Foråret er endelig på vej, og det er april-nummeret af Jernbanen også!

Du kan i dette nummer glæde dig til artiklen om Ford-toget af John Poulsen, hvor bil- og traktorproducenten Ford for knap 100 år siden prøvede at overbevise privatbanerne om, at fremtiden lå i motoriseringen af trækkraften. F.eks. med en tilpasset udgave af Fordson traktoren som lokomotiv, og lette motorvogne med en Ford benzinmotorer.   

Johs. Damsgård Hansen tegner også et portræt af den flotte veteranbane Pollo, der ligger nær Prignitz ca. 1½ times kørsel syd for Rostock i Tyskland. Den 9 km lange smalsporsbane er resultatet af et imponerende genopbygningsarbejde, der stod på fra midten af 1990’erne og ti år frem. Veteranbanen har ikke selv noget damplokomotiv, men hvert år er der gæstebesøg fra de øvrige tyske smalsporsbaner, så kulrøg kan også nydes på Pollo!

Digitaliseringen af signalanlæg er ikke en ny foreteelse i Danmark. Læs Ole E. Mogensen interessante artikel om etabling af det første store fuldelektroniske sikringsanlæg i midten af 1980’erne, som skulle erstatte det gamle type 1912-anlæg i Ringsted. Forsøget gik dog grundigt i hårdknude, og endte ud i et traditionelt relægruppeanlæg i 2006.

Krigen i Ukraine fylder meget i medierne, og har også fået omtale flere steder i Jernbanen. Rolf Brems har samlet information om de ukrainske jernbaners vigtige rolle i krigen, dels med at transportere flygtninge væk fra de angrebne områder, og bringe forsyninger og udstyr frem i den modsatte retning.

Udover artiklerne er der naturligvis en masse ajourstof fra ind og udland, bl.a. om Kattegatforbindelsen, status på DSB’s Vectron-lokomotiver og Lemvigbanens indkøb af batteritog. 

Er du ikke modtager af Jernbanen, så kan du købe det i løssalg hos Jernbanebøger. Eller endnu bedre, overveje at blive medlem af DJK. Så kommer bladet ganske automatisk i postkassen hver anden måned! Link til bliv medlem.

Se udpluk fra Jernbanen 2-2022

27-04-22