Danmarks næstældste motorvogn - En Kielervogn - Motorvogn M 4 fra Randers-Hadsund Jernbane

MHVJ præsenterede den 12. august 2023 RHJ M4 for en lukket kreds af veteranbaner og øvrige indbudte.

Her viste banen den nyistandsatte motorvogn M 4 fra Randers-Hadsund Jernbane frem. Vognen er Danmarks næstældste køreklare motorvogn, bygget i 1926 og i drift frem til 1969. 54 år senere og med 15.000 arbejdstimer bag sig, kører vognen nu atter med rejsende.

Vognfabrikken Scandia i Randers byggede i slutningen af 1920'erne en serie Kielervogne på licens til danske privatbaner i deres kamp mod den tiltagende konkurrence fra bilismen. En regulær kamp for overlevelse. 


Fabriksfoto af førerpladsen

M4 for ca 7 år siden - et håndværkertilbud udvendig.

Tirsdagsholdet arbejder med M4. 

Katrine byder M4 velkommen til aktiv tjeneste hos MHVJ.

Børge Sundahl der for over 50 år siden var med til at hente M4 i Randers og køre den til Fårup ønskede også tillykke.

Vogntypen var udviklet af Deutsche Werke i Kiel. Deraf navnet. Fabrikken var startet som en militærindustriel virksomhed under første verdenskrig med bl.a. U-bådsproduktion og udvikling af motorer hertil.

Fra fredsslutningen i 1918 var markedet for tyske U-både faldet bort, og fabrikken ændrede sin produktion til civile formål, nemlig jernbanedrift. Med baggrund i krigsproduktionen af U-både og motorer hertil udviklede fabrikken en særegen konstruktion af motorvogne, hvor motoren var anbragt på en selvstændig ramme, der hvilede på vognens bogier, men var uden kontakt med vognkassen.

I 1924 kom der en aftale mellem Deutsche Werke og Vognfabrikken Scandia A/S i stand, hvorefter Scandia med en licensaftale gik i gang med at markedsføre motorvognene med maskinudrustning fra Deutsche Werke i Kiel - men med eget Scandia-design, nemlig en 3 meter bred teaktræbeklædt vognkasse med en samlet længde på i alt 18,3 meter.

Året efter leverede Scandia den første Kielervogn.  og leverede blandt andet to vogne til Sydfyenske Jernbaner i 1926.

Vognfabrikken Scandia nåede at levere i alt 14 Kielervogne til danske privatbaner i årene 1925-1929. Én er fortsat bevaret, nemlig M 4 fra Randers-Hadsund Jernbane.

Fra Sydfyn til Randers via Nordfyn

De to Kielervogne, som Scandia leverede til Sydfyn i 1926, blev litreret MB 1 og MB 2.

I 1949 overgik driften af banerne på Sydfyn til DSB. Det meste af det rullende materiel fulgte med over til den nye ejer, heriblandt også Kielervognene.

Året efter blev vores vogn sendt til Scandia for modernisering. Den udslidte benzinmotor blev udskiftet, og vognen fik installeret en Hercules dieselmotor. Kielervognen fortsatte dog uændret sin kørsel hos den nye ejer og betjente fortsat alle jernbanestrækningerne på Sydfyn.

Det blev til endnu to års arbejde for DSB. I en alder af 26 år blev vognen i 1952 solgt til Nordvestfynske Jernbane, (Odense-Middelfart-Bogense), hvor vognen blev omdøbt og kom nu til at hedde OMB Mh 6.

M4 foran Handest station

Vognen var i daglig drift sammen med tilsvarende og jævnaldrende Kielervogne, som kørte på såvel Nordvestfynske Jernbane som på Kerteminde-banen. Næsten dagligt nåede motorvognen til Bogense, Middelfart, Odense, Kerteminde og Martofte.

Opgørelser viser, at vognen i sine år på Nordfyn årligt kørte omkring 50.000 kilometer. Denne kørsel sled naturligvis på dieselmotoren, så i 1964 blev vognen forsynet med en ny 150 HK Leyland dieselmotor. 31. marts 1966 var det imidlertid slut for privatbanerne på Nordfyn. De lukkede. Der kørte ikke længere tog til Bogense, Brenderup, Kerteminde og Martofte.

Alle privatbanernes motorvogne fik dødsstødet og endte hos ophuggeren med undtagelse af én vogn, nemlig Mh 6. Om motorvognen fra leveringen var forsynet med særlige sejlivede overlevelsesgener er ikke til at sige. - Men skærebrænderen fik ikke tag i det nu 40 år gamle køretøj.

Nyt arbejde dukkede op, men nu tilbage i Randers, hvor vognen var kommet til verden fire årtier forinden.

Hos Randers-Hadsund Jernbane, blev vognen litreret RHJ M 4. Det var på det nærmeste en "familie-komsammen” af Kielervogne, som privatbanen i Randers kunne præstere. Privatbanens to oprindelige motorvogne M 1 + M 2 var Kielervogne og fortsat i drift. Disse to vogne var et år yngre end den nytilkomne M 4 fra Fyn. Men i Randers holdt også M 4s gamle tvillingbror MB 1 fra Sydfyn. Tvillingbroderen var kommet til Hadsund-banen allerede i 1959 direkte fra DSB. Ikke færre fire Kielervogne kunne Hadsund-banen således mønstre.

Tre aktive år hos Hadsund-banen blev det til, men 31. marts 1969 var det imidlertid slut for M 4 og de tre Kie- lervognskolleger. Hadsundbanen lukkede. Men endnu en gang undslap M 4 skærebrænderen. De tre kolleger "gik alt skrottets gang", men M 4 med sit særlige overlevelsesgen reddede livet.

Et håndværkertilbud

En istandsættelse af motorvognen blev påbegyndt omkring 1980, men viste sig at blive meget omfattende. Mange timer blev brugt på bogier og undervogn, der var mere medtaget, end det umiddelbart var erkendt. Arbejdet gik desværre i stå, da andre krævende opgaver kom til, og egnede værkstedsforhold ikke var til stede.

M 4 har gennem årene fristet en kummerlig tilværelse. Halvtreds års stilstand, primært udendørs, har sat sine dybe spor. Et arbejdshold kastede sig i 2020 dog over opgaven med at gøre den gamle og unikke vogn køreklar igen. Der er investeret i omegnen af 15.000 arbejdstimer på restaureringsprojektet af vognen.

M 4 er Danmarks næstældste jernbanemotorvogn og viser vognbygningskunst af høj karat.

----------------------

FAKTABOKS, motorvogn RHJ M 4

1926 bygget hos Vognfabrikken Scandia til Sydfyenske Jernbaner, hvor vognen litreredes MB 2

  • overgået til DSB, nu litreret MBF 482
  • benzinmotoren fra Deutsche Werke udskiftet med 150 hk. Hercules dieselmotor

1952 solgt til Nordvestfynske Jernbane, hvor vognen fik betegnelsen OMB Mh 6

1963 forsynet med en Leyland dieselmotor, 150 H K

1966 solgt til Randers-Hadsund Jernbane, hvor vognen døbtes M 4 og blev kendt som Hadsund-Peter

1969 overgået til Dansk Jernbane-Klub, Mariager-Handest Veteranjernbane

Vægt 34,7 tons

Længde 18,31 m over pufferne

Antal siddepladser 73 + 8 klapsæder + toilet

Hastighed max. 70 km/t

2023 Idriftsat efter 54 års stilstand!

 

fvm 08/12/2023