For 30 år siden åbnede Odsherreds Trafikmuseum i det gamle pakhus på Hørve station, og siden har museet hvert år holdt åbent med forskellige udstillinger om trafikhistoriske emner hovedsagelig med relation til kollektiv trafik i Odsherred og Nordvestsjælland.
”Det, I nu gør – at starte et museum på folkeligt grundlag – er ’lige efter bogen’ og helt på linje med oprettelsen af det øvrige museumsnet i Odsherred, der tog sin begyndelse omkring århundredeskiftet,” sagde museumsinspektør Kirsten Strandgaard, Odsherreds Museum ved stiftelsen af Støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum, 30. oktober 1991.
Manglede plads til modeller af færger
De fleste fotografer kender det vist; man har fundet det perfekte fotosted og venter på at toget skal komme forbi. Men der kommer ingenting, eller noget helt uventet. Heldigvis kommer digitaliseringen af jernbanen til rigtig god hjælp, idet alle fire lande i Norden har online løsninger der viser, hvor togene er netop nu.
Her følger en kort gennemgang af mulighederne – som bestemt ikke må vurderes som udtømmende. Har læserne kendskab til andre sider og apps, så giv gerne webredaktionen et tip.
Danmark
Her kan siden Landets Puls (http://landetspuls.dk) der er en lidt skjult del af Rejseplanen anvendes til at se persontogenes position rundt om i Landet, og markering af om de kører i tid eller ej. Siden viser desværre ikke godstog, da Banedanmark opfatter dette som fortrolige oplysninger.
Oversigtskort for Danmark, hvorfra der kan zoomes ind på det ønske område.
Sverige
Her findes den gratis app ”1409” til mobiltelefon mm. som viser position af alle tog, inkl. godstog. For persontog og personfremførte særtog kan der ved et klik på tognummeret (f.eks. 1029), og få oplyst de gennemførte ankomster og afgangstider, samt prognose for resten af turen. For godstog er oplysningerne mere sparsomme, her får man kun jernbanevirksomhedens navn (Operatører) og destination, og status i forhold til køreplan.
Norge
Her kan man gå ind på Banenors hjemmeside www.banenor.no/reisende/togkart/ og på et kort se de aktuelt kørende passagerer- og godstog i Norge. Klikker ind man på toget, får man oplyst hvem der er operatør, tognummer og tidspunkt for næste ankomst.
Finland:
Her er hjemmesiden https://juliadata.fi/ en guldgrube af oplysninger, hvis man forstår sig at navigere rundt på den finske hjemmeside, for intet er skrevet på engelsk! Dog kan – afhængig af hvilken browser man anvender – få automatisk oversættelse til dansk.
Til gengæld for besværet får man særdeles detaljeret information om den finske infrastruktur, og de tog der kører på strækningerne, og sågar også oprangering! Kortet er dynamisk, og man kan f.eks. følge forløbet af togkrydsninger live. Alle togtyper er medtaget, også godstog med tognummer og toglængder.
På siden kan man også finde grafiske køreplaner, hastighedsnedsættelser (LA’er), lister over materiel der er godkendt til kørsel mm. Så selv om man ikke skal til Finland, så er der er masser af studie til gode i hjemmesiden!
At et lokomotiv som har stået hensat kollisionsskadet i 25 år sættes i stand og tages i brug er ikke hverdagskost. Men det er tilfældet med BaneNors nye MZ 1424. Det var færdig repareret hos Tågabs værksted i Kristinehamn i begyndelsen af marts og er nu at se på norske spor.
MZ 1424 blev leveret til DSB i 1970 og en del af de 16 lokomotiver Nohab leverede af byggeserie II. Det var driftslok hos DSB frem til 1997. Da kolliderede lokomotivet med en skinneudlægningskran i nærheden af Rødekro i Sønderjylland. Den ene førerhus blev stærkt skadet. Lokomotivet blev udrangeret og hensat.
Til trods for kollisionsskadet blev også 1424 en del af den vedvarende eksporten af danske diesellok til Sverige. I 2003 solgte DSB 1424 til det svenske jernbaneselskab BK Tåg, men allerede året efter gik lokomotivet videre til Svensk Tågteknik, et firma som arbejder med reparation og vedlikehold av jernbanemateriel.
Svensk Tågteknik gik konkurs i 2009, men året før var 1424 solgt til Tågab i Kristinehamn som reservedelslok. Rent fysisk kom lokomotivet til Sverige i 2005, stod hensat i Vetlanda frem til 2017 og blev så flyttet til Kristinehamn.
1424 er nu malet i BaneNors farver, gult med stort sort felt på langsiden af lokomotivkassen. BaneNor har MZ 1415 af samme type, og rygterne siger at 1424 skal erstatte Di 3.628.
05-07-22
Kilde: På sporet 191, Norge