Nedenfor en liste over de trævogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder. De fleste vogne har to aksler - nogle er boogievogne.

På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk

Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


 
AHJ DC 72. Limfjordsbanen. Bygget hos Scandia i 1916.   EVN-nr:  508693000723

Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1952 fra AHJ D 145. Postrum med kakkelovn. Toilet. Trykluftbremse. Skruebremse. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til privat. Solgt 1971 til DJK (MHVJ). Anvendt som stationskontor og kiosk i Handest (1971-81). 1993 til Limfjordsbanen. Renovering påbegyndt 1993. Vognkasse til Teknisk Skole i Hjørring (træarbejde). Aalborg fra 2000.
Længde: 13 m.  Egenvægt:12,6 tons. Akselafstand:7,2 m. Kupeer:1


AHB C 45. MHVJ    Scandia 1915 EVN-nr:508624000453

Bygget af Scandia 1915. Omlitreret 1952 fra AHB C 98. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Solgt 1969 til privat. I drift 1980. 
Længde:13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:12,7 tons. Akselafstand:7,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.: 56



DSB    CP    2872.    VSVT    Scandia/DSB         1945  EVN-nr:508628208722

Bygget af Scandia 1911. Ombygget 1945 af Cvk Ar fra CM 2012. I drift 17/1-45. Udrangeret 1972. Hensat 1973-74. Solgt 1975 til DJK. I drift 1978-81. Roskilde 1981. Høng 1989-2018.
Længde:17,81 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl .74.



DSB    CP    3244.    DJK    Scandia        1912    EVN-nr:508628202444

Bygget af Scandia 1912. Ombygget 1951 af Cvk Ar fra CM 2035. I drift 5/12-51. Udrangeret 1970. Solgt 1970 til VNJ C 34. Solgt 1981 til DJK (D-mask.) som CP 3244. I drift 1981-89. 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2011 (hensat). 2011 til lade på Sjælland.

Længde:17,81 m.
Indretning: Midtgang Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2Pladser 2. kl.:74.



DSB    CR    3622.    VSVT    Scandia        1929   EVN-nr:508628206221

Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Wc.

Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1946 til CRM 3622. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 100,-kr. og hensat i Fredensborg. Mariager 1981-2004. I drift 1977-2003. 2004 til DJK. Høng 2004-18. Omlitret i 1941 fra: DSB FF 12222.
Længde 19,45 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:34 tons Bogietapafstand.:13,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:78.



DSB    CU    4009.    VSVT             1924    EVN-nr:508624240091

Tjenestekupe. Trykluftbremse fra 1944.

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1970 til Specialvogn 1189. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2007. Høng 2007-18.

Længde: 14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tonsAkselafstand:9 m.Kupeer:6Pladser 2. kl.:48.



DSB    CU    4011.    VSVT    Scandia        1924    EVN-nr:508624200111

Til tog over lidt længere strækninger var der brug for sidegangsvogne med de for publikum lidt mageligere vogne. Denne type to akslede sidegangsvogne blev bygget i et større antal mellem 1916 og 1924. Den forholdsvis store akselafstand gav Cu vognene en blødere gang i sporet end de hidtidige to akslede vogne 

Bygget af Scandia 1924 og var dengang litreret DSB Cc 10735. Trykluftbremse fra 1943. Togførerkupe fjernet og toilet ændret 1951. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951 om omlitreret til Cu 4011 og var i drift som sådan til 1958. Da ombyggedes den på ny, denne gang til følgevogn i for skinneslibevogn. Her ophørte benyttelsen og vognen kom til Nyborg færgehavn som mandskabsvogn. I 1974 købt af KLK og kørt til Lunderskov. Byttet med DJK og indsat i drift. 

Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer: 6 Pladser 2. kl.:48.


DSB CU 4130.  VSVT    Scandia        1921   EVN-nr:508624201309

 

Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 
Bygget af Scandia 1921. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-18. Oml. 1941 fra: DSB CC 10831.

Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.



DSB CU 4160. VSVT    Scandia    1924    EVN-nr:508624201606

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989. Hvalsø 1997. Høng 2005.

Længde: 14,4 m.  Indretning: Sidegang. Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.



DSB CUK 4249.  DJK    Scandia  1923    EVN-nr:508624042497


Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra DSB CD 11249. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4249.
Wc. Varmekedel. 3-akslet. Afstand:4,7+4,7.Wc. Længde:15,13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons. Akselafstand:9,4 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:40.



DSB CV 4337.  DJK    Scandia   1917    EVN-nr:508624048379

Bygget af Scandia 1917. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Udrangeret 14/5-57. Solgt 1994 til DJK. Vognkasse i Hvalsø 1998. Marslev 2018.

Længde: 14,82 m. indretning: Sidegang Egenvægt:19 tonsAkselafstand:9 m.Kupeer:5. Pladser 2. kl.:40.



DSB CX 4515. DJK    Scandia 1923    EVN-nr:508624045151

Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra CF 10125. Teaktræsbeklædt. Brummerledning fra 1943. Udrangeret 1957. Ombygget 1957 til Svejsevogn 17. Solgt 1990 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997.
Længde 13,5 m. MidtergangEgenvægt:15,6 tons. Akselafstand:8 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:66



DSB CXM 4508. VSVT  1923    EVN-nr:508624045086

Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. wc. Egenvarme. Brummerledning fra 1943. 
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 8". Udrangeret 2/7-68. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 112,50 kr. I drift 1980-81. Under restaurering 1997-98. 2003 til DJK (D-mask.). Hvalsø 2004 . 2007 til Høng. 

Oml. 1941 fra: DSB CFM 10118.Længde: 13,5 m. Indretning: Midtergang. Egenvægt:15,6 tons Akselafstand:8 m. Kupeer:2. Pladser 2. kl.:43



DSB CY 4626. VSVT   1923    EVN-nr:508624246262

Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 4606,44-50:46 pladser. 
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 25/9-59. Ombygget 1961 til Specialvogn 614. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997. Høng 2007.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:17,3 tons Akselafstand:8 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:38.



