Når foråret bryder frem, skulle vognen gerne være ude at køre. - Hvis altså ikke der skjuler sig ubehagelige overraskelser.
Alle foto: Asger Christiansen.
Status på RHJ M 4 december 2022
I det forgangne år har seniorerne arbejdet intenst på vognen.
- Vognkassen er færdiglakeret, og står nu skinnende blank i overfladen.
- Indvendig opmaling af vognen er tilendebragt. I passagerafdelingen er opsat ny birketræsfiner på væggene.
- Nyt linoleum er lagt på gulvet i passagerafdelingerne. Den nye gulvbelægning er dog foreløbig beskyttet af ”håndværkerpap”, som først fjernes, når vognen sættes i drift.
- Varmesystemet er udskiftet og fornyet. Nyrenoveret tagkøler er monteret og ligeledes er nyfremstillet ekspansionsbeholder til kølevand fremstillet og monteret. Vognens varme- og kølesystem er trykprøvet og tæt, ikke mindst!
- Trykluftsystemet bliver i øjeblikket tjekket for utætheder via stationær kompressor. En del tæringer er opstået i det halve århundrede, vognen har stået stille.
- Sædestativer er genmonteret i vognen, ligesom lædersæderne har undergået en forvandling med en kraftig opløsning af sæbespånevand og efterfølgende påføring af læderfedt. Ganske få sæder/hynder har måttet ombetrækkes. Dette gælder f.eks. vognens langsæde, som har været sendt til ekstern sadelmager i Skive.
- Vognens el-anlæg er tjekket igennem og adskillige nye kabelføringer er etableret. Nye akkumulatorer er indkøbt og monteret.
- Vognens to førerborde har været til renovering, og alle instrumenter er udskiftet med nye komponenter; (komponenter, der primært er fremstillet til både, men som også er ganske gangbare til gamle motorvogne).
- Kæde- og stangtræk til gearskiftet er nyrenoveret.
- Nye lysegrå gardiner er under fremstilling og monteres ultimo januar.
- Nye Læn Dem ikke ud-skilte er fremstillet i plastic (ligner grangiveligt messing) og monteret til erstatning for alle de messingskilte, der er stjålet.
- Dieselmotoren har tilbage omkring 1990 undergået en større renovering – inden vognen blev ”hensat igen”. Dyserne i motoren er i årets løb renoveret. Ligeså er startmotoren og dynamoen renoveret i årets løb. Prøvestart af motoren forventes først i det nye år.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.
Den 19. oktober er det 20 år siden, at København tog metroen i brug og sendte sit første metrotog med passagerer i drift. Dermed var første skridt taget til, at København fik et effektivt højklassificeret kollektivt transportsystem. Den 29. maj 2003 blev strækningen til Frederiksberg taget i brug, og den 12. oktober 2003 blev den forlænget til Vanløse.
I hele perioden har passagertallet været lavere, end hvad der fremgår af trafikmodellerne. På trods af dette må metroen i dag betegnes som en succes.
I Jernbanen nr. 5/2002 bragte vi en større artikel om den nye metro i København.
Du læse artiklen fra åbningen her
2022-10-31
I Jernbanen M 3 er der en artikel om en havebane i mål 1: 8
En modeljernbane der ikke kommer tættere på virkeligheden, kunne man sige med et glimt i øjet. Havebanen i str. 1:8 løber nemlig lige op ad den fynske hovedbane, og lokomotivet er næsten som forbilledet, en forbrændingsmotor der laver strøm til banemotorer, altså benzinelektrisk om man vil.
2022-09-14