1976-77 på Århus Ø. I drift 1977 og 85-88. Mariager 1977-2004. I drift 1994. Handest 2009-16. Ryomgård fra 2017.

Postvogn til transport og sortering af post bygget 1926 af Scandia i Randers i en serie af 35 vogne. Oprindelig litreret DD 1701, i 1941 omlitreret til DO 5604. Blev i 1961 solgt til HHJ ("Odderbanen") og fik der litranummer D 232, som i 1969 blev ændret til D 61. Efter salg til Dansk Jernbane-Klub i 1975 har den fået nummer DO 5604 igen.  Den er i slutning af 70'erne istandsat af frivillige fra Mariagerbanen (MHVJ) i den tidligere remise på Aarhus Ø. Den har kørt i veterantog rundt i landet og på Mariagerbanen i en del år. Vognen trænger til en kærlig hånd.

Vognen i Ryomgård. Foto Asger Christensen



DSB    DO    5607    DJK        Scandia        1926            17-04-2011  

Trykluftbremse fra 1947. Udrangeret 1962. Ombygget 1962 til Specialvogn 725. Omlitret 1941 fra: DSB DD 1704.



DSB    EA    6031    SBGV        Scandia        1963            06-05-2014    

Harmonikaer fra ca. 1964. Omlitreret 1967 til Dea 031. Rejsegodsvogn. wc. Oliefyr.



DSB    ECO    6265    DJK        Scandia        1909    508692202650        17-09-2014    

Rejsegodsvogn. Togførerkupé. Kakkelovn. Olielamper fjernet 1953. Tyske slutsignalholdere samt gavlstiger fjernet 1954. 
Omlitreret 1948 fra EC 6265. Udrangeret 17/10-72. Solgt 1973 til DJK for 115,-kr. Lersøen 1978-81. Rødekro 1982. Marslev 2011.



DSB    EH    6762    VSVT        Scandia        1930    508693297626    I drift, nettet og veteranbane    24-05-2017  

Teakbeklædt. Rosenberg dynamoanlæg fra 1942. Kakkelovn fra 1942. Solgt 1970 til DJK. Roskilde 1978-82. I drift 1984. Hvalsø 1997-98. Høng 2008.



DSB    Hjælpevogn    3    Myvt        Scandia        1964    608699693057    Hensat    02-01-2015    

 



DSB    P    816    DJK        Scandia        1981    508600838165        17-09-2014  

Solgt 1992 til P&T 00-83 816. Solgt i 90 erne til DJK 



DSB    P    817    Myvt        Scandia       1981     29382  50860083173    I drift på nettet    10-01-2016  

Postbureau/postpakvogn. Fra 1985 tara 35 tons.
Solgt 1992 til P&T 00-83 817. Solgt til DJK. Hundested 2010.



FFJ    DAE    21    LFB        Scandia        1920    508693000210    Hensat    08-08-2014  

Type: Kombineret Person- post- og rejsegodsvogn Hjuldiameter: 984 mm Hjulstilling: 2 aksler Hjullejer: SKF rullelejer Byggested og år: Scandia Randers 1920 (leveret 27 okt.) Klasse: 1 og 2
Byggenummer: Scandia ordre nr. 1796 Belysning: El Hastighed maks: 60 km/t Toilet: nej Længde over puffer 13590 mm Opvarmning: Ovn Højde over skinner: Siddepladser: 8 + 8
Akselafstand: 7800 mm Udvendig beklædning: Rødmalet fyr Vognvægt: 18,5 t Postrum: 13 m² 4000 kg Bremsevægt: G 10 t, P 12 t Pakrum: 7,5 m² 3000 kg Tara: 12220 kg (12890 kg ?) 
Historie:
Leveret fra Scandia 1920 som FFJ DA 123.Oprindelig havde vognen buede sider med jernpladebeklædning. Moderniseret af APB 1954 og omlitreret til DAE 21.Udvendige trinbrædder. Vognen blev jævnligt brugt på APB strækningerne lige til lukningen i 1969. Til DJK/MBJ 1969 (kr 900) Kom til LFB 1971.
Scandia produktionsliste: Ordre: 1796. O-dato: 191128. L-dato: 201027. Til: FFJ. Stk: 2. Nr: 123 - 124. Tegning: 11867.
2/3 kl personvogn + postvogn (13 m2 postrum m/kloset). Uden bremse.