DSB CY 4640.  VSVT    Scandia 1923    EVN-nr:508624206407

Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 3/12-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 613. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Restaureret 1990. I drift 1990-2011. Hvalsø 1997. Høng 2005.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17,3 tons Akselafstand: 8 m. Kupeer: 2 Pladser 2. kl.:38.



DSB FC 4753.  DJK    Scandia   1927    EVN-nr:408695007000

Bivogn til motorvogn. Koksfyret varmtvandsanlæg. Dynamo. Wc. Lædersofaer. Gavlvinduer. 
Bygget af Scandia 1927. Ombygget 1963 til Specialvogn 700. Solgt 1986 til DJK. 1999 til DJK (VtV). Til Esbjerg 2002. Horsens 2004. 2008 til Marslev.
Længde: 13,49 m. indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,4 tons Akselafstand:8,14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:58  


DSB-S  Ab 62.  DJK    Scandia    Vognkasse   

Bygget af Scandia 1888. Gavlstiger. 1893 til DSB AB 62. 
Personvogn. 4 wc. 2 I kl. kupeer med i alt 10 pladser. 2 II kl. kupeer med i alt 14 pladser. Ved udtrækning af sæderne kan der dannes 3 sovepladser i hver I kl. kupe og 4 i hver II kl. kupe. 


  
ETJ C 1. Limfjordsbanen    Vulcan    1901    EVN-nr:508624002012

Ordre: 5524. To akslet storrumsvogn bygget i 1901 af fabrikken Vulcan i Maribo. Oprindelig en tredje klasse tagryttervogn med 50 3. kl. pladser. Så sent som 1946 fik vognen en ny vognkasse hos Scandia i Randers. Ved ETJ's lukning i 1968 blev vognen købt af DJK. Vognen kom til LFB nov. 1973.
Modernisering og ombygning. betød bl.a. nyt hvælvet tag, 5 bevægelige og 5 faste brede vinduer i stedet for smalle. Skrue og trykluftbremse, vandvarmeanlæg. 

46 pladser, wc, elektrisk lys, koksovn, trykluftbremse, skruebremse, tara 10,7 tons. 53. Længde: 10,68 m. Indretning: Midtgang. Egenvægt:10,5 tons Akselafstand:5,7 m. Storrumsvogn. Pladser 2. kl.:46



FFJ C 11. DJK    Scandia 1913    EVN-nr:508624002111

Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1952 fra FFJ C 80. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Solgt 19xx til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. Solgt til DJK.
Længde: 13 m. Indretning: Midtgang. Vægt:11,4 tonsAkselafstand:7,2 m.Kupeer:1Pladser 2. kl.:56


GDS B 12.  DJK    Scandia  1879     

Bygget af Scandia 1879. 3-akslet med Cleminsonbogier. Ombygget 1916 med 60 pladser på III klasse. Omlitreret 1924 til GDS B 2. Vognkasse 1988 til Støtteforeningen Danske Dampvenner som GDS B 12. 1989 til DJK og flyttet til Gedser. Gedser 2003.
Længde: 11,2 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Akselafstand:5,9 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:10



GDS C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1916.    EVN-nr:508624000313

Bygget af Scandia i Randers 1879 som treakslet II/III klasse personvogn. Totalt ombygget i 1916 med ny vognkasse, åbne endeperroner og toilet, hvorefter kun det meste af undervognen er original fra Gribskovbanens åbning. 

Solgt 1964 til DJK (MBJ). Restaureret 1982-84. I drift fra 1999.
Længde: 11,35 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:11,4 tons Akselafstand:6 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:37



GDS C 40.  Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1898    EVN-nr:508624010403

I 1898 leverede Scandia en ret lille toakslet personvogn til Gribskovbanen, hvor den litreredes G 5. Vognen, der imidlertid brændte i Gilleleje i 1909, havde oprindelig to kupeer for III kl. med aillt 40 pladser. Har haft en omskiftelig tilværelse og mange forskellige litra og numre ved GDS.

Pa undervognen opbyggedes en fornem ny vogn, G 1, der havde en 1. kl. kupe med 8 pladser og en III. kl. kupe med 12 pladser samt to toiletter. Ellers var vognen »Konge- og inspectionsvogn«, og har ved flere lejligheder befordret kongelige personer. Når vognen ikke benyttedes, henstod den i en remise med gardinerne trukket for. Ved en senere ombygning forsvandt den fornemme indretning, og vognen, der til sidst hed C 40, indgik i den daglige drift indtil omkring 1960.

Solgt til ophugning 1962. Købt af DJK 1962, restaureret i Klampenborg og indsat i driften i Maribo 1962. Maribo fra 1962. 
Længde: 8,08 m. vægt:8,7 tons. Akselafstand:3,6 m. 



HFHJ B 51. MHVJ    Scandia  1910   EVN-nr:508628000517

 

Bygget af Scandia 1910. Ombygget 1945 af Scandia fra HFJ B 51. Vacuum-, trykluft- og skruebremse. Dampvarme. I drift 1967. Solgt 1978 til DJK. Lersøen 1978-81. I drift 1990 på MHVJ.
Længde:18,22 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.:12 Egenvægt: Bogietapafs.:11,7 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:58


HHJ C 27. MHVJ    Scandia 1916    508624001279

 

Bygget af Wismar 1924. Købt 1941 fra MTJ CA 11. Skruebremse. Trykluftbremse. Elektrisk belysning. Varmeledning. Varmekedel. Ombygget 1942 af Scandia med bl.a. nye sofaer. Solgt 1969 til privat. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). Mariager 1980-81. I drift 1981-82 og 2003-04. Handest 2014.
Længde:13 m. Egenvægt: Akselafstand: 7,2 m. Kupeer:2 Pladser 3. kl.:55



HHJ C 29. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1914.    EVN-nr:508624000297

 

Ordre: 1250. Leveret fra Scandia 23.juli 1914. Oprindelig sidegangsvogn med fem kupeer med træsæder. Købt af DJK/MHVJ 1970 for 383,33 kr 
Personvogn M/tjenestekupe, toilet, sidegang og teakbeklædning. Vakuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Elektrisk belysning. Tjenestekupe. Toilet. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift ved LFB fra 1975.
Længde:12,84 m. Indretning: Sidegang Egenvægt: 12,4 tons Akselafstand: 7,22 m. Kupeer: 5   Pladser 3. kl.:53



HJJ S 135.  Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia        1917    EVN-nr:508624001352

Gods- og bænkevogn, leveret til Horsens-Juelsminde Jernbane; fra 1939 ejet i fællesskab med Horsens Vestbaner, der efter HJJ's nedlæggelse anvendte vognen som værkstedsvogn Q 161. Vognen købtes af DKJ i 1962 og blev gennemgribende istandsat af medlemmer i Vejle 1963-64.

