
299,00 DKK (inkl. moms)
En bildresa från Göteborg till Hallandsås 1960-2010. Mange illustrationer.
Med en tunnel under Varberg, der tages i brug i 2025, bliver hele Västkustbanan gennem Halland dobbeltsporet. Flere afsnit af banen har også fået nye strækninger. Seks fotografer viser banen i en fotorejse med godt 400 dokumentarfotos fra årene 1960 til 2010. Fotos, der følger sporet fra Göteborg til Hallandsås. Læseren møder forskellige jernbanemiljøer, som tog, stationer, strækninger, personale, rejsende og sporarbejde. De fleste motiver viser dele af banen med jernbanemiljøer, der nu er blevet historie.
270,00 DKK (inkl. moms) SJ:s lokala tågtrafik i sydvästra Skåne.
Ca. 180 illustrationer
Denne bog beskriver hvordan lokaltogstrafikken i Skåne historisk blev drevet af Statens Järnvägar (SJ) og hvordan den udviklede sig til nutidens trafik med Pågatåg og Øresundstog.
320,00 DKK (inkl. moms)
Denne 22. udgave af SLM/SLMP er en aktuel liste over alle de køretøjer, der kører på de svenske spor, såsom jernbaner, sporvogne, metroer og industrianlæg rundt om i landet. Årets udgave præsenterer adskillige nye køretøjer. Der findes et bredt udvalg af køretøjer, der anvendes af SJ, private operatører, amtslige trafikselskaber, industrier og metroen samt landets sporvogne.
Alle typer af materiel præsenteres med billeder og tekniske data, og for jernbanevogne og personvogne også indvendige skitser. Udenlandske køretøjer, der besøger Sverige regelmæssigt, er også inkluderet i bogen.
... og banens betydning for egnsudviklingen
Denne bog indgår i BANEBOGKLUBBEN's bogpakke for februar 2025.
Pris 298,-
Forfatter: Finn Christensen
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025
155 sider Hardback
24 cm x 23 cm
Analysen af Troldhedebanens godstrafik afspejler egnsudviklingen i oplandet omkring Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen.
Banen fik stor betydning for såvel landbrugets udvikling som opvæksten af stationsbysamfund langs banen. Den var en forudsætning for tilførsel af mergel, gødning, foderstoffer og for afsætning af landbrugsprodukter. Den var grundlag for opblomstring af handel, håndværk og serviceerhverv.
En særlig betydning fik banen for transport af tørv og brunkul under de to verdenskrige, hvor banen spillede en både regional og national rolle. Banens godstrafik illustrerer udviklingen af det moderne samfund i driftsperioden 1916-1968. Analysen beskriver banens anlæg, dens rullende materiel og omfanget af transporter fordelt på godsarter.
Pris 545,00 kr
Bogen leveres i august 2025. Kortbetalingen gennemføres først ved leveringen.
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2025
140 sider Hardback
21 cm x 29,7 cm
DSB's godsvogne var generelt ret kedelige, mens de private vogne ofte var et festligt, farverigt indslag i togstammerne.
Bogen bliver den 7. i rækken af udgivelser, der beskriver DSB's vognpark gennem godt 50 år. Her foretælles om udviklingen af de enkelte vogntyper. Bogen indeholder også lidt kultur- og industrihistorie, idet ejerne (firmaerne) omtales vedr. oprettelsen, produktion m.v. Alt illustreres som sædvanligt med tegninger i skala 1:87 udført af vore bedste tegnere, samt fabrikstegninger fra bl.a. Scandia,
Indeholder bl.a.: Hvad var en privat vogn? Litrering og omlitrering gennem årene. Oversigt over de enkelte firmaer Hvad fragtede vognene? Fotos - både s/v og farve, Tabeller og data
Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596
Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024
Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm
Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.
Pris 395 kr Bestil nr 135
Forfatter: Bruce Peter Forlag: Dansk Jernbane-klub, 2024, Antal sider: 200 Sprog: Dansk, Hardback, 24,5 cm x 22 cm
Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.
Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden.
Der er ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger).