Dansk Jernbaneblad. Nr. 1747 og 1748.
09.09.1931.
Af Stationsforstander Jensen-Egerbjerg.
Den 18. september 1869, da Aalborg ved Linien til Randers sattes i Jernbaneforbindelse med store Dele af Landet, hører til Byens vigtigste Mærkedage. Man havde længe følt sig stedmoderlig behandlet, endda det tegnede så lyst. I de mange forskellige Jernbaneforslag, som begyndte at dukke op i Midten af 1840’erne, var Aalborgs Navn stadig bleven nævnt: den midtjydske Længdebane Aalborg—Viborg—Silkeborg og videre sydpå, Slangebanen Flensborg—Ballum—Horsens—Århus —Viborg—Aalborg—Frederikshavn eller Projektet Ballum—Ribe—Viborg —Aalborg—Frederikshavn, ja der var endnu flere. Derefter synes Regeringens Interesser mere at have drejet sig om en Bane Århus—Randers—Viborg —Skive, men langt om længe fødtes Jernbaneloven af 10. Marts 1861, hvorefter Jylland skulde have en Linie gennem de østjydske Byer til Aalborg samt fra Langå til Holstebro. Til ikke ringe Sorg for Borgerne blev Aalborg dog sidste i Rækken, idet man foreløbig var stoppet ved Randers og derpå tog fat fra Langå og vestpå, i øvrigt også til Skade for Handelsstanden, fordi andre Byer, navnlig Århus og Randers, gjorde Indhug i Aalborgs gamle Opland lige ned til Varde. Man havde heroppe såvel ved denne Lejlighed som da Privatbaneplanerne senere dukkede op, det Indtryk, at Regering og Rigsdag interesserede sig mindre for, hvad der lå nordpå. Nu var Skuffelsen glemt hin Septemberdag, da Kongen ad Søvejen var kommet til Aalborg, hvor Festlighederne begyndte om Formiddagen med Taler bl. a. af Biskop Kierkegård. Ved Middagstid gled det lange, flagsmykkede Kongetog under Kanontorden ud fra den festligt smykkede Banegård; hele den jydske Længdebane var åbnet.
Fra bladet Ingenøren nr. 18 1903
Af Baneingeniør L. Wolfhagen. M. Ing. F.
Den 8de December 1902 blev Aalborg ny Person banegård åbnet for Driften. Uagtet dette Banegårds anlæg ikke har frembudt særlige tekniske Vanskeligheder, har det dog haft et efter danske Forhold så betydeligt Omfang, at en Beskrivelse af det må antages at være af Interesse for „Ingeniørens” Læsere.
Allerede for en halv Snes år siden var Banetrafikken på Aalborg vokset så stærkt, at den kun med Vanskelighed kunde bestrides fra den gamle Station, men Spørgsmålet om en ny Banegård blev dog først aktuelt, da Anlægget af de 4 nordjydske Privatbaner: Fjerritslevbanen, Sæbybanen, Nibebanen og Hadsundbanen påbegyndtes.
De nævnte Baner udgår nu alle fra Aalborg ny Banegård, men have i en Række år måttet nøjes med interimistiske Tilslutningsanlæg i Aalborg, Nørresundby og Svendstrup. Denne Ordning, der selvfølgelig var utilfredsstillende for alle Parter, gav Anledning til den Række Forhandlinger mellem Statsbanedriften og Bevillingshaverne, og disse Forhandlinger resulterede endelig i Loven af 19de Marts 1898.
160 voksne og børn hoppede på Halloweentoget den 19. oktober
Alle foto: Asger Christiansen
Vejrudsigten for torsdag aften lovede blæst og regn for Østjylland. Det holdt også stik, men vejret gav samtidig aftenen en lille touch af hyggelig uhygge.
I strid vind og småregn afgik veteranbanens Halloween-tog fra Mariager station torsdag aften, hvor mørket så småt var ved at indfinde sig. Ombord på de gamle vogne var steget 160 rejsende, der tog på en (u)-hyggelig aftentur til Handest og tilbage til fjordbyen igen.
Halloween-tog er en fast del af veteranbanens tilbud i skolernes efterårsferien. Toget bestod af banens 70 år gamle røde diesellokomotiv og fem personvogne, hver omkring et hundrede år gamle. ”Det var en stor del af vores rullende jernbanemateriel var ude at køre her til aften” fortæller aftenens togfører Pau Nørgaard.
Regnen og efterårets løvfald bød dog det gamle diesellokomotiv med en vægt på 39 tons på udfordringer, idet det kneb hjulene med at stå fast på skinnerne og trække det 145 tons tunge tog op gennem skoven. Med et par ufrivillige stop undervejs lykkedes det dog at forcere stigningen op til Fjelsted, og med et kvarters forsinkelse ankom toget til Handest station.
”På de mange forhåndsbookninger af billetter til toget kunne vi se, at der var stor interesse for arrangementet.
Der var en rigtig fin stemning i toget, og adskillige havde klædt sig ud i spændende kreationer”, fortæller Pau Nørgaard, der var aftenens togfører.
Ved togets ankomst til Handest blev det modtaget med fuld musik, leveret af Sigfreds Fodvarmere. De glade og velspillende gutter underholdt på perronen under togets ophold i stationsbyen.
For børnene var der mulighed for at riste skumfiduser over bål. Det er en populær beskæftigelse blandt den yngre generation. Imens kunne de voksne i den stærke oktoberblæst få varmen med en kop kaffe i stationskiosken og ly for den tiltagende regn.
I Handest blev toget også budt velkommen af flotte udskårne græskarlygter, der stod og lyste på perronen. Lygterne var fremstillet af byens børn.
Den lokale troldmand fra Glenstrup var dukket op igen i år, hvor han bestyrede bålskålen, hvorover skumfiduserne blev ristet. Han tog også med på tilbageturen til Mariager, hvor han gik han rundt i vognene og bød de yngste rejsende på lækkerier i form af ”nykogte flagermus og glaserede edderkopper”.
Efter en god halv times ophold i Handest gik turen atter tilbage til fjordbyen. Afgangen var næsten præcis, og det gamle diesellokomotiv gled ud fra perronen til tonerne fra Sigfreds Fodvarmere leveret med sprudlende entusiasme og energi. Fra bagerste personvogn blinkede de to røde lygter stilfærdigt fra togets slutsignal ud i nattemørket.
Som afslutning på en hyggelig og stemningsfuld – men våd - aften, blev toget modtaget af børnenes flotte lysende græskarlygter, der gav ankomsten til perronen i Roserne By et særligt skær.
Togfører Pau Nørgaard garanterer allerede nu: ”Sæt endelig kryds i kalenderen til torsdag i efterårsferien næste år. Så er der på ny Halloween-afgang kl.18:00 fra Mariager station”.
fvm 2023-10-21