Bænkevogn med 42 pladser på 3. klasse. Håndbremse. Varmeledning. Solgt 1939 til HV S 135. Maribo 1964-65. I drift fra 1981.



HLA B2. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1913. EVN-nr: 508624000024

Ordre: 1100. Leveret fra Scandia 27. Maj 1913. Moderniseret 1952/53, delvis nye sæder. Omliteret. til HP C 12 i 1927.

2/3 kl personvogn. 8-klodset skrue- og vacuum bremser. Dynamo til togbelysning. Elektrisk belysning. Dampvarme. Omlitreret 1947 til HP CV 12. 1997 til Limfjordsbanen. 
Længde: 13,46 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:12,7 tons Akselafstand:7,8 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:12 Pladser 3. kl.:40


HVJ C 501. MHVJ Scandia 1920.    EVN-nr:508624005015

Bygget af Scandia 1920. Ombygget 1951 fra HVJ A 501. Trykluftbremse. Skruebremse. Polstrede sæder. Toilet. Rejsegodsrum. Solgt 1957 til OHJ C 501. Trykluftbremse og skruebremse. Solgt 1971 til DJK som HVJ C 501. 1977 til DJK(MHVJ), Mariager 1980-81 og 2016.
Længde:12,9 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:14,6 tons Akselafstand:7,1 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:37



KSB C 20. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1907.    EVN-nr:508624200202

Toakslet midtergangsvogn bygget til København-Slangerup Banen. Vognen har 2 kupeer III klasse og 1 toilet med indgang fra endeperronen. En rummelig vogn med mange ståpladser både inde i vognen og på de rummelige endeperroner. Da DSB i 1949 overtog Slangerupbanen, litreredes vognen CYP nr. 4656. Den udrangeredes i 1956, men anvendtes nogle år som snedkervogn. Købtes af DKJ i 1961, henstod nogle år helt uden indvendige skillerum og sæder. I driften fra 1966.

Længde:11,9 m. Indretning: Midtergang   Egenvægt:11,5 tons Akselafstand:6,3 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:46



LB C 21. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1911.    EVN-nr:508624000214

Toakslet midtergangsvogn bygget til Langelandsbanen (Rudkøbing- Bagenkop og Rudkøbing-Spodsbjerg). 2 kupeer III klasse med ialt 50 siddepladser samt 1 toilet. Købt nyrevideret af LB ved dennes nedlæggelse 1962. I drift fra 1981.
Længde:10,7 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:10,6 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:2. Pladser 3. kl.:50



LJ BC 18.  Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1927    EVN-nr:508687000184

Bygget af Scandia 1927. Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 19xx. Elektrisk belysning. Varmeledning. Dynamo og akkumulator. Dampvarme. 2 toiletter. Udrangeret 1961/66. Vognkasse købt af DJK (MBJ) i 1995. I drift fra 2001 som udflugtsvogn. 
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29 tons Bogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8 Pladser 2. kl.:18 Akselafstand:2,1 m. Beklædning: træ Pladser 3. kl.:40



LJ CA 16.  Museumsbanen Maribo-Bandholm  Scandia    71848 71855   1869    1922   EVN-nr:508628000160

Til stækere trafikerede strækninger anskaffedes samtidig boggievogne, der med deres behageligere gang i sporet var populær blandt de rejsende.

Et typisk eksempel på privatbanernes boggievogne fra denne tid er Lollandsbanens Ca 16, som byggedes af Scandia i 1922. Den hed oprindelig LJ Be 16 og havde II. og III. klasse, efter 1934 benævnt I. kl. og fællesklasse. Da benyttelsen af I. kl. faldt, ombyggedes vognen, således at alle kupeer nu var fællesklasse.

Ved Maribo-Bandholm Jernbanes jubilæum i 1969 modtog Dansk Jernbane-Klub vognen som en gave fra Lollandsbanen. Trykluftbremse. 2 wc. Dynamo og akkumulator. Egenvarme ændret til varmeledning 1960/65. Solgt 1969 til DJK (MBJ). I drift 1999. 
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29,5 tons Bogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8 Pladser 2. kl.:67   Akselafstand:2,1 m.


MBJ A 1.   Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Randers Jernbanevognfabrik (Scandia) i 1869.    908600021012

Leveret til Bandholmbanens åbning samme år. Ældste danske toakslede personvogn af gennemgangstypen. Havde oprindeligt I og II klasse. Selvom Bandholmbanen i halvfemserne opgav I klasse, anvendtes vognen som I klasse vogn, når grev Knuth rekvirerede den. Vognen anvendtes som II-III klassesvogn, til den blev udrangeret i 1917. Den blev dog først solgt i 1927 til ophugning; en privatmand købte vognkassen og anbragte den på havdiget nær Rødby Havn som fiskerhytte, kaldet „Pirathuset“. Købt af DJK i 1964 og transporteret til Maribo, og restaureret og forsynet med undervogn,   Rekonstrueret 1969 i Maribo med undervogn fra LJ QS 142

længde over puffere: 8,14 m. Maribo  fra 1969. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:Akselafstand:3,66 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:16



MBJ Uc 2. Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia    1916    EVN-nr:508624010023



MFVJ A 4.  MHVJ.  Scandia   1927    EVN-nr:508624000040 hensat

Bygget af Scandia 1927. Skrue-, trykluft- og vakuumbremse. Elektrisk belysning. Dynamo. Varmeledning. Rullelejer. Toilet. Solgt 1956 til VLTJ D 24. Solgt til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. 1991 til NSJV. 1998 til DJK (MHVJ). Mariager 2001. 
Længde: 12,99 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,8 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:2


NFJ A 7. Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia    1911    EVN-nr:508634200051

