Denne side bringer nyhedsklip indenfor jernbaner, letbaner og sporveje i Danmark samt jernbaner i Norden.

Siden opdateres flere gange om ugen.


Tilmeld dig nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub.
Ca en gang om måneden udsender vi et nyhedsbrev med nyheder fra Dansk Jernbane-Klub. Du kan tilmelde dig her.

Du kan se tidligere udsendte nyhedsbreve her

 

Newsflash

Punktligheden endte over mindstemålet

Sidste år kom 96,0 procent af passagerne i DSB's S-tog frem til deres destination inden for den punktlighed på 92,4 procent, som er fastsat i DSB's kontrakt. DSB fremhæver, at det den højeste punktlighed, der indtil videre er opnået for S-togene. DSB tilskriver høje punktlighed for S-tog en stabil drift og færre driftsforstyrrende hændelser.

For DSB's fjern- og regionaltog steg punktligheden fra 71,7 procent i 2023 til 76,6 procent i 2024. Kontraktmålet for fjern- og regionaltogene er 75,0 procent. DSB peger på, at godt ni ud af ti passagerer er fremme med under 10 minutters forsinkelse. DSB forklarer, at den forbedrede kundepunktlighed for fjern- og regionaltog blandt andet er resultatet af en mere robust køreplan og færre fejl på infrastrukturen sammenlignet med året før.

I DSB's årsrapport for 2024 skriver DSB:

"Fjern- og regionaltog har været påvirket af udfordringer med leverancer af reservedele og vedligeholdelse i 2024. Det har betydet, at en del planlagt reparation og vedligeholdelse af togene ikke er blevet gennemført, og det har medført begrænset togmateriel til rådighed for driften. For kunderne har det i nogle tilfælde betydet afgange med kortere togsæt end planlagt samt enkelte aflysninger".

På trods af udfordringerne har driftsstabiliteten i 2024 samlet set været højere end i 2023.

fvm 2025-02-13


 

Rejsekortet får nye standere til tjek ind og ud i 2026

I 2026 forventes det, at det fysiske Rejsekort lukker, da det har nået sin teknologiske levealder. Samtidig efterspørger langt størstedelen af de rejsende i den kollektive transport digitale produkter, men der er også en mindre gruppe, som har brug for et alternativ til Rejsekort som app. Det skal til enhver tid være muligt for de rejsende at købe billet til den kollektive transport. 

Erstatningen for det fysiske Rejsekort er Rejsekort som app, men en vigtig forudsætning for lanceringen af app'en har været også at udvikle et alternativ til dem, der ikke kan bruge app'en. Aftalen om de nye standere til check ind og ud er første skridt til at kunne tilbyde de rejsende et alternativ til app'en.

Rejsekortet er opmærksomme på den forandring, som de rejsende skal igennem i skiftet fra gamle til nye billettyper uanset, om det bliver til app's eller til alternativet. Derfor har der siden 2022 været et tæt samarbejde med civilsamfunds- og interesseorganisationer med det formål at få input til målgruppeforståelse, funktionskrav og skiftet til Rejsekort som app og alternativet, 

fvm 2025-02-08


 

Se de nye batteritog den 21. februar hos Midtjyske jernbaner

Lige om lidt ankommer de første to batteritog til Lemvig. Kom og spark dæk den 21. februar.

Batteritogene kommer – nu begynder en grønnere fremtid på de danske skinner Ventetiden er forbi. Lige om lidt glider de første to af Midtjyske Jernbaners syv nye 
batteritog ind på Lemvig Station efter flere års intense forberedelser. Det bliver et historisk øjeblik for Midtjyske Jernbaner, men også for de vestjyske passagerer, der 
dermed tager et stort skridt ind i en mere bæredygtig fremtid. Batteritogene, der kommer til at køre på grøn strøm, er nemlig de første i Danmark og kommer til at køre 
på strækningerne Vemb, Lemvig og Thyborøn samt Holstebro og Skjern.

Togene ventes i fuld drift fra sensommeren 2025, men allerede den 21. februar viser Midtjyske Jernbaner togene frem ved et åbent hus-arrangement. 

Danmarks første batteritog 

Den gamle stationsbygning ved Lemvig Station, hvor Midtjyske Jernbaner holder til, summer af liv og forventning, mens der på værkstedet lidt længere nede ad vejen bliver løbet stærkt. Området omkring stationen er under ombygning, for her opføres Danmarks første ladeanlæg til batteritog.

 De syv nye batteritog, der er produceret i Tyskland af Siemens Mobility A/S, skal erstatte Midtjyske Jernbaners nuværende flåde bestående af otte dieseltog. Fire af disse tog, de historiske Y-tog med deres røde, orange og hvide farver, har kørt i mere end 40 år på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn og er for mange synonyme med jernbaneikonet VLTJ. Midtjyske Jernbaner har også fire Desiro-tog, som er 20 år yngre end Y-togene og i dag betjener strækningen mellem Holstebro og Skjern.  – Vi har i flere år vidst, at vores gamle dieseltog på Lemvigbanen var ved at være udtjente og stod til udskiftning. Derfor begyndte vi at kigge på tog med en mere klimavenlig teknologi, og med den grønne dagsorden fik vi lov til at være pilotprojekt for de her nye batteritog.

