Søndag den 14. januar afholdte DJK’s hovedbestyrelse i klubhuset i Herlev. Formålet med mødet var primært at foretage uddeling fra DJK-fonden og forberedelse til DJK’s 64. ordinære generalforsamling.

Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.

Meddelelser fra formanden

Hovedbestyrelsesmøderne indledes normalt med orienteringssager fra formanden Henrik Bang Jensen og bestyrelsesmedlemmerne, der har relevans for hovedbestyrelsens medlemmer. Det kan f.eks. være ændring af vedtægter i baneforeningerne. Er der enighed om ændringen, kan den besluttes umiddelbart. Hvis ikke, tages emnet op som selvstændig punkt i dagsordenen på mødet, eller det næstkommende hovedbestyrelsesmøde. Det afhænger af hvor meget emnet skal undersøges nær-mere, for at hovedbestyrelsesmedlemmerne er tilstrækkelig klædt på til at kunne tage beslutning.

På dette møde blev en række punkter gennemgået bl.a.:

Afholdt et møde med VTV i Bramming i oktober, hvor det var en god og åben dialog med fordelene ved at være medlem af DJK hvilket har medført at de aktive medlemmer nu er med-lem af DJK.

· Kampsax film er færdig og er blevet præsenteret på DTU. Hvor tyrkisk ambassadør deltog. Filmen er tilgængelig for offentligheden via Youtube.com og vil også blive fremvist ved DJK arrangementer.

· Vedtægtsændringer hos MHVJ, der ønsker at reducerer antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 7 til 5.

· Hovedbestyrelsen kan godkende MHVJs nye vedtægter.

· Baneforeningerne har forskellige vedtægter for den samme type af aktiviteter. Måske kunne der laves en fælles standardvedtægt til brug ude hos Baneforeningerne? Lars Henning Jensen kontaktes for bistand, idet han har hjulpet MHVJ med at lave et udkast til et sæt standardvedtægter.

· Remise Gedser remise har godkendt deres nye vedtægter, som godkendes midlertidigt af hovedbestyrelsen. Vedtægterne bør på et eller andet tidspunkt harmoniseres med standard-vedtægter for baneforeningerne når disse er på plads.

· Gedser Remise ønsker at betaling for deltagelse i opsparingsordningen skal ske ved at ejerskabet af deres materiel overdrages til DJK. Der er tale om et beløb på 10.000 kr. Dette blev imødekommet af hovedbestyrelsen.

· Der er kommet en ny postlov. En af de væsentligste ændringer er den, at der nu er kommet moms på porto samt at befordringspligten er bortfaldet. Ved at udsende Jernbanen og Foreningsnyt 6 gange om året i stedet for 8 gange årligt, vil vi kunne holde omkostningerne i ro i 2024. Redaktionen arbejder videre på sagen ved det kommende redaktionsmøde.

DJK 64. ordinære generalforsamling

Indkaldelse til den kommende generalforsamling i Dansk Jernbane-Klub den 24. marts, kl. 12:30, har allerede være annonceret i Jernbanen og på hjemmesiden. Asger Christiansen har været behjælpelig med at finde et egnet lokale til generalforsamlingen i den centrale del af Aarhus, til en yderst rimelig pris.

På generalforsamlingen skal der vælges to nye medlemmer til hovedbestyrelsen, da Morten Storm Gunnar W. Christensen har bedt om at udtræde af hovedbestyrelsen, hvis der kan findes en ny kandidat. I Jernbanen 5/2023 blev medlemmerne i lederspalten opfordret til at melde sig, hvis man havde lyst til at bidrage aktivt til at forme og fremtidssikre DJK. Det var der heldigvis tre der havde lyst til, og formanden Henrik Bang Jensen har haft en indledende samtale med disse. På det næstkommende hovedbestyrelsesmøde, der afholdes den 11. februar, hvilke af disse hovedbestyrelsen indstiller som kandidater til de to medlemsposter, der skal vælges på generalforsamlingen.

Uddeling fra DJK Fonden

Hvert andet år uddeler DJK Fonden midler til projekter i DJK, f.eks. restaurering af materiel og bygnin-ger, sporanlæg mm., som vil være svært at gennemføre ud af de normale driftsindtægter. Midlerne kommer bl.a. fra kontingentet, hvor hver medlem bidrager med 10 kr. årligt til Fonden. Også støtte fra OK Benzin og Diesel havner i denne fond.