Bygget af Scandia 1911. Vakuumbremse. 2 toiletter. Dampvarme. Elektrisk belysning. Ombygget 1946 til kupe/midtgangsvogn med 12 pladser i 2 kupeer på I klasse og 30 pladser på III klasse samt tara 12 tons. Koksfyret varmeanlæg. Dampvarme. Foræret 1962 til DJK (MBJ). Maribo 1962-2019. I drift 1962, 05 og 12-13.
Længde:11,85 m. Indretning: Kupevogn Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,9 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:13 Pladser 3. kl.: 29



NPMB C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1899. EVN-nr:508624010312

Vognfabrikken Scandia byggede i 1899 C 31 til Præstø-Næstved Banen (den senere Næstved-Præstø-Mern Bane). Vognen har - i modsætning til de senere byggede III. kl.'s vogne - sidegang og fem kupeer med otte pladser i hver. Oprindelig havde vognen to høje smalle vinduer i hver kupe og en såkaldt tagrytter. Begge dele blev ændret ved en ombygning i 1938. Købt af DJK i 1961. 

Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 1928. Ombygget 1945 med bl.a. spejlglasruder. Restaureret 1961. Maribo 1961-2019. I drift 2012-19.
Længde: 10,2 m. Indretning: Sidegang   Pladser 1. kl.:  Egenvægt:9,3 tons Akselafstand:4,5 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:50



OHJ C 204205.    DJK    Scandia  1913  
 

Bygget af Scandia 1913. Købt 1949 fra KS C 7 og KS C 9. Ombygget 1952 til dobbeltvogn med bogier fra NFJ C 32 og midterbogie fra HHJ C 31. Midterbogie akselafstand 2,5 m. Trykluftbremse og skruebremse. Koksfyr. Elektrisk lys, med dynamo og batterier. 2 toiletter. Udrangeret 1970. Foræret 1971 til DJK. Frederiksberg 1978-80. Høng 1981. Gørlev 2002. Marslev 2015.
Lægde:25,2 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Bogietapafs.:10 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:112   Akselafstand:2,1 m.



OKMJ BE 12.  Museumsbanen Maribo-Bandholm   Scandia         1924    508681200129

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbanes Be 12 er, en af 20'ernes privatbane boggievogne, idet den byggedes i 1924 af Scandia.

Vognen, der er en sidegangsvogn, var oprindelig indrettet med to kupeer for II. kl. og tre kupeer for III. kl. Endvidere var der tjenestekupe og et rejsegodsrum samt et toilet. Siden 1934, da Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane ligesom de fleste andre privatbaner afskaffede II. kl., har vognens passagerafdeling kun været anvendt som fællesklasse.

Be 12 er en medlemsgave fra hr. Sven Jacobsen i 1966. I 1971 overflyttedes den til Museumsbanen Maribo-Bandholm.

Skrue- og vakuumbremse. Toilet. Tjenestekupe. Rejsegodsrum. Elektrisk belysning. Dampvarme. Maribo fra 2009.
Længde:18,47 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons Bogietapafs.:14,8 m. Kupeer: 6 Pladser 2. kl.:12   Akselafstand:2,1 m. Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:32



OMB B4. Limfordsbanen.  Arlöf  1911   EVN-nr:508634200044

Vognen blev bygget af Waggonfabrikken Arlof i Sverige til åbningen af Nordvestfynske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart) i 1911.

I begyndelsen af 1900-tallet var kravet til bedre komfort blevet større. For at imødekomme dette krav gav man vogne, bygget efter denne tid, en roligere gang i sporet ved at øge akselafstanden. B 5 hører til blandt disse »lange« toakslede vogne. Traditionen tro bibeholdt man kupeinddelingen i vognens indre, dog med en sidegang, der afløste tidligere tiders udvendige Iøbebrædder.

Vognen har både II. og III. kl., og forskellen på de to klasser ses tydeligt. III. kl. kupeerne er udstyret med lakerede træsæder, mens der på II. kl. er velpolstrede sæder, afdæmpelige natlamper og et luksustoilet med en morsom sammenklappelig håndvask, der desværre ikke er bevaret i denne vogn.

Ordre: 10525. O-dato: 520305 l-dato: 5208.
Dampvarme. Elektrisk belysning. Vakuumledning. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Til MHVJ 1971. Til LFB nov. 1973. I drift fra 1975. Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:15 tons. Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 2. kl.:16 Pladser 3. kl.:22



OMB B 5. Museumsbanen Maribo-Bandholm   Arløf   1911    EVN-nr:508634200150

Vognen blev bygget af Waggonfabrikken Arlof i Sverige til åbningen af Nordvestfynske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart) i 1911.

I begyndelsen af 1900-tallet var kravet til bedre komfort blevet større. For at imødekomme dette krav gav man vogne, bygget efter denne tid, en roligere gang i sporet ved at øge akselafstanden. B 5 hører til blandt disse »lange« toakslede vogne. Traditionen tro bibeholdt man kupeinddelingen i vognens indre, dog med en sidegang, der afløste tidligere tiders udvendige Iøbebrædder.

Vognen har både II. og III. kl., og forskellen på de to klasser ses tydeligt. III. kl. kupeerne er udstyret med lakerede træsæder, mens der på II. kl. er velpolstrede sæder, afdæmpelige natlamper og et luksustoilet med en morsom sammenklappelig håndvask.

Dampvarme. Elektrisk belysning system Rosenberg. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Solgt 1966 til DJK. I drift fra 1978.
Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,7 tonsAkselafstand:7,22 m. Kupeer:5 Pladser 2. kl.:16   Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:22



SB B 11.    Limfjordsbanen    Scandia 1924   EVN-nr: 508624001113

2.- 3. klasse personvogn, leveret af Scandia til Skagensbanen i 1924.  1924 var året hvor Skagensbanen blev ombygget fra sporvidden 1000 mm til normalsporviden 1435 mm., da den var blevet ombygget til normalspor. Da SB holdt udsalg i 1968, købtes vognen af et DJK-medlem.

