Støtteforeningen KLK’s medlemsblad Togfløjten fylder i 50 år, og udsendte i marts blad nummer 201 til sine læsere. Bladet redigeres af Martin Wilde, der trofast har haft rollen som ansvarshavende redaktør af bladet siden 2004.
Første nummer af Togfløjten kom til verden i februar 1972, og blev sendt til alle medlemmer af det daværende Kolding Lokomotiv Klub. Journalist Ole Hansen var redaktør af bladet, der talte i alt 16 sider med mindre artikler, nyheder fra DSB og privatbaner, samt medlemsinformation. Ole Hansen bestred denne post i tre år, indtil blev ansat som journalist ved DSB’s personaleblad.
I 2010 skiftede Togfløjten fra A5-format til A4, og gik over til fuldt farvetryk. Samtidig overtog Støtteforeningen KLK bladudgivelsen, idet Lokomotivklubben Kolding var blevet lagt sammen med Danmarks Jernbanemuseum ved årsskiftet 2009/2010. Et engagement der varede frem til 2014, hvor foreningen atter blev selvstændig, nu under navnet Sydjyllands Veterantog (SJVT).
I Togfløjten Nr. 1 2022 kan man læse meget mere om bladets historie, tredje afsnit i serien om Ørnhøjbanen og afskeden med den lille vestjyske privatbane Varde-Grindsted, der lukkede måneden efter udgivelsen af den første Togfløjte. Desuden kan man hygge sig med to særlige artikler om stationerne ”Martín” i Slovakiet og argentinske ”Wilde” med venlig tanke til Togfløjtens redaktør gennem mange år.
DJK og Jernbanens redaktion ønsker Togfløjten stort tillykke med det runde år, og håber at bladet vil bestå mange år i endnu, som formidler af dansk jernbanehistorie. Mere information kan findes på www.klk.dk.
07-04-22
Putin kan også overraske i jernbaneverdenen, i byen Melitopol er der set et pansertog, som førhen var en del af Sovjetisk militærstrategi.
Ifølge CNN, der har bekræftet autenciteten af de billeder af toget, der har verseret på sociale medier, består det af ni vogne, heraf er mindst to bevæbnede panservogne.
Eurasian Times skriver at de to vogne er placeret i hver sin ende af det forreste lokomotiv. Det bagerste lokomotiv er beskyttet af to ZU-23 23mm dobbeltløbede maskinkanoner, som blandt andet kan bruges mod lavflyvende luftangreb.
Foto Twitter
Det er uklart, hvad formålet er med at sætte toget ind i forbindelse med invasionen af Ukraine. En meddelelse fra det statskontrollerede russiske nyhedsbureau Tass kan dog have relation til sagen. Her lød det, at Rusland har brugt et pansret tog til at evakuere udlændinge fra Khersonregion, heriblandt 38 børn.
»Sikkerheden ved transporten blev sikret af mandskabet på et pansret tog fra det sydlige militære distrikt,« fremgår det.
Deres formål er ikke at deltage i krigshandlinger, men at eskortere værdifuldt gods, dels at reparere beskadigede jernbanelinjer. I udgangspunktet er de udstyret til at lægge 150 meter skinner.
»Togene er bevæbnet med luftforsvar, som kan ramme lavtflyvende mål. Mandskabet på hvert tog er bevæbnet med standard automatiske rifler, maskingeværer og granatkastere. Om nødvendigt kan togene oprustes med andre våben, heriblandt artilleri,« siger en unavngiven kilde til Tass.
Foto Twitter
Ifølge CNN, der har set et russisk nyhedsklip om togene, har de angiveligt også en radiosignals-jammer ombord, ligesom de er udstyret med spisevogn til soldaterne.
De to eksisterende pansrede tog havde ikke været set i 15 år, da de dukkede op igen i 2016. Ifølge Eurasian Times blev de delvist demonteret kort før årtusindskiftet. Før da blev de angiveligt bragt i anvendelse i krigen i Tjetjenien. Ifølge sikkerheds- og forsvarsredaktør ved det udenrigspolitiske magasin 19FortyFive, skal det pansrede togs Ukrainerejse sandsynligvis ses i kontekst af russernes stærkt udfordrede logistik i Ukraine.
»Brugen af de her pansrede tog viser, at russerne er bekymrede og endda desperat bange for, at deres forsyningslinjer kommer under angreb,« siger han til Eurasian Times, og peger blandt andet på, at de kan give noget forsvar mod ukrainernes tyrkiske droner.
Se lille dårlig film med toget
Kilde Ingeniøren - Rolf Brems
05-04-22
I flot solskin lørdag den 2. april kunne Veterantog Vest holde rejsegilde på kommende troljeremise, der er under bygning ved remisen i Bramming. Troljeremisen skal, når den er færdig i løbet af sommeren, huse foreningens trolje 104. Rejsegildet blev behørigt fejre med taler, samt øl og pølser til de ca. 25 fremmødte.
Foto: Tommy O. Jensen
Den nye troljeremise er blevet mulig, efter Veterantog Vest har modtaget en flot donation fra medlem Viggo F. Hejlesen. Og betydningen af den lille nye bygning skal man ifølge Veterantog Vest’s driftsbestyrer Jens B. Naundrup-Jensen ikke undervurdere: ”Når trolje 104 flytter over i den ny remise, bliver der bedre plads i den gamle remise til at kunne vedligeholde og istandsætte vores personvogne under tag. Det betyder, at vi kan lade vognen stå indendørs hele tiden mens arbejdet står på, hvilket spare os meget tid”.
Foto: Tommy O. Jensen
Den gamle remise har to spor, og er rammen for al vedligehold Veterantog Vest materiel. Udover trolje 104 huser remisen også MT 152, som pt. er under reparation, samt Köf-transportvognen litra Uis, der anvendes til arbejdsvogn for materialer, stiger mm.
Foto: Niklas Havresøe