Vil du være en del af sekretariatet?

Nu har du muligheden for at være en del af Dansk Jernbane-Klubs maskinrum, idet vi søger flere frivillige til at varetage administrative opgaver i foreningen. Helt konkret har vi brug for flere personer i sekretariatet i DJK’s klubhus i Herlev til at bistå med de mange opgaver, der hører med til at være en landsdækkende forening. Opgaverne omfatter overordnet:

  • Opdatering af medlemsregister og adresselister
  • Svare på henvendelser fra DJK’s medlemmer og eksterne, der ønsker information om foreningen
  • Bistå med udarbejdelse af pressemateriale og nyhedsbrev til hjemmeside og blad
  • Udarbejde fondsansøgninger, som er med til finansierer restaurering af vores tog, spor og bygninger
  • Ajourføring og opdatering af materielregisteret for DJK’s over 300 lokomotiver, vogne mm.
  • Ajourføring af samarbejdsaftaler m.v. mellem baneforeninger og hovedforeningen
  • Bistå Hovedbestyrelsen med skriftlige materiale til de fire årlige bestyrelsesmøder
  • Bistå Baneforeningerne med administrative opgaver, f.eks. forsikringer, ansøgninger etc.
  • Arrangering og afholdelse af Generalforsamling, medlemsmøder.
  • Samarbejde med kasseren om økonomi og regnskab

DJK’s sekretariat består i dag af 5 frivillige medarbejder, der er med til at holde foreningen i gang med bl.a. ovennævnte opgaver og mødes hver mandag i klublokaler på Marielundvej 35, Herlev for at koordinere opgaverne. En række af opgaverne vil i øvrigt kunne udføres hjemmefra.

Vi kan ikke tilbyde løn, men vi kan tilbyde godt fællesskab og samvær. Som del af sekretariatet får du mulighed for at være en del af en aktiv forening og mærke pulsen i et fællesskab, hvor tog og jernbaner er passionen. I DJK’s klublokaler i Herlev har vi tillige et stort jernbanehistorisk bibliotek og fotoarkiv. Forlaget Jernbanebøger, Jernbanens redaktion holder også til her, sammen med sekretariatet.

Du er altid velkommen til at kigge ind mandag eftermiddag, og få en snak om jobbet som frivillig i sekretariatet. Kontakt os på Sekretariatets telefon 33 33 86 97 mandage mellem 16 og 21, eller send en e-mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og træf en aftale om møde.


Dansk Jernbane-Klub er en selvstændig forening og modtager ingen offentlig støtte. Hvis du vil være med til at bevare historisk jernbanemateriel og bygninger, tager vi gerne imod din støtte – uanset om det er økonomisk eller med arbejdskraft!

Newsflash

Kastanjetog hos Mariager Handest Veteranjernbane i efterårsferien

Kastanjetogene kører de to søndage samt tirsdag og torsdag i efterårsferien (uge 42).

13. oktober, 15. oktober, 17. oktober og 20 oktober

Kastanjetogene fremføres af veteranbanens historiske motormateriel.
Togene kører fra Mariager kl. 10:50 og kl. 14:10. 
Fra Handest er der afgang kl. 12:10 og kl. 15:20.
Efterårsferie er kastanjer og familiehygge Veteranbanen inviterer til anderledes kastanjetur Mens ”skoven falmer trindt om land, og fuglestemmen daler”, falder også de flotte kastanjer fra træerne. Så er der dømt kastanjefigurer og efterårshygge for hele familien.
Hop ombord på det populære kastanje-tog I efterårsferien fløjter veteranbanen afgang for årets kastanje-tog. – En familietur med hygge og med stil og traditioner og en sjovere måde at samle kastanjer på.

