Spanien havde bestilt tog for 258 millioner euro, der var for store til at køre gennem jernbanenets tunneler.
Siden bommerten blev afsløret af den lokale avis El Comercio sidst i sidste måned, er to transportchefer blevet fyret. De 31 pendlertog blev bestilt af Renfe i 2020. De skal erstatte en aldrende flåde i de dårligt forbundne nordlige autonome regioner Asturien og Cantabrien. Oprindeligt planlagt til færdiggørelse i 2024, vil den hårdt tiltrængte opdatering nu sandsynligvis blive forsinket til mindst 2026.
Hvem er skyld i at bestille tog i forkert størrelse?
Forskellige parter strides om ansvaret. Herunder Spaniens nationale jernbaneoperatør Renfe, jernbaneinfrastrukturforvalteren Adif, transportproducenten CAF og det statslige agentur for jernbanesikkerhed (AESF). Efter at have givet produktionskontrakten til CAF, siger Renfe, at den leverede målinger baseret på infrastrukturspecifikationer leveret af Adif. CAF advarede senere om, at specifikationerne muligvis ikke er korrekte.
Tunnelerne er bygget i det 19. århundrede og regionens jernbanenet ligger i et bjergrigt landskab. Flere strækninger er startet som smalsporsbaner. De har varierende tunnelstørrelser, der ikke overholder standardiserede moderne dimensioner.
Hvad vil der ske med de overdimensionerede tog?
Da togene stadig er i designfasen, er de ikke blevet fremstillet endnu. Selvom dette minimerer omkostningerne ved fejlen vil togenes levering blive forsinket mindst 2 år.
De vil nu blive fremstillet ved hjælp af dimensionerne af et tog, der allerede kører på nettet til sammenligning for at sikre, at de passer gennem de forskellige tunneler. Adif vil også opdatere sine infrastrukturdata i overensstemmelse hermed for at sikre, at det ikke sker igen.
Frankrig begik en lignende fejl i 2014
Det er ikke første gang, en sådan fiasko har fundet sted. I 2014 bestilte den franske togoperatør SNCF 2.000 regionaltog , der var for brede til nettets perroner. Igen var fejlen forårsaget af data fra infrastrukturforvalteren, der ikke tog højde for ældre strukturer. I dette tilfælde var togene allerede lavet, og perronerne skulle genopbygges med store omkostninger.