Nedenfor en række boganmeldelser fra udgivelser de sidste år og som har været bragt i Jernbanen. Ved flere af bøgerne er der læseprøver fra bøgerne.
Alle bøger nedenfor kan købes ved Jernbanebøger, hvis bogen ikke er udsolgt.  

Vil du hjælpe os med at anmelde Jernbanebøger ? Send en mail til os så hører du fra os.


Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift

Forfatter: Olaf Skov
Forlag: Eget forlag, 2024
252 sider, rigt. Illustreret med tegninger, kopier af dokumenter og historiske fotos
Paperback, 21 x 29,7 cm 
Pris 299 kr. – forhandles af Jernbanebøger

Boganmeldelse

Som opvokset i en af TKVJ stationsbyen Sønder Felding, er det altid interessant, når der kommer en bogudgivelse om min gamle ”hjemmejernbane”. I reolen står naturligvis Kolding Lokomotiv Klubs bogudgivelse Troldhedebanen fra 2002 på 368 sider, og nu får den følge af denne nytilkomne værk ”Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift” på 252 sider. Ergo er der masser af godt læsestof til mange aftner, og når minder skal sendes tilbage til marts 1968, hvor min far sikrede mig ture i skinnebussen inden det var slut.

Olaf Skov’s bog tager udgangspunkt i et imponerende arkivstudie, som startede efter banens lukning i Saxildhus i Kolding, hvor TKVJ havde sit hovedkontor. I bytte for kage til kassererske Gudrun Rasmussens kaffe, fil den unge Olaf lov til at læse i det omfattende materiale af dokumenter, protokoller, brevudvekslinger mm. TKVJ havde liggende siden de første anlægsstudier gik i gang.

Sirligt indledes bogen med et kort introduktion af noter og kilder, og ligger ud med sammendrag af et dokument fra 7. marts 1900 (side 5), hvor et forretningsudvalg for Grindsted-Lunderskov ansøger regeringen eneretsbevilling til anlæg og drift af ny jernbanelinje ud over den jyske hede. Herefter følges i samme form med tydelige dato angivelse udviklingen frem til eneretsbevillingen endelig gives den 11. juni 1913 (side 30), udviklingen i anlægsarbejdet frem til 30. november 1926, hvor ministeriet godkender anlægsregnskabet (side 85). Hvad det afsluttende regnskab endte på, står desværre i det uvisse. Rigsarkivet har meddelt Olaf Skov, at akterne er bortkommet eller stjålet.

Den omfattende opremsningen af arkivstoffet kan for nogle forekomme noget tung, men det lige nøjagtig efter min mening det der giver bogen sin helt store styrke og værdi. Det kræver at læseren selv skal arbejde sig igennem stoffet og ikke blot nøjes med en sammenkogt og reduceret oplevelse. Det tager naturligvis sin tid at læse en så omfattende tekst igennem, men udbyttet er så også, at man får en betydelig indsigt i de mange hensyn, forespørgsler og tilladelser der skulle tages undervejs. Især er jeg overrasket, hvor meget der rent faktisk skulle godkendes af ministeriet og jernbanetilsynet, for at kunne gennemføres. Eksempelvis at den kommende station Kirsbøl, måtte skifte navn til Korsvang – dette godkendtes af ministeriet den 20. oktober 1916, eller bygningstegninger, der sendes til ministeriets godkendelse i marts 1915. Det har bestemt heller ikke være let at bygge jernbane for over 100 år siden. Men i og med staten stod for 2/3 af finansieringen af privatbanen, var det måske rimeligt nok

TKVJ åbnede officielt den 25. august 1917 – men allerede i starten af september 1916 kunne minister give banen lov til drift i dagslys mellem Troldhede og Grindsted (Parcel 1), med maks. 25 km/t og et tog ad gangen på strækningen. Anlægget af banens tre parceller (Parcel 2: Grindsted-Gesten, Parcel 3: Kolding-Gesten-Vejen) beskrives detaljeret og med mange data. Her er meget at hente, også om min forholdende omkring min hjemstavn Sønder Felding, hvor der tillige skulle bygges en 24,5 meter lang gitterbro over Skjern Å øst for landsbyen. Det fremgår f.eks. at placering af stationen syd eller nord for Skjern Å har også været diskuteret i 1913. Der er også fine aftryk af originaltegninger af stationen og gitterbroen, som nu er sikret i Olaf Skovs arkiv. Broen over Skjern Å forsvandt i 2018 – Herning Kommune ville ikke være med til at ofre de ca. 5-6 mio.kr til en nødvendig istandsættelse af broen som kulturminde.

Samlet set indeholder bogen en masse information, som normalt ikke vil være tilgængeligt og formentlig forsvundet for stedse, hvis Olaf Skov ikke havde fået sikret materialet for eftertiden. Bogens opsætningen er der ikke kælet så meget for, men det kan jeg sagtens abstrahere for, når indholdet er så fyldig og gennemarbejdet som det er. Det er også glædeligt, at materialet ikke blot er gemt bort i kasser og mapper, men netop offentliggjort i sådant værk, som kan danne baggrund for videre studier. Hvilket jeg faktisk foretrækker, frem for at materialet ”bare” er blevet digitaliseret og lagt op på internettet. Måske er det blot min alder, men det giver bare bedre udbytte at bladre i et værk som denne, fremfor at ”swipe” sider på en PC eller Ipad.

