Du er ikke forbundet. Nyhedsbrevet kan inkludere nogle brugerinformationer, så de vises måske ikke korrekt.

2022 august nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

2022 august nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub

Nyhedsbrev august 2022

 Kære:   ‍

 

Dette er et Dansk Jernbane-Klub nyhedsbrev som udsendes omtrent månedligt, eller når det er noget nyt at fortælle.

Hvis du ikke længere ønsker at modtage flere nyhedtsbreve fra DJK kan du let melde fra ved at benytte linket nederst i denne mail.   

 

 


‍På sporet af 2022

 

Til årbogen 'På sporet af 2022' søger redaktionen billeder fra perioden 1. oktober 2021 og frem til den 4. september fra den danske jernbane.  

 

Køreplanen i 2022 medførte en del ændringer af materielbenyttelse primært øst for Lillebælt. F.eks. kører Øresundstogene både til Slagelse og Odense og mellem Kalvebod og Hvidovre Fjern på godsshunten. 

Odense Letbane åbnede i slutningen af maj, så her ser redaktionen gerne nogle billeder fra bl.a. indvielsen. Det samme gælder for S-tog og metro, som begge lever lidt i glemslen, selv om de præsterer et stort transportarbejde. Husk at der gerne må være mennesker med på billederne men husk at følge gældende lovgivning på området.

DSB sagde farvel til ME, stort set, så vi modtager gerne billeder fra de sidste måneder, de var i planmæssig drift.

Der kommer efterhånden flere dronebilleder og dem modtager vi også gerne. 

Derfor håbes der på at man benyttes lejligheden til at forevige veteranbanerne/museer rundt om i landet, samt støtter dem med deres virke.

Hvis man ønsker at sende mange billeder på en gang, er det nemmest at benytte en fildelingstjeneste som f.eks. wetransfer eller Dropbox til: paasporetaf@jernbaneklub.dk  


‍Veterantog sommeren 2022

 ‍Veteranbanerne rund om i landet er ved at køre de sidste sommertog. De sidste køredage blev præget af det tørre landskab og et så højt tørkeinddeks at der ikke må køres med damptog. 

 

Vi ved der er taget rigtig mange billeder af veterantog over hele landet og dem vil vi også gerne se. Vi elsker foto af personer og liv omkring veterantoget. Send dem til redaktion@danskjernbaneklub.dk. Så kommer du måske på forsiden af Jernbanen og M bladet.


‍Billedvisning i klubhuset Herlev

Den sidste mandag i hver måned er der billedvisninger i klubhuset i Herlev.

 

Mandag den 29. august 

Dampdrevne småbaner påi Java fra 2010-11 omfattende de sukkerfabrikker, skovbaner tandhjulsbaner, der stadig var i drift. Der er endvidere billeder af miljøerne omkring de små baner med de mennesker, som får hjulene til at rulle. (Fremvises af Peter Roland Hansen)

 

Se programmet for efteråret her


Jernbanen nr. 4-2022 er sendt til trykkeriet  

 

 

Sommeren er ved at nærmere sig sin afslutning, og det gælder augustnummeret af Jernbanen, som er sendt til trykning. Og der er atter spændende stof at glæde sig til, dels i Ajour fra ind- og udland og dels i form af artikler. 

Ole E. Mogensen har skrevet historien om den ny station Skive, som afløste den gamle sækbanegård i 1962. Stationen var på mange måder et nybrud med arkitektur og sporlayout, og skulle sætte den fremti-dige standard for nye stationer som f.eks. Vojens, Nykøbing Falster og Brønderslev. 


Hvordan Videbækbanen tager sig ud i dag, beretter Peter Mazanti Albertsen, Frank G. Sørensen og Anton Tvermose om. Med både almindelige cykel og skinnecykel har de kørt den knap 20 kilometer lange bane igennem, og set på de mange minder der stadig er om et jernbaneprojekt mellem Skjern og Skive, der aldrig blev til noget. 


Endelig har Johs. Damsgaard Hansen været på besøg på det tjekkiske jernbanemuseum i Luzna, der har en flot samling af forskellige køretøjer. 


Læs lidt af fra Jernbanen her



‍DJK's toakslede trævogne

‍Vi har lavet en samlet liste med foto af det meste af de toakslede trævogne DJK råder. Materiellet er hos baneforeningerne eller er museumsmagasinet i Marslev eller andre steder. Se den her


Det har ikke være muligt at finde foto af alt materiel. Hvis du kan bidrage med foto af materiel der ikke med på siden vil vi gerne have foto. Send til mail: redaktion@danskjernbaneklub.dk


‍Jernbanebøger

 

  

Spor af jernbanens fysiske kulturarv.

 

 Danmarks Jernbanemiljøer præsenterer i udvalgte temaer jernbanens fysiske kulturarv, som den har manifesteret sig i land og by gennem de sidste 175 år. Noget er nyt, noget er endnu bevaret og i funktion, noget er truet, og andet er forsvundet som følge af den teknologiske eller generelle samfundsmæssige udvikling. Ved hjælp af Flemming Wedells smukke fotografier optaget gennem en årrække peger bogens forfattere på den righoldige og væsentlige jernbanehistorie, der findes overalt i landskabet.


Forfatter: René Schrøder Christensen & Lars Bjarke Christensen

Forlag: Syddansk Universitetsforlag og Dansk Jernbanemuseum

Udgivelsesår: 2022  Antal sider: 228

Indbinding: Hardback Størrelse: Bredde 25 cm Højde 28 cm

Normalpris: kr. 299,00 Varenummer: 1181


 

Historien om en lokalbane Bogense-Odense

I årtier var banen mellem Odense og Bogense en del af den danske infrastruktur. Den blev åbnet i 1882 og nedlagt i 1966. Men de første tanker om anlægget skrev sig tilbage til 1870’ernes begyndelse, og først i 1972 kunne det sidste tilbageblevne stykke fra Odense til Haustrups Fabrikker mellem Snapind og Næsby lukkes ned.

Det var dog langt fra nogen selvfølge, at Nordfyn og Sletten skulle have en jernbane. Det var heller ikke nogen selvfølge, at den skulle organiseres som et fælleskommunalt aktieselskab, der var etableret for lånte penge. I bogen fortælles derfor ikke blot om banen og dens betydning, men også om interessenterne og selskabet bag.


Forfatter: Steen Ousager

Forlag: Syddansk Universitetsforlag og Dansk Jernbanemuseum

Udgivelsesår: 2022 Antal sider: 578

Indbinding: Hardback Størrelse: Bredde 22 cm Højde 28,5 cm

Normalpris: kr. 449,00 Varenummer: 1182