I september fik DJK den kedelige meddelelse, at vores lejemål på arkivlokaler i Fabriksparken i Glostrup er blevet opsagt, da ejendommen er blev solgt til nedrivning og etabling af ny virksomhed.
Det betyder, at Arkivet nu skal i gang med at finde nye lokaler i størrelsesordenen 400-500 kvadratmeter for at kunne huse det omfattende jernbanehistoriske arkiv.
Tekst og foto: Ole-Chr. M. Plum
Byudviklingen i det nordlige Glostrup lokker ejendomsudviklere til, godt hjulpet af den nye letbane, der er under etablering i Ring 3 mellem Ishøj og Lundtofte. I sig selv er det jo positivt, men har også den konsekvens, at ældre bygninger, kontorer og lagerlokaler langs den kommende letbane hyppigere blive handlet, fordi de er attraktive for ejendomsudvikling. Denne udvikling ses også i tiltagende grad i Herlev, hvor DJK’s klubhus er beliggende.
Henning L. Kristensen og Frank Nielsen ved et af arbejdsbordene i arkivet. På reolerne er der småtryk, 2. oktober.
Arkivet har i dag primært til huse i et stort kælderlokale på Fabriksparken 14 i Glostrup, og i mindre omfang i klubhuset på Marielundvej 35 i Herlev. Også baneforeningerne og visse lokalafdelinger disponerer over arkivmateriale, men størstedelen er placeret i Glostrup i de lokaler, som vi skal være fraflyttet i 1. kvartal 2025. Opsigelsen betyder i praksis, at vi med meget kort varsel skal finde nye lokaler for opbevaring af vores jernbanehistoriske arkiv, der er opbygget løbende, siden foreningen blev stiftet i 1961. Det giver næsten sig selv, at det bliver en omfattende opgave at flytte mange tons reoler og arkivmateriale til et andet sted, og måske endda et midlertidigt sted, indtil der er fundet nye lokaler. Og gratis bliver det bestemt heller ikke, alene omkostning til arkiv- og flyttekasser, paller løber op i et anseeligt beløb. Dertil kommer udgifter i forbindelse med indretning af nye lokaler, installation af IT-udstyr mm. – og endnu dyrere, hvis vi også skal hyre flyttemænd.
Henning L. Kristensen og Nils Post i en af reolgangene med bl.a. DSB betjeningsvejledninger og reglementer.2. oktober.
Vi appellerer derfor ganske usædvanligt denne gang medlemmerne om økonomisk støtte til lytning af arkivet. Både små og store bidrag er velkomne, så vi kan få flyttet arkivet på betryggende vis. Alternativt må vi vælge at skille os af med en del materiale på den hårde måde, og få anbragt de væsentligste dele af arkivet, hvor vi har plads. Bidrag modtages gerne på Danske Bank reg. nr. 1551 konto nr. 0005 553 830, skriv ”Arkiv” i feltet „Meddelelser til modtager”, så bidraget kommer videre til rette sted. Vi gør samtidig opmærksom på, at man ved bidrag til DJK har man mulighed for at få skattefradrag for op til 18.300 kr. i 2024. Det kræver, at DJK’s kasserer får oplyst gavegivers CPR nr., idet det skal bruges ved indberetningen til Skat. Da vi ikke må gemme CPR-numrene, skal vi have det ved hvert bidrag for at kunne indberette til SKAT. Medlemsnummer eller fødselsdato er derfor ikke nok. Send dit CPR-nummer i en E-mail til
Frank Nielsen en den del af arkivet, der bl.a. rummer tidsskrifter og blade.2. oktober.
Dansk Jernbane-Klub har indsamlet historisk materiale direkte fra jernbanevirksomheder og -institutioner siden 1961. En meget stor del af arkivmaterialet stammer fra bl.a. DSB, Banedanmark samt privatbanearkiver fra både lukkede og eksisterende privatbaner. Dertil kommer arkivalier, som er doneret af medlemmer eller stammer fra dødsboer, bl.a. et stort antal billeder, film og videooptagelser. Arkivet er først og fremmest målrettet dokumentation af dansk jernbanehistorie, men arkivet rummer også meget værdifuldt materiale fra udenlandske baner. Det righoldige arkiv danner ofte grundlag for bogudgivelser og artikler i medlemsbladet Jernbanen samt i andre jernbaneblade. Arkivet arbejder på digitalisering af materiale og billeder, så langt flere kan få glæde af den vigtige danske jernbanekulturarv, som arkivet udgør. Foruden DJK’s veteranbaner er arkivet en af ”kronjuvelerne” i foreningens arbejde med at bevare kulturarven i forbindelse med jernbanernes historie.
fvm 2024-10-05