Min viden om TKVJ er hvert fald blevet væsentlig øget med denne bog, og i øvrigt til pris der er lavere end en turpas i Københavns Tivoli! Bogen kan derfor varmt anbefales, hvis man vil have mere detaljeret viden om processen i at etablere en privatbane for over 100 år siden, for den er sikkert ikke meget anderledes for andre privatbaner fra den tid. Olaf Skov varsler i sit forord til bogen, at der vil komme et senere bind omkring driften efter åbning. Den vil jeg glæde mig til at læse og se.

Tommy O. Jensen


Hjælpen til Sønderjylland

Forfatter: Niels Jensen
Forlag: Forlaget Frydenlund A/S, 2023
238 sider, illustreret med kort og historiske fotos
Hardback, 15,5 x 23,5 cm
Pris 300 kr. – forhandles af Jernbanebøger

Boganmeldelse

Genforeningen af Sønderjylland med Danmark den 15. juni 1920, var en direkte følge af Tysklands nederlag i 1. verdenskrig i oktober 1918. Landsdelen havde siden den 2. Slesvigske Krig i 1864 tilhørt Tyskland, efter Danmark havde tabt de tre hertugdømmer Slesvig, Holsten og Lauenborg. Ved fredskonferencen i Versailles foråret 1919, blev de danske ønsker om at få gennemført folkeafstemninger i Slesvig om det fremtidigt tilhørsforhold hørt. Folkeafstemningen i 1. zone, Nordslesvig (Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder) skete den 10. februar 1920, resulterede samlet dansk flertal på ca. 75 % af stemmerne og dermed dansk tilhørsforhold. Modsat gjorde sig gældende ved folkeafstemningen i 2. zone, Mellemslesvig (Nibøl og Flensborg) den 14. marts 1920, hvor det tyske flertal lå på ca. 80 % af stemmerne. Den ny dansk-tyske grænse kunne tegnes ind på landkortet, og samtidig igangsattes et omfattende arbejde med at indlemme infrastruktur og statslige institutioner i det danske kongerige.

Niels Jensen’s bog beskriver om Statens og privates ekstraordinære investeringer i Sønderjyllands infrastruktur 1920-1940. Flere af bogens kapitler handler om DSB’s overtagelse af i alt 247 km jernbanestrækninger natten til den 17. juni og de udfordringer der var forbundet med at starten trafikken op, uden at have overtaget et eneste stykke materiel fra den Kongelige Preussiske Jernbane Forvaltning (KPEV). En opgave der viste sig at være særdeles omfattende, eftersom 1. verdenskrig havde sat Tyskland på fallittens rand. Det kommer fint til udtryk flere steder i bogen med interessante øjenvidne beretninger, der beskriver hvor nedslidt og armt jernbanevæsnet var i ugerne op til overtagelsen.

Heldigvis gik overtagelsen stort fredeligt for sig, og i Haderslev inviterede den nye danske stationsforstander J.J. Høgdal endda de danske og tyske jernbanefolk på et let traktement som tak for godt samarbejde. Den form konduite var etatens ledelse i København dog ikke enig i, og regningen på 70 kr. måtte stationsforstander J.J. Høgdal derfor betale af egen lomme!

Bogen er opdelt i 18 kapitler, der dykker ned i egentlig ret vidt forskellige emner, men med den fællesnævner, at de hver især viser den rolle som staten og etaterne bidrager med, for at få samfundet til at fungere.

Det er faktisk godt, at bogen ikke blot behandler jernbaner, men også tager emner som broer, færger, elforsyning, postvæsen, telefonvæsen osv. med i fortællingen. Det giver et godt og samlet billede af det forhold, at indlemmer en ”tabt” landsdel i riget igen.

Der er mange sjove vinkler i bogen, bl.a. opførelse af Sønderjyllands Højspændingsværk i Aabenraa i 1922-24, hvor udsmykningen i maskinhallen var udført af kunstneren Troels Trier. Aha – her spiller forfatteren vist et puds med læseren, men efter nærmere søgen på internettet viste det sig, at der ikke er tale om Troels Trier fra kunstnerkollektivet ”Røde Mor”, men at der faktisk er tale om hans farfar af samme navn, som var søn af grundlæggeren af Vallekilde Højskole ved Hørve, og levede 1879-1962.

Eneste anke jeg har til bogen er formatet – den er simpelt hen for lille til de mange gode kort og flotte fotos, det er lykkedes forfatter at samle ind. F.eks. er oversigtskortene på side 10 og 47, samt amtsbanernes køreplan på side 34 i praksis ulæselig, hvilket er synd. Et bogformat i fx 25 x 25 cm ville have hjulpet meget, og i øvrigt også give mange af de unikke fotos en bedre fremtonen.

