De fleste fotografer kender det vist; man har fundet det perfekte fotosted og venter på at toget skal komme forbi. Men der kommer ingenting, eller noget helt uventet. Heldigvis kommer digitaliseringen af jernbanen til rigtig god hjælp, idet alle fire lande i Norden har online løsninger der viser, hvor togene er netop nu.
Her følger en kort gennemgang af mulighederne – som bestemt ikke må vurderes som udtømmende. Har læserne kendskab til andre sider og apps, så giv gerne webredaktionen et tip.
Danmark
Her kan siden Landets Puls (http://landetspuls.dk) der er en lidt skjult del af Rejseplanen anvendes til at se persontogenes position rundt om i Landet, og markering af om de kører i tid eller ej. Siden viser desværre ikke godstog, da Banedanmark opfatter dette som fortrolige oplysninger.
Oversigtskort for Danmark, hvorfra der kan zoomes ind på det ønske område.
Sverige
Her findes den gratis app ”1409” til mobiltelefon mm. som viser position af alle tog, inkl. godstog. For persontog og personfremførte særtog kan der ved et klik på tognummeret (f.eks. 1029), og få oplyst de gennemførte ankomster og afgangstider, samt prognose for resten af turen. For godstog er oplysningerne mere sparsomme, her får man kun jernbanevirksomhedens navn (Operatører) og destination, og status i forhold til køreplan.
Norge
Her kan man gå ind på Banenors hjemmeside www.banenor.no/reisende/togkart/ og på et kort se de aktuelt kørende passagerer- og godstog i Norge. Klikker ind man på toget, får man oplyst hvem der er operatør, tognummer og tidspunkt for næste ankomst.
Finland:
Her er hjemmesiden https://juliadata.fi/ en guldgrube af oplysninger, hvis man forstår sig at navigere rundt på den finske hjemmeside, for intet er skrevet på engelsk! Dog kan – afhængig af hvilken browser man anvender – få automatisk oversættelse til dansk.
Til gengæld for besværet får man særdeles detaljeret information om den finske infrastruktur, og de tog der kører på strækningerne, og sågar også oprangering! Kortet er dynamisk, og man kan f.eks. følge forløbet af togkrydsninger live. Alle togtyper er medtaget, også godstog med tognummer og toglængder.
På siden kan man også finde grafiske køreplaner, hastighedsnedsættelser (LA’er), lister over materiel der er godkendt til kørsel mm. Så selv om man ikke skal til Finland, så er der er masser af studie til gode i hjemmesiden!
At et lokomotiv som har stået hensat kollisionsskadet i 25 år sættes i stand og tages i brug er ikke hverdagskost. Men det er tilfældet med BaneNors nye MZ 1424. Det var færdig repareret hos Tågabs værksted i Kristinehamn i begyndelsen af marts og er nu at se på norske spor.
MZ 1424 blev leveret til DSB i 1970 og en del af de 16 lokomotiver Nohab leverede af byggeserie II. Det var driftslok hos DSB frem til 1997. Da kolliderede lokomotivet med en skinneudlægningskran i nærheden af Rødekro i Sønderjylland. Den ene førerhus blev stærkt skadet. Lokomotivet blev udrangeret og hensat.
Til trods for kollisionsskadet blev også 1424 en del af den vedvarende eksporten af danske diesellok til Sverige. I 2003 solgte DSB 1424 til det svenske jernbaneselskab BK Tåg, men allerede året efter gik lokomotivet videre til Svensk Tågteknik, et firma som arbejder med reparation og vedlikehold av jernbanemateriel.
Svensk Tågteknik gik konkurs i 2009, men året før var 1424 solgt til Tågab i Kristinehamn som reservedelslok. Rent fysisk kom lokomotivet til Sverige i 2005, stod hensat i Vetlanda frem til 2017 og blev så flyttet til Kristinehamn.
1424 er nu malet i BaneNors farver, gult med stort sort felt på langsiden af lokomotivkassen. BaneNor har MZ 1415 af samme type, og rygterne siger at 1424 skal erstatte Di 3.628.
05-07-22
Kilde: På sporet 191, Norge
Vi er nu kommet rigtig langt med Museumsmagasin nr. 2 i Marslev, og det takket være de mange bidrag vi har modtaget fra medlemmerne.
