Men er vi nu så slemme?
Jan Forslund har i nummer M4 2021 af foreningsnyt begået vedlagte artikel om hvilke type vi er.
Det er ikke ofte, der falder noget ned fra Himmelen. Det kan veteranbanen bekræfte. Men her til formiddag dalede der på Mariager station i bogstavligste forstand et lille lokomotiv ned fra Himmelen. – Og lokomotivet kommer, som det er kaldet. Det er veteranbanens nyanskaffelse, der var på en lille lufttur.
Veteranbanen har ikke længere sporforbindelse ud til den store verden og til landets øvrige jernbanenet, og lokomotivet kunne derfor ikke ankomme til fjordbyen standsmæssigt ad skinnevejen.
Men er vi nu så slemme?
Jan Forslund har i nummer M4 2021 af foreningsnyt begået vedlagte artikel om hvilke type vi er.
Foto: Jan Lundstrøm
Den 1. oktober kunne passagererne opleve en noget anderledes tog på København H end de var vant til. Der var tale om særtoget ”The Connecting Europe Express”, der er på en 20.000 km lang rundtur i Europa i anledning af jernbanens år.
Toget gæstede København nogle timer på vej mod Stockholm, hvor der var ”åbent tog” i et par timer, og mulighed for at besigtige seks forskellige type passagervogne fra Frankrig, Italien, Tyskland, Schweitz og Ungarn. Et sjældent syn i et land, hvor der indtil nu er sværget til togsæt. Over middag trak Hector Rail 241.011 "C3PO" toget via Øresundsbroen – som i sin tid blev bygget med støtte fra EU – og videre til Stockholm. Her ses toget mellem Kalvebod og Ørestad.
Europa-Kommissionen har udråbt år 2021 til at være jernbanens år (European Railways Year), et initiativ der skal få flere borgere og virksomheder til at bruge jernbanen på forskellige måder og dermed bidrage til målet om, at EU bliver klimaneutral i 2050. For at synliggøre dette, afgik særtoget ”The Connecting Europe Express” den 2. september fra Lissabon på en 20.000 km lang rundtur til 26 medlemslande, og med ca. 100 stop undervejs.