17 juni 1973 kørte Aalborggruppen senere Limfjordsbanen det første tog fra Aalborg mod Grønlandshavnen bestående af to Cl vogne og F 663 som trækkraft. Limfjordsbanen kan derfor i 2023 fejre 50 års jubilæum. Nedenfor lidt foto fra de første år og det der startede Limfjordsbanen.
Start i 1969
Starten på Limfjordsbanen var reelt nogle år før. 28. januar 1969, to måneder før Aalborg Privatbaner lukker sine sidste strækninger, skriver Aalborg Stiftstidende, at der er kommet et damplokomotiv til byen. Under ledelse af faglærer ved Aalborg Tekniske Skole, Erling Hedetoft, skal lokomotivet restaureres til kørsel på den nye Mariager-Handest Veteranjernbane.
HV 3 i Aalborg 1969. Foto: Martin Jakobsen
At dette blev starten på et arbejde, der førte til at Aalborg i 1973 også får en veteranjernbane, kunne ingen vide, men Erling Hedetoft, der er maskinmester og mangeårig medarbejder ved Frichs lokomotivfabrik i Århus, og Erik Jensen, maskinarbejder fra Helsingør Skibsværft, står i spidsen for et lille team af entusiaster, der på forbavsende kort tid får lokomotivet, Horsens Vestbaners nr 3, gjort klar, til drift. Det var planlagt at HV 3 skulle køre indvielsestoget på MHVJ i maj 1970. Men lokomotivet når ikke at blive færdigt og det bliver VLTJ nr 5 der kører indvielsestoget.
I den gamle privatbaneremise på Nørresundby H blev HV 3 gjort køreklar. Foto: Martin Jakobsen.
HV 3 på vej ind i remise i Nørresundby. Der manglede 5 cm i at skorstenen også kunne komme med ind. Foto: Martin Jakobsen.
Veterantogskørsel omkring Aalborg?
Den eneste strækning, der overlever APB’s nedlæggelse i 1969, var Hadsundbanen fra Aalborg station til kort før Gistrup.
Den strækning overtages af kommunen og videreføres fra Gistrup ud til den nye Østhavn. De nu arbejdsløse lokomotivmagere får nu den idé, at dette kommunale spor kunne udnyttes til veterantogskørsel, og offentligheden hører første gang om forhandlingerne i november 1971, idet Stiftstidende på forsiden bringer et stort billede af det eneste overlevende strækningslokomotiv fra APB, nemlig FFJ 34, der står på en legeplads i vestbyen.
Nr 34 i 1969 på legepladsen i Vesterkæret. Foto: Martin Jakobsen.
I april 1972 sender Hedetoft et forslag til magistratens 2. afd., hvor han foreslår, at kommunen ansøger Generaldirektoratet for DSB om koncession til veteranbanedrift mellem Nørresundby havn og Østhavnen, at Dansk Jernbane-Klub på kontrakt-basis overtager driften, at klubben benytter den gamle privatbane remise ved Nørresundby havn, samt at DJK overdrages brugsretten af FFJ 34.
Selv om kommunen er velvillig, falder første del af forslaget alligevel til jorden, men det skyldes DSB’s planer for sporene på havneområdet i Nørresundby. Til gengæld falder aftalen om FFJ 34 på plads juni 1972.
Men tanken om en veteranbane omkring Aalborg er ikke død. Hedetoft sender i november 1972 en forespørgsel til generaldirektoratet om muligheden for en kontrakt, denne gang vedrørende strækningen fra Aalborg station til Østhavnen. Det sætter fart i tingene. Dels kommer de nødvendige tilladelser og dels opnås der aftale om leje af DSB lokomotivet, F 663, der står hensat i Frederikshavn. Maskinen skal køre veterantog for LFB og dermed tjene penge til restaurering af nr 34.
Den 17. juni 1973 kørte så det første tog, bestående af to Cl-vogne, lånt af DSB i Aalborg hvor de stod som reservemateriel.
DSB F 663, lokomotivet, der trak LFB’s tog fra starten i 1973 og indtil FFJ 34 tog over i 1983. F-maskinerne var bygget specielt til rangering og har derfor begrænsede kul- og vandreserver. Derfor var der altid koblet en tankvogn til toget med ekstra vand. Foto: Martin Jakobsen
Erik Jensen på F 663. Var med på alle tog de første år. Foto Martin Jakobsen.