Foto: Ager Christiansen
”Fire dage i børnenes ferie inviterer veteranbanen på kastanjetur ud i efterårets smukke gyldne farver”, fortæller veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen og fortsætter:
”Stig ombord i det historiske veterantog, i de hundred år gamle personvogne med de sjove åbne  endeperroner og tag på en hyggelig rejse ud i efteråret. På stationerne i True og Vester Tørslev  står store og næsten et hundrede år gamle kastanjetræer, plantet da privatbanen åbnede tilbage i 1927.
Disse gamle kæmper er fortsat leveringsdygtige  med herlige brune og bløde kastanjer. – Og der er nok til alle!”. ”Tag en pose med og lad børnene samle kastanjer på perronen. Vi gør et  ekstra ophold på stationerne”
Turen med det gamle veterantog frem og tilbage mellem Mariager og Handest tager ca. to timer, og der er nok at se på undervejs. Strækningen er på sytten kilometer og er Danmarks længste veteranjernbane. – Gå med børnene ud  på vognenes åbne endeperroner, nyd naturen og lyt til lokomotivet der arbejder sig gennem efterårslandskabet med flittig brug af fløjten.
Stationskiosken i Handest er åben, og her er der mulighed for at få sig en kop friskbrygget kaffe eller en øl eller vand, og børnene kan få sig en is. – Is kan som bekendt heldigvis spises hele året. Børnene kan også more sig med at køre med den røde skinnebus på modelbanen, der står opstillet i stationens pakhus.

Tag madkurven eller eftermiddagskaffen med på turen Lav en lækker madkurv, bryg en kande kaffe og tag herlighederne med i toget. Nyd forfriskningerne undervejs i toget eller under opholdet på stationen i Handest, hvor der borde og bænke. ”Det gør kastanjeturen endnu hyggeligere, og det hele smager dobbelt så godt”, forsikrer Frits Sørensen.
”Har I lyst til at se Mariager Fjord og skovene deromkring i de flotte flammende efterårsfarver; en tur, som foregår i ro og mag og i historiske rammer, så planlæg allerede nu en dag med veterantoget i efterårsferien.
”Det er muligt på forhånd at booke billet til veterantogene via vores hjemmeside”, slutter driftsbestyreren. Trekantruten, den populære rundtur med tog, bus og skib mellem Mariager - Hobro - Handest-Mariager, kører også i efterårsferien. Ruten kører samme dage som veteranbanen. Billetter til Trekantruten skal bookes på forhånd hos turbåden SVANEN.
Medens markerne nu står med ”stubbene de golde”, takker Trekantruten og Veteranbanen af for i år men vender tilbage igen fra starten af juni måned 2025, når de samme marker atter ”bølger nys som guld”.

fvm 2024-10-03


 

Århusianere får flere busser og letbanetog

Det politiske flertal er enige om, at mulighederne for at vælge den kollektive trafik til, skal være bedre. Derfor er forligsparterne enige om at investere omkring 1,4 milliarder kroner i kollektive transport. Det betyder, at der bliver etableret dedikerede busbaner på Ringvejen, kommer flere afgange på udvalgte A-buslinjer samt nye og flere letbanetog til den eksisterende letbanes to linjer. Samtidig bliver opsparingen til letbanens etape to friholdt for besparelser i anlægseftersynet.

Det politiske flertal har afsat 32 millioner kroner til at styrke byens buslinjer 3A, 4A og 6A. Budgetforliget sender et stærkt signal om at Byrådet vil realisere sin mobilitetsplan.

29 ud af 31 byrådsmedlemmer står bag budgetaftalen - fra følgende partier: Socialdemokratiet, Konservative, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Thure Hastrup (uden for partierne).

fvm 2024-09-26


 

Flertal er enig om endnu en letbane-etape i Odense

Etape 2 kommer til at forbinde midtbyen i Odense og bydelen Seden via Vollsmose.

Den politiske beslutning blev truffet i forbindelse med vedtagelsen af kommunens budget for næste år.

Prisen på etape to er anslået til omkring 1,7 milliarder kroner. Byrådet har besluttet at afsætte 15 millioner kroner ekstra om året til etape 2. Det er endnu ikke besluttet, hvornår anlægsarbejdet skal gå i gang.

Venstre og Liberal Alliance stemte nej til etape 2.

fvm 2024-09-26


 

Nye grønne batteritog til en milliard

Passagererne på Østbanen og Tølløsebanen kan se frem til at køre i 14 nye, topmoderne batteritog med blandt andet toiletter, borde og wi-fi. 

