Mandag den 26. august kunne bilister på motorvejene E20 og E45 opleve dette usædvanlige syn, et gammelt damplokomotiv på afveje! Der var tale om damplokomotivet DSB J 1 fra 1886, der blev flyttet fra Randers til remisen i Gedser.

Kørslen gik dog ikke på skinner, men i stedet på asfalt med to af Skaks blokvogne, der er indrettet for tunge transporter. En tur på cirka 364 kilometer tværs gennem Danmark, bl.a. over Lillebælt og Storebælt.

Alle foto: Asger Christiansen

Transport på jernbane var ikke rigtig en mulighed, da det dels ville kræve særlige indrettede lokomotiver til det nye signalsystem som findes nord for Aarhus og syd for Næstved, og dels vil turen blive langt dyrere, end de ca. 60.000 kr. turen koster på ryggen af lastvogne. Så derfor dette valg.

DSB J 1 ejes i dag af Dansk Jernbane-Klub (DJK), og skal nu udstilles i remisen i Gedser sammen med en række andre historiske damplokomotiver, bl.a. den store DSB E 987.

Leif Flensted, driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Jernbane, glæder sig til at mod-tage det nye lokomotiv til samlingen af flere grunde: ”Det blev bygget i 1886, hvor Gedserbanen blev indviet. Og så har det samme størrelse som de lokomotiver, der kørte hernede”.

Lokomotivet blev konstrueret af DSB’s daværende maskiningeniør Otto Busse og bygget af den tyske lokomotivfabrik Borsig i 1886. Der blev bygget i alt 20 lokomotiver af denne type, og de kørte fortrinsvis i Jylland. I starten af 1920’erne var lokomotiverne ved at være nedslidte, og modne for udrangering. Men den økonomiske situation efter 1. verdenskrig var ikke lige til at ”smide ud og købe nyt”, så derfor blev alle lokomotiverne grundig moderniseret med bl.a. ny kedel.

Med starten af 2. verdenskrig i 1940 blev der hårdt brug for de tilbageværende 15 lokomotiver, som ellers var tiltænkt en endelig pensionering. Der blev rationering på dieselolie, og mange af DSB’s motorvogne måtte derfor hensættes. Samtidig skulle der køres masser af tørv og brunkul til de større byer.

Således fik DSB J 1 lov til at køre helt frem til 1954, inden den blev udrangeret. Nye MO-motor-vogne havde taget over, og de sidste tilbageværende J-maskiner blev derfor sendt til ophugning. Som den eneste overlevende, blev den 68 år gammel overdraget til Jernbanemuseet, og henstillet i remisen Brande. Siden flyttede den til remisen Randers, hvor den så nu er flyttet fra.

DJK overtog DSB J 1 fra Danmarks Jernbanemuseum i 2017, i forbindelse med en større udveksling af materiel mellem DJK og Danmarks Jernbanemuseum. Her blev der indgået aftale om at bytte DSB J 1 med damplokomotivet VNTJ 9, som er udstillet på remisen i Ryomgård, og at fysisk flytning af de to lokomotiver ville ske på et senere tidspunkt, når det var belejligt. Tidspunkt for flytning af VNTJ 9 er ikke afklaret endnu.

Remisepladsen i Ryomgård vil dog ikke få lov til at stå tom længe, når VNTJ 9 engang er sendt til Danmarks Jernbanemuseum museumsmagasin. Planen er at DJK flytte det lille damplokomotiv N 186 til Ryomgård, hvor det skal udstilles sammen med Djurslands Jernbanemuseums øvrige materiel.

TOJ/27-8-2024

TV2/øst har bragt artikel om transport af J1 fra Randes til Gedser. Bemærk at artiklen omtaler Dansk Jernbaneforbund. Det skal naturligvis være Dansk Jernbane-Klub Link til TV2 øst

Historien om DSB J1 - www.Jernbanen.dk

2024-08-27