Oprindelig 2. og 3. kl. vogn, med træsæder på 3. kl og åbne endeperroner. Trykluftbremse monteret 1935. I 1941 blev vognen af Scandia forsynet med lukkede endeperroner. Kom til MHVJ i 1968. LFB lånte vognen af MHVJ i 2001 og byttede i  2007 B 11 med HV DL 100. Dampvarme. Elektrisk belysning.

Under revision. Den røde maling fjernes og vognen kommer til at stå i teaktræ som ved leveringen i 1924. 
Længde:12,99 m. Indretning: Sidegang. Egenvægt:15,2 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 1. kl.:12   Pladser 2. kl.:24


 


SJS CC 313.    Museumsbanen Maribo-Bandholm   Atlas  1885  EVN-nr: 508624003135

Bygget af Atlas 1885. 1893 til DSB CE 1306. Solgt 1969 til DJK. Restaureret 1972-80 på Frederiksberg. 1980 i drift på MBJ. I drift 1999 og 13. Maribo 1980-2019. 
Personvogn. Storrum III kl med i alt 40 pladser. "Skovvogn" med åbne sider, midtergang og endeperroner. Olielamper. Skrue- og vakuumbremse (1886). Varmeledning fra 1891.

Tara 8,9 tons. Længde: 10,18 m. Akselafstand: 4,88 m.  Egenvægt: 9,5 tons  



SNNB Mp 1.    VSVT    Scandia 1929    EVN-nr:508624200012

Bygget af Scandia 1929. Købt 1958 fra HV C 124. Solgt 1966 til privat. Skælskør 1980-2009. I drift 1982-2007. Solgt 1997 til Jernbanemuseet. 2009 til Randers. Randers 2009-18. 2017 til DJK (VSVJ). 2018 til Høng.
Længde:13,33 m. Indretning :Midtgang Egenvægt:13,2 tons Akselafstand:7,7 m. Pladser 3. kl.:50



TFJ C 7. MHVJ  Scandia 1934    EVN-nr:508624000073

3. kl. personvogn, leveret af Scandia i 1934 til Thisted-Fjerritslev Jernbane. Typisk privatbanepersonvogn: Toakslet, 45 pladser i to kupeer. Købt 1969 af DJK til MHVJ efter TFJ’s nedlæggelse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Egenvarme. Toilet. Fællesklasse. Solgt 1969 til DJK (MHVJ). Mariager fra 1970.
Længde:11,1 m. Indretning: Midtergang. Egenvægt:10,8 tonsAkselafstand:6 m. Kupeer:2. Pladser 3. kl.:45



TFJ C 8. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1934. EVN-nr: 508624000081

Limfjordsbanen tog i 1991 en »ny« personvogn i brug - TFJ C8. Vognens vognkasse er TFJ C8 og undervognen stammer fra en DSB CU vogn.  
TFJ C8 blev bygget af Scandia i Randers i 1934.  Bygget af Scandia 1934. Skruebremse. Elektrisk belysning. Ingen varme. Toilet. Fællesklasse. Udrangeret 1969. 1981 til Aalborg. Rekonstrueret 1991 på DSB CU-undervogn. I drift fra 2010.  

Historien bag vognen er at landmand Jens Jørgensen fra Amtoft ved Vesløs i 1969 bød 1.300 kr for TFJ C8, da TFJ lukkede og fik den. Vognen blev løftet af hjulene og akselgaflerne blev brændt væk, hvorefter den blev opstillet nær Jens Jørgensens gård, med en pragtfuld udsigt ud over Limfjorden. Meningen var, at han dels ville nyde udsigten, dels ville leje vognen ud som sommerhus. Således stod vognen i fred og ro indtil vognkassen blev sat til salg sommeren 1981 i Thisted Folkeblad.
Et medlem af Limfjordsbanen så den lille annonce, og efter endt søndagskørsel drog et par bilfulde LFB-ere til Amtoft, hvor det, i stærk konkurrence med Frøstrup lejren, blev givet håndslag på at LFB kunne erhverve vognkassen for 3500 kr.

Undervognen var ikke værd at bygge videre på og hos en ophugger fandt man en komplet undervogn fra en ukendt CU-vogn. Undervogn blev fragtet til Aalborg og efter en grundig opmåling af vognkasse og undervogn blev CU-undervognen afkortet med to meter. Ligeledes blev der fjernet to lag af bladfjedrene. Udvendigt blev vognen lakeret og taget fik nyt pap. Undervognen blev rustbanket og malet. Dynamoen fra CU-tiden er stadig brugbar og der er batterikasse under vognen.  

Det første år kørte vognen som ledningsvogn men efter det første driftsår blev den forsynet med trykluftbremser som de øvrige vogne. 

Toilettet var et kapitel for sig, idet emaljen var sprunget af på store områder, og en erstatning var ikke til at opdrive, men en tysk direktør for et emaljeværk blev så interesseret, at han tog kummen med til Tyskland, hvor den blev omemaljeret. Under malingen på toiletsædet dukkede der en morsom brugsanvisning op. Den er selvfølgelig også restaureret og kan ses på brættet.

Den originale undervogn til C 7 blev nogle år efter genanvendt da kongevognen blev bragt til Odense og kan i dag ses under vognen på museet, men det er en anden historie.
Længde: 11,1 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:15,5 tons Akselafstand:6,04 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:45


VNJ    C    25    MHVJ    Scandia 1913   EVN-nr: 508624001253

Bygget af Scandia 1913. Litreret NTJ C 25 indtil 1940. Toilet. Elektrisk belysning. Dampvarme. Fra 1934 trykluftbremse og varmtvandsanlæg. Ombygget 1946/47 af Scandia med nyt tag, trykluftbremse, polstrede sæder mm. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift 2002-04 og 16-18.
Længde: 12,99 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,7 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:1 Pladser 3. kl.:56



VVGJ C 23. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1897. EVN-nr: 508624000230

Toakslet personvogn, oprindelig kupévogn, leveret til Vejle-Vandel Banen som kombineret II/III klasse vogn A 1. Ombygget til ren III klasse og omlitreret VVGJ C 23 i 1933. Ved Vejle-Vandel-Grind- sted Jernbanes nedlæggelse i 1957 kom vognkassen til Rotary’s børnegård i Vejle, hvor medlemmer af DJK i 1965 ombyttede den med en sporvogn.

