Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog. Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog. Det sker, når Banedanmark er færdige med den store sporombygning på strækningen og har etableret ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners nye tog.

Sporombygningen går i gang den 1. marts, og der skal skiftes skinner, sveller og ballast på en stor del af strækningen. En anden vigtig del af arbejdet består i at gøre sporet klar til at håndtere batteritogene, der er mere klima- og miljøvenlige end dieseltog, men også markant tungere.

”Sporet er ved at være nedslidt, og sporfornyelsen bidrager til en mere stabil og behagelig togdrift. Risikoen for fejl i sporet bliver markant mindre, når sporet er nyt, og samtidig forbereder vi strækningen til fremtidens klimavenlige batteritog. Banens bæreevne bliver bedre, og sideløbende med arbejdet i sporet etablerer vi de ladefaciliteter, der er nødvendige, for at batteritogene kan lade op,” siger projektleder Morten Sylvest Hansen.

Nye perroner, broarbejder og nyt underlag i overkørsler
Arbejdet foregår flere steder end blot i sporet på den 67 kilometer lange strækning mellem de to jyske byer.

16 overkørsler og tre perronovergange får nyt underlag, og på Lem Station bygger Banedanmark nye perroner og opgraderer afvandingssystemet. På stationerne i Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb bliver sporene desuden lagt om for at gøre trafikafviklingen lettere.

Hele sporombygningen foregår i tre etaper og varer frem til den 14. juli. I den periode vil togene være erstattet af togbusser.

 

Vi ved, at vi kommer til at trække på passagerernes – og naboernes – tålmodighed, imens vi er i gang. Derfor gennemfører vi også en lang række andre nødvendige arbejder, mens togtrafikken står stille, så der kommer til at gå en hel del år, inden vi igen skal forstyrre trafikken i Vestjylland med så omfattende et projekt,” siger Morten Sylvest Hansen.

Det er Midtjyske Jernbaner, der er ansvarlig for togbusserne, der erstatter togene, imens sporarbejdet står på.

Når sporet står klar midt i juli, kan der igen køre tog på strækningen. Samtidig med sporfornyelsen etablerer Banedanmark ladefaciliteter i henholdsvis Skjern og Holstebro, hvorefter Midtjyske Jernbaner kan indsætte batteritog mellem de to vestjyske byer.

FAKTA:

  • Sporkassen, sveller, ballast og skinner udskiftes på store dele af strækningen.
    Banen opgraderes til at kunne håndtere de noget tungere batteritog, der har et akseltryk på 22,5 ton. Den nuværende bane kan klare akseltryk på 17,5 ton.
    Banedanmark bygger nye perroner på Lem Station og opgraderer afvandingssystemet.
    Banedanmark gennemfører sporarbejder og ændringer i sporgeometrien på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer.
    Ni sporskifter udskiftes.
    Broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro
    16 overkørsler skal fornyes. 
    Tre passagerovergange på Lem, Vemb og Ringkøbing stationer fornyes.
    Banedanmark etablerer ladefaciliteter i Skjern og Holstebro.
    Der kører togbusser på strækningen i hele perioden. Banedanmark og Midtjyske Jernbaner opfordrer passagererne til at benytte Rejseplanen eller Midttrafik.dk, når de skal planlægge deres rejse under sporarbejdet.
     

fvm 2025-02-04