Nordjysk afdeling
DJK’s nordjyske afdeling dækkede oprindeligt området fra Århus og nordpå med MHVJ som det naturlige centrum. Med åbningen af LFB blev det oplagt at dele det store område i to, så Nordjysk afdeling fra sommeren 1973 dækker Nordjyllands amt, mens “resten” omdøbes til Midtjysk afdeling, hvilket skete i bedste forståelse.
Første generalforsamling blev afholdt 7. oktober 1973. Foto: Martin Jakobsen
Den første generalforsamling i den nye afdeling afholdes med manér den 7. oktober. Man fyrer F 663 op, inviterer de fremmødte op i Cl-vognen og kører til Østhavnen.
Her valgte man den første bestyrelse bestående af formand Erling Hedetoft, medlemmerne Kurt Fjordbak, Martin Jakobsen, Erik Jensen og Hans Meyer, samt suppleant Torben Poulsen.
Der indgås aftale med DSB om at leje en del af den gamle privatbaneremise for enden af Hjulmagervej, så det meste af materiellet kan komme i hus. Dermed lettes restaurering og vedligeholdelse meget, og der bliver plads til at opbevare værktøj og reservedele på betryggende vis.
En god del af medlemmerne af Limfjordsbanen i 1979.
Med på denne første juletræstur er William Bay, tidligere maskinchef ved APB og nu trafikministeriets “damp-ansvarlige” og bl.a., forfatter til standardværket “Danmarks damplokomotiver”. Han skal være censor ved den første førerprøve ved LFB, hvor Erik Jensen og Hans Meyer begge består. Men det bliver en tur med nogen dramatik, idet lokomotivet - efter prøven - kommer ud for et nedbrud, så toget må hentes hjem af et DSB-lokomotiv.
Hedetoft og William Bay i diskussion om en detalje på renoveringen af nr 34.
Herefter uddannes der løbende folk, som efterhånden opnår certifikat som fyrbødere og lokomotivførere.
F 663 på første tur for Limfjordsbanen. Foto. Martin Jakobsen.
I 1975 kommer banens tredje personvogn, ETJ C 1 på skinner. I det hele taget kan man sige, at banen nu er et etableret foretagende, hvor strukturen for kørsel, vedligeholdelse og restaurering er lagt nogenlunde fast: sommerkøreplan på søndage fra juni til september, juletræskørsel én eller to weekends i december og lejlighedsvise særtog. Reparationer og restaurering sker onsdag aftener og lørdage hele året; om vinteren i den udstrækning kulden ikke gør det utåleligt. Endelig er der særligt ihærdige medlemmer, der benytter andre dage og aftener efter lyst og ofte også efter behov.
Hedetoft og Erik i en pause ved remisen. Foto: Martin Jakobsen
Pionertiden er ovre, nu gælder det konsolideringen. Økonomien styrer til syvende og sidst en veteranjernbane som ethvert andet foretagende. LFB har gennem alle årene nydt stor bevågenhed hos myndigheder, lokale firmaer og institutioner, fonde og privatpersoner.
Nr 34 tog også på langfart de første år udenfor hjemmebanen. Foto fra Ellidshøj hvor bomme ved overkørslen dengang var manuelt betjent. Foto: Lars Nielsen
Nr 34 ’s kedel viser sig at være i god stand, da den bliver lukket op i 1976. Blot skulle rørene ud og nye ender svejses på, så kunne de godt bruges en revisionsperiode mere.
Der kom også gang i kørsel med skinnebusser. Foto: Martin Jakobsen
2023-03-12 Finn Madsen
I postlauget på Nyvang i Holbæk havde vi i længere tid talt om, at det kunne være godt at have en bureauvogn, så vi kunne fortælle historien om postens transport med jernbane.
OHJ D 232 på Holbæk station 1963. Vognen blev bygget i 1899 hos Vulcan i Maribo i forbindelse med åbningen af OHJ. Foto venligst udlånt af Niels Munch.
Vi fik i 2014 kontakt med Anders Dørge fra NSJK med henblik på at erhverve OHJ D 232, som på det tidspunkt stod i remisen i Gedser. Det er jo en gammel Holbæk-vogn. Vi arrangerede en tur til Gedser for at bese vognen. Vi var to mand fra postlauget samt en tømrer og en smed - alle frivillige på Nyvang.
