Sporvogn torpederede butik i Oslo
Link til Tv2
fvm 2024-10-29
Mandag eftermiddag er en entreprenørmaskine væltet på skinnerne ved Brabrand
28. oktober er en entreprenør maskine væltet på skinnerne ved Brabrand. En kran der skal løfte maskinen på plads er ankommet.
Link til presse-fotos.dk
fvm 2024-10-29
Stor beredskabsøvelse med tog på Storebælt
Link til tv2 øst
fvm 2024-10-27
VTV har fået ung pige i huset
24-årige Sigrid Brask fik øje på striben af gamle jernbanevogne, der står opmarcheret ved banegården i Bramming
– nu er hun med i renoveringsarbejdet i den gamle remise hver mandag aften
For et par måneder siden vinkede 24-årige Sigrid Brask farvel til barndomsbyen Karup. Et job på et laboratorium ved Brørup ventede på den unge agronom – men det blev nu i Esbjerg, hun valgte at slå sig ned og pakke flyttekasserne ud. Også selv om det betød en daglig togtur som pendler mellem hjem og arbejde.
Hver dag standser toget i Bramming, så passagerer kan stige af og på – og netop her, på et sidespor ved byens banegård, holder en række ældre, let falmede, brune togvogne og fortæller en spændende historie om gamle dage i røg og damp på skinner. De vogne fik i den grad tændt ’gnisten’ i øjnene på den unge pendler.
”Jeg var bare nødt til at finde ud af, hvor de vogne kom fra, hvor de skulle hen og hvad de blev brugt til,” fortæller Sigrid Brask, nu med olie og maling på begge hænder, og iført en ikke særlig sexet, men sikkert vældig praktisk kedeldragt.
Hendes nysgerrighed gjorde nemlig, at hun kom i kontakt med foreningen Veterantog Vest i Bramming. Foreningen holder til i den gamle remise ved Hedemarksvej i den sydøstlige udkant af byen – og lige siden kontakten blev skabt, har Sigrid Brask, hver mandag aften, taget del i arbejdet med at reparere og vedligeholde foreningens materiel.
”Det er vildt spændende. Jeg har ingen håndværksmæssig uddannelse og absolut ingen forstand på tog. Heldigvis er de andre herude flinke til at sætte mig i gang, og til at hjælpe mig med tingene – og for mig er det selve bevaringsarbejdet, der tæller.”
”Jeg går ikke så meget op i, om det er en kæmpestor og flere tons tung togvogn, som den fine spisevogn, vi arbejder på i øjeblikket, eller om det er små genstande, der skal sættes i stand. Glæden og fornøjelsen ved arbejdet er den samme, og faktisk er der mange små dimser i den spisevogn,” smiler Sigrid Brask, der tidligere har arbejdet på blandt andet frilandsmuseet Hjerl Hede, har været engageret i vintage-miljøet i København – og i øvrigt er vokset op på et økologisk landbrug, hvor bevaringen af gamle, danske dyreracer var i højsædet.
”Bevaringsarbejde har altid tiltalt mig, men det gamle tog og de gamle vogne er naturligvis noget helt særligt og lidt grænseoverskridende. Det er tungt, beskidt og det lugter af olie. Det er nok heller ikke det, de fleste vil forbinde med en hobby for en kvinde, men jeg nyder det – og jeg nyder at være sammen med foreningens andre medlemmer. De er voldsomt engagerede, men der er bestemt også tid til at drikke kaffe, sludre og bare hygge os med hinanden,” fastslår Sigrid Brask.
Aktuelt er hun den eneste kvinde, der tager del i Veterantogs-arbejdet. Hun er også gerne med, naturligvis behørigt ekviperet i en uniform fra svundne tider, når foreningens grønne diesellokomotiv fra 1958 ruller ud fra remisen for at tage på udflugt med forventningsfulde passagerer.
”Men hun behøver ikke være den eneste. Alle, der vil give et nap med, er velkomne – og der er nok at tage fat på,” forsikrer foreningens Finn Østergaard, der, efter mange år som langturschauffør på de europæiske landeveje, har engageret sig i arbejdet med at bevare det gamle jernbanemateriel.
”Vi er glade for Sigrid. Sådan lidt for sjov kan man sige, at vi har fået ung pige i huset, men det er altså ment på den gode måde. Selv om hun falder fint ind blandt os mænd, har hun nu nok været med til at ændre omgangstonen en smule. Vi tænker nok lidt mere, inden vi taler,” erkender Finn Østergaard.
Han fortæller videre, at den spisevogn, foreningen netop nu er i gang med at renovere, og som Sigrid Brask henviser til, vil være kendt af mange fra filmen Olsen-banden på sporet. Her skal den samlede politietat, med Axel Strøbye som kriminalassistent Jørgensen i front, på firmaudflugt – men ender i den grad på et sidespor…
24-årige Sigrid Brask er derimod ikke endt på et sidespor. Tværtimod drøner hun afsted på hovedsporet mellem et nyt hjem, et nyt arbejde samt en ny og spændende hobby.
Desuden holder hun af swing-dans, og vil gerne være med til at sætte noget i gang på det felt, hvis nogen altså kender nogen, der kender nogen…
Tekst og foto er venligst stillet til rådighed af :
Jens Bytoft, Redaktør Bramming Posten.
Overflyvning af Aalborg Station
Banedanmark har lavet denne video med droneoptagelser af Aalborg Station fra over Kæret til Jernbanebroen
Link til Banedanmarks Facebook side
fvm 2024-10-20
Flotte græskarlygter på Handest Station
Torsdag aften den 17. oktober var der liv, aktiviteter og musik på Handest Station. En stor flok børn og forældre fra byen havde fundet vej til stationen medbringende de flotteste udskårne græskarlygter med lys.
Veteranbanen var ”vært” ved ristede skumfiduser til børnene, medens de voksne kunne varme sig med en kop kaffe. Med fem minutters forsinkelse ankom Halloween-toget fra Mariager. Her blev togets gæster modtaget af både de flotte lygter, der stod og lyste på perronen og de muntre og livsbekræftende toner fra veteranbanens husorkester Sigfreds Fodvarmere.
Efter tre kvarters ophold med ristning og fortæring af skumfiduser, is og kaffe var det tid for Halloween-toget at sige farvel til Handest og vende hjem til Mariager.
Hjemturen til Mariager bød imidlertid på udfordringer. Halloweentoget blev kørt af Hadsund-Peter med to personvogne tilkoblet. Vejret var imidlertid ugunstigt torsdag aften for den 98 år gamle motorvogn. Finregn kombineret med blade på skinnerne er en rigtig dårlig cocktail for et jernbanekøretøj. Det kneb for den aldrende motorvogn at få ”fodfæste” på skinnerne og dermed at forcere de lange og stejle bakker på ruten; men det lykkedes heldigvis og med 20 minutters forsinkelse ankom Halloweentoget tilbage til Mariager station.
Alle foto: Asger Christiansen
fvm 2024-10-19
VNT 9 blev flyttet fra Ryomgård
18 oktober 2024 blev VNT nr 9 flyttet fra Jernbanemuseet i Ryomgård til Jernbanemuseet i Odense.
Maskinen tilhører jernbanemuseet men har været udlånt til Ryomgård
Maskinen er bygget af Henschel 1925, som ét af tre identiske lokomotiver til VNTJ - Varde Nr. Nebel Tarm jernbane.
Lokomotivet har gjort tjeneste til 1972. Det har kørt persontog og godstog, samt militærtog til Oksbøl og Nymindegab. Lokomotivet har været med til at flytte mange tusinde flygtninge mod Tyskland fra Oksbøl og Nymindegab efter 2. verdenskrig til 1949. Det har i strenge vintre været brugt til snerydning. Lokomotivet har fra 1972 været ejet af flere privatpersoner indtil 1993, hvor det ankom til Djurslands Jernbanemuseum.
