12. juli 1926 markerede Svendborg-banen sit 50-årsjubilæum. Det blev naturligvis fejret på behørig vis. Jubilæumstoget fra Odense Sydbanegård til Svendborg med indbudte gæster og honoratiores blev fremført at den spritnye benzinmekaniske motorvogn M2 som sammen med sin tvillingbror M1 en uges tid i forvejen var ankommet til Sydfynske Jernbaner fra Vognfabrikken Scandia A/S i Randers. Det er næsten hundrede år siden nu. M2 eksisterer stadig og er under renovering hos MHVJ. I vognens lange historie kom den til RHJ og kom her til at hedde M4.
En del teaktræsrammer, stolper m.v. er udskiftet. Indvendigt er lofterne og panelerne renoveret og lakeret. Og der er kommet nye bagagenet.
Om 4 år har M4 100 årsfødselsdag. Til den tid kunne det være rigtig spændende, om banen kan præsentere Danmarks næstældste motorvogn i køreklar stand.
I Veteranbanens remise og værksted i Mariager har en lille gruppe dedikerede medlemmer kastet sig ud i det omfattende restaureringsarbejde af M4. Seniorerne hos MHVJ mødes tirsdag, torsdag og lørdag i remisen i Mariager.
Arbejdet skrider fremad og her er lidt billeder fra hvor langt man er kommet nu.
Alle foto: Asger Christiansen
I den game remise i Ryomgård er der et fint lille museum med en stor samling af jernbaneeffekter.
Samlingen er grundlagt af Willy Mylius Rosenvinge.
Museets historie begynder med en trafikassistent og jernbaneentusiast Willy Mylius Rosenvinge som 17 årig i 1919 blev elev på Hørning station. Efter endt uddannelse som trafikassistent gjorde Rosenvinge tjeneste på forskellige stationer, indtil han i 1930 blev ansat ved Grenaa station. Få år senere begyndte han at bygge en modelbane i kælderen under sin bolig på Baunehøjvej. Rosenvinge valgte skala 1:55, og han fremstillede alt selv. Opbygningen af modelbanen stod på gennem 30 år. Efterhånden fik han bygget 63 stk. rullende materiel. Tillige byggedes stationsbygninger, remise, drejeskive og meget mere. Rosenvinge havde sans for detaljerne. I en blokpost manglede den ene ydervæg, så han med de små håndtag i posten kunne skifte sporene på stationsterrænet. En del af modelbanen er bevaret på Djurslands Jernbanemuseum. I sin fritid samlede Rosenvinge også materiale og genstande om banernes historie på Djursland.
Jernbanearkivalier fortsætter digitalisering af Dansk Lokomotivtidendes blad, og er nået til jubilæumsnummeret fra 1925.
En af de aktuelle artikler handler om ombygningen af DSB D–maskiner.
Artiklen er et afskrift af den originale med gammel retskrivning og formuleringer. Link til artiklen i datidens retskrivning nedenfor. Billedet er fra NSJK arkiv.
16-02-22