Den 05.08-07.08 kørtes afskedstur for Fugleflugtslinjen (Lübeck-Puttgarden) arrangeret af Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra e.V. ved brug af CLR (ex-DSB) NOHABs 1138 & 1142. Linjen skal lukke i slutningen af måneden for udskiftning af Femernsundtunnelen.
Alle foto: Sjors van Dongen CLR 1142 + 1138 Abfahrt von Lübeck nach Braunschweig 07.08.22
Sjors van Dongen tog disse billeder og har mærket dem med placeringer
CLR 1138 + 1142 Ankuft Hamburg Hbf 05.08.22 . Foto: Sjors van Dongen
Den såkaldte "Vogelfluglinie" var en vigtig del af det europæiske jernbanenet og forbandt Skandinavien med Central- og Sydeuropa i passager- og godstrafik. Siden 1963 har der været kørt tog med færger mellem Puttgarden på øen Femern og Rødbyhavn på Lolland. Med udvidelsen af andre ruter blev jernbanetrafikken over Vogelfluglinie reduceret yderligere og yderligere. Siden december 2019 er togoverførslen med færgen i passagertrafik mellem Hamborg og København også stoppet på denne rute.
CLR 1138 + 1142 Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen
Inden 2028 ønsker Deutsche Bahn at udvide og elektrificere jernbaneforbindelsen Lübeck – Puttgarden på Vogelfluglinie i løbet af krydsningen af Femern Bælt under Femern Bælt og dermed reducere rejsetiden til Skandinavien markant. Til dette formål vil den eksisterende enkeltsporede rute mellem Neustadt/Holstein og Puttgarden være lukket for al trafik fra slutningen af august 2022 og i sidste ende nedlagt, fordi den nye rute vil blive omlagt og godkendt til 200 km/t. Fra 2029 skal jernbanetrafikken køre gennem en tunnel under Østersøen mellem Tyskland og Danmark.
Af denne grund har foreningerne Eisenbahn Nostalgietouren Bebra e. V og Braunschweiger Verkehrsfreunde e. V. i weekenden fra 5. til 7. august 2022 afskedsture med et historisk specialtog baseret på 1960'ernes tog.
CLR 1138 + 1142 Fehmarnsundbrücke Foto: Sjors van Dongen
To historiske NOHAB diesellokomotiver af MY-serien er brugt foran specialtoget, som dengang var i tjeneste hos DSB og trak de internationale tog af skibet efter ankomsten til den danske færgehavn i Rødbyhavn og videre til København og transporteres i modsat retning. To af disse karakteristiske diesellokomotiver med en umiskendelig lyd ejes nu af CLR-firmaet og bruges mest foran godstog. MY 1142 i ny bemaling og MY 1151 i den gamle DSB bemaling blev brugt foran specialtogene i sandwich eller i dobbelttræk.
Særtoget bestod af 1. og 2. klasses lyntogsvogne og en firmavogn. De to NOHAB'er, er sjældent at findes i Tyskland.
CLR 1142 + 1138 am Fahrplatz Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen