Søndag den 11. juni var der veterandag hos MHVJ og blandt nye gæster på banen var RHJ M4 var efter flere års renovering kan køre på veteranbanen.
Tre aktive år hos Hadsundbanen blev det til. 31. marts 1969 var det imidlertid slut for M4, men M4 undslap skærebrænderen. En nystartet jysk veteranbane havde kig på M4. Medlemmer af Dansk Jernbane-klub arbejdede i sidst i 60`erne på oprettelse af en jysk veteranbane mellem Mariager og Handest. Blandt det materiel, der blev indkøbt i forbindelse med de store privatbanelukninger sidst i 1960`erne, var RHJ M4. Vognen skulle køre på veteranbanen i Mariager. Sådan gik det imidlertid ikke lige; men med flere og lange omveje og med mange årtiers pauser er det nu lykkedes.
En istandsættelse af RHJ M4 blev påbegyndt omkring 1980, men det viste sig at blive langt mere omfattende end forventet. Mange timer er brugt på renovering af bogier og undervogn, der var mere medtaget, end det umiddelbart var erkendt, da vognen blev erhvervet med henblik på anvendelse på veteranbanen. Restaureringen gik imidlertid i stå, da andre krævende opgaver hos banen kom til, og egnede værkstedsforhold ikke var tilstede. Vognen har derfor aldrig været i drift hos Mariager-banen.
Vognen har desværre stået ude året rundt i al slags vejr og fristet en kummerlig tilværelse, som i den grad har tæret på hele køretøjet og sat sine spor. Vognen er ganske enkelt blevet mere og mere ringe, som årene er gået. Der var masser af træarbejder, der skulle udføres på vognen. Dele af vognens egetræsskelet er repareres eller udskiftet. Vognkassens beklædningsbrædder af teak er slebet ned og repareres. Nye vægpaneler er tildannes. En del teaktræsrammer, stolper m.v. er udskiftes og tilpasset, træværk er slebet ned.
Sadelmagerarbejde har der også været for en del sæder og hynder er ombetrukket efter at have henstået ubrugt i 50 år.
Efter diverse prøvekørsler og test, er motorvognen nu godkendt til kørsel. 54 år efter den sidst kørte med rejsende på Randers-Hadsund Banen.
Interiører i M4
Blandt passagererne i vognen den 11. juni var Hadsund-banens navnkundige historiker Heino Wessel Hansen, der for et års tid siden udgav sit mammutværk om historien om Hadsundbanen. Wessel Hansen kunne nikke bifaldende til gensynet med den nyrestaurerede motorvogn M 4. "Det er et flot arbejde, som veteranbanen her har præsteret”, fortalte Wessel Hansen.
Motoren ligger under disse langsgående sæder i vognen
M4 er nået til True.
Så er M4 klar til afgang fra Handest station mod Mariager
Førerbordet i M4
Der kobles en vogn på M4 i Handest
Anders Færch er en af ildsjælene bag renoveringen af M4
Max Rasmussen var togfører på jomfruturen for M4
Der er anvendt tekst i denne artikel fra Jernbanen M1 2021.
fvm 06/12/2023
Alle foto på siden: Benjamin Olsen
Arbejdet med OHJ 40 skrider fremad og man er begyndt på tilpasning af motorens hovedlejer og ilægning af krumtapaksel.
Hovedlejerne tilpasses ved hjælp af mærkeblåt og en lejeskraber. Tilpasningen foregår via en proces hvor krumtapakslens lejesøler indsmøres i mærkeblåt. Når Krumtapakslen sænkes ned i lejepanderne vil der afsættes noget blå farve på de højeste punkter, som skal bortskrabes. Denne proces fortsætter indtil krumtapakslen bærer på alle 7 hovedlejer samtidig. I følge overleveringerne skal krumtapakslen op/ned 80-90 gange før opgaven er tilendebragt. Vi er i løbet af en pinseferien kommet op på 32 gange.
Så der er stadig et stykke vej inden denne opgave er tilendebragt.
Benjamin Olsen
fvm 06/04/2023
Jernbanemuseets kørte DSB MO 1846 på Slagelse-Værslev banen i anledning af banens 125 års jubilæum.
I weekenden 13. og 14. maj var MO 1846 i fokus ved Vestsjællands Veterantogs kørsler Slagelse - Høng - Gørlev, og lørdag var der mulighed for en "traditionel fototur". Det benyttede mange sig af, og på Facebook er der allerede fine billeder fra begivenheden.
Fotografer ved Rævemosevej . Foto: Ole M. Plum
Toget var i Gørlev parat til at køre videre mod Store Fuglede, men desværre mangler der endnu et spor!
De mage fotografer opstillet ved Rævemosevej. Mange fotografer er opstillet på linje og mange foto er allerede lagt på Facebook. Mange havde ikke set hinanden i flere år.
Stop ved Mosevej. Foto: Ole M. Plum
37 siddepladser var solgt og der var udsolgt i MO vognen Togfører Ole-Chr Munk Plum klemte lige et par ekstra pladser ind i toget så der var plads til de fremmødte.
Ophold i Gørlev. Foto: Ole M. Plum
Tekst OCMP/FVM
05/29/2023