FFJ    EM    38    LFB        Vulcan        1897    508693000384    Hensat    08-08-2014  

Type: Rejsegodsvogn "bette Klaus" Hjuldiameter: 984 mm
Hjulstilling: 2 aksler Hjullejer: Glidelejer
Byggested og år: Vulcan 1897 Scandia Randers 1932   Belysning: El . Hastighed maks: 60 km/t 
Akselafstand: 3000 mm Udvendig beklædning: Brunmalet fyr. Bindingsværk Vognvægt: 7 t Postrum:
Bremsevægt: G 5 t, P 6 t Pakrum: 9 m² 3000 kg Tara: 5300 kg
Håndbremse: Skruebremse
Historie:
Rejsegodsvogn, populært kaldet »Bette-Klaus«. Da Aalborgbanerne havde fået brug for lette pakvogne til motortogene (senere til skinnebusserne), ombyggedes nogle af Fjerritslev-Nørresundby-Frederikshavn Jernbanes ældste godsvogne (bygget hos »Vulcan« i Maribo) indtil ukendelighed i 1932/33. Undervognen blev forstærket, og ny vognkasse med det karakteristiske »bindingsværk« påsattes (den fornyedes tilmed i 1946). Anvendtes i banens seneste år som fast stykgodsvogn Aalborg-Gandrup eller -Aabybro. Hed oprindelig FFJ Q 6, Qa 206, fra 1932 E 158, fra 1952 EM 38.

1897 Lukket Gods- og Kreaturvogn FFJ Q 1. 1923 FFJ Qa 206. 1932 ombygget til rejsegodsvogn FFJ E 158. 1946 ny vognkasse. 1952 FFJ Em 38
Købt af DJK i 1969 ved APBs lukning. (Kr 450,-) Oliedepot hos MHVJ 1970-76. Solgt til privat i Hadsund syd dec. 1976.Til LFB 1979.



HBS    E    10    MHVJ        Scandia        1929    508693000103        28-10-2014  

Personvogn med bagagerum. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning, dynamo og akkumulator. Varmtvandskedel. Omlitreret 1953 til HBS E 235. Solgt 1977 til DJK som HBS E 235.



HHGB    D    1    MBJ        Vulcan        1906    508695000010    Hensat    12-04-2014  

1916 fra HHB D 1. Post- og rejsegodsvogn. Vacumbremse. Skruebremse. Petroleumslamper. Dampvarme. Hensat 1956. Foræret 1962 til DJK. 1962 til Klampenborg. Restaureret 1965 i Klampenborg. Maribo 1978. Hensat



HHJ    D    32    MBJ        Breslau        1884    508690000320    I drift på veteranbane    29-05-2017    

Bygget af Breslau 1884. Post- og rejsegodsvogn. Vacumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Petroleumslamper og kakkelovn i postrum. Trykluftledning fra 1927. Skænket 1961 til DJK. Odder 1961. I drift 1962-64 på MBJ. Restaureret 1964-67 i Thorsø. Restaureret 1981-83 i Hadsten. Udstillet 1983 på Egeskov Slot. Maribo 1985-2021. I drift 1999.



LJ    Ec    65    MBJ        Scandia        1920    508693000657    I drift, nettet og veteranbane    01-06-2017  

Bygget af Scandia 1920. Omlitreret 1961 fra LJ Ec 90. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Ombygget 1967 til LJ Hjælpevogn 1. Købt som reservedele til ødelagt SVJ-vogn. Fredensborg 2001. 2003 til DJK. Istandsættes i Maribo som pakvogn og forsynes med generatoranlæg. Omlitreres til LJ Ec 65 og sættes i drift ved Museumsbanen i september 1965.



MFVJ    D    2    MHVJ        Scandia        1927    508624003028        26-10-2014  

Post- og bagagevogn. Skrue-, trykluft og vakuumbremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Solgt 1950 til ETJ E 1. Solgt 1968 til DJK. Mariager fra 1981.



NFJ    D    31    DJK        Breslau        1882    508691000311        17-09-2014    

Litreret D 1 indtil 1912. Post- og personvogn. Vacumledning fra 1925. Petroleumslamper, elektrisk belysning fra 1912. Dampvarme. Kakkelovn og olielamper i postrum. Ombygget 1934 med 10 pladser i 1 kupe samt større rejsegodsrum. Ombygget 1936 med post- og rejsegodsrum. Ca 1937 blev passagerkupeen ombygget til rejsegodsrum. I drift 1964. Til DJK 1966. Roskilde 1978-81. 1999 til Gedser. 2003 fra Gedser til Marslev.



NPMB    E    41    MBJ        Scandia        1898    508695000416    I drift på veteranbane    20-04-2017    

Rejsegodsvogn med postrum. Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 1928. Olielamper, elektrisk belysning fra ca 1914. Dampvarme. Toilet. Solgt 1961 til DJK (MBJ). Restaureret 1962. I drift 1962. Maribo fra 1961.