Herefter starter en periode med omfattende tests hen over foråret, idet togene skal typegodkendes af Trafikstyrelsen, før de må køre med passagerer. De sidste fem batteritog bliver leveret 
drypvist i Lemvig hen over de næste par måneder. Også disse tog skal igennem en række tests, før de må slippes løs på de vestjyske skinner. Lige om lidt begynder Banedanmark en omfattende sporombygning på strækningen mellem Holstebro og Skjern, hvor sporet skal opgraderes og fremtidssikres til de tungere batteritog. Derudover skal Banedanmark i gang med at etablere ladeanlæg til batteritogene i Holstebro og Skjern. Dette arbejde har også noget at sige for, hvornår batteritogene kan komme ud og køre. Forventeligt falder det hele i hak, så alle batteritog kan være i drift i sensommeren 2025.  For de rejsende betyder de nye batteritog ikke kun en grønnere rejseform, men også en mere komfortabel tur. Togene kører nemlig langt mere lydløst end de gamle dieseltog og rummer moderne bekvemmeligheder som behagelige sæder, borde til at arbejde ved og stik til opladning af 
mobiltelefoner samt handicapvenlige faciliteter.

Et kig indenfor  
For dem, der har lyst til at opleve batteritoget på nært hold, afholder Midtjyske Jernbaner et åbent hus arrangement den 21. februar kl. 13.00-17.00, hvor man kan komme og "sparke dæk" på de nye tog. Her vil der være mulighed for at gå om bord, se togene indefra, høre mere om den nye teknologi og få noget godt til ganen.  

fvm 2025-02-07


 

Batteritog mellem Skjern og Holstebro

 Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog. Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog. Det sker, når Banedanmark er færdige med den store sporombygning på strækningen og har etableret ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners nye tog.

Sporombygningen går i gang den 1. marts, og der skal skiftes skinner, sveller og ballast på en stor del af strækningen. En anden vigtig del af arbejdet består i at gøre sporet klar til at håndtere batteritogene, der er mere klima- og miljøvenlige end dieseltog, men også markant tungere.

”Sporet er ved at være nedslidt, og sporfornyelsen bidrager til en mere stabil og behagelig togdrift. Risikoen for fejl i sporet bliver markant mindre, når sporet er nyt, og samtidig forbereder vi strækningen til fremtidens klimavenlige batteritog. Banens bæreevne bliver bedre, og sideløbende med arbejdet i sporet etablerer vi de ladefaciliteter, der er nødvendige, for at batteritogene kan lade op,” siger projektleder Morten Sylvest Hansen.

Nye perroner, broarbejder og nyt underlag i overkørsler
Arbejdet foregår flere steder end blot i sporet på den 67 kilometer lange strækning mellem de to jyske byer.

16 overkørsler og tre perronovergange får nyt underlag, og på Lem Station bygger Banedanmark nye perroner og opgraderer afvandingssystemet. På stationerne i Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb bliver sporene desuden lagt om for at gøre trafikafviklingen lettere.

Hele sporombygningen foregår i tre etaper og varer frem til den 14. juli. I den periode vil togene være erstattet af togbusser.

 

Vi ved, at vi kommer til at trække på passagerernes – og naboernes – tålmodighed, imens vi er i gang. Derfor gennemfører vi også en lang række andre nødvendige arbejder, mens togtrafikken står stille, så der kommer til at gå en hel del år, inden vi igen skal forstyrre trafikken i Vestjylland med så omfattende et projekt,” siger Morten Sylvest Hansen.

Det er Midtjyske Jernbaner, der er ansvarlig for togbusserne, der erstatter togene, imens sporarbejdet står på.

Når sporet står klar midt i juli, kan der igen køre tog på strækningen. Samtidig med sporfornyelsen etablerer Banedanmark ladefaciliteter i henholdsvis Skjern og Holstebro, hvorefter Midtjyske Jernbaner kan indsætte batteritog mellem de to vestjyske byer.

FAKTA:

  • Sporkassen, sveller, ballast og skinner udskiftes på store dele af strækningen.
    Banen opgraderes til at kunne håndtere de noget tungere batteritog, der har et akseltryk på 22,5 ton. Den nuværende bane kan klare akseltryk på 17,5 ton.
    Banedanmark bygger nye perroner på Lem Station og opgraderer afvandingssystemet.
    Banedanmark gennemfører sporarbejder og ændringer i sporgeometrien på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer.
    Ni sporskifter udskiftes.
    Broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro
    16 overkørsler skal fornyes. 
    Tre passagerovergange på Lem, Vemb og Ringkøbing stationer fornyes.
    Banedanmark etablerer ladefaciliteter i Skjern og Holstebro.
    Der kører togbusser på strækningen i hele perioden. Banedanmark og Midtjyske Jernbaner opfordrer passagererne til at benytte Rejseplanen eller Midttrafik.dk, når de skal planlægge deres rejse under sporarbejdet.
     

fvm 2025-02-04


 

SJ forbereder sig på lang lukning af Dovrebanen

Et større jordskred under Otta-jernbanebroen er allerede bekræftet, og broen meldes at have flyttet sig 15 centimeter ifølge Bane NOR.
SJ forbereder sig på endnu et langt stop i driften af Dovrebanen og har brugt weekenden på at flytte store mængder rullende materiel via Rørosbanen.