Motorbivogn med rullelejer. Trykluftbremse. Solgt 1964 til DJK (MBJ). Vognkasse i Maribo 1981. I drift fra 1999.
Længde:7,74 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:7,4 tons Akselafstand:3,7 m. Kupeer:2.  Pladser 3. kl.:33


ØSJS D 11. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1879. EVN-nr: 508624000115

Bygget i 1879. D 11 blev i 1929 omdannet til hjælpevogn og blev efter at have henstået i Hårlev nogle år skænket DJK af privatbanen. Istandsat 1962-63 i Klampenborg af DJK medlemmer. Indsat i driften på Museumsbanen i 1964. I drift fra 1999.  Længde: 6,95 m. Indretning: Kupévogn Egenvægt:4 tons   Akselafstand:3,35 m.Kupeer:4 pladser 3. kl.: 40

Newsflash

Politikere i Frederikssund siger nej til tog-værksted

DSB's planer om at anlægge et værksted i området, hvor Banedanmark i december 2020 åbnede Vinge Station, har udløst protester fra beboere i området- Protesterne har været så kraftige, at politikerne i Plan- og Teknikudvalget i Frederikssund Kommune har reageret ved at afvise DSB's planer.

Beslutningen skal nu gennem økonomiudvalget og byrådet i Frederikssund Kommune.

kollektiv trafik forum

fvm 2024-05-16


 

SB M1, der står i Gedser er blevet pakket ind

hejsa

folk fra Eisenbahnfreunde Wissmar og Museumsbanen har nu pakket Skagenbanemotorvognen SB M1 ind, så den efter mange års hensættelse udenfor Gedser remise med stærk forfald til følge, vil være bedre beskyttet mod yderligere forfald, og så den er klar til transport til Wissmar så snart DJK giver grønt lys.

Foto: Andreas Nielsen

Arne Jørgensen 2024-05-15


 

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

BANEDANMARK OG ALSTOM HAR UDARBEJDET EN NY TIDSPLAN FOR UDRULNINGEN AF NYT SIGNALSYSTEM I ØSTDANMARK
 
I de seneste år er et nyt digitalt signalsystem blevet udrullet på adskillige strækninger til gavn for passagererne. I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, og derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom nu udarbejdet en ny tidsplan. 
 
I disse år udskifter Banedanmark de gamle udslidte signaler langs jernbanen, som er den største enkeltstående årsag til forsinkelser. På S-banen blev den sidste strækning udrullet med det nye system i 2022, og den kører nu som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. I Vestdanmark er adskillige strækninger blevet udrullet, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.
 
I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen, herunder Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og Kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan. Det forventes nu, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
  
fvm 2024-05-15


 

DSB fik overskud på 101 mio. kr. i 1. kvartal

Resultat i 1. kvartal
I 1. kvartal udgjorde resultat før skat et overskud på 101 mio. kr. mod 188 mio. kr. i 2023. I 2023 var resultatet positivt påvirket af erstatning fra en tidligere leverandør på ca. 200 mio. kr. Resultatet i 2024 er positivt påvirket af lavere energiomkostninger i forhold til 2023.

Solid vækst i 1. kvartal
2024 er startet med en kundevækst for såvel S-tog som for Fjern- & Regionaltog. I løbet af årets første 3 måneder blev der foretaget 1,7 mio. flere rejser end i samme periode sidste år. Væksten udgjorde 4 procent og er realiseret på tværs af alle markeder.
Væksten for Fjern- & Regionaltog hænger især sammen med et øget salg af Orange-billetter. Det øgede salg af Orange-billetter har medført, at gennemsnitsprisen for landsdelstrafikken ikke er steget på trods af takststigningerne.

Høj punktlighed og robusthed i køreplan
Både S-tog og Fjern- & Regionaltog har haft en god punktlighed i 1. kvartal. Kundepunktligheden for S-tog har fortsat været meget høj med 96,5 procent. Det er højere end det allerede høje niveau i samme periode sidste år. Togdriften i Fjern- & Regionaltog har også været på et stabilt niveau i 1. kvartal, hvor kundepunktligheden lå på 78,5 procent, hvilket overstiger målet på 75,0 procent.

For at øge punktligheden og styrke den øvrige togtrafik i Fjern- & Regionaltog blev der i forbindelse med køreplanskiftet i december 2023 indført en ny struktur i den sjællandske togtrafik - herunder på Kystbanen. Det har haft en positiv effekt på punktligheden for både Kystbanen og den øvrige togdrift - særligt ud og ind af København. 

fvm 2024-05-08


 

MHVJ tager hul på sommerens kørsler søndag den 2. juni

Den første søndag i juni måned tager veteranbanen mellem Mariager og Handest hul på sin sæson nummer 55.

Banens mange personvogne, der har holdt i vinterhi i vognhallen i Handest, er nu trukket til Mariager for at få det årlige eftersyn, inden sæsonen går i gang. Personvogne har en alder på mere end et hundrede år kræver en ganske særlig omsorg og pleje.

Der er imidlertid én personvogn, som ikke har nået et århundrede endnu. Det er C 7, som den hedder. Som 90-årig er den banens yngste personvogn. 

Hovedparten af veteranbanens personvogne, der kører mellem Mariager og Handest har allerede passeret et hundrede år i alder. 

