Den sidste lørdag i november tog en flok på 14 ihærdige MHVJ`ere fat på optagningen af nogle af sidesporene på Silkeborg station. Det var en fortsættelse af forårets arbejder med at redde brugbare 37 kg. skinner, sporskifter og andet infrastrukturudstyr til brug for sporfornyelsen på Mariagerbanen.

Foto: Søren S. Andersen

Vejrguderne var ikke sporoptagerne venlig stemt, men efter morgenens kaffe og rundstykker indtaget i containeren på pladsen gik arbejdet i gang godt bistået af MHVJ faste sporentreprenør Jens Jakob fra Aars med hans professionelle grej. 

Hele formiddagen silede det ned med regn og slud, men de ihærdige og dedikerede orange folk i alderen 15 til 78 år gik til opgaven med entusiasme og godt humør. 

Over middag klarede det op for en stund efter indtagelse af de obligatoriske pizza-slices med tilhørende vand. Det var dog ikke blot vejrguderne, der ikke var MHVJ venlig stemt. Moder natur spændte i bogstavligste forstand også ben for optagningsarbejdet og ville ikke give slip på de gamle spor. I foråret var en stor del af bevoksningen på, i og mellem sporene savet bort, for at nå ned til de dyrebare skinner og sporskifter, men på et halvt år havde naturen sørget for at gendanne en stor del af de bortskaffede grene og gevækster m.v. Små fyrretræer havde slået rødder på de brøstfældige sveller (som ikke genanvendes) og fortsat deres vækst gennem huller i underlagspladerne og op over skinnerne. Så der måtte probate midler til endnu en gang at gå i kamp mod naturen.

Men op kom det meste i løbet af lørdagen, hvor skinner, underlagsplader, lasker og skinneskruer blev stablet klar til afsendelse til MHVJ.

Foto: Søren S. Andersen

Det var en flok trætte og våde MHVJ`ere, der sagde tak for i dag, men også en flok tilfredse medlemmer, der drog fra Silkeborg, vel vidende, at nu er der sikret en pæn portion spormaterialer til den fortsatte vedligeholdelse af de 17 kilometer jernbane mellem Mariager og Handest.

Har du lyst til at deltage og give en hånd med hos MHVJ, så kom frit frem. Vi kan bruge alle, der har lyst til at investere lidt fritid i et spændende projekt, nemlig at holde Danmarks længste veteranjernbane i fortsat god stand".