Jernbanearkivalier fortsætter digitalisering af Dansk Lokomotivtidendes blad, og er nået til jubilæumsnummeret fra 1925.
En af de aktuelle artikler handler om ombygningen af DSB D–maskiner.
Artiklen er et afskrift af den originale med gammel retskrivning og formuleringer. Link til artiklen i datidens retskrivning nedenfor. Billedet er fra NSJK arkiv.
16-02-22
Mange havde nok håbet, at den nedlagte jernbanestrækning mellem Bramming og Grindsted kunne komme i drift igen – måske som veteranbane eller skinnecykelbane. Lige nu hælder det nok mest til en cykel/gangsti – og at fremtidige tog i Grindsted nok nærmere vil være i modelbanestørrelse…
Men noget af Grindstedbanen får faktisk nyt liv – om end længere væk, nemlig mellem Mariager og Handest.
Af Tommy O. Jensen
Kort før jul kom det så frem, at Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommuner havde godkendt en aftale med Banedanmark om at overtage den 40 km nedlagte jernbane. Det tidligere jernbaneareal skal fremover bruges til rekreativt brug, og alt tegner på at kommunerne langs banen helst vil have en cykel/gangsti ligesom det er praktiseret på det meste af den ”skæve bane” til mellem Grindsted og Laurbjerg.
Der kørtes julekørsler over de tre weekender i december med damplokomotivet DSB F 658.
Julekørsel i flot hvidt landskab. Foto: Simon M. Mørch