Maks hastighed 45 km/t
Nedenfor lidt foto fra Ryomgård af flytningen
Alle foto: Asger Christiansen
fvm 2024-10-19
Billetter revet væk
Billetter er revet væk: Veterantog må hente forstærkning til stort jubilæum
Link til Jyske vestkysten
fvm2024-10-18
DSB’s nye vogne var med på Inno Trans messen i Berlin
Traditionen tro blev der i sidst i september holdt InnoTrans-messe i Berlin. Messen afholdes i lige år, og i år var det fjortende gang.
Messen i Berlin har fokus på skinnebåren trafik, herunder materiel, tekniske installationer og infrastruktur, men har også lidt fra bussens verden
Tekst og foto: Rolf Brems
Messen i år slog alle rekorder med 170.000 besøgende og 2.940 udstillere fra 59 lande. Messen, der er kæmpestor, fordeler sig på omkring 40 haller fordelt på 200.000 kvadratmeter inklusiv et stort udendørs udstillingsområde med 3,5 kilometer spor, og hvor det nyeste indenfor jernbanemateriel var repræsenteret.
På udendørsområdet var der mulighed for at komme ind og besigtige letbanetog, højhastighedstog, lokomotiver på forskellige brændstoftyper, men også at komme ind i beholderen på en stor tankvogn.
DSB's nye vogne var med
I hallerne var alle de store spillere på jernbanemarkedet repræsenteret. De fremviste alt det nyeste inden for teknologien, der var også simulatorer, prøvestande og motorer i fuld størrelse samt i model.
Selv de ukrainske jernbaner var repræsenteret, og Talgo udstillede fremtidens jernbanevogne, som DSB har købt, og som skal indsættes i trafik fra næste år.
Danske firmaer var også repræsenteret - eksempelvis Rail, der er leveringsdygtige i den lidet flatterende kategori, men nok så nødvendige - toiletter til togvogne. Som blikfang havde Glova Rail fyldt de udstillede toiletter op med karameller - som i øvrigt smagte ganske fortrinligt.
Droner på skinner er også en realitet. De har dog et lidt fredeligere formål end det, vi ser i de forskellige krige og konflikter - nemlig inspektion af skinner og de nære omgivelser.
I det gamle messeområde, i det såkaldte Sommergarten, var busserne samlet langs med en betonvej, som gik i ring, hvilket var meget passende for prøvekørsler af de to førerløse busser, der blev vist frem.
fvm 2024-10-16
Banedanmark går i foråret i gang med opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H.
Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
I de kommende år får jernbanen i Aarhus en omfattende opgradering. Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på hele den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg. Ud over at sporene bliver elektrificeret, udskiftes de ældgamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes. Målet er at gøre klar til fremtidens togdrift, som er mere klimavenlig og rettidig.
Projektet, som kaldes Aarhus Helhedsløsning, går i gang i uge 14 i 2025, hvor der først ombygges spor, perroner mv. på selve banegården. Frem til udgangen af 2026 udvides arbejderne løbende med broarbejder, udrulning af nyt signalsystem og selve elektrificeringen. Desuden udvider arbejdsområdet sig til også at omfatte sporene igennem byen og ind mod banegården.
Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, der er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden.
Arbejdet kan ses og høres
Arbejdet kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt samtidig med, at togene kan køre.
I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret. Fra opstarten i uge 14 og resten af 2025 reduceres togtrafikken med omkring 40 procent, og i 2026 forventes det, at der kører omkring 20 procent færre tog.
I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.
Det laver Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
- Omfattende fornyelse af spor, inkl. af sporskifter, afvanding mv.
- Visse mindre hastighedsopgraderinger
- Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)
- En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
- Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
- Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
- For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen
- Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
- Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
- Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.
fvm 2024-10-14