Når det så er sagt, så skal det bestemt ikke afholde historieinteresserede i at købe bogen, som er ganske velskrevet, som det kendetegner Niels Jensens øvrige bøger. Den giver et godt indblik i en svær brydningstid i det sønderjyske udkant, hvor magtcenteret flyttede fra Berlin til København, og i øvrigt ikke alle danskere så det fordelagtig at få det gamle land tilbage igen.

Tommy O. Jensen


 

Busstoppesteder i Danmark
Jef Pallavicini
Udgivet 2024
Format 20,5 cm X 20,5 cm, hårdt omslag,
136 sider og ca. 340 illustrationer
298 kr.
Boganmeldelse

Bogen er inspireret af bøgerne der er lavet om busstoppesteder i Sovjetunionen. Her var der udvist meget stor kreativitet omkring af lave hvert enkelt stop til noget specielt. Kreativiteten i Danmark har ikke været så stor og der er ved de fleste busstoppesteder brugt standardlæskærme.

Poul Cadovius var den første der for firmaet Abstrakta i glasfiber designede en håndfuld forskellige læskærme, hvor den mest kendte er Cadomusboblen i glasfiber, hvor der er siddeplads til 5-10 personer. Den er designet i en tid hvor der ikke var så meget graffiti og i dag indbyder de store flader til at male på. Skærmen står flere steder stadig og må i dag betragtes som fortidigt design.
Aluminiums profiler hvori der var placeret glas var næste generation af skærme. Det gjorde skærmen transparent og noget mere let i designet. Denne type står der stadig rigtig mange af rund om i landet.

Bogen kommer fint omkring alle typerne og tager med sine mere end 300 illustrationer læseren med rundt til de fleste egne i Danmark.
Man kunne godt have ønsket at man havde valgt at have lidt færre foto med. Mange er næsten ens og mange foto er meget små. En af mine kæpheste er at foto ikke må være for små i en bog. Færre og større foto og lidt mere kritisk indgang til hvert enkelt foto kunne også have givet et mere roligt lay-out af det enkelte opslag i bogen. Mange af bogens foto er taget indenfor de sidste år og kunne være taget om. Mange opslag virker rodede.
AFA/JcDecaux med Knud Holscher design og andre firmaer der opsætter læskærme med reklamer har givet et stort løft til standarden af stoppestederne, men uden for de større byer,  hvor der mange steder ingen biltrafik er  det ikke så attraktivt at opstille skærme med reklamer    

 Jeg ved ikke præcist hvor mange stoppesteder der er i Danmark, men vil skønne der er mellem 30 og 40.000 stoppesteder hvor måske 3/4 har en form for læmulighed. Lige fra stoppesteder hvor der er et par påstigere pr dag til stoppesteder med flere tusind påstigere. Og det giver selvfølgelig forskellig standard.

Bogens budskab har været at vise forskelligheden, men man kunne også have valgt at have et afsnit med et rædselskabinettet, hvor grimheden og den manglede vedligeholdelse var i fokus. Jeg kunne godt have bidraget med foto af knæhøjt græs, smadrede ruder, skæve standere og stoppesteder hvor man ikke har lyst til at opholde sig og vedligeholdelse er noget der ikke sker.

Det er en opgave som kommunerne og trafikselskaberne bruger flere penge på end tidligere men der er stadigt et stort efterslæb og der kan bruge millioner på at hæve standarden. Der står stadig mange glasfiberlæskærme og andre skærmtyper af lav standard

Bogen er som nævnt inspireret af et lignede værk fra Rusland hvor der er en lang tradition for at sætte et meget lokalt præg på busstoppestederne. På YouTube er der en fin film om de Russiske stoppesteder. Link til Youtube

Finn Madsen

Se prøvesider fra bogen

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980
Forfatter: Bert Hansen 

216 sider, rigt illustreret, 345 kr.
Boganmeldelse

Jernbaneselskabernes uniformer fylder ikke meget i dansk jernbanelitteratur. Derfor er det prisværdigt, at Dansk Jernbane-Klub med støtte fra VELUX FONDEN har udgivet bogen ”Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980” skrevet af Bert Hansen.

Bogen er opdelt i to temaer: De Danske Statsbaner/DSB og privatbanerne. Hovedvægten er lagt på De Danske Statsbaner. De to temaer er underopdelt kronologisk, og da opdelingen fremgår af indholdsfortegnelsen, er det nemt at finde uniformeringen for en given periode.

Bogen er fakta mættet. Der er mange gengivelser af uniformsreglementer, -normativer og -regulativer. Her ses de forskellige baners rangordning af personalet, og hvordan det blev synliggjort gennem uniform og distinktioner. Det fremgår tydeligt, at banerne i den første tid i høj grad var inspireret af militæret, hvor mange af de ledende folk også kom fra. Regulativerne fortæller, hvor ofte personalet kunne få nye uniformsdele. De mange gengivelser af reglementer og regulativer vil nok af lægmanden blive opfattet som tørt stof. De mange billeder af uniformeret personale og uniformsdele liver dog op undervejs.