Dog er der en lille efternøler, som er banens ”Benjamin” og hedder C 7; den mindste blandt vognene.  Denne vogn når i år sin halvfems årsdag og er fortsat banens yngste personvogn.
Som de øvrige af sine ældre søskende, kom vognen til verden hos Vognfabrikken Scandia. Det var  privatbanen, der forbandt Thisted med Fjerritslev, der bestilte vognen i Randers i mellemkrigsårene. I  1934 tog vognen afsked med Kronjylland og via Hadsund og Aalborg fortsatte den mod nordvest til Hanherred. Her kom den i 35 år til trofast at betjente befolkningen nord for Limfjorden. 
I 1969 var det imidlertid slut for privatbanen mellem Thisted og Fjerritslev. Den lukkede sammen med en mængde andre privatbaner, bl.a. Randers - Hadsund Jernbane, men heldet tilsmilede den lille  vogn. Den undgik heldigvis skærebrænderen og skrothandleren og blev i stedet købt af nogle af initiativtagerne til den kommende veteranbane mellem Mariager og Handest, der var på jagt efter rullende materiel.
Som 35-årig og i sin bedste alder rullede vognen i sensommeren i 1969 til Mariager, hvor den senere indgik i indvielsestoget for veteranbanen i maj 1970. Siden da, har nu ”gamle” C 7 været en aktiv medspiller sammen med sine ældre personvogns-kolleger fra Scandia. Veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen gør opmærksom på en lille sjov kuriositet: ”Det er lidt tankevækkende; C 7 arbejdede i 35 år på privatbanen ved Thisted. 2. juni i år tager selv sammen vogn hul på sin arbejdssæson nr. 55 for veteranbanen, hvor den har været aktiv i alle årene. Den har indtil nu kørt 20 år længere på en veteranbane, end den kørte i sit aktive arbejdsliv”. ”Kig forbi veteranbanen i denne sommer og hils på vores 90-årsjubilar. Sæsonen starter søndag den 2. juni”.
”Om ti år, når vognen runder et århundrede, vil man helt sikkert fortsat kunne møde det lille køretøj i togene mellem Mariager og Handest, for vi passer rigtig godt på vores lille Benjamin og dens søskende”, slutter driftsbestyreren.

Interiør i TFJ C7

FAKTA-BOKS
Personvogn TFJ C 7
Bygget 1934 hos Vognfabrikken Scandia 
A/S, Randers til Thisted-Fjerritslev Jernbane.
Længde: 11 m - Vægt: 10,8 t
Antal siddepladser: 45
I drift hos privatbanen til 1969 og til MHVJ i 1970 

fvm 2024-05-05


 

Djurslands jernbanemuseum åbner 2. juni med åbningsfest

Indvielses- og åbningsfest søndag d. 2 juni 2024 kl. 10-12.
Museet er blevet færdigt med deres nye jernbanespor og det skal fejres på sommerens første åbningsdag. 

Der røde snor klippes kl.11. af Heine Skovbak Iversen som er Kulturudvalgsformand i Syddjurs Kommune (Kultur-, Fritids- og Landdistriksudvalget).

Vi byder på gratis kaffe/kage eller en forfriskning under festen og så længe lageret rækker. Hele dagen (kl. 10-16) er der gratis adgang.

Dette jernbanespor er det første jernbanespor der er anlagt på Djursland i lang tid !

Sporet er anlagt fordi vi gerne vil udvide museet med en ny bygning med plads til flere udstillinger, værksted, arkiv og bedre toiletforhold (bla. handicaptoilet) 

Det nye spor og museet i baggrunden

I juni, juli og august er museet åben hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16. I juli måned også lørdag !

Husk: Museet er åben året rundt for grupper/skoleklasser/børnehaver efter aftale.

Er du interesseret i tog/jernbaner i lille eller stor skala, og har du lyst til at arbejde som frivillig på museet, er du meget velkommen. Vi kan altid bruge ekstra folk. Skriv en mail eller ring, så aftaler vi en tid, så du ikke går forgæves.

Vi arbejder på museet året rundt på forskellige dage. Hvis der er nogen på museet, er man altid velkommen til at komme ind og spørge om et besøg er muligt.

fvm 2024-05-05


 

Det kører på skinner - Gribskovbanen fra fortid til nutid

En ny billedudstilling om Gribskovbanen i foråret 2024 viser, hvordan banen har forandret sig gennem tiderne.

Allerede i 1938 var badepigen et ikon for Gribskovbanen. Man så hende på bl.a. forsiden af banens turistbrochure ”Grib Skovbanen – Vejen til Skov, Strand, Sundhed”. 

Der er følgende muligheder for at se udstillingen:

Uge 16-20: BLIK – Græsted Bibliotek
Pinsen: Græsted Veterantræf, ved Nordsjællands Veterantog
Uge 21-24: Helsinge Bibliotek
Uge 25-28: Gilleleje Bibliotek
Den 13. juli: Tisvildeleje til fejringen af Tisvildebanens 100-års jubilæum
31. august - 1. september Nordsjællands Veterantog for børn

Se mere her: https://www.gribskovarkiv.dk/foer-og-nu-billeder/gribskovbanen-foer-og-nu

Lokomotivet er GDS nr. 10, leveret af Henschel & Sohn i foråret 1924. Det blev anskaffet i forbindelse med åbningen af Tisvildebanen og benyttet til godstrafik samt store persontog, f.eks. på søn- og helligdage.

Fra Dansk Jernbane-Klubs arkiv er der bl.a. udlånt billetter, banemærker samt lidt billeder, mens det øvrige samlet af Fotoklubben Tidsbilleder fra bl.a. Gribskov Arkiv:

UDSTILLING: Historien er vigtig, ikke kun til gavn for fremtiden, men for vores fælles hukommelse, for hvem vi er og var, hvordan du og jeg lever vores hverdag.
Fotoklubben Tidsbilledet - en fantastisk frivillig klub for alle - er med til at vise de mange næste generationer, hvordan vores hverdag og verden ser ud i dag.
I dette projekt har de kastet sig over at vise historien om Gribskovbanen helt fra begyndelsen til den dag i dag.

omp/fvm 2024-04-20


 

Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Odsherredsbanen skal renoveres og blandt andet have udskiftet omkring 7.000 sveller.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-04-18


 

NOHAB arrangement i Wittenberge 1. og 2. juni

I anledningen af 70 året for NOHAB MY’s ankomst til Danmark den 7. februar 1954 samt fejring af 25-års jubilæum for NOHAB i Tyskland. Bliver der i weekenden den 1. og 2. juni afholdt et GM-træf hos Historischer Lokschuppen i Wittenberge. Dette bliver i et stort samarbejde fra både tysk og dansk side. Der samles i rammerne omkring remisen i Wittenberge, hvor de deltagende MY lokomotiver fra både tysk og dansk siden, vil være samlet for første gang i mange år. Derved er dette en unik mulighed for at kunne se tidligere danske MY’er sammen med danske MY’er.