Sådan kommer de nye tog til at se ud. De forventes på skinner i slutningen af 2028. Modelfoto: Stadler Bussnang AG

Region Sjælland tager nu et stort skridt i den grønne omstilling af den regionale kollektive trafik. Regionsrådet har tirsdag aften besluttet at gennemføre indkøbet af 14 moderne batteritog. Region Sjælland stiller garanti for Lokaltogs optagelse af en byggekredit til anskaffelsen på én milliard kroner.

De nye batteritog udgør cirka halvdelen af alle togene på regionens lokalbaner og vil nedsætte co2 udslippet med 51 procent.

Topmoderne tog med større komfort
De nye batteritog er ikke kun godt nyt for klimaet. Passagererne kan også se frem til mere komfort og funktionalitet. Region Sjællands politikere har været opsatte på, at de nye tog skal være et skridt fremad. Ønskerne er fastlagt sammen med Lokaltog, som står for selve anskaffelsen af de nye tog, og har ligget til grund for udbuddet.

De nye tog indeholder blandt andet el- og internetstik, borde og meget andet - og så selvfølgelig toiletter. Desuden kan de kan køre 160 kilometer i timen. Alle sammen ting, der adskiller sig markant fra mere almindelige lokalbanetog.

De nye batteritog vil være et led i at fremtidssikre og gøre det vigtige regionale hovednet bestående af lokalbaner og buslinjer mere attraktivt. Netop dette aspekt lægger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, vægt på:

- Det regionale hovednet af lokalbaner og buslinjer er afgørende for mange borgere overalt i regionen lige fra Lolland til Odsherred - og fra Slagelse til Køge. De sørger for transporten mellem de større byer - og indtil de større byer – ikke mindst er de vigtige for vores unge, udtaler Christian Wedell-Neergaard og fortsætter:

- De nye moderne togsæt vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. I kontrakten indgår muligheden for anskaffelse af yderligere 10 togsæt, og det giver en række fremtidige muligheder.

Batteritogene erstatter ældre dieseltog fra 1997 og forventes indsat på Østbanen og Tølløsebanen i slutningen af 2028.

Fakta

  • Nye batteritog
    Region Sjælland har ansvaret for de fire lokalbaner: Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen. Lokaltog varetager driften og anskaffelsen af de nye togsæt. De 14 nye batteritog erstatter de gamle dieseldrevne IC2 togsæt og tre indlejede desiro togsæt. De nye batteritog forventes at være klar til drift i slutningen af 2028. I den indgåede kontrakt indgår en option på yderlige ti togsæt. De nye togsæt kommer fra den schweiziske togleverandør Stadler.
  • Det regionale hovednet består af de største buslinjer og lokalbanestrækningerne. Kernen er R-nettet bestående af 11 buslinjer og tre lokalbaner, som er kendetegnet ved høj frekvens og direkte kørsel mellem de større byer i regionen. Det af regeringen nedsatte ekspertudvalg om kollektiv mobilitet fremhæver netop disse hovednet, som værende en vigtig del af den fremtidige kollektive trafikbetjening.

fvm 2024-09-25


 

Ønske om genoptagelse af Veterantogspuljen

Danske Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF) har anmodet Trafikudvalget om at genoptage uddeling af midler gennem en veterantogspulje til de veteranbaner, der driver egne baner.

Egne baner skal her forstås som baner, der er nedlagt for offentlig trafik, og som de enkelte veteranbaneforeninger har forpagtet enten af Banedanmark eller de kommuner, hvor banerne er placeret.

Link til Trafikudvalget og sagsakter -brev

Link til Trafikudvalget og sagsakter -bilag

 

fvm 2024-09-24


 

Tag på juletur med DJK rejser

5. - 8. december 2024 til Dresden, Zittau og Berlin

Så er det endelig lykkes at få alle tilbuddene på hotellerne i hus. Det har været en hård kamp. Turen har også måtte ændres lidt. Perioden for turen er den samme som tidligere skrevet.

SOEG 99 760 og 99 735 i Bertsdorf  24.02.03. Foto: Keld Haandbæk.