Bogen kommer godt rundt omkring de forskellige personalekategorier herunder også søfartspersonale En egentlig omtale af uniformering af banernes rutebilchauffører savnes. Statsbanernes karakteristiske kakifarvede uniform til rutebilchaufførerne mangler. Den var i brug indtil de brune uniformer kom i 1973. Farve og design signalerede, at uniformen var helt sin egen. I stærk kontrast til de traditionelle mørkeblå baneuniformer.

Kvinderne og deres uniformering i jernbanens første mange årtier fylder ikke meget. Det gjorde deres uniformstildeling heller ikke. Ekspeditricer og ledvogtersker blev ofte spist af med uniformshue, armbind og kappe eller kåbe. Andre stillinger hos Statsbanerne var nok besat med kvinder. Men de havde ingen uniform, og arbejdede typisk som skrivere, telegrafister og billettrykkere.

Blandt de trafikuddannede var der enkelte kvinder. De havde uniform og udførte perrontjeneste. Dem blev der lagt mærke til, og de blev ofte omtalt i datidens aviser og ugeblade. I bogen berettes over et par sider i bedste fortællestil om kvindelige stationsforstandere i Strømmen og Virum. En tilsvarende historie om Chr. X’s togfører er en levende afveksling fra reglementsteksterne.

Efterhånden som flere kvinder kom ud på arbejdsmarkedet, kom der også flere kvindeligt ansatte hos banerne. Fra 1970’erne er de godt repræsenteret i bogen med billeder af uniformer til stewardesser og togpersonale.

Skulderdistinktioner og hueemblemer til de forskellige personalekategorier er beskrevet og afbildet. Gallauniformer med tilhørende kårde eller dolk er også vist og beskrevet.

Statsbanerne fylder som landets største jernbaneselskab naturligt nok mest. Herudover er også en halv snes udvalgte privatbaner med egne regler omtalt. Fra 1925 fik privatbanerne fælles uniformsreglement, som er beskrevet.

Bogen er brugbar som opslagsværk. Dog savnes et stikordsregister, f.eks. opdelt på personalekategorier. Så havde det været nemt at følge udviklingen af en bestemt personalekategoris uniformering gennem tiderne. Bogen indeholder en detailliste og ordforklaring. Her er en del fagudtryk forklaret, f.eks. chakot og kokarde. Andre mangler, f.eks. passepoils og guldlidse.

Bogen er oplagt for veteranbanerne og deres uniformerede personale. Desuden er den en god håndbog for skaberne af historiske film og tv-serier med historisk indhold. Bogen giver svar på de fleste spørgsmål om, hvordan uniformerne så ud i en given periode. Endelig er bogen også et godt værktøj for dem, som søger at tidsfæste gamle billeder. Her kan bogen gennem identifikation af uniformen hjælpe med til at fastsætte perioden. For den almindeligt jernbaneinteresserede er bogen med dens mange billeder en god afveksling fra den traditionelle jernbanelitteratur.

Efter forfatterens valg slutter bogen, som det fremgår af titlen, i 1980. Det er de brune uniformer fra 1973, som afslutter fortællingen om uniformer hos DSB. Kongekrone, vingehjul og distinktioner forsvandt. Det var dengang helt i overensstemmelse med tidens trend. Farver og design var typisk for 1970’erne.

Dermed udtrykte uniformerne et øjeblikkeligt modelune, som ikke holdt på den lange bane. Ikke alle blandt personalet var begejstret for den brune uniform. I begyndelsen af 1980’erne kom DSB på andre tanker. Personalet fik en mere tidløs og klassisk mørkeblå uniform med kokarde og kongekrone på kasketten. En uniform som i højere grad udtrykte jernbanepersonalets faglige autoritet. Men den del af historien har bogen ikke med. Her er der dog for interesserede læsere hjælp at hente i artiklen ”Blå, brun og blå igen” i Jernbanehistorie 2019 skrevet af Frederik Birkholt Kolding.

Bogens er en flot grafisk produktion, den er indbundet, med god papirkvalitet, god billedgengivelse, over 350 illustrationer i sort/hvid og farver, og den er trykt hos et dansk bogtrykkeri, der er miljøcertificeret med svanemærket og FSC.

Ole Edvard Mogensen


Gearkasseknas og dieselos  

-Tog med forbrændingsmotor gennem 100 år
Af John Poulsen
200 sider – ca. 450 ill. S/H og farver
Format 24,5 x 23 cm
Forlaget banebøger, 2023
Pris: 399,00 kr
Boganmeldelse

Mon ikke de fleste er klar over, at dieseldriften synger på sidste vers? En epoke, der begyndte i 1922 med de første benzindrevne motorvogne i ordinær drift, vil formentlig være slut om ca. ti år, når batteritog definitivt overtager lokaltrafikken og hvor DSB’s trafik udelukkende sker med el-traktion. 
John Poulsen har med bogen Gearkasseknas og dieselos set tilbage på udviklingen de sidste år, og samlet historien i det flotte værk med masser af billeder. Dengang var det økonomien, der især fik privatbanerne til at se sig om efter nye teknologier, som kunne udfase den dyre og mandskabstunge dampdrift. DSB fulgte også efter, bl.a. med MO-vogne og de klassiske diesellokomotiver litra MY, MX og MZ, for i 1970 at kunne slutte den 123 år lange epoken for damptog. 

Bogen erstatter på ingen på måde bogserien Motor Materiel nr. 1-9, som stadig er de primære opslagsværker, når det gælder om at få historien bag de næsten alle køretøjerne. Og det er heller ikke meningen med bogen. Tværtimod kan bogen betragtes som et supplement eller et samlet opslagsværk, hvor man får et godt overblik over en teknologisk udvikling, der ændrede jernbanen fundamentalt. Samtidig indeholder bogen masser af fine billeder, som især burde kunne give appetit til modelbanefolket om såvel daglige og som usædvanlige oprangeringer. Det lige før man kommer til at holde af 1980’ og 1990’ernes allesteds nærværende MR-togsæt, som var med til at sende MO-vognene fra 1930’erne til ophug. De røde togsæt blev budt på mangt og meget i driften, både i daglig anvendelse med forskellige togarter og i en kneben situation, hvor de skulle trække af sted med et godstog med 14 vogne.

Nogle vil sikkert synes, at prisen – 400 kr. – er lidt for højt for en bog som denne; mange tilsvarende billeder kan man jo finde på internettet, og dette blads digitale navnebror. Men det koster at lave en bog i denne kaliber, og kvalitet, ligesom der går også en mængde tid med at skrive og udvælge de rette billeder. Så forfatteren er bestemt ikke blevet rig på dette, hvor timeprisen for tilblivelsen nok ligger på en éncifret beløb. Dette bør hvert fald ikke være argumentet for ikke at købe bogen.

Er man interesseret i motoriseret jernbanetrækkraft – både nyt og gammelt – så må bogen Gearkasseknas og dieselos så absolut stå på hylden, som et herligt bladreværk over en snart svunden tid!

Tommy O. Jensen


 

Boganmeldelse

Newsflash

Trykte magasiner - en uddøende art ?

I juni måned ophørte endnu et magasin om jernbaner med at udkomme. Spor og Baner, som kom på gaden i 2012 og nåede at udkomme 75 gange, inden det måtte kaste håndklædet i ringen
Tekst: Rolf Brems

Det var det sidste trykte løssalgs og abonnement magasin om jernbaner i Danmark.  Spor og Baner omhandlede både modeljernbane stof og de rigtige jernbaner og udkom indtil da seks gange årligt.   

Redaktør og ejer, Flemming Søeborg angiver selv portostigninger på over 62% som årsagen, og det er klart at det kan et blad, der udgives for et smalt publikum, ikke bære. Men også faldende abonnent, løssalg og annoncesalg er en medvirken. Og det er desværre helt i tråd med den udvikling som gælder alle trykte medier.

Og det er rigtig synd, for der var mange gode og finurlige artikler i bladet om jernbaner i ind og udland, og reportager fra danske model jernbane anlæg og deres bygherre. Flemming Søeborg skriver selv i det sidste nummer af Spor og Baner, at der altid de sidste 75 år har været et trykt medie om modeljernbaner. Model-banenyt opstod omkring 1950, siden kom Signalposten i 1963, som nok må siges at være en af de mest velunderbyggede og faktabaseret tidsskrifter i den danske jernbane historie. 

Siden kom Lokomotivet for modeljernbane folket, med byggebeskrivelser, oftest med DSB som forbillede. Magasinet Banen opstod i begyndelsen af 1990erne med jernbaner i model og 1:1 tog, og så altså Spor og Baner som nok tog over hvor Banen stoppede som trykt medie. Til gengæld var Banen lidt fremme i skoene når det gjaldt en elektronisk udgave af bladet, indtil redaktøren Vido Hribars død i 2020. Og det er måske den vej det går, eller bør gå, for en elektronisk udgave af et tidsskrift er trods alt bedre end ingenting, men det kræver også at det har noget på hjertet, at det kan bringe noget nyt og gennembearbejdet stof, noget som skiller sig ud blandt de utallige tilbud man finder på internettet. 

I DJK mærker vi også en faldende interesse for de trykte medier. Salgstallet får årbogen ”På sporet af 20xx” er for nedadgående, og synes at måtte vige for tidernes hurtige sociale medier som Facebook, Instagram og måske også TikTok. Her er det til gengæld muligt at meldes sig til en af de utallige jernbanegrupper der findes, og få sin lyst styret i sofaen. Man kan finde sider med fotos fra nær og fjern, nye og gamle og se film på mediet YouTube ligeså. Og er man uenige med nogen, kan man kommentere og endog spy sin galde over de andre fjolser og høste nogle likes. På mange måder er det verdensomspændende platform som internettet helt fantastisk, nu kan alle sidde hjemme at søge på alverdens arkiver, billeder og stof. Så er der overhovedet behov for trykte medier? 

