Efter flere års pause genoptog DJK Hovedstadsområdet deres populære studieture rundt omkring på Sjælland og det københavnske.
Turen gik den 22. Juni med en indlånt tidligere HT bus fra Sporvejsmuseets Skjoldenæsholm fra Ringsted station til den nye Femern forbindelse.
Tekst og foto: Kasper Pedersen
Der var bevidst indlagt lidt tid til afgangen, hvis DSB skulle være lidt forsinket, hvilket var tilfældet. Næsten alle tilmeldte deltagere nåede med, selvom en nedfalden køreledning på S-banen gav et afbud. Fra Ringsted gik det mod turens første stop nemlig besøgscenteret på Masnedø for den nye Storstrømsbro. Ved ankomst var der allerede et andet selskab. Imens deltagerne måtte vente på at komme ind på besøgscenteret, var vi heldige at en ansat fra Vejdirektoratet, der var til stede i det andet selskab, tilbød at fortælle om projekt udenfor, indtil det andet selskab var færdigt. Det var ikke var planlagt, men deltagerne tog begejstret imod det uplanlagte foredrag. Da det andet selskab var færdigt, kunne besøgscenteret besigtiges, inden det gik videre mod udstillingscenteret i Rødbyhavn.
Da bussen ankom til Rødbyhavn blev deltagerne taget imod af Klaus S. Jørgensen der er Railway Coordination Manager i Femern A/S, hvor der lige blev gennemgået planen for rundvisningen på udstillingscenteret for Femern Bælt tunnelen. Inden rundvisningen gik igang var der mulighed for at spise den medbragte frokost, eller som mange benyttede sig af, ved at støtte den lokale smørrebrødsforretning Havfruens Smørrebrød, hvor smørrebrødsjomfruen efterfølgende udtalte, at hun ikke havde oplevet så mange kunder på en gang, og der nærmest tømt for alt slags smørrebrød i butikken efterfølgende. De var dog advaret på forhånd, men heldigvis virkede ingen til at gå sultne derfra.
Efter indtagelse af frokosten gik rundvisningen i gang på udstillingscentret Femern Bælt, hvor der først var en fortælling om projektet udefra både plancherne og modeller i selve udstillingscenteret, inden deltagerne efterfølgende blev delt op i to hold og fulgt op til to lokaler, hvor der var stillet kage og kaffe frem. Her kunne det ene hold sidde og snakke og nyde et stykke kage og kaffe, imens at Klaus S. Jørgensen Railway Coordination Manager i Femern A/S holdt sit foredrag om det store projekt med hovedvægten på jernbanedelen for det andet hold, hvorefter det skiftede.
Efter en veloverstået og godt foredrag gik det ellers videre til næste mål nemlig udsigtsplatformen, hvor selve byggepladsen kan ses ved tættere hold, dog er udsigtsplatformen af en højde, der ikke giver så meget udsigt længere, da jordbunkerne har taget udsynet, men i 2024 ventes der at være anlagt en ny udsigtsplatformen med navnet “Pilen”, der med sine 24 meter over havoverfladen bør give et væsentlig bedre overblik over hele anlægsarbejdet end den nuværende udkigsplantforms 3,5m. Inden turen forsatte nordpå mod Ringsted, var der indlagt to stop undervejs, hvoraf det første var ved den kommende nye station med navnet Lolland, der ligger i nærheden af Holeby. Her var anlæggelsesarbejdet nået så langt, at de kommende perroner så småt var under anlæggelse, samtidig med at gangbroen med elevatortårnene også var opsat. Dog kan det godt have lange udsigter med benyttelsen af stationen, hvis der først kommer persontrafik til stationen når Femernforbindelse åbner i 2029. Under opholdet ved station Lolland var Klaus S. Jørgensen atter til stede, for at kunne fortælle lidt om tingende, og svare på de mange spørgsmål der evt måtte være.
Efter en flot gennemgang blev der sagt pænt farvel til Klaus S. Jørgensen, hvorved det gik videre mod næste stop, der dog første bussen på et par omveje grundet en spærret vej, men det lykkedes efter at have været på lettere sightseeing på Lolland at finde forbi Store Musse, hvor vi gjorde holdt ved det tidligere trinbræt Døllefjelde-Musse, der ikke længere er til at kende, efter at banen er blevet gravet ud til dobbeltspor, mens at næsten alle spor af den tidligere perron nu er fjernet, på nær et par lysmaster der har overlevet ved den tidligere indgang til trinbrættet.
Da tidsplanen var løbet lidt, gik det langs med hovedvejen, der løber nogenlunde langs med banestrækningen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge, inden bussen drejede af, og kørte over Sakskøbing og ellers videre over Farøbroen til Ringsted, hvor bussen ankom tids nok til at deltagerne, kunne nå deres forbindelser hjem efter en vellykket tur.
DJK Hovedstadsområdet håber at kunne gentage dele af turen igen i 2024, når det nye udkiksplatform “Pilen” i Rødbyhavn forhåbentligt står færdig.
2023-08-02 Kasper Pedersen