Nu har du mulighed for at rejse særdeles billig rundt i Tyskland til sommer, hvis du kun anvender de lokale og regionale togsystemer.
Fra den 23. maj åbner Deutsche Bahn AG salget af de såkaldte ”9-euro-billet”, som giver mulighed for at køre landet tyndt i regional- og lokaltog i én måned ad gangen fra den 1. Juni til den 31. August for knap 70 danske kr/måned. Det er også muligt at købe billet til alle tre måneder på én gang til en pris for 27 Euro.
”9-euro-billet” forhandles på DB-Navigator-appen, via alle andre digitale jernbanesalgskanaler, i Deutsche Bahns ca. 5500 billetautomater og i de mere end 400 DB-rejsecentre på stationerne.
Mere information om 9-Euro-billetten:
- Gyldighed én kalendermåned i perioden 1. juni til 31. august 2022
- Gælder kun til ture på anden klasse.
- Gælder i landsdækkende regional- og lokaltransport inklusive visse færger
- Gælder IKKE for kørsel ICE, IC/EC und Interregio/Schnellzug
- Prisen er 9 Euro om måneden og pr. person, højst 27 Euro i de tre sommermåneder
- Børn fra seks år og op, skal have egen 9-euro billet
- Salget starter fra fra den 23. maj 2022 på bl,a. DB-Navigator-appen, via alle andre digitale jernbanekanaler, ved Deutsche Bahns ca. 5500 billetautomater og i de mere end 400 DB-rejsecentre på stationerne.
Læs mere på 9-Euro-Ticket (bahn.de)
Foråret er endelig på vej, og det er april-nummeret af Jernbanen også!
Du kan i dette nummer glæde dig til artiklen om Ford-toget af John Poulsen, hvor bil- og traktorproducenten Ford for knap 100 år siden prøvede at overbevise privatbanerne om, at fremtiden lå i motoriseringen af trækkraften. F.eks. med en tilpasset udgave af Fordson traktoren som lokomotiv, og lette motorvogne med en Ford benzinmotorer.
London Underground, et af verdens mest effektive transportsystemer, som med sine 11 linjer og 272 stationer betjener ca. 5 mio. daglige rejsende, eller hvad der løber op i ca.1,35 milliarder årlige passagerer.
Foto: Wikipedia
Da mange af stationerne ligger i en kurve opstår der en naturlig gab mellem gulvet ved døren og perronen, som på visse stationer levner plads til at en fod eller et ben kan træde ned imellem - med risiko for fatale konsekvenser. Derfor indførte man ved særlige stationer i 1968 en automatisk advarsel som via højtalere på perronen, advarede passagererne om afstanden før åbning og lukning af døre.