|
Nyhedsbrev juli 2024 Kære: Gæst
Dette er juli udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.
|
|
Sommerens veterantogskørsler slutter snart - men du kan nå det endnu |
Museumsbanen Kører søndage damptog indtil 18. august. Motortog enkelte onsdag frem til 25. september Damptog torsdage frem til 8. august
Vestsjællands veterantog Kører torsdag den 1. august, søndag den 4. august og torsdag den 8. august.
Veterantog vest Kører 25. august mellem Esbjerg og Ribe bryghus.
Mariagerbanen Kører søndage frem til 25. august som en del af trekantruten. Også tirsdag den 30. juli go torsdag den 1. august.
Bloustrødbanen Kører: 4/8, 18/8, 1/9, 15/9,
Museerne: Djurslands Jernbanemuseum I august er museet åben hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16.
Gedser remise Åbent mandag til søndag fra kl 10-16 |
|
Nye videofilm |
|
|
Boganmeldelser |
Vi har samlet boganmeldelser fra bøger der har været anmeldt i M-Bladet. Du kan se dem her. |
|
Trykte magasiner - en uddøende art ? |
|
I juni måned ophørte endnu et magasin om jernbaner med at udkomme. Spor og Baner, som kom på gaden i 2012 og nåede at udkomme 75 gange, inden det måtte kaste håndklædet i ringen.
Rolf Brems har begået denne klumme om trykte medier. link til klumme... |
|
DJK Hovedstadsområdet |
Den 23. oktober kl. 19:00 Her får vi besøg af Lasse Toylsbjerg-Petersen der igennem 27 år har beskæftiget sig indenfor jernbanebranchen blandt andet som salgsdirektør for lokomotivleverandøren Bombardier Transportation nordiske afdeling. I dag er han selvstændig konsulent, hvor han har fingeren på pulsen, om hvad der sker både her i Danmark samt udlandet. På mødet vil han fortælle om udviklingen indenfor moderne togmateriel primært baseret på den store togmesse Innotrans i Berlin i efteråret 2024, men også om tankerne bag og jernbanens udfordringer. |
|
Midtjysk afdeling |
Torsdag den 12. september Bemærk ændret dato Foredrag med Hans Henrik Larsen, som vil fortælle om sit virke som sikringsmontør ved jernbanen gennem mere end 4 årtier. Arrangementet finder sted fra kl. 19:00 i Folkehuset, Ankersgade 21, lokale 2, 8000 Århus C. |
|
Sidste tur til Lynetteland |
Nordisk Jernbane-Klubs arrangerer rejse med eget tog i den forlængede weekend fra fredag den 6. til søndag den 8. september!
Program: Fredag den 6. september: Afrejse fra Københavns hovedbanegård i et norsk motortog fra 1954. Besøg på Koldinghus og Ribe Bryghus med smagsprøver. Overnatning på et 4-stjernet hotel i Esbjerg. Lørdag den 7. september: Tur op langs den jyske vestkyst til Thyborøn. Besøg på Midtjyske Jernbaners værksted i Lemvig. Mulighed for at køre med de snart pensionerede lynettetog. Søndag den 8. september: Rundvisning på Esbjerg havn. Hjemrejse med besøg i Odense, inklusiv tur med Odense Letbane eller en gåtur i byen. Læs mere her - tilmeldingsfrist er 31. juli
|
|
|
|
Busstoppesteder i DanmarkForfatter: Jef Pallavicini |
|
Pris kr.: 298,00 - Bestil nr. 2165. Bogen tager med sine mere end 300 illustrationer læseren med rundt til de fleste egne i Danmark. Fra Fanø til Bornholm og fra Skagen til Kruså. Desuden også et kig nordpå til Færøerne og Grønland.
Den giver et øjebliksbillede og beskriver designet, alsidigheden og diversiteten af busstoppesteder, stoppestedsskure og læskærme i Danmark. Fra den simple græsrabat til det aflukkede - og måske opvarmede - venterum.
Udover at virke som en samfundsmæssig nødvendighed er stoppestedet også en del af den danske designkultur. Designere/arkitekter som Poul Cadovius, Steen Østergaard, Børge T. Lorentzen, Knud Holscher og Ove Rix har alle givet deres bidrag til ventefaciliteter. |
|
Langs spåret 2023 |
|
250,00 DK - Bestil nr. 1599
Längs spåret 2023 er bogen for dig, som vil vide, hvad der skete ved Sveriges jernbaner og sporveje i 2023 med hovedvægten på rullende materiel. Bogen er et supplement til Trafik-Nostalgiska Förlagets bog Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar 2023. I denne bog kan man læse om årets store nyheder, om det rullende materiel hos de forskellige jernbaneselskaber, om de lokomotiver der kan køre fra Sverige til Tyskland og Østrig, samt hvornår kong Carl den 16. Gustaf var ude og rejse med tog, og om en genopstået svensk lokomotivfabrik. |
|
Rundnasen und Kartoffelkäfer |
|
Navnene rundnæse, tyknæse eller kartoffelbille identificerer en af de diesellokomotivtyper, der nu har opnået kultstatus. Med licens fra EMD rullede i alt 159 maskiner til Norge, Danmark og Ungarn fra lokomotivfabrikken NoHAB i Trollhättan, Sverige, fra 1954 og frem. Til dette formål byggede AFB 40 belgiske og fire luxembourgske kartoffelbiller. Lokomotiverne er afledt af den amerikanske F-serie og B-klasse, men blev tilpasset europæiske forhold. Driften ved statsbanerne i Norge og Danmark sluttede i 2000/2001. Et par år tidligere havde AFB-søstrene sagt farvel i deres oprindelige form, og i Luxembourg i 1994. Siden har mange af de robuste lokomotiver stadig været i brug på diverse privatbaner, især i Danmark. og Sverige, men også i Tyskland. Første del af bogen ser tilbage på de seneste driftsår ved de respektive statsbaner. Anden del omhandler de lokomotiver, der stadig er aktive i det 21. århundrede, med fokus på Tyskland. 350,00 DKK (inkl. moms) Bestil nr. 1598.
|
|
|
|
|
|
|
|
|