Haderslev Amts Jernbaner (HAJ) blev anlagt, mens Sønderjylland var tysk, og hed Die Kleinbahnen des Kreises Hadersleben eller Haderslebener Kreisbahn (HK) indtil genforeningen i 1920. Banerne kom i folkemunde til at hedde "Perle" eller "e lillebahn".
Lokalbanerne i Haderslev Amt blev i lighed med de øvrige lokalbaner i Sønderjylland anlagt indenfor rammerne af den preussische Kleinbahngesetz fra 1892, der tog sigte på at fremme udviklingen af jernbaner i landområderne, hvor trafikken var knap så intensiv og godsmængden begrænset. Loven lagde derfor op til, at man kunne se bort fra nogle af de sikkerhedskrav, som ellers var gældende ved jernbanedrift i Preussen, fx mht. indhegning og signaler. Det var også en del af konceptet, at der sjældent blev bygget egentlige stationer, men at en lokal kromand eller landmand blev baneagent, som fra sin ejendom skulle varetage billetsalg mv.
Lokalbanerne blev finansieret lokalt af byer og kredse (amter), og anlægget af de første lokalbaner i Haderslev Amt blev besluttet 28. marts 1896. Anlægsarbejderne begyndte 11. juni 1897. De første strækninger blev indviet i marts 1899 og havde da kostet næsten dobbelt så meget som budgetteret.
Udbygningen af Haderslev Amtsbaner kan inddeles i 3 faser:
1899
Alt Hadersleben (Haderslev Statsbanegård) fra 1866 lå i den vestlige udkant af Haderslev og havde ikke forbindelse med bymidten og havnen, men HK's centrale station Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård) blev placeret ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning skabte forbindelse mellem de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Desuden blev der fra amtsbanegården anlagt en havnebane. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så der både kunne køre vogne fra den normalsporede statsbane og den metersporede amtsbane, trukket af amtsbanens lokomotiver.
Fra Vojens amtsbanestation udgik strækningen til Gram og Rødding. Så havde man smalsporsbaner i begge ender af Vojens-Haderslev banen, men for ikke at omlæsse gods til og fra den normalsporede statsbane åbnede HK senere på året sin egen smalsporede bane mellem Haderslev og Vojens. Den gik i en stor bue syd om Haderslev Dam via Ustrup, der senere blev et knudepunkt.
1903-05
Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903. Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund blev indviet i 1904. Strækningen mod nordvest til Skodborg blev indviet i 1905. Den blev anlagt fra statsbanegården, men togene udgik fra amtsbanegården, så Skodborgbanen overtog strækningen mellem de to banegårde i Haderslev.
1910-11
HK's banenet blev fuldført ved at de to vestlige strækninger, der endte i Gram og Toftlund, i 1910 blev forlænget til Arnum, hvorfra der i 1911 blev anlagt bane til Skærbæk på Ribe-Tønder Jernbane.
Med en samlet længde på 210,2 km inkl. Haderslev Havnebane var HK/HAJ klart den længste af de sønderjyske amtsbaner. Sporvidden var 1.000 mm (meterspor), og skinnerne vejede 15,5 kg/m, hvilket var almindeligt for lokalbaner, men satte grænser for hvor tunge tog der kunne køre på sporet og hvor hurtigt. På de sidste baner fra 1910-11 gik man over til tungere skinner, der vejede 24,39 kg/m. Maksimumfarten var på alle baner 30 km/t.
Nedlæggelsen af de forskellige amtsbaner skete fra 1932 til 1939
Tekst og foto hentet fra Facebook - Jernbanens venner - Bjarne Knud Abel
2022-09-08
En lille billedfortælling fra DJK-rejsers tur i september/oktober 2022. En mere udførlig artikel om turen vil blive bragt i Jernbanen M4-2022
Mandag den 29. august rejste vi fra København om morgenen. Jyderne steg på i Kolding og vi var i Kassel midt på eftermiddagen.
Her var der hyret et særtog på veteranbanen Hesssencourrier med et MAK lokomotiv i front og stålvogne fra 30'erne. Den første overnatning var i Kassel.
Tirsdag den 30. august efter morgenmaden var der mulighed for på egen hånd at kigge Kassel´s blanding af jernbane og sporveje. Efter frokost rejstes der til Salzburg, hvor vi skulle have tre overnatninger.
Onsdag den 31. august tog vi toget til Zell am See for at besøge den lokale smalsporsbane. Vi kørte en tur med et diesellokomotiv og et par vogne. Turen sluttes af med et remise besøg i Zell am See, for at kigge på det ældre materiel, som er opstillet her. Vi var tilbage i Salzburg ved aften tide.
Torsdag den 1. september kørte vi til Vöcklamarkt og Lambach for at se på sidebaner med letbane materiel. Sidst på eftermiddagen køres tilbage til Salzburg.
Fredag den 2. september om formiddagen kørte vi en tur på Salzbuger Lokalbahn med en ældre motorvogn. Om eftermiddagen var der tid til at se Salzburg på egen hånd.
Lørdag den 3. september startede hjemturen fra Salzburg.
På vejen besøgtes Chiemsee Bahn. Banen kører fra DB stationen til søen. Over middag ankom vi til München, hvor vi havde den sidste overnatning. Her var der tid til at se på München på egen hånd.
Søndag den 4. september var hjemrejsedag. Vi tog toget fra München efter morgenmaden og var i København først på aftenen.
Alle foto: Finn Madsen
Den 05.08-07.08 kørtes afskedstur for Fugleflugtslinjen (Lübeck-Puttgarden) arrangeret af Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra e.V. ved brug af CLR (ex-DSB) NOHABs 1138 & 1142. Linjen skal lukke i slutningen af måneden for udskiftning af Femernsundtunnelen.
Alle foto: Sjors van Dongen CLR 1142 + 1138 Abfahrt von Lübeck nach Braunschweig 07.08.22
Sjors van Dongen tog disse billeder og har mærket dem med placeringer
Læs mere: 5.-7. august var der afskedstur for Fugleflugtslinjen i Tyskland