Et lille lokomotiv daler ned fra Himmelen

MHVJ har får et nyt køretøj

Det er ikke ofte, der falder noget ned fra Himmelen. Det kan veteranbanen bekræfte. Men her til formiddag dalede der på Mariager station i bogstavligste forstand et lille lokomotiv ned fra Himmelen. – Og lokomotivet kommer, som det er kaldet. Det er veteranbanens nyanskaffelse, der var på en lille lufttur.

Veteranbanen har ikke længere sporforbindelse ud til den store verden og til landets øvrige jernbanenet, og lokomotivet kunne derfor ikke ankomme til fjordbyen standsmæssigt ad skinnevejen. Derfor trådte vognmandsfirmaet Rene Thorsager hjælpende til og hentede lokomotivet i Randers og kørte det ad landevejen til Mariager for at få det 17 tons tunge lille lokomotiv ud på veteranbanestrækningen mellem Mariager og Handest. Stille og roligt og med stor akkuratesse manøvrerede de professionelle kranfolk det lille lokomotiv ned på skinnerne på jernbanestationen i Mariager. I formiddag kl. 10:02 fik hjulene greb om skinnerne, og sporvidden passede heldigvis perfekt!

Der er tale om en såkaldt Köf-traktor nr. 274 (=rangerlokomotiv), som veteranbanen har købt på en auktion over brugt jernbanemateriel.

Lokomotivet er 54 år gammelt, og endnu alt for ung til at gå på efterløn. Køretøjet har fortsat masser af vitalitet og fremtid for sig. Veteranbanen så muligheden for at anskaffe sig et sjovt ”ældre” køretøj, som oven i købet er i køreklar stand, og som kan løfte nogle helt konkrete arbejdsopgaver hos banen. Veteranbanen bød ind, og vupti overgik ejerskabet af lokomotivet til MHVJ.

Köf; tysk konstruktion fra mellemkrigsårene

Grundkonstruktionen af lokomotivet stammer tilbage fra 1926-1927, fra en type, som Berliner Maschinenbau A.G., vormahls L. Schwartzkopff leverede til de nederlandske statsbaner. Typen havde lavtsiddende langsgående trinbrætter på begge sider, der muliggjorde en nem på- og afstigning. Køretøjet skulle kunne betjenes fra begge sider i førerhuset, hvorfor der var installeret betjeningsgreb i begge sider. Det var planlagt, at køretøjet skulle kunne betjenes af én mand (=føreren), og for at lette hans arbejde, blev der anbragt automatiske koblingsanordninger i begge ender af lokomotivet. Kraftoverføringen var hydraulisk. Fra 1936 og frem til 1944 byggedes der i alt 1.400 køretøjer af denne type til de tyske jernbaner. Med vanlig tysk sans for grundighed kom typen naturligvis til at hedde: Köf, der står for ”Kleinlokomotive, Öl-antrieb durch Dieselmotor, Kraftübertragung mit Flüssigkeitbetriebe”.
Lokomotivet er bygget i opdateret ”efterkrigsudgave” i 1968 af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, i en serie på i alt 40 køretøjer, leveret i årene 1966-1968 til DSB.


Hos DSB blev lokomotivtypen anvendt til rangering på nogle af landets større stationer. Köf-Traktor 274 har i sine DSB-år forrettet tjeneste i bl.a. Nykøbing F., Vordingborg, Lersøen (Nørrebro), Fredericia og Århus. Lokomotivet sluttede sine dage, hensat i Randers, hvorfra det så nu er transporteret til Mariager til ny og aktiv tjeneste på den 17 kilometer lange strækning, der er Danmarks længste veteranbane.
Var lokomotivet ikke blevet reddet af veteranbanen, var det blevet offer for skærebrænderens flammer og solgt som skrot.