VØ D 16. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1928. EVN-nr: 508624000164

 

Leveret af Scandia i 1923 til Vodskov-Østervraa banen; ved Hjørringbanernes sammenslutning omlitreredes vognen til HP D 62. Solgt til Randers-Hadsund Jernbane i 1964 og til DJK i 1969. En særdeles anvendelig og praktisk vogn, der har personafdeling, postrum og rejsegodsrum og således kunne erstatte tre vogne i privatbanetog, efterhånden som disse anskaffede motorvogne, hvis trækkraft i begyndelsen ikke var stor. RHJ anvendte hovedsageligt vognen som togførervogn. Vognen blev anskaffet som bivogn til VØ's motorvogn VØ 21. Oprindelig havde vognen træsæder, men blev efter krigen moderniseret med "rutebil" sæder. 1964 solgt til RHJ D 8. Til MHVJ sept. 1969. Til MHVJ sept. 1969. (kr 900) Til LFB maj 1974 i drift ca. 1975
På den ene side af vognen er trinbrættet gennemgående i hele vognens længde. Sådan at man kunne spare en godsvogn i toget, når smeden i Klokkerholm havde brug for lange stykker jern m.m. Vognen har ikke gennemgående trækstang. 

Længde: 10,49 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:9,0 tons Akselafstand:5,6 m.Kupeer:1 Pladser 3. kl.: 28



ØSJS    E    26    MBJ        Scandia    

Bygget af Scandia 1879. Omlitreret 1928 fra ØSJS E 26. Reservepakvogn. Skruebremse, 955 til Banetjenesten. 1962 til DJK som ØSJS E 26. Istandsat af arbejdsholdet i Klampenborg. I drift på Museumsbanen fra 1964 til ca 1980. Var med i jubilæumstog på ØSJS i 1979.


 

Newsflash

Færgen Peder Paars skal nu sejle i det græske øhav

DSB's "Peder Paars" og "Niels Klim" blev de sidste nybygninger på Nakskov Skibsværft inden lukningen i 1986.

Det blev blot til godt fem år på Kattegat for "Peder Paars", inden skibet sammen med søsteren "Niels Klim" blev afhændet. Trafikbehovet mellem Aarhus og Kalundborg var slet ikke til så store færger.

Er nu solgt til Græsk rederi

Læs artiklen i folkdetidende

2022-12-06


 

Billedvisning i klubhuset i Herlev i 2023

Efteråret har budt på fire velbesøgte billedforvisninger i DJK’s klubhus i Herlev, hvor der blev vist billeder fra Finland, Java og Sverige. Billedvisningerne for 2022 blev afsluttet den 28. november med et potpourri af Arne Kirkeby og Hans Gerner Christiansens billeder fra TKVJ i 1960’erne.

Arrangementsgruppen blev enige om at forsætte billedvisningerne i foråret 2023, og har planlagt følgende program (med forbehold for ændringer):


Mandag den 30. januar 2023

Jernbaneminder fra Storstrømmen til Østersøen 1924 -1964. Oplæg ved Peter Roland Hansen


Mandag den 27. februar 2023

Ungarn er et spændende jernbaneland, med både store køreklare damplokomotiver og søstermaskiner til litra MY. Johannes Damsgaard Hansen viser billeder fra flere ture til landet i 2022.


Mandag den 27. marts 2023

For omkring 50 år siden var der stadig adskillige godsbaner i brug i Jylland, f.eks. Glyngørebanen, Løgstørbanen og Videbækbanen. Jens Toft Ingemann fik banerne dokumenteret, inden det var for sent.


Mandag den 24. april 2023

I efteråret 2022 var DJK Rejser på besøg i Tyskland og Østrig, for at opleve unikke jernbanemiljøer. Henning Nielsen viser billeder fra turen, og giver et indtryk af hvilke oplevelser der kan være i vente, når der rejses med DJK.


Mandag den 29. maj 2023

Programmet er endnu ikke fastlagt, men mon ikke der kan findes noget spændende fra DJK’s righoldige fotoarkiv, der fortjener at bliver vist frem?


Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:00.

Varighed ca. 1 time. Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.

Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk et par dage før arrangementet.

TOJ 28-11-2022


 

Film om tog online og i biografen

I anledning af 175-året for de danske jernbaner viser Det Danske Filminstitut film om tog både online og i biografen.

