Lørdag den 7 september 2024 gav en personpåkørsel ved Hørning, en nedfalden køreledning på Fyn, periodevis lukning af Storebæltsbroen på grund af et cykelløb og en bagende varm sensommerdag en perfekte storm for DSB og deres mange tusinde passagerer.

Der har været op til 1.000 personer i kø til togbusser over Storebælt, efter at en køreledning lørdag morgen faldt ned på strækningen mellem Odense og Korsør og indstillede togdriften.

Togdriften var indstillet over bæltet fra kl ca 9. Det første tog fra Odense mod København var ICL 38 klokken 13:53 og dernæst IC 140 klokken 14.26.

I modsatte retning fra Korsør til Fredericia var første tog ICL 47 klokken 13.44, der også standser i Korsør, og IC 149 klokken 14.06.

Selv om togdriften begyndt at rulle igen fra kl 14 var der fortsat togbusser på strækningen for at afhjælpe de lange køer.

Der spejdes efter togbusser ved Korsør station. Køen var over en kilometer lang. Foto: Tommy O. Jensen

Da der kørte flest togbusser kørte der 21 togbusser på strækningen omkring kl 13, men de kom meget langsomt i gang og de første timer var der kun et par togbusser i drift. Omkring 1000 personer venter på togbusserne i Korsør og dannede en kilometer lang kø, mens omkring 600 personer ligeledes venter i Odense.

Et par Korsørborgere udddelte vand til familier og slikkepinde og omkring kl 13.30 blev der ifølge DSB på X uddelt vand til de berørte passagerer.

Situationen var yderligere påvirket af, at Storebæltsbroen i løbet af eftermiddagen og aftenen var spærret på grund af cykelløbet Aarhus - Odense - København og kun var farbart spor i begge retning på broen mellem klokken 14.30 og 20.

De kilometer lange kø i Korsør. Foto: Tommy O. Jensen

Der stod tusindvis af mennesker i solen og bagte. Køen var over en kilometer lang. Det var helt surrealistisk. Det lignede en festival. En enkelt DSB medarbejder i Korsør havde det utaknemmelige job at repræsentere DSB. I Odense har flere oplyst at der ikke var DSB medarbejdere de første timer ved togbusserne. Det var bare kaos, de var slet ikke gearet til det«, udtaler en passager.

DSB’s pressevagt oplyser i flg Politiken, at man har et beredskab, der sikrer, at DSB i akut opståede situationer kan trække på forskellige busvognmænd. Lørdag lykkedes det at fremskaffe 21 busser til at køre med DSB’s tusindvis af passagerer. »Udfordringen er, at der i de her år er rigtig mange ældre chauffører, der går på pension, og der er ikke så mange fra de små ungdomsårgange, der synes, det er attraktivt at tage et chaufførjob. Der mangler simpelt hen folk«, siger pressevagten.

fvm 2024-09-08