En lille sej slider

”Vi er rigtig glade for vores nyanskaffelse”, fortæller veteranbanens driftsbestyrer Katrine Blåberg Andersen. ”Det lille lokomotiv skal primært bruges til intern transport af vort jernbanemateriel mellem Mariager og Handest. Samtidig er lokomotivet også perfekt til at fremføre nogle af vore mange tunge arbejdstog med bl.a. grusballast, sveller og skinner, der skal bruges ude på strækning i forbindelse med den kontinuerlige sporvedligeholdelse af jernbanen”, slutter Katrine Blåberg Andersen, der tilføjer: ”Lokomotivet vil dog ikke blive sat til at trække vores veterantog, der kører i sommersæsonen”.

Det lille lokomotiv er – i en moden alder - ankommet til sin nye arbejdsgiver.

Newsflash

Fra Høje-Taastrup til Zel am See - nu kan du rejse til alperne med ikonisk nattog

Frem til 18. marts kan man tage toget fra Høje-Taastrup til Østrig.

Link til tv2 Lorry.

28-01-22


 

Uddeling af fondsmidler fra DJK fonden

Uddeling fra fonden

På Hovedbestyrelsesmødet den 9. januar blev det besluttet at tildele midler fra Dansk Jernbane-Klub fonden således:

  • Udskiftning af vinduer over remiseporte i Maribo samt renovering af taget 25.000 kr.
  • Reparation af Trolje 104 ´s kran og diesellokomotivet DSB Litra MT 152´s motor VTV 25.000 kr.
  • Restaureringen af motorvognen RHJ M4 20.000 kr.
  • Restaureringen af damplokomotivet DSB Litra H 783 maskinen 20.000 kr.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at projekterne forventes, at kunne gennemføres selv om der ansøgte beløb ikke har kunnet tildeles fuldt ud.

Uddeling finder sted den 15. januar 2022 i forbindelse med, at det denne dag er 61 år siden DJK blev stiftet.

Fondens midler stammer fra indbetalte kontingenter til DJK.

27-01-22


 

Tre byer i kamp om nyt trinbræt

Kommune har afsat millioner, og regionsrådsformand bakker op - det samme gør Nordjyske Jernbaner.Én placering ligger mest til højrebenet, mener togdirektør

Link til Nordjyske

25-01-22


 

Øgede strømpriser har store konsekvenser for det norske museum Gamle Vossebanen

De kraftigt øgede strømpriser er i færd med at ødelægge økonomien for frivillig sektor. Derfor skrev Museum Gamle Vossbanen til Kulturdepartementet i Norge i begyndelsen af januar. Dette har også betydning for alle Norsk Jernbaneklubs afdelinger og driftsgrupper. 

Link til Norsk Jernbaneklub (norsk tekst)

25-01-22


 

Spritnye Vectron-tog samler støv

DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.

Link til Ingeniøren

21-01-22


 

S-tog i Indre By kører nu på nye signaler

»Massiv teknologisk opgradering«

På central strækning i indre København er det analoge HKT-system fra 70'erne pillet ned til fordel for det nye CBTC-signalsystem.

Link til Ingeniøren

19-01-22


 

Odense er bestemt ikke for lille til en letbane

I Frankrig er der byer på Odenses størrelse - eller mindre - som har stor succes med deres letbaner. Det fortæller Helge Bay, formand for foreningen Letbaner.dk, i en lille video du kan se på link nedenfor.  

Link til Odense Letbane og video med Helge Bay

16-01-22


 

Mariager Handest veteranbane har købt rangermaskine

Læs artikel her

14-01-22


 

Her er Danmarks mest nedslidte jernbane: Snart kan der igen køres 100 km/t

En større ombygning af den nedslidte Østbane, der blev prioriteret over en BRT-løsning, kan formentlig begynde i år

Link til artikel i Ingeniøren

14-01-22


 

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

Mere end halvdelen af S-banen vil dermed køre med ny, digital teknologi. 

Link til Banedanmark

14-01-22