Link til LOK Reports omtale af arrangementet (tysk tekst)

MY 1155.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nogle vil måske undre sig over, hvorfor der ikke afholdes et GM-træf i Odense, men dette skyldes at Danmarks Jernbanemuseum ikke har resurserne til at kunne varetage det store arbejde med at planlægge sådan et arrangement, når der bruges en masse resurser på byggeriet af det nye museumsmagasin i Marslev, samt transportklargøring af materiellet der skal flyttes fra de øvrige magasiner i løbet af 2024. Derfor er der i samarbejde med NOHAB-GM-Gruppe Deutschland e.V og en dansk samarbejdes partner arbejdet for at stable et arrangement på benene.

Arrangement har mødt stort velvilje fra dansk side fra Danmarks Jernbanemuseum, MY Veterantog/Dansk Jernbane-Klub og VIKING-Rail for at hjælpe med at kunne realisere muligheden for at kunne deltage i sådan et arrangement der afholdes i Tyskland.

Link til NOHAB-GM-GRUPPE Deutschland.

MY 1142.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Hvordan kommer man til Wittenberge?

Hvis man rejser fra Danmark, er det muligt at tage EC-toget fra København til Hamburg Hbf og her skifte med enten EC, ICE der køre direkte til Wittenberge på cirka en time eller med skift i Schwerin på cirka to timer. I Wittenberge er der et par hoteller, så det er muligt at overnatte. En ud og hjem rejse samme dag er ikke muligt, med mindre man er i egen bil.

Her på siden vil vi løbene forsøge at holde jer opdateret på, hvad der sker i processen frem mod fejringen i Wittenberge.

Ved træffet vil der efter alt at dømme deltage syv ud af ni tidligere danske MY’er fra firmaerne Altmark Rail, Cargo Logistik Rail og Strabag Rail. Hvorved alle køreklar MY’er i Tyskland vil deltage. De sidste to er Altmark Rail MY 1127 og 1143 der henstår ikke køreklar i Haldensleben.

Fra dansk side deltager MY 1101 fra Danmarks Jernbanemuseum og MY 1126 fra MY Veterantog. Der arbejdes på yderligere tre deltager, men disse offentliggøres senere når det endelig er fastlagt.

De danske MY’er vil efter planen blive trukket fra Padborg til Wittenberge og retur af en tysk MY. Detaljerne om hvornår selve kørslerne forgår vil pt ikke blive offenliggjort umiddelbart af sikkerhedsmæssige hensyn.

MY 1126.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

I Wittenberge vil der blive lavet kørsler fra Wittenberge station og rundt på havneområdet, ligesom der på remiseområdet vil være mulighed for kørsel i førerrummet. Begge ting vil ske med de tyske MY’er og ikke de danske, der vil være udstillet på området.

Der vil lørdag den 1. juni være aftenfotografering mellem kl. 20 og 23 med alle MY’erne opstillet ved remisen i Wittenberge.

Entrepris til jubilæumsarrangementet (Lørdag og Søndag):
Børn: 6,- €
Voksne: 14,- €
Familie: 30,- €

Pendelkørsel på havnen:
Børn: 5,- €
Voksne: 10,- €
Familie: 22,- €

Pris for førrumstur (ikke besøgende til jubilæumsarrangementet): 
Børn: 4,- €
Voksne: 8,- €

Pris for førrumstur (med billet til jubilæumsarrangementet):
Børn: 2,- €
Voksne: 4,- €

Pris til Fotoevent "Den blå time":
Pr Person: 80,- € (for præbookning 60,- €) Præbookning skal være sket inden den 28.05.2024. De 60,- € skal sends til (IBAN: DE38 7805 0000 0222 6460 44) eller også kan der skrives en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Deltagerliste:

MY 1101

Danmarks Jernbanemuseum

MY 1126

MY Veterantog

MY 1131

Altmark Rail

MY 1138

Cargo Logistik Rail

MY 1142

Cargo Logistik Rail

MY 1147

Strabag Rail

MY 1149

Altmark Rail

MY 1155

Altmark Rail

 

MY 1101.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Tekst: Kasper Birk Tandrup Pedersen

fvm 2024-04-18


 

Skal vi farvelægge vores gamle sort/hvid foto ?

I arkiverne findes der mange foto i sort/hvid og som ikke kan tages igen. Med AI er der kommet nye muligheder for at farvelægge gamle foto. Redaktionen har leget lidt med farvelægning af nogle af de gamle foto. Photoshop giver mulighed for helt automatisk at farvelægge gamle foto. Farvelægningerne nedenfor er lavet på under 5 minutter pr foto. Nogle gange rammer farvelægningen plet andre gange går det minde godt. 

Spørger man AI om det et er en god ide at farvelægge er svaret:
At farvelægge gamle sort-hvide fotos med AI kan være en god ide, da det kan bringe nyt liv til billederne og gøre dem mere levende og engagerende.
Det er dog vigtigt at være forsigtig og respektfuld over for det oprindelige billede og dets historiske værdi.

Bedøm selv resultaterne nedenfor.

Et s/h foto af MY 1143 farvelagt med kunstig intelligens. Foto: Arne Kirkeby. Arkiv NJVT. Nedenfor det oprindelige foto.
Fotoet har vundet væsentligt ved at få tilføjet farve og farverne virker realistiske.

Det oprindelige foto

Luftfoto af Blovstrød teglværk er her farvelagt. Markerne i den øverste del af foto har fået en mærkelig blå farve, der dog ved en mindre justering i Photoshop vil kunne laves mere realistisk. 

Foto af Peer Thomassen fra Handest Station er her farvelagt. Umiddelbart et godt resultat. Himlen kunne evt tilføjes lidt mere blåt.

Uniformsfoto der ikke er gået helt godt. Det røde bånd er kun rødt på den ene side af kasketten. Uniformen er kun på en del af foto blå. Og skal uniformen være blå ? Der vil skulle arbejdes en del med foto hvis det skal kunne bruges.

DJK's første bestyrelse. Mennesker genkendes generelt altid og ansigtsfarven er ramt de rigtige steder. Med bedre original vil der nok kunne laves et bedre farvelægning.

fvm 2024-04-17