Link til norske tog24.no

fvm 2025-01-29


 

Hvor er foto taget ?

Jørn Dietrich har nogle fotos fra sin oldefars fotoalbum. Han vil gerne have hjælp til at sætte stationsnavn på foto.
Kan du hjælpe med at stedfæste hvor det første foto er taget hører vi gerne fra dig. send en kort mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hvis du har forslag til hvor foto er taget.
 
Vi har allerede har fået et bud på hvor foto er taget. - nederst på denne side er der et bud på hvor foto er taget. 
 
Hans oldefar hed Hans Peter Madsen og havde nr. 157 i DSB's personaleprotokoller og var Lokomotivfyrbøder/-fører fra 1885 til sin død i 1915.
Han var stationeret i Kalundborg i 1885/86, i København 1886-92 og 1894-1915 samt Korsør 1892-1894. Han kørte C704, C708 og P 907.
 
I 2015 gav jeg Palle Ømark forskellige oplysninger om Hans Peter og han skrev en lille artikel, som blev bragt på bagsiden af Jernbanen nr. 4 i 2015.
 
Det første foto er fra et jernbaneterræn. Hvor er det er taget?
 
 
Foto er af en C maskine. Det sad i albummet ved siden af fotoet fra førerhuset.
 
Foto af oldefar er taget i førerhuset, formentlig på P maskine.
 
På dette foto står han foran en maskine P907. Han står nede på jorden og læner sig op af maskinen.
 
Øverste foto er taget i Viborg.
 
fvm 2025-01-29

Den gamle udflugtsvogn har fået skiftet gulv

VtV har fået udskiftet gulvet i den gamle udflugtsvogn DSB Litra Buh 704 fra 1932.
 

Dansk Jernbane-Klub uddeler hvert andet år midler fra DJK Fonden til specifikke projekter ved veteranbanerne, som ikke umiddelbart kan finansieres gennem driften.

Sidste år gik midlerne til renovering af Veterantog Vest udflugtsvogn Buh 704, kendt fra ”Olsen Banden på sporet”. VtV’s ansøgningen omfattede midler til indvendig renovering af linoleumsgulvet på udflugtsvogn DSB Buh 704, som baneforeningen har været i gang med at renovere og istandsætte siden 2023. Den indvendige istandsættelse har omfattet udskiftning af vinduesrammer og vægpanelerne, i og med de var hårdt medtaget af slitage og råd. 
Den billigste løsning ville være at skifte gulvet ud med et helt nyt, men som ikke ville have den historisk korrekt udseende tilbage fra 1960’erne, da vognen blev ombygget af DSB til udflugtsvogn. Det synes VtV ville være trist, og fik derfor tilbud på et nyt historisk korrekt udført linoleumsgulvet udført af professionel firma. Prisen for det nye gulv ville være ca. 50.000 kr.

DJK Fondens midler stammer fra medlemskontingenter til DJK, hvor der afsættes 10 kr. pr. indbetalt kontingent til fonden. Midler indsættes på en særlig konto til støtteformål for projekter i foreningens veteranbaner og arbejdsgrupper. 

Gulvet under renovering
 
VtV siger tak for pengene fra DJK’s fondspulje, og samtidig en stor tak til alle DJK’s medlemmer som har været med til at give deres bidrag til gulvet. Vi i VtV er meget glade for resultat, og er nu klar til endnu flere ture på de danske skinner.
 
Næsbjerg Gulve har brugt 7 dage på afmontering, tilskæring, limning og svejsning af gulvet og afsluttede arbejdet den 21 januar.
Der er udbedret råd 3 steder i gulvet af VtV inden gulvmontørens arbejde kunne påbegyndes. Der er bl.a. udskiftet dårlige gulvbrædder, isolering samt undergulv, og der er nu ingen bløde steder i gulvet længere.
 
Det nyrenoverede gulv
 
 
Alle foto: Hans Chr. B. Nørup
 
fvm 2025-01-26

 

Ta de pokkers rygsække af i busser og tog

Vi har fundet i den Norske avis Dagsavisen om rygsække i letbaner og i busser.

Samme problemstilling er i Danmark...

Link til en Norsk artikel

fvm 2025-01-24


 

Veterantog Vest kvitterede for støtten

Foreningen Veterantog Vest bød tidligere i dag til reception for samarbejdspartnere, venner af huset og ikke mindst repræsentanter for de fonde, der, via donationer, har gjort det muligt at få nyt tag på den gamle remise ved Hedemarksvej i Bramming, hvor foreningen har sit hjemsted.

 

Se facebook opslag fra Bramming posten:

(20+) Bramming Posten - VETERANBANEN KVITTEREDE FOR STØTTEN Foreningen... | Facebook

fvm 2025-01-24