Mange havde nok håbet, at den nedlagte jernbanestrækning mellem Bramming og Grindsted kunne komme i drift igen – måske som veteranbane eller skinnecykelbane. Lige nu hælder det nok mest til en cykel/gangsti – og at fremtidige tog i Grindsted nok nærmere vil være i modelbanestørrelse…
Men noget af Grindstedbanen får faktisk nyt liv – om end længere væk, nemlig mellem Mariager og Handest.
Af Tommy O. Jensen
Kort før jul kom det så frem, at Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommuner havde godkendt en aftale med Banedanmark om at overtage den 40 km nedlagte jernbane. Det tidligere jernbaneareal skal fremover bruges til rekreativt brug, og alt tegner på at kommunerne langs banen helst vil have en cykel/gangsti ligesom det er praktiseret på det meste af den ”skæve bane” til mellem Grindsted og Laurbjerg.
Der kørtes julekørsler over de tre weekender i december med damplokomotivet DSB F 658.
Julekørsel i flot hvidt landskab. Foto: Simon M. Mørch
Komandoposten i Struer bliver en del af museet
Den forhenværende kommandopost i Struer har siden ibrugtagelsen af det nye signalsystem ERTMS den 26. januar 2021 stået tom, men nu har Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum lejet overetagen i kommandoposten af Banedanmark. Må museet har nu mulighed for at tage museets gæster med derud, og fortælle om den gamle kommandopost der blev ibrugtaget i 1954, og vise det gamle centralapparatet og samtidig nyde udsigten fra 12 meters højde udover jernbaneterrænet i Struer.