Program for rejsen:
Torsdag den 5. december 2024 kl. 08:30 fra Høje Taastrup station, og hjemkomst søndag den 8. december 2024 ca. kl. 18 samme sted.

Hele transporten på turen vil foregå i bus. Programmet er planlagt som følgende i den korte udgave.

Torsdag den 5. december
køres der fra Høje Taastrup station til Dresden. Turen sker via Gedser - Rostock overfarten. Der vil være nogle pauser undervejs. Hotellet i Dresden ligger midt mellem den gamle bydel og hovedbanegården.

Fredag den 6. december
Køres der til Zittau, hvor smalsporsbanen besøges det meste af dag. Det er planen at være tilbage i Dresden sidst på eftermiddagen.

Lørdag den 7. december
Forlades hotellet efter morgenmaden. Der køres til Berlin. Undervejs besøges enten smalsporsbanen nord for Dresden eller DB museum i Halle. Det forventes at vi er ved hotellet i Berlin midt på eftermiddagen. Hotellet ligger lige ved Alexanderplatz. Resten af dagen kan bruges på de mange julemarkeder, som der er i byen.

Søndag den 8. december
Køres der retur til Høje Taastrup station via Rostock - Gedser overfarten. Vi håber at kunne nå et smut forbi sporvognen i Woltersdorf.

Prisen for turen bliver 5.800,- kr.

Dette er for overnatning i delt dobbeltværelse.
Morgenmad på hotellet.
Bustransport.
De i programmet nævnte besøg.
Enkeltværelse koster 1100,- kr. ekstra i det omfang, at det er muligt.

Tilmeldingsfristen er 14. oktober 2024. Der vil ikke være mulighed for senere tilmelding.

Tilmelding sker ved at indbetale et forskud på 1500,- kr. pr. person eller det fulde beløb senest den 15. oktober 2024 på girokonto med reg.nr. 1551 og konto nr. 006001 3888, DJK rejser, Marielundvej 35, 2730 Herlev. Husk tydeligt navn, adresse, telefonnummer samt en mail adresse. Angiv også tydeligt, hvis der ønskes enkeltværelse på hotellet. Alle tilmeldte vil omkring 1. november 2024 modtage mail angående praktiske forhold omkring turen, samt eventuelt restbetaling.

DJK rejser forbeholder sig ret til at ændre i ovennævnte program og eventuelt helt at aflyse turen. Tilmelding betragtes som bindende. Pladser på turen tildeles efter først til mølle-princippet. Alle spørgsmål vedr. rejsen rettes til Keld Haandbæk på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf: 26 15 54 97.

fvm 2024-09-19


 

Børge Sundahl bliver 90 år

Han var MHVJ's første driftsbestyrer, da banen åbnede i 1970.
Den 14 september blev Børge Sundahl 90 år.
 
Sundahl havde i lørdags inviteret sine gæster på en tur med særtog - skinnebussen HBS Sm 210. Derefter gik man i Mariager til frokost på Postgården.
På billedet står Sundahl ved siden af Frits Sørensen, der er MHVJs nuværende driftsbestyrer. Sundahl nåede at fejre 60 års jubilæum ved DSB, han passede i mange år kommandoposten i Langå.

Frits Sørensen og  Børge Sundahl. Foto: Asger Christiansen

Børge Sundahl på Langå Komandpost 2005. Foto: Jan Forslund.

2024-09-16 fvm


 

Arbejdsweekend hos Museumsbanen

Weekenden den 14.-15. september har været alletiders weekend i Maribo.

Det skete mange ting omkring flere maskiner.

LJ M 12 blev luftet og Jørgen Christensen fik attest til maskinen efter en kørsel. Den står på billedet og bliver tanket, mens APB 17 holder og bliver vasket inden opfyring. Sidst på dagen kørtes den endelige prøvetur med belastning efter den nyligt godkendte revision af APB 17. Skønt at se en så ny dato korrekt påmalet på maskinen. Turen forløb tilfredsstillende. Da MBJ havde et bestilt særtog for et selskab søndag til Bandholm, blev dette tog naturligvis kørt med nr 17. Det var pragtfuldt vejr, og selskabet var godt tilfredse. Selve turen gik også godt. På billedet kigger selskabet  meget på toget i Bandholm.

