Et af Museumsbanens damplokomotiver – nummer 19 – står for at skulle have en ny kedel for at komme ud at køre igen.

På den ene side betragter Museumsbanen en fortsat levendegørelse af damplokomotiver som en væsentlig del af danskernes kulturarv. På den anden side er der fokus på miljøpåvirkninger fra den traditionelle fyring med stenkul. Derfor har Museumsbanen valgt en løsning, så der i den ny kedel kan fyres med CO2-neutral biomasse.
Disse tanker har heldigvis fundet genklang hos flere fonde, hvilket Museumsbanen er meget taknemmelig for. Så nu kan projektet realiseres med tilskud fra fondene:

  •  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond (1,5 mio. kr.)
  • A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (0,5 mio. kr.)
  • Varelotteriet (0,2 mio. kr.) 
  • Lolland-Falster og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond (0,1 mio. kr.)

Prisen for en ny kedel er budgetteret til 2,3 mio. kr.

Se også TV2/øst indslag om lokomotivet

Nummer 19

Lokomotivet er bygget af fabrikken Henschel i Tyskland i 1920 til at fremføre person- og godstog på Lollandsbanen. Det kunne trække tog på indtil 600 tons med 50 km/t, så det var et kapabelt lokomotiv. Kørslerne fortsatte indtil 1960 – de sidste år som reserve. Herefter blev det overtaget af Dansk Jernbane-Klub i 1965, og siden har det kørt for Museumsbanen, dels på Bandholmbanen, og lejlighedsvis også på Lollandsbanens strækninger.

Foreningen Museumsbanen Maribo-Bandholm har haft regelmæssig drift med damplokomotiver  siden 1962. På værkstedet i Maribo vedligeholdes damplokomotiverne af medlemmerne. Aktuelt er 2 damplokomotiver i drift. Museumsbanen er også uddannelsessted for kedelpassere, fyrbødere og lokomotivførere til damplokomotiver. Tilstedeværelsen af de fornødne kompetencer blandt medlemmerne er en forudsætning for driften med damplokomotiver.
Foreningens primære aktivitet er kørsel med turister, men også specielle charterture og tidstypiske tog til filmoptagelser er væsentlige aktiviteter. Museumsbanen modtager ikke offentlige tilskud til driften, så foreningens økonomi baseres på indtægt fra aktiviteterne, medlemmernes frivillige indsats og tilskud fra fonde.

cb 2024-09-11