Nu begynder en grønnere fremtid på de danske skinner. Togene ventes i fuld drift fra sensommeren 2025, men allerede den 21. februar viste Midtjyske Jernbaner togene frem ved et åbent hus-arrangement.  

Et af de nye eltog

Ventetiden er forbi. Lige om lidt glider de første to af Midtjyske Jernbaners syv nye batteritog ind på Lemvig Station efter flere års intense forberedelser. Det bliver et historisk øjeblik for Midtjyske Jernbaner, men også for de vestjyske passagerer, der dermed tager et stort skridt ind i en mere bæredygtig fremtid. Batteritogene, der kommer til at køre på grøn strøm, er nemlig de første i Danmark og kommer til at køre på strækningerne Vemb, Lemvig og Thyborøn samt Holstebro og Skjern.

Midtjyske Jernbaner er landets mindste jernbanevirksomhed, men i flere år har de haft store ambitioner om at blive Danmarks grønneste jernbane. De syv nye batteritog, der er produceret i Tyskland af Siemens Mobility A/S, skal erstatte Midtjyske Jernbaners nuværende flåde bestående af otte dieseltog. Fire af disse tog, de historiske Y-tog med deres røde, orange og hvide farver, har kørt i mere end 40 år på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn og er for mange synonyme med jernbaneikonet VLTJ.

Midtjyske Jernbaner har også fire Desiro-tog, som er 20 år yngre end Y-togene og i dag betjener strækningen mellem Holstebro og Skjern.  Regionen har således finansieret de tre af togene, mens staten har finansieret de sidste fire.

 

De gamle dieseltog der bliver erstattet af eltog.

Teknik og praktik skal spille 100 procent 
To batteritog ankom til Lemvig i uge 8. Herefter starter en periode med omfattende tests hen over foråret, idet togene skal typegodkendes af Trafikstyrelsen, før de må køre med passagerer. De sidste fem batteritog bliver leveret drypvist i Lemvig hen over de næste par måneder. Også disse tog skal igennem en række tests, før de må slippes løs på de vestjyske skinner.

Lige om lidt begynder Banedanmark en omfattende sporombygning på strækningen mellem Holstebro og Skjern, hvor sporet skal opgraderes og fremtidssikres til de tungere batteritog. Derudover skal Banedanmark i gang med at etablere ladeanlæg til batteritogene i Holstebro og Skjern. Dette arbejde har også noget at sige for, hvornår batteritogene kan komme ud og køre. Forventeligt falder det hele i hak, så alle batteritog kan være i drift i sensommeren 2025.  

For de rejsende betyder de nye batteritog ikke kun en grønnere rejseform, men også en mere komfortabel tur. Togene kører nemlig langt mere lydløst end de gamle dieseltog og rummer moderne bekvemmeligheder som behagelige sæder, borde til at arbejde ved og stik til opladning af mobiltelefoner samt handicapvenlige faciliteter. 
Farvel til diesel – goddag til strøm Introduktionen af batteritogene betyder, at Midtjyske Jernbaner nu udelukkende kommer til at køre på strøm – og endda grøn strøm. Heldigvis skal ingen bekymre sig om lange ventetider, når togene skal lade op. Ved hjælp af en strømførende skinne og 25.000 volt kan togene nemlig lade op, når de alligevel holder stille ved stationen, og imens passagererne stiger på og af toget.  – Det går lynhurtigt. På fem minutter kan togene lade tilstrækkeligt op til at kunne holde driften kørende uden afbrydelser.  

De nye batteritog er ikke kun en fordel for miljøet, men også for driften hos Midtjyske Jernbaner. Togene kræver mindre vedligeholdelse end de gamle dieseltog, og derfor forventer Midtjyske Jernbaner, at driftsomkostningerne falder på sigt.  

Interiør i de nye tog og nedenfor flexområde med lav indstigning og god plads til cykler

Flexarealet i de nye tog

Interiør i dieseltog der bliver erstattet

Halvdelen af indbyggerne i Lemvig og en del jernbaneinteresseret havde fundet vej til præsentationen af eltogenen

Gratis mad og drikke var der også og selvfølgelig Currywurst og Biere vom fass

fvm 2025-02-23