Denne side bringer nyhedsklip indenfor jernbaner, letbaner og sporveje i Danmark samt jernbaner i Norden.

Siden opdateres flere gange om ugen.


Tilmeld dig nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub.
Ca en gang om måneden udsender vi et nyhedsbrev med nyheder fra Dansk Jernbane-Klub. Du kan tilmelde dig her.

Du kan se tidligere udsendte nyhedsbreve her

 

Newsflash

Nu kører eltog på VLTJ med passagerer

Mandag, den 14. juli 2025 kl. 10.39 var første tur.

 

Se TV midtvest


Efter seks års forberedelse kan Midtjyske Jernbaner nu fløjte afgang for Danmarks første batteridrevne passagertog. Batteritoget, der netop er godkendt af Trafikstyrelsen, er klar 
til at blive sat i drift og indsættes på udvalgte passagerafgange på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn. 

Foto: Midtjyske Jernbaner

Midtjyske Jernbaner har købt i alt syv batteritog af Siemens Mobility A/S som erstatning for den nuværende "vognpark", der består af otte dieseltogsæt med 20 til 40 år på bagen. De første to 
batteritog, der alle er af togtypen Mireo Plus B, ankom til Danmark i februar 2025. Siden har togene været underlagt en lang række tests i samarbejde med Siemens og en omfattende godkendelsesproces hos Trafikstyrelsen. Styrelsens såkaldte typegodkendelse af den nye togtype er netop kommet i hus og er en grundlæggende forudsætning for, at de nye batteritog må køre på danske skinner.

Sideløbende med det store test- og godkendelsesarbejde har Midtjyske Jernbaners mekanikere været igennem et langt uddannelsesforløb, der er skrevet nye procedurer og lavet nye sikkerhedsplaner, Hele organisationen har været berørt af at gøre klar til en ny hverdag med batteritog. 

De sidste fem batteritog, som Midtjyske Jernbaner har købt, skal også igennem en godkendelsesproces hos Trafikstyrelsen, men ikke nær så omfattende som selve typegodkendelsen. De sidste tog forventes at ankomme til Danmark i efteråret.

Selvom de første batteritog nu er blåstemplet af Trafikstyrelsen til at rulle ud på de vestjyske skinner, går der nogle måneder, inden alle syv batteritog kan komme i drift og fuldt ud afløse Midtjyske Jernbaners gamle dieseltog.

Togene skal lade op på tre nye ladestationer i Holstebro, Skjern og Lemvig. Her vil toget lade op via en pantograf på taget, der får kontakt med en ladeskinne med en spænding på 25.000 volt, der er den samme som på traditionelle køreledninger.

Mellem Vemb og Thyborøn skal togene lade op på en ny ladestation i Lemvig, der ligger i midten af strækningen, hvor lokomotivføreren alligevel skal bruge tid på at skifte førerhus. Her har Midtjyske Jernbaner selv stået for at opføre ladestationen, der består af tre 12 meter lange skinner på banegården, som har kostet 50 millioner kroner.

Siemens Mireo Plus B

Tophastighed: 140 km/t

Acceleration: 1,1 m/s2

Antal hestekræfter: 2.300

Vægt: 92 ton

Rækkevidde: 80-120 kilometer (opladet 100 procent med hastighed på 140 km/t)

Siddepladser: 127 (155 ståpladser)

Batteri: Litium titanium

 

fvm 2025-07-11 rev 2025-07-14


 

Vil lukke lokalbaner: - Den er vores livsnerve

Ekspertudvalg foreslår at nedlægge samtlige lokalbaner for at spare penge. Borgmestre og pendlere advarer om øget ulighed og længere rejsetider.

Link til TV2 øst

fvm 2025-07-10


 

Ekspertudvalg vil lukke lokalbaner

Luk Tølløsebanen, Odsherredsbanen, Østbanen og Lollandsbanen.
Sådan lyder opfordringen fra flere trafikforskere på baggrund af en netop udgivet rapport fra Transportministeriets ekspertudvalg om kollektiv mobilitet.