Vi var sådan set glade for det, vi så, men vi var også klar over, at der ventede meget arbejde. Det har aldrig været vores tanke, at vi skulle til at bedrive veterantogsdrift på Nyvang. Det har vi jo allerede nogle veteranbaner, der tager sig af.
16. marts 2017 ankommer blokvognen fra Frede Andersen og Søn i Næstved med OHJ D 232 til Nyvang.
Vi ønskede blot at få vognen til at se præsentabel ud, så vi kunne fortælle historien. Det var tanken, at vognen skulle stå på et stykke spor ved siden af en kopi af Sandby station. Vi kørte hjem igen til Holbæk med en god fornemmelse, men det drøjede efterfølgende med at få landet en aftale med NSJK. Der var mange følelser med i det.
De frivillige på Nyvang - arbejder på at gøre vognen klar som scene
Vi fik endelig lavet en aftale og d. 16.03.2017 ankom D 232 på blokvogn til Nyvang. Vi fra postlauget samt andre frivillige på Nyvang gik i gang med at aftage bræddebeklædningen. Vi afmonterede også reoler og kroge og lamper. Alt sammen med henblik på, at det hele skulle rengøres og slibes og males, inden det skulle sættes op igen.
Der sker desværre så det, at vi får ny ledelse på Nyvang. Der er derefter ikke længere opbakning til vores planer for vognen. Vi mister efterhånden gejsten, og vognen står bare - og der sker ingenting.
En konstruktiv løsning - vognen er for lang til at være i laden.
Endelig var der én, der foreslog at bygge vognen om til en friluftscene. Det er der almindelig tilslutning til, også hos ledelsen, og sådan bliver det så. D 232 fik sin debut som Julemandens Værksted ved Nyvangs julemarked her i 2022.
Ak ja, vi må vel bare være glade for, at vognen ikke er blevet hugget op.
OHJ D 232 under Nyvangs julemarked. Julemanden hedder Ole Hald - også kendt som Ballon-Ole.
Tekst og foto: Ralph Dyssov
Når foråret bryder frem, skulle vognen gerne være ude at køre. - Hvis altså ikke der skjuler sig ubehagelige overraskelser.
Alle foto: Asger Christiansen.
Status på RHJ M 4 december 2022
I det forgangne år har seniorerne arbejdet intenst på vognen.
- Vognkassen er færdiglakeret, og står nu skinnende blank i overfladen.
- Indvendig opmaling af vognen er tilendebragt. I passagerafdelingen er opsat ny birketræsfiner på væggene.
- Nyt linoleum er lagt på gulvet i passagerafdelingerne. Den nye gulvbelægning er dog foreløbig beskyttet af ”håndværkerpap”, som først fjernes, når vognen sættes i drift.
- Varmesystemet er udskiftet og fornyet. Nyrenoveret tagkøler er monteret og ligeledes er nyfremstillet ekspansionsbeholder til kølevand fremstillet og monteret. Vognens varme- og kølesystem er trykprøvet og tæt, ikke mindst!
- Trykluftsystemet bliver i øjeblikket tjekket for utætheder via stationær kompressor. En del tæringer er opstået i det halve århundrede, vognen har stået stille.
- Sædestativer er genmonteret i vognen, ligesom lædersæderne har undergået en forvandling med en kraftig opløsning af sæbespånevand og efterfølgende påføring af læderfedt. Ganske få sæder/hynder har måttet ombetrækkes. Dette gælder f.eks. vognens langsæde, som har været sendt til ekstern sadelmager i Skive.
- Vognens el-anlæg er tjekket igennem og adskillige nye kabelføringer er etableret. Nye akkumulatorer er indkøbt og monteret.
- Vognens to førerborde har været til renovering, og alle instrumenter er udskiftet med nye komponenter; (komponenter, der primært er fremstillet til både, men som også er ganske gangbare til gamle motorvogne).
- Kæde- og stangtræk til gearskiftet er nyrenoveret.
- Nye lysegrå gardiner er under fremstilling og monteres ultimo januar.
- Nye Læn Dem ikke ud-skilte er fremstillet i plastic (ligner grangiveligt messing) og monteret til erstatning for alle de messingskilte, der er stjålet.
- Dieselmotoren har tilbage omkring 1990 undergået en større renovering – inden vognen blev ”hensat igen”. Dyserne i motoren er i årets løb renoveret. Ligeså er startmotoren og dynamoen renoveret i årets løb. Prøvestart af motoren forventes først i det nye år.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.