Banedanmark har nu rullet et nyt digitalt signalsystem ud mellem Holstebro og Skjern og Herning-Skjern-Esbjerg.
Den 19. juni kunne sidste etape af ERTMS planmæssigt ibrugtages på strækningen Esbjerg–Tarm, og dermed kunne der sættes flueben for udrulningen af RO6 i vest, dvs. strækningerne Esbjerg–Skjern–Bur (TIB 31) og Skjern–Studsgård (TIB 35) - omtalt i Jernbanen 2/2023 s.7. Ibrugtagningen er sket over flere etaper: • Delstrækning Tim–Bur, samt Midtjyske Jernbaners tilslutning i Vemb (18.5-21.5)
• Delstrækning Studsgård–Skjern spor 1 (27.5-29.5)
• Delstrækning Tarm–Tim (2.6- 4.6)
• Delstrækning (Esbjerg)–Tarm (16.6-18.6) Selve Vemb station blev konverteret
til det nye ERTMS-system 20. maj og har den særlige krølle, at den stadig vil kunne betjenes af tog uden ETCS-udstyr ombord. I praksis sker det ved, at Midtjyske Jernbaners Y-tog bliver klassificeret som tog, når dette befinder sig mellem systemgrænsen til/fra Bækmarksbro og spor 0 i Vemb. Den højst tilladte hastighed for et Y-tog er 75 km/t mellem systemgrænsen og overkørsel 2S, og 25 km/t mellem overkørsel 2S og ETCS-stopmærke „Vem-108“. Køretilladelse sker derfor på papir med særlig instruks 31 og 32.
Se indslag på tv.
TV Syd, 19. juni 2023
TV Midt/Vest, 19. juni 2023
https://www.tvmidtvest.dk/nyhedsudsendelser?clip=c3f21944-ac62-4008-920f-9b959e327a61
fvm - tekst fra Jernbanen nr 3 2023
06/29/2023