Men der er stadig et stykke vej, inden vi er i mål og materiel er kørt sikkert i hus. Bl.a. skal der brandslukningsudstyr, overvågning- og tyverisikring – men ikke mindst skal der lægges over 500 meter spor ved og i den nye vognhal.
Luftfoto af Museumsmagasinerne i Marslev. Hal 1 bagest og hal 2 i forgrunden, hvor der endnu ikke lagt spor. Til venstre ses strækningssporet mellem Odense og Nyborg. Jernbanemuseet har planlagt byggeri af magasiner mv på den pløjede mark til højre for vejen.
Foto: Rolf Brems
Museumsmagasin Hal 2
Efter 2004 hvor hal 1 blev opført er der kommet mere materiel til DJK, bl.a. et S-tog, MR- og Y-togsæt, person- og godsvogne, som kræver opbevaring under bedre forhold, hvis de skal overleve i længden. Forberedelserne til Hal 2 gik derfor i gang for snart ti år siden, og løsningen blev en 122 meter lang hal med en bredde på minimum 16 meter.
Takket være store bidrag fra medlemmerne, blev det muligt i 2018 at starte opførelsen på det nyerhvervede areal øst for Hal 1. Rejsegilde kunne allerede afholdes den 13. september 2019.
Selve hallen er nu opført, og arbejdet med tekniske installationer er i gang. Næste og vigtige etape er lægning af ca. 440 meter spor og betongulv. Og netop til dette arbejde er der brug for yderligere penge til materialer og leje af nødvendige entreprenørmaskiner.
Når hallen står færdig, vil det meget af det materiel, der står udendørs i dag, kunne komme under tag, og vi vil desuden kunne opsige nogle lejemål.
Hele projektet forventes at løbe op på 5 mio. kr. Dette beløb omfatter dels opførelsen af den „rå“ hal med støbt gulv og bortskaffelse af ikke ubetydelige mængder jord. Hertil kommer udgifter til sporlægning samt el- og VVS-arbejde. For beløbet får DJK næsten en halv kilometer spor under tag!
Hallen vil omfatte fire spor på 120 meter samt velfærdsfaciliteter. Det ene spor bliver dog ca. 40 meter kortere på grund af myndighedskrav. DJK får således en fordobling af den indendørs sporkapacitet i Marslev og forbedrede faciliteter for de af foreningens kræfter, der arbejder i hallen og med passe på materiellet i Marslev.
Foto: Rolf Brems
Museumsmagasin Hal 1 i forgrunden
Dansk Jernbane-Klub kunne i 2004 indviede en 111 m lang og 17 m bred vognhal i Marslev på Fyn. Hermed blev det for første gang muligt for alvor at skabe gode opbevaringsforhold for den del af foreningens materiel, der ikke aktuelt benyttes af baneforeningerne.
Museumshal 1 rummer fire spor med en samlet længde på 440 meter. Det samlede projekt med bygning af vognhal og efterfølgende sporlægning kostede ca. 2 mio. kr. Hallen betalte foreningen selv, med velvillige bidrag fra Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond og foreningens medlemmer.
Hal 1 i Marslev er i dag fuldt udnyttet. I hallen findes bl.a. damplokomotiverne G 625 og N 186, diesellokomotivet HP 13 og MT 155, motorvognen MO 1829 og Vestbanens skinnebusser MB 52-53, samt adskillige bevaringsværdige vogne. Alle i DJK’s varetægt.
Foto: Rolf Brems
Foto: Rolf Brems
Foto: Rolf Brems
Hal 2 der stadig mangler spor. Foto: Finn Madsen
Støtte til færdiggørelsen af vognhallen er af stor betydning og modtages med stor glæde!
Bidrag til Vognhalskontoen kan gives via bankoverførsel.
Husk at oplyse dit CPR-nummer, hvis du ønsker skattefradrag. I år er støtte op til 17.200 kr. fradragsberettiget hos Skat.
Bidrag til Museumsmagasinet kan gives via bankoverførsel: Danske Bank reg. nr. 1551 konto nr. 0006 396 879.