Men samtidig er en verdensomspændende platform som internettet også helt fantastisk, nu kan alle sidde hjemme at søge på alverdens arkiver, billeder og stof. Så er der overhovedet behov for trykte medier? Eller nye bogudgivelser? I starten af 1990erne udgav redaktøren af Lokomotivet nogle ”billedbøger” kaldet ”Under Vingehjulet”, her blev der bragt en masse flotte og interessante billeder - med kun lidt tekst. Forfatteren John Poulsen, som har skrevet et utal af jernbanebøger, udtalte noget i retning af, at det var det rene ”jernbane pornografi”. Var han blot en sur mand, eller kunne han se en tendens hvor det hele løb af sporet med letkøbte udgivelser og billeder kastet i grams? Andre vil omvendt mene, at hvorfor skal et fåtal af forfattere og skribenter sidde som en slags jernbane feudalister og bestemme hvad folket må se og læse om.  Bagest i Under Vingehjulet kunne man i øvrigt se hvor kilderne kom fra, og det var oftest fra velunderbyggede bøger og artikler, bl.a. Signalposten og ældre numre af DJK’s medlemsblad.

Men hvem gider bruge år og dage på at studere og efterforske i arkivmateriale, verificerer oplysninger og kilder, hvis folket kun gider nogle hurtige klik på computeren. Og så måske ovenikøbet skamløst videregiver tekst og billeder med en lemfældig omgang til ophavsret. Vi så det med musikbranchen; i løbet af få år var der ingen der ville betale for musik, udgivelser blev bare kopieret og delt. Musiktjenesterne har efterfølgende fået nogenlunde styr på alle udgivelserne, kunsterne tjener stadig penge, om end det er i en anden stør-elses orden. 

Men vi skal passe på med, at det hele ikke bliver for ligegyldigt, overfladisk og udvandet i den elektroniske verden, hvor ingen vil betale eller støtte op om noget. I hele samfundet finder man en vigende interesse for at engagerer sig. Klubber og foreninger mangler frivillige, og det er ofte Tordenskjolds soldater der holder foreningen kørende. Måske er der i fremtiden ikke brug for trykte medier, men der er i høj grad brug for at folk engagerer sig i jernbaneklubber og -foreninger og bidrager med (elektroniske) udgivelser om jernbanen, hvor fakta og oplysninger er i højsædet. 

2024-07-23


 

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger

På jernbanestrækninger i hele landet vil der i de kommende måneder blive arbejdet med at forny jernbanespor og stationer, hastighedsopgradere, elektrificere og udrulle nye digitale signalsystemer.

I uge 29 er der totalspærret mellem Slagelse og Korsør, hvor der i stedet kører togbusser.

Fra om aftenen den 26. juli vil der frem til begyndelsen af oktober være spærret på flere strækninger mellem Aarhus og Aalborg.

Masser af aktivitet i sporene 
Mellem Slagelse og Korsør fortsætter det intensive arbejde med at forny sporene frem til slutningen af august.

På den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Aalborg og Hjørring vil der være masser af aktivitet i sporene frem til begyndelsen af oktober. Banedanmark skal bl.a. forny sporene på stationerne i Langå og Aalborg og derudover vil der blive arbejdet med elektrificering af strækningen, der også gøres klar til et nyt digitalt signalsystem, der skal erstatte de gamle udtjente analoge sikringsanlæg.

I Vendsyssel anlægges der en ny perron i Brønderslev og jernbanen syd for Hjørring udvides med et ekstra spor.

Fornyelsesprojekterne på jernbanen vil i perioder påvirke togtrafikken. Når det er muligt, arbejdes i et spor ad gangen, så der kan køre tog i det andet. Andre steder er det desværre nødvendigt at lukke sporet helt for at kunne gennemføre arbejdet, og der vil i stedet blive indsat togbusser i kortere eller længere perioder. 

Banedanmark og jernbanevirksomhederne opfordrer passagererne til at planlægge rejsen på Rejseplanen. 

Slagelse-Korsør:

Togbusser i stedet for tog fra lørdag aften 13. juli kl. 19 til og med søndag den 21. juli 

Aarhus-Aalborg-Hjørring: 

Togbusser i stedet for tog på flere strækninger fra fredag aften d. 26. juli frem til begyndelsen af oktober. 

fvm 2024-07-12


 

5 nye metrostationer

Lørdag den 22 juni åbnede fem nye københavnske metrostationer på linjen til sydhavn.

Den 22. juni skiftede kong Frederik sin kronebil ud med et metrotog. Han skulle nemlig være med til at markere, at København får en ny metrolinje.

Trafikken stod stille på hele M3 og M4 mellem 11:05 og 11:30, da Kongens særtog skulle afgå fra København H og han var cirka 10 min forsinket da han sad fast i trafikken med kronebilen på vej til indvielsen...

De fem nye stationer på M4-linjen er Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd. Det samlede metronet er nu 43 kilometer spor og med 44 stationer.

