Gearkasseknas og dieselos
Tog med forbrændingsmotor gennem 100 år
Forfatter: John Poulsen
Udgives af Banebøger - Udkommer marts
200 sider i stort format (24,5 x 23 cm),
ca. 450 illustrationer, mange i farve.
Pris 399,00 kr. Bestil nr. 343.
Tilbydes i Jernbanebøgers bogklub.
I 1922 kom de første motorvogne i daglig drift på danske jernbaner, og nu 100 år senere er forbrændings-motordrevet jernbanemateriel under udfasning.
De første motorvogne kom for alvor i drift i Danmark i 1922 på de økonomisk trængte Haderslev Amts Jernbaner. Kulprisernes himmelflugt hjalp indførelsen af forbrændingsmotordrevne motorvogne og lokomotiver på vej.
Ved DSB, hvor der kørte mange store og tunge tog, gik det langsommere, men med lyntogene brød motortrækkraften i 1935 igennem på hovedstrækningerne. Fra midt i 1950erne spillede dampen ved DSB en mindre rolle end motortrækkraften - godt hjulpet på vej af de nye MY-lokomotiver med amerikanske dieselmotorer
Den nye bog skildrer de store linjer og afgørende tekniske tendenser i de 100 års udvikling af danske tog med forbrændingsmotor.
_____________________________________________
Broer og baner til Frederikssund
Tilbydes i Jernbanebøgers bogklub.
Forfatter: Mogens Nørgaard Olesen Forlag: Forlaget Frydenlund A/S
Indbinding: Hardback Antal sider: 416 Format BxH: 17 x 24,5 cm
Bestillingsnr.: 1184 Pris kr.: 349,95
Det har ikke altid været lige let at komme til Frederikssund eller med færge og bro herfra til Hornsherred. Denne bog gennemgår de mange forbindelser til og fra Frederikssund og ser på både behovet og de lokales kamp for at få fornuftige og brugbare forbindelser. Der har været broforbindelser mellem Frederikssund og Hornsherred siden 1868 – en nødvendig livsnerve for Hornsherreds beboere, der vil hurtigt og nemt videre . . . .