På det historiske streamingsite www.danmarkpaafilm.dk har vi lavet et stort tema om jernbanehistorie med masser af historiske dokumentarfilm om jernbaner, tog-optagelser og DSB kampagnefilm. Temaet indeholder også et filmkort, hvor man kan finde tog-klip fra sit lokalområde. Alt er gratis og kræver ikke login.

https://www.danmarkpaafilm.dk/tema/med-tog-gennem-danmark

Filminstituttets biograf i København viser populære tog-klassikere og nye tog-film i december og januar. Se eller gense Olsen Banden på sporet, The Train, Europa og mange flere. Her er link til programmet: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/filmserier/serie/tog-pa-film-drommenes-kupe

På Jernbanemuseet i Odense 8. december er der også et arrangement: https://www.jernbanemuseet.dk/aktiviteter/jernbaneviden-historiske-jernbanefilm-ved-sara-prahl-dfi/

2022-11-29


 

Er Qatars jernbanenet klar til VM?

Tildelingen af VM i 2022 til Qatar var kontroversiel af en lang række årsager, ikke mindst nationens evne til at være vært for den store tilstrømning af besøgende til turneringen.

Ni år efter at have sikret sig VM-rettighederne åbnede Qatar Rail dørene til Doha Metro, et tre-linjers rørsystem, der spænder over 37 stationer over hele hovedstaden.

Læs artikelen fra Railway Technology - På engelske, men kan læses med browserens oversætter til maskinoversat dansk. 

Et Doha Metro Tog ankommer til Wakra Metro Station i Doha, Qatar. Kredit: Photo Play / Shutterstock

Passengers travelling in Gold Class on the Doha metro. Credit: Noushad Thekkayil/Shutterstock

The Doha metro map showing stadium locations for the 2022 World Cup. Credit: Qatar Supreme Committee for Delivery & Legacy

 

 

2022-11-18


 

DSB - DELÅRSMEDDELELSE 3. KVARTAL 2022 - Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige

3. kvartal hos DSB - læs blandt andet i rapporten om:

DSB har 25 procent af markedet over Storebælt

Godt hver fjerde vælger toget, når de skal over Storebælt. DSB har de seneste måneder haft en markedsandel på over 25 procent af samtlige rejsende over Storebælt

Sporarbejder og køreplanændringer har presset punktligheden

Kundepunktligheden for DSB's fjern- og regionaltog har ligget under målet for årets første ni måneder. Det oplyser DSB i sin seneste kvartalsrapport. Årsagen er en kombination af Banedanmarks store spor- og signalarbejder hen over sommeren og en presset planlægningsproces som følge af mange ændringer af køreplanen

Link til PDF fil  fra DSB

2022-11-17


 

DSB etablerer nyt værksted i Brabrand til 1,3 mia. kr.

DSB har indgået en betinget kontrakt med MT Højgaard Danmark om at opføre et værksted til eltogsæt i Logistikparken i Brabrand.

Link til pressemeddelse fra DSB

2022-11-16


 

Hackerangreb stoppede tog i Danmark

Danmarks radio har skrevet om problemet

Det var et hackerangreb - artikel fra Politiken

Og fra SecurityWeek
Trains stopped in Denmark on Saturday as a result of a cyberattack. The incident shows how an attack on a third-party IT service provider could result in significant disruption in the physical world. 

Link til Securityweek

2022-11-09


 

Verdensrekord med passagertog på 1,9 km i Schweitz

Rhaetian Bahn kørte langs Albula-linjen lørdag eftermiddag den 29. oktober 2022 med 25 firedelte vogne fra den schweiziske producent Stadler. Det 1.906 meter lange rekordtog stod opstillet som en perlerække i Albulatunnelen natten fra fredag ​​til lørdag og lørdag morgen. Derefter gik den afsted i Preda klokken 14.20. Kort efter klokken 15.30 nåede det rekordstore tog sit mål: den spektakulære passage af Landwasser-viadukten. 

Flere tusinde gæster og jernbanefans deltog i det offentlige arrangement i Bergün. 

Link til pressemeddelse med foto fra Rhaetian Railway

2022-11-06


 

29. oktober kørte MHVJ alt sit materiel i vinterhi i vognhallen i Handest

Gamle M 5 trak afsted med alle MHVJ's personvogne + pakvogn + 3 Triangelvogne til vinterhi ved Handest station.

Foto: Asger Christiansen tog dette foto undervejs mod Vester Tørslev station

Foto: Asger Christiansen tog dette billede af skoven i efterårsfarver ved Lunddalen

Årets to sidste bestilte særtog kører vi med SM 210, Danmarks flotteste skinnebus

2022-10-29


 

Hvor skal den kollektive trafik hen ?