Denne gang var der kun kommet ansøgning fra Veterantog Vest, om bistand indvendig istandsættelse af DSB Litra BUH 704. DJK Fonden har besluttet at donere 50.000 kr. til projektet, hvor udskiftning af gulvbelægningen er en stor opgave. Arbejdet skal være afsluttet senest den 1/10 2025, dvs. inden næste runde for uddeling i DJK Fonden, og tildeles såfremt alle aktive i VTV er medlem af DJK. Omtale af projektet følger i næstkommende Foreningsnyt.

Materielsager

Der bl.a. orienteret og taget beslutning om følgende:

MHVJ har modtaget en 20 tons trolje nr. 225 fra Banedanmark, og planlægger en uddannelsesdag for nye fører indenfor kort tid.

· Motorvognen SB M1 har været udbudt i Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF), men uden interesse. Der arbejdes derfor videre med en afhændelse salg eller bytte med foreningen i Wismar.

ØSJK har gennem DVF sendt noget materiel i udbud, bl.a. vogne og damplokomotivet DSB Litra F 663. Maskinen kunne have interesse for Gedser remise, idet kedlen vurderes i god stand og kunne bruges som reserve til F 653 der er stillet op på Gedser Station. Betingelse og salgsprisen skal undersøges nærmere.

Vestsjællands Veterantog har modtaget 20 tons trolje nr. 207, som skal klargøres for drift. Til gengæld var der ingen interesse for Triangelmotorvogn HTJ M12, selvom der i flere år har været forsøgt at afsætte vognen til bevaring. Vognen ophugges og brugbare dele indvindes.

Bordet rundt

Under dette punkt informeres om stort og småt fra arbejdsgrupper og baneforeninger, bl.a. når der modtages donationer fra fonde. Dette gælder f.eks.:

MHVJ: Nye porte i remisen i Mariager ved hjælp af midler fra Herdis Myginds Fond.

Gedser Remise: Har modtaget en pæn donation til hjælp at få flyttet den gamle Marrebæk station tilbage til sin oprindelige plads langs Gedserbanen.

Museumsbanen: Modtaget en donation fra Ellehammerfonden til indkøb af en ny hjælpedynamo til diesellokomotivet LJ M1. Til fremstilling af en ny kedel til damplokomotivet LJ 19 modtaget en donation til fra Louis Hansens Fond.

Redigeret af Tommy O. Jensen

fvm 2024-02-20


 

Newsflash

Djurslands Jernbanemuseum åbner 1. juni

Se video fra museet 

I juni, juli og august er museet åbent hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16. I juli måned også lørdag. 

Museets samling er grundlagt af jernbaneentusiast Willy Mylius Rosenvinge, der samlede jernbaneeffekter siden 1919. Samlingen kom i 1995 til sin nuværende placering i den tidligere remise for DSB i Ryomgård. 


En af perlerne i museet er Rosenvinges håndbyggede modelbane i skala 1:55, som han byggede alt til selv over 30 år. Gennem årene er der opbygget en stor samling historiske jernbaneeffekter. Udstillingen fortæller også historien om jernbanerne på Djursland og nærmeste omegn. Der er indrettet stationskontor, som det så ud på Ryomgård Station med telefon, telegraf, bagagevægt, stempler, banemærker etc. 

I remisen står der et dieselelektrisk lokomotiv fra Frichs i Aarhus fra 1935, en gammel ”postkontorvogn” fra 1926, som der arbejdes i med renovering, et rangerlokomotiv af typen Ardelt fra 1958, museets arbejdshest: Trolje 67, en skinneknallert og en fin rød draisine.

For børnene og de voksne er der også en stor modelbane 1:87.

fvm 2025-05-30


 

DJK får et Y-tog fra Midtjyske jernbaner

DJK har fået et y-tog foræret - i hvert fald får DJK det til skrotpris. Det handler om tog nummer 14 - „Tangen“ .

Det er det eneste tog på Lemvigbanen, hvis dele fortsat er helt originale fra 1983, da toget blev bygget. Engang var der 100 togsæt i drift over hele Danmark. Nu kører de sidste på Lemvig-banen.
De gamle Y-tog er stadig i drift på Lemvigbanen, men det bliver overflødigt når de spritnye batteritog kommer i god drift.