Museumsbanen nåede også at trække ØG  3 ud og afmontere domen for at senere kunne lave indvendig kedel eftersyn. 

Så alt i alt skete der mange ting med 15 deltagere i opgaverne.

Alle billeder er taget af Flemming Jakielski

2024-09-15 fvm


 

Hovedstadens Letbanen åbner 1. etape i efteråret 2025

Letbanen åbner mellem Ishøj og Rødovre nord efteråret 2025

En tilfredsstillende fremdrift og start på testkørsler betyder, at Hovedstadens Letbane planlægger at åbne for passagerer på strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025. Anlægget af den nordlige del af banen fortsætter, så hele strækningen kan stå klar i sommeren 2026.

Borgerne langs Letbanen kan se se frem til at komme lettere på tværs af hovedstadsområdet. Hele strækningen bliver dog ikke åbnet fra start bl.a. på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe.

Med åbning fra Ishøj til Rødovre Nord vil Letbanen betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres.

Når resten af letbanestrækningen først åbnes i 2026, skyldes det først og fremmest en række særlige udfordringer på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge. Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både mht. konstruktionerne og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.

Åbningen af strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord giver mulighed for at indhente erfaringer frem mod den komplette åbning af strækningen. Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.

Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.

Fakta om Letbanen
• Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord.
• Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
• Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil Letbanen åbner på hele strækningen.
• Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
• Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.

Læs mere

fvm 2024-09-12


 

Ny kedel til gammelt damplokomotiv

Et af Museumsbanens damplokomotiver – nummer 19 – står for at skulle have en ny kedel for at komme ud at køre igen.

På den ene side betragter Museumsbanen en fortsat levendegørelse af damplokomotiver som en væsentlig del af danskernes kulturarv. På den anden side er der fokus på miljøpåvirkninger fra den traditionelle fyring med stenkul. Derfor har Museumsbanen valgt en løsning, så der i den ny kedel kan fyres med CO2-neutral biomasse.
Disse tanker har heldigvis fundet genklang hos flere fonde, hvilket Museumsbanen er meget taknemmelig for. Så nu kan projektet realiseres med tilskud fra fondene:

  •  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond (1,5 mio. kr.)
  • A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (0,5 mio. kr.)
  • Varelotteriet (0,2 mio. kr.) 
  • Lolland-Falster og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond (0,1 mio. kr.)

Prisen for en ny kedel er budgetteret til 2,3 mio. kr.

Se også TV2/øst indslag om lokomotivet

Nummer 19

Lokomotivet er bygget af fabrikken Henschel i Tyskland i 1920 til at fremføre person- og godstog på Lollandsbanen. Det kunne trække tog på indtil 600 tons med 50 km/t, så det var et kapabelt lokomotiv. Kørslerne fortsatte indtil 1960 – de sidste år som reserve. Herefter blev det overtaget af Dansk Jernbane-Klub i 1965, og siden har det kørt for Museumsbanen, dels på Bandholmbanen, og lejlighedsvis også på Lollandsbanens strækninger.

Foreningen Museumsbanen Maribo-Bandholm har haft regelmæssig drift med damplokomotiver  siden 1962. På værkstedet i Maribo vedligeholdes damplokomotiverne af medlemmerne. Aktuelt er 2 damplokomotiver i drift. Museumsbanen er også uddannelsessted for kedelpassere, fyrbødere og lokomotivførere til damplokomotiver. Tilstedeværelsen af de fornødne kompetencer blandt medlemmerne er en forudsætning for driften med damplokomotiver.
Foreningens primære aktivitet er kørsel med turister, men også specielle charterture og tidstypiske tog til filmoptagelser er væsentlige aktiviteter. Museumsbanen modtager ikke offentlige tilskud til driften, så foreningens økonomi baseres på indtægt fra aktiviteterne, medlemmernes frivillige indsats og tilskud fra fonde.

cb 2024-09-11