Letbanen åbner mellem Ishøj og Rødovre nord efteråret 2025
En tilfredsstillende fremdrift og start på testkørsler betyder, at Hovedstadens Letbane planlægger at åbne for passagerer på strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025. Anlægget af den nordlige del af banen fortsætter, så hele strækningen kan stå klar i sommeren 2026.
Borgerne langs Letbanen kan se se frem til at komme lettere på tværs af hovedstadsområdet. Hele strækningen bliver dog ikke åbnet fra start bl.a. på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe.
Med åbning fra Ishøj til Rødovre Nord vil Letbanen betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres.
Når resten af letbanestrækningen først åbnes i 2026, skyldes det først og fremmest en række særlige udfordringer på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge. Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både mht. konstruktionerne og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.
Åbningen af strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord giver mulighed for at indhente erfaringer frem mod den komplette åbning af strækningen. Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.
Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.
Fakta om Letbanen
• Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord.
• Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
• Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil Letbanen åbner på hele strækningen.
• Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
• Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.
fvm 2024-09-12