Mange havde nok håbet, at den nedlagte jernbanestrækning mellem Bramming og Grindsted kunne komme i drift igen – måske som veteranbane eller skinnecykelbane. Lige nu hælder det nok mest til en cykel/gangsti – og at fremtidige tog i Grindsted nok nærmere vil være i modelbanestørrelse…

Men noget af Grindstedbanen får faktisk nyt liv – om end længere væk, nemlig mellem Mariager og Handest.

Af Tommy O. Jensen

Kort før jul kom det så frem, at Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommuner havde godkendt en aftale med Banedanmark om at overtage den 40 km nedlagte jernbane. Det tidligere jernbaneareal skal fremover bruges til rekreativt brug, og alt tegner på at kommunerne langs banen helst vil have en cykel/gangsti ligesom det er praktiseret på det meste af den ”skæve bane” til mellem Grindsted og Laurbjerg.

Normalt vil det betyde, at sporet fjernes, skinnerne sendes til skrot og svellerne destrueres, sådan som det skete senest med de tidlige statsbaner mellem Ringe-Korinth, Slagelse-Næstved og Dalmose-Skælskør. Heldigvis har MHVJ fået en aftale i stand med de relevante myndigheder om, at Mariager-Handest Veteranjernbane overtager tre kilometer spor til brug for en tiltrængt sporforstærkning på Mariagerbanen. Mariagerbanen ejes af Mariagerfjord Kommune, men vedligeholdes ved MHVJ´s foranstaltning.

MHVJ har dog måttet afvente at forhandlingerne faldt på plads mellem Banedanmark og de berørte kommuner. Men efter der nu er kommet en aftale i stand, kunne arbejdet med at fjerne de tre kilometer spor endelig kunnet sættes i gang.

I den mellemliggende periode har græs og buske invaderet sporet og vanskeliggjort fjernelsen af skinnerne. MHVJ valgte derfor at fjerne skinnerne med hjælp fra en skinnekørende gravemaskine, der har alle de værktøjer, der er relevante til formålet. Arbejdet indledtes i begyndelsen af november måned og har fulgt tidsplanen. Aftalen omfatter sporet fra Brammingborgvej og mod nord til lige syd for broen over motorvejen. Denne strækning er den mest velegnede til at få transporteret skinnerne væk. Der er en række tværgående veje, så skinnematerialerne på en overkommelig måde kan bringes dertil.        

Skinnerne fra Grindstedbanen lægges indtil videre på lager på Handest Station. Herfra vil de blive bragt ud til de steder, hvor der skal udskiftes skinner.

Mariager-Handest Veteranjernbane har siden 1970 drevet veteranjernbane på strækningen Mariager-Handest som en delstrækning af den oprindelige Mariager-Fårup-Viborg Jernbane, som blev nedlagt i 1966. Den daværende Mariager Kommune overtog ved nedlæggelsen sporet mellem Mariager og Fårup med henblik på at bevare en solid godstrafik med skærver fra True samt bitumen og træ til ind- og udskibning via Mariager Havn.

Med henblik på at sikre at Mariagerbanen var tilgængelig for alle typer godsvogne, blev det tilladte akseltryk hævet fra 14,3 tons til 20 tons. For at kompensere for det øgede akseltryk blev hastigheden samtidig på hele strækningen nedsat til 20 km/t. Det havde dog den kedelige bivirkning, at skinnerne i kurver med lille radius på det nærmeste blev valset på indersiden af yderskinnen, ligesom skinnestødene led overlast, da laskerne ikke var beregnet til så stort akseltryk.

Mariagerbanen blev etableret med 24,39 kg/m skinner fra Cockerill i 1927. De oprindelige skinner ligger fortsat i sporet. Dog er strækningen ud af Mariager Station ombygget med 37 kg/m skinner, og en strækning mellem Frugtplantagen og Glenstrup er blevet ombygget.

I privatbanens tid var sliddet på sporet ikke stort, da banen kun eksisterede i 39 år og Mariager-Handest Veteranjernbane har nu drevet veteranjernbane i 51 år, så MHVJ må siges at være særdeles levedygtig.

Behovet for en sporforstærkning er således meget aktuel, så de mest slidte skinner kan blive udskiftet i de kommende år. Derfor er rigtig glædeligt, at skinnerne fra Grindstedbanen kan få sig et nyt liv på veteranjernbanen, i stedet for at blive smeltet om i en højovn.

12-02-22