Det er Ole. C.  M. Plum der har lavet aftalen. Han er en gammel kending af Lemvigbanen, som han har fulgt i mange år og endda har skrevet bøger om. Banen vil selv beholde et af togsættene, der skal indrettes til mødelokale og holde på skinnerne i Lemvig. To andre skal formentligt bruges ude i det lokale sommerland.
Målet er at få Y-toget ud at køre på skinnerne og ikke bare som udstilling. Måske kommer det til at køre på Gedserbanen, men det er ikke afklaret. 

Det et vigtigt stykke Danmarkshistorie, som Dansk Jernbane Klub får mulighed for at bevare. Vi er glade for at kunne bevare et stykke lokalhistorie, som også er en vigtig del af vores kulturarv.,

Derfor er det også aftalt, at toget bliver leveret med en del af de reservedele, som værkstedet ved Lemvigbanen råder over. Det bliver nemlig også overflødigt, når togene snart skal udfases.

fvm 2025-05-29


 

Program for jernbanemuseet den 14 +15 juni

Link til Jernbanemuseet

fvm 2025-05-22


 

Gedser remise må aflyse kørsel med skinnebus

Gedser Remises gamle skinnebus er havareret på det ene hjul, og derfor er kørslen blevet aflyst nogle dage.

Hjulsættet i den ene ende skal til Nordsjælland for at blive repareret.

Derfor er kørslen aflyst den 29, 30. og 31. maj.

fvm 2025-05-20


 

SB M1 er nu i Wismar

13 maj blev SB M1 fra Gedser og herfra til sit nye hjemsted hos Eisenbahnfreunde Wismar.

SB M1 er lige blive lastet i Gedser. Arne Jørgensen har taget foto. Tysk filmhold var også til stede ved lastningen

Link til den tyske hjemmeside for  Eisenbahnfreunde Wismar Siden er på tysk 

 

fvm 2025-05-20


 

MHVJ gør klar til at sige velkommen til en ny sæson

 

Et veterantog er ikke bare som et modeltog, man tager ud af en kasse og  sætter på sporet og kører med. Derfor har en flok frivillige entusiaster også brugt måneder og mange timer på at få materiel, skinner og køreplaner til at gå op i en højere enhed til sæsonstarten sidst i maj.

Det sker i et tæt samarbejde med turistbåden Svanen, Saltcentret i Mariager, turistforeninger med flere, så besøgende i Mariager kan oplevelse en rejse ud over det sædvanlige.

I 2024 valgte over 13.000 at købe billet til den oplevelse. Mange af dem valgte at kombinere rejsen med en tur med trekantruten, der foruden turen med veterantoget består af en sejltur med turistbåden Svanen, der sejler mellem Mariager og Hobro, og en bustur fra Hobro til den fredede station i Handest, hvorfra turen går med veteranbanen tilbage til rosernes by, Mariager.

Ta' toget tilbage i tiden

- Det hele handler om, at vi ved veteranbanen gerne vil give passagererne en oplevelse af, hvordan en rejse foregik tilbage i 1950'erne på den naturskønne strækning mellem Mariager og Handest, fortæller Frits Sørensen. Han er driftsbestyrer ved veteranbanen og med til at lede de omkring 50 frivillige ildsjæle i foreningen, der siden 1970 har drevet veteranbane på en del af den tidligere privatbane, der gik mellem Mariager, Fårup og Viborg.

Uden ildsjæle ingen veteranbane

Blandt veteranbanens frivillige har der hen over vinteren og forårsmånederne været travlt med at få materiel og strækning gjort klar til sæsonen.

En gruppe frivillige har hen over vinteren blandt andet renoveret vognkassen på banens motorvogn M 1210 fra 1937.

Et kik ind i remise i Mariager afslører, at det er et alsidigt arbejde, der foregår bag kulisserne. En motorvogn fra 1937 har fået skiftet træværket i den ene side. Her dufter af maling og lakarbejde, hvor træskelettet er fornyet og den gamle teaktræs beklædning lakeret op. Indvendigt i vognen er flere træplader fornyet og malet op. Ja, selv toilettet i vognen får den helt store tur med penslen.

