Artiklen bygger i høj grad på dagbøger ført af baneformand Sigfred Grønvall, der var baneformand på Aaløse station
Tekst og foto fra Bent Boesen
Ligesom banerne havde lokomotiv- og værkstedspersonale til at sørge for vedligeholdelse af lokomotiver og vogne, ansattes baneformænd til at sørge for, at banelegemet og skinnerne var i orden.
En baneformand fik typisk en strækning på 5 til 7 km, som han skulle sørge for var i orden, så togene kunne køre sikkert på den. Da der også var anlagt stationer med omtrent samme afstand på banen, passede det i mange tilfælde med, at han kunne få tjenestebolig på en (land-)station.
Læs mere: Baneformandens arbejde ved de bornholmske jernbaner
Selskabet ”Den bornholmske Jernbane” (forkortet BJ) drev banen mellem Rønne og Nexø med sidespor fra Aakirkeby til Almindingen lige fra 1901 indtil sammenlægningen med de øvrige to bornholmske jernbaneselskaber i 1934.
I flere oversigter over danske jernbaneselskaber, optræder et selskab ved navn ”Rønne-Nexø Jernbane” med forkortelsen RNJ og ofte en periodeangivelse fra 1913 til 1934. Men – der har aldrig eksisteret et selskab med det navn!
fvm/2024-01-29