Link til TV2 øst

Link til Trafikministeriet

Dansk Persontransport foreslår, at standsningssteder med under 100 passager dagligt bør nedlægges

Link til Dansk Persontransport

fvm 2025-07-10


 

10 ekstra batteritog skal styrke den kollektive trafik i Region Sjælland

Region Sjælland har udvalgt Odsherredsbanen til at modtage de nye batteritog, da det giver klare fordele for drift og vedligeholdelse, når både Odsherredsbanen og Tølløsebanen fremover betjenes udelukkende med batteritog, der mødes i Holbæk. Det skaber bedre sammenhæng i togdriften og større fleksibilitet i materielanvendelsen.

Indkøbet af 10 tog - frem for planlagt 9 - giver mulighed for at styrke kapaciteten og robustheden i togtrafikken frem mod 2030. Det ekstra togsæt åbner blandt andet for nye afgange, længere togsæt i myldretiden og mulighed for betjening af nye strækninger. Dog vil eventuelle ændringer kræve særskilt politisk beslutning.

På Lollandsbanen fortsætter Region Sjælland med at forbedre servicen ved at udskifte de nuværende IC2-dieseltog fra 1997 med nyere og mere driftssikre Lint41-dieseltog fra 2007, som bliver frigivet fra de andre lokalbaner, når batteritogene kommer på sporene. Lint41-togene har en højere tophastighed, hvilket hen ad vejen skal vurderes, om det kan udnyttes med fornuft.

Hos Region Sjælland forventer man, at de 10 nye batteritog bliver leveret i forlængelse af de tidligere bestilte 14 tog med driftstart i perioden 2029–2030. Investeringen vil reducere CO2-udledningen med cirka 3.000 ton årligt og bidrager direkte til Region Sjællands mål om en mere bæredygtig kollektiv trafik.

Regionen finansierer ladeinfrastruktur på Odsherredsbanen og stiller garanti for Lokaltogs indkøb. Beslutningen er truffet nu, da det giver en økonomisk fordelagtig pris og sikrer, at leveringen kan følge i halen på de allerede bestilte togsæt.

Region Sjælland udnytter en option til køb af 10 batteritog fra Stadler

Togene bliver indsat på Odsherredsbanen, hvorefter de tre lokalbaner - Odsherredsbanen, Tølløsebanen og Østbanen - alene blive betjent af batteritog

fvm 2025-07-10


 

Syv timer til Berlin og 11 timer til Prag fra København med en ny togforbindelse

Fra maj næste år kan man tage toget direkte fra København til Berlin og Prag uden skift.

DSB har indgået et samarbejde med de tyske og tjekkiske jernbaneselskaber Deutsche Bahn og Ceske Drahy om at etablere en direkte togforbindelse mellem de tre hovedstæder.

- Vi sætter stor pris på det gode og tætte samarbejde med DB og CD, der gør det lettere og mere enkelt at imødekomme kundernes stigende interesse for at tage toget på rejser ud i Europa, siger Charlotte Kjærulff, kundechef i DSB, i meddelelsen.

Togforbindelsen kommer til at have to daglige afgange. Hen over sommeren vil der være en tredje afgang om natten.

fvm 2025-07-07


     

Dansk PersonTransport vil nedlægge stop på 17 strækninger for at spare rejsetid.

59 togstationer bør lukkes

Hvis det står til organisationen Dansk PersonTransport, der er faglig brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark.

Et af argumenterne er at reducere rejsetiden. På én udvalgt strækning kan turen eksempelvis gøres 44 procent hurtigere ifølge organisationen.

Link til artikel på DR og oversigt over de stationer der foreslåes nedlagt strækning for strækning.

fvm 2025-07-05


 

150 års jubilæum blev fejret

Hele dagen den 29 juni var det gratis at rejse mellem Roskilde og Kalundborg i anledning af Nordvestbanens jubilæum. 
Det er nemlig præcis 150 år siden, Nordvestbanen officielt blev åbnet af Kong Christian 9. den 29. juni 1875, og at de første tog kørte mellem Roskilde og Kalundborg.

Link til TV2 øst

fvm 2025-06-29


 

Hjerl Hedes HH 1 atter på skinner

Det endte med at blive et omfattende arbejde at få HH 1 på skinner igen i forhold til, hvad der var regnet med der skulle til for at forlænge HH 1's liv.

HH 1. Foto: Finn Madsen

Siden februar har HH1 opholdt sig på Djursland hos Henrik Høyer Nielsen, der har Dansk Motor- og Maskinsamling.

Det var dampmaskinen, der skal efterses. Ikke kedlen, men selve den mekaniske del, lød det. Det endte med at blive et noget mere omfattende arbejde i forhold til, hvad der var regnet med, - Dampmaskinen var totalt slidt op. Og så gik det jo hverken værre eller bedre, end da den skulle testes, så døde netop kedlen. Da maskinen blev kold kommer der vand ud af kedelrørene, og det stod klart, at mere arbejde ventede. 66 rør i kedlen måtte ud og de er nu skiftet.

Fredag den 27. juni blev HH1 synet, og alt kørte på skinner. Og derfor kører HH 1 igen fra den 28. juni på museets skinner.

Lokomotiv HH 1 
Damplokomotivet er bygget i Kassel, Tyskland, i 1921 hos Henschel & Sohn.  Lokomotivet har været med til at bygge DSB’s dobbeltspor til Hillerød, Bogø dæmningen og 
motorvejen fra Rødby til Storstrømmen. Herefter blev lokomotivet brugt i brunkulslejerne Ejstrup ved Skjern og Ahler kulleje ved Troldhede. 

ocmp/fvm/2025-06-29


 

Eksperudvalg - tog bør erstattes af busser på Thybanen

Busser kan udradere Thybanen på pris
Det er ikke kun VLTJ, der skal se sig over skulderen. I ekspertudvalgs afrapportering ses et regne eksempel, hvor Thybanen erstattes med busser.

Omlægningen fra tog til bus kan ifølge beregningen nedbringe omkostningerne fra 94,6 millioner kroner om året til 31,2 millioner kroner.

Regnestykket har regnet på at oprette to nye buslinjer mellem Struer og Thisted. Den ene kører ekspres og og den anden med stop i alle byer under vejs og at de hver kører 18 gange om dagen.

Til sammenligning er der nu 13 daglige afgange med toget.

Dermed kan spares små 65 millioner kroner om året. Heraf 36 millioner kroner alene i Thy.

Link til tvmidtvest

fvm 2025-06-28


 

DSB bestiller yderligere 50 IC5-togsæt

Kundevækst og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB bestiller yderligere 50 IC5 togsæt.
DSB indgik i 2021 en aftale med Alstom om leverance på 100 togsæt, men med mulighed for yderligere togsæt. Det er den option DSB nu udnytter.
Fra 2027 kan kunderne forvente at køre med de kommende IC5-tog, der lige nu er ved at blive produceret af Europas største togproducent, Alstom.
 
Indkøbet af IC5 er det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien. Som en del af kontrakten skal Alstom stå for vedligeholdelsen af IC5-togene på to nye værksteder, der opføres i Aarhus og København. Med aftalen bliver der nu lagt indkøb og vedligehold af 50 yderligere togsæt til en kontrakt, der i forvejen udgjorde over 20 milliarder kroner. 
 
De første togsæt kommer til Danmark i løbet af 2025, hvor de skal testkører på danske togskinner. Efter kvalitetstjek og myndighedsgodkendes skal DSB-personale gennemføre træning i togsættene, inden de kan sættes i passagerdrift. 
IC5 erstatter DSB’s aldrende dieseltog, der – i takt med elektrificeringen af jernbanenettet i Danmark – udfases frem mod 2030 således, at DSB’s togflåde bliver 100% elektrisk. Det nye IC5-tog er bygget op omkring produktionsplanformen Coradia Stream, der allerede er i passagerdrift i blandt andet Italien og Holland. Der er altså tale om en velafprøvet togplatform, der har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I IC5-udgaven er Coradia Stream vil være tilpasset til danske krav og designtraditioner.
 
DSB investerer i en omfattende fornyelse af togflåden. Den skal i løbet af de kommende år transformeres fra at bestå primært af aldrende dieseldrevne togsæt til være opbygget af moderne elektriske og mere klimavenlige togsæt og lokomotiver.
 
fvm 2025-06-26