Foto: Kasper Birk Pedersen
 
Både forpladser og stationsrum adskiller sig fra den eksisterende metros designmæssige stringens. For på de nye stationer er der både kunst og labyrintiske byrum. 
Selv om stationerne er bygget på samme måde som de andre undergrundsstationer, er det nye nemlig, at kunst i metroen for første gang er integreret i byggeprocessen. 
 
Kongen ved indvielsen af de nye stationer. Foto: Kasper Birk Pedersen
 
Med lørdagens åbning af den sidste del af metroens blå M4-linje forbindes det engang så ræverøde arbejderkvarter med det yderste af Nordhavn og alt det indimellem. De fem nye stationer udgør en forlængelse af metrolinje M4, der indtil i dag har kørt på strækningen Orientkaj til København H.


Strækningen er interessant, fordi den forbinder Orientkaj i Nordhavn, der er et nyt satsningsområde for byens fortsatte udvikling, med det gammelkendte Sydhavn
.

Masser af kunst på de nye stationer. Foto: Kasper Birk Pedersen
 
Mere om den nye metro i Jernbanen nr 4
 
fvm 2024-06-29

Odense Letbane - kunderne svigter - kæmpe regning på vej

Der er knaldrøde tal på bundlinjen. Et millionunderskud på driften af kommunens offentlige transporter. Og dermed vil der være behov for en tilførsel af penge fra kommunen - igen. Bilerne har det for godt.

Interessen for at brug letbanen er slet ikke så høj som politkerne havde forventet. Desuden kommer mange af brugerne af letbanen fra busserne

I august sidste år fremlagde Odense Letbane et årsbudget, som viste behov for et forhøjet bidrag fra letbanens ejer, Odense Kommune. Ekstra 58 millioner kroner i 2023 og 89 millioner kroner i 2024 til letbanen og Fynbus.

Den dystre melding kommer ellers på baggrund af, at letbanen i april oplevede den syvende måned i træk med stigning i passagertallet. 

En prognose fremlagt af letbaneselskabet viser underskud på driften på samlet 200 mio. kroner for 2025 og 2026. 

Desuden kommer mange af de passagerer, der rent faktisk bruger letbanen, fra bybusserne, hvilket medvirker til, at også det kommunale busselskab Fynbus giver underskud på små 70 mio. kroner de kommende to år. 

For at redde den kollektive trafik hyrede poliikerne sidste år et hold eksperter for at redde økonomien. Du kan se deres konklusion her: Link til anbefalinger fra ekspertgruppen

En del af passagerne på letbane skulle komme fra det nye sygehus, men åbningen af dette er udskudt til 2027. Boligområdet Cortes park ved universitetet er udskudt. Desuden dårlig drit på Svendborgbanen der er koblet sammen med S Letbanen. 

En måde at få flere passagerer er at gøre livet surt for bilisterne så de bruger letbanen i stedet.

Foto: Tommy Odderkjær

Link til Pressemeddelse fra Odense Kommune

Link til TV2 fyn

fvm 2024-06-29


 

Udflugt til Vestjylland 6-8 september

Nordisk Jernbaneklub og Nordsjællands Veterantog indbyder hermed alle interesserede, der har lyst til en fantastisk sensommertur til Vestjylland med klubbens norske motortog, i at deltage. Det bliver for mange nok sidste chance for at køre med Y-tog i daglig drift.

Link til nærmere omtale af turen (PDF)

fvm 2024-06-29


 

Studietur til de 3 store byggerier på Falster og Lolland d. 14. august 2024

Studietur med DJK Hovedstadsområdet til de 3 store byggerier på Falster og Lolland

Efter en vellykket tur i 2023 har bestyrelsen i DJK Hovedstadsområdet besluttet at gennemføre studieturen til Lolland igen, hvor vi f.eks. besøger steder hvor der normalt ikke er adgang eller besigtiger byggerier, hvor fagkyndige vil fortælle om hvad vi ser, og hvor langt man er nået.

Læs mere

kbtb 2024-06-28


 

Kuffertdag den 7. juli hos MHVJ

Mariager-Handest Veteranjernbane indbyder til KUFFERT-dag søndag den 7. juli.

Tag jeres gamle kuffert med den dag, så er turen ganske gratis!
Hent kuffert-billetten på stationskontoret i Mariager eller få billetten hos togpersonalet.
I kan sammen nyde et af Danmarks naturskønne landskaber set fra de hundrede år gamle personvogne. Sæt jer til rette og nyd en rolig fart med 30 kilometer i timen, mens I krydser fjordlandskaber, hedearealer, historisk købstadsidyl og frodige skovområder.

