I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. Planlægningen er i gang, og selv flytningen indledes om kort tid.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21