 

Foto: Asger Christiansen
Møder du op med din gamle stilfulde rejsekuffert, så pakker vi den for dig med spændende oplevelser. Kør ud i sommerlandet som i ”good old days” 
og oplev stemningen, fra ”før verden gik af lave”. 
Nyd naturen fra togets åbne endeperroner: Mariager Fjord, bøgeskovene syd for fjorden, de frodige 
græsmarker i det kuperede landskab mod True og Vester Tørslev, den flotte udsigt over Glenstrup Sø og 
hedearealerne mellem Glenstrup og Handest. Alt sammen kombineret med flittig brug af lokomotivfløjten.
I Handest skal du naturligvis aflægge et besøg i stationens pakhus, hvor der er indrettet kiosk, og hvor 
der kører en rød skinnebus på modelbanen.
Har du lyst til at stå af undervejs ved et af vore trinbrætter eller stationer, kan du blot gøre det. Så Alle banens personvogne er
ude at køre. Lige fra den ældste personvogn fra 1910, til banens nyeste og yngste personvogn, der ”blot” er 90 år gammel; 
bygget i 1934; fem år efter,Mads Skjern ankom til Korsbæk.
På Kuffert-dagen fremføres togene af Veteranbanens store røde diesellokomotiv, der i 1953 blev bygget af Frichs A/S i Århus.
Veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen fortæller:”Når du kommer med din gamle og stilfulde rejsekuffer, så må du ikke forvente, at turen 
bliver som i Den flyvende kuffert og med eksprestogsfart. Veterantoges hastighed er 30 km i timen, men til gengæld lover vi, du får sjælen med dig. 
Læn dig tilbage i sæderne og drøm dig tilbage til ”Korsbæk-tiden”. Måske er det endda ”Røde”, der håndterer din kuffert, når du kommer til Handest? – Hvem ved?
Du har 45 minutter, det er den tid, det tager at køre gennem det afvekslende landskab på den 17 kilometer lange jernbanestrækning mellem Mariager og Handest”.

Pak madkurven og kaffen og inviter hele familien med på en hyggelig togtur. Alle generationer vil helt sikkert synes, det er en sjov oplevelse at køre med et gammelt 
veterantog med stil.
Nyd maden undervejs – eller på Handest station. – ”Det medbragte smager garanteret dobbelt så godt i de gamle personvogne eller på den snart hundrede år gamle 
jernbanestation”, slutter driftsbestyrer Frits Sørensen

mhvj 2024-06-28


 

Tisvildeleje station danner rammen om 100 års jubilæum

Tisvildelejebanen (Banestykket mellem Helsinge og Tisvildeleje) bliver 100 år d. 18. juli 2024

Det fejres d. 13. juli på Tisvildeleje Station mellem kl. 9 og 16.30.

Ved Tisvildeleje station vil man i løbet af dagen bl.a. kunne opleve taler og veterantog, udstilling om Gribskovbanen, madboder med lokale specialiteter og så vil der også være loppemarked på Birkepladsen.

Se hele invitationen fra Lokaltog her: www.lokaltog.dk

olp & sjl 2024-06-26

Lørdag den 29. juni kører Museumsbanen på Lollandsbanen og Bandholmbanen med historiske motortog

Lørdag den 29. juni kører Museumsbanen på Lollandsbanen og Bandholmbanen med historiske motortog.

På Lollandsbanen køres med diesellokomotiv fra 1934 – kaldet Kanariefuglen.
På Bandholmbanen køres dels med verdens ældste diesellokomotiv – kaldet Svenskeren, der kom til Lollandsbanen i 1923, og dels med Maribos gamle rangermaskine – M 11 – fra 1937.

Se køreplaner på www.museumsbanen.dk.

I forbindelse med jubilæumsfejringen vil der også være mulighed for at besøge Lokaltogs Driftscentral i Maribo samt kommandotårnet på Kong Frederik den IXs bro.

Se invitation fra Lokaltog her: www.lokaltog.dk

cb, olp & sjl 2024-06-26


 

Odsherredsbanens 125 års jubilæum blev fejret ved Trafikmuseet på Hørve Station

Lokaltog fejrede 125 års jubilæet for Odsherreds Jernbane ved Odsherreds Trafikmuseum på Hørve Station den 21. juni 2024.
 
Faktisk var jubilæumsdagen 18. maj, men jubilæumsfejringen var udskudt på grund af renovering af banen omkring selve jubilæumsdagen.
 

Foto: Ole-Chr. Munk Plum

 
Kort før klokken 13 kørte det flagsmykkede ”jubilæumstog” ind på stationen, hvor der allerede var mødt mange folk op.
De mange fremmødte kunne høre taler fra Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland, Karina Vincentz, borgmester i Odsherred Kommune, samt Lokaltogs administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær.
Christian Wedel-Neergaard takkede Lokaltog for jubilæumsarrangementet og rettede en tak til Trafikmuseet, der holdt åbent, så der var mulighed for at gå på opdagelse i museets spændende samling af historier og genstande med relation til bl.a. Odsherredsbanen.
 
Foto: Ole-Chr. Munk Plum
 
Var du ikke forbi Hørve fredag den 21. juni, så er der mulighed for at se jubilæumsudstillingen på museet onsdage og lørdage kl. 10-14 frem til udgangen af august måned. Se mere på www.trafikmuseet.dk
 
ocmp 2024-06-24