M 1210 er vores Triangel motorvogn, der har kørt ved Aalborg Privatbaner fra 1937 til 1969. Og den var ved at være noget træt i vognkassen, fortæller Anders Færch Hansen, der leder teamet bag renoveringen og tilføjer: Sidste vinter fik vi renoveret den ene vognside og nu har den anden side fået samme tur. Så alt i alt er vognen ved at nærme sig den stand, den havde, da den kom ud at køre i 1937.

Bag den gamle motorvogn står undervognen til det store dieselelektriske lokomotiv MHVJ M 5 fra 1953, der trækker de store tog ved veteranbanen. Her ligger lokomotivets fire store banemotorer totalt adskilt for den helt store og gennemgribende renovering.

Vi har blandt andet været ved at om-isolerer nogle felt- og vendepolspoler i en banemotor, forklarer Benjamin Olsen, der står for renoveringen, hvor de har fuld gang i at få det store lokomotiv på hjul igen til sæsonen.

På veteranbanens dieselelektriske lokomotiv, MHVJ M 5 fra 1953, er vognkassen løftet af bogierne således, at lokomotivets fire store banemotorer har kunnet få en gennemgribende renovering.

 

På sporet af banen

Ude i den friske forårsluft er der fuld gang i udskiftning af sveller på strækningen, så sporet er sikkert at køre på. Maskiner og mandskab fra en lokal entreprenør er sammen med banens frivillige i gang med denne del af veteranbanens vedligeholdelse.

En lokal entreprenør har sammen med banens frivillige haft gang i udskiftning af en del sveller på strækningen, så sporet er sikkert og godt at køre på.

Ved banens overkørsler bliver er også arbejdet. Her får teknikken det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

Mange turister på tur i området benytter lejligheden til at tage maleriske billeder af toget der passerer overførslerne på turene i gennem det smukke Mariagerfjord landskab, og endnu flere benytter besøget til at rejse med toget, enten som en planlagt tur med familien og madkurv, eller bare en spontan tur på en hyggelig dag.

Ved banens overkørsler har teknikken fået det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

"De har en plan – en køreplan"

Veteranbanen begynder sæsonen den 31. maj og kører frem til begyndelsen af efteråret.

De dage, hvor veteranbanen ikke kører, står den for de frivillige fortsat på vedligeholdelse af materiel og hyggeligt samvær. Og man er altid velkommen til at kigge indenfor på værkstedet i remisen i Mariager og hilse på medlemmerne .

Du kan læse meget mere om veteranbanens arbejde og sæson på banens hjemmeside, www.mhvj.eu

 

fvm 2025-05-15


 

Stenvad Mosebrug kører igen tørvetog til Horsmosen

Efter to års ventetid er det historiske veterantog på Stenvad Mosebrug endelig tilbage på skinnerne!

I marts 2025 gav Trafikstyrelsen grønt lys til genoptagelsen af kørslen på den cirka 2 km lange smalsporsbane, der fører ud til Horsmosen. Denne bane blev oprindeligt anvendt til transport af tørv og er nu en levende del af Danmarks industrihistorie.

Simon Mosbjerg Mørch var forbi og lavede billederne nedenfor og har også lave droneoptagelser fra dagen.

 Den officielle genåbning fandt sted den 9. maj 2025 med taler, kaffe og kage – en festlig markering af et vigtigt skridt i bevaringen af vores kulturarv.

Kørslerne på den cirka to kilometer lange tørvebane har været indstillet siden 2023 på grund af manglende tilladelser og omfattende papirarbejde. Stenvad Mosebrugscenter havde i mange år kørt toget på en mundtlig dispensation fra Østjyllands Politi, men da bestyrelsen granskede forholdene, viste det sig, at man var nødt til at have tilladelse fra Trafikstyrelsen, hvorved kørslen ophørte omgående. Årsagen er, at tørvebanen undervejs krydser Stendyssevej, som er offentlig vej, og dermed overgår til myndigheden Trafikstyrelsen og altså ikke Østjyllands Politi. Bestyrelsen i Stenvad Mosebrugscenter forventede dengang, at det ville tage seks til otte måneder at indhente den nye tilladelse og dermed være klar til sæsonen i 2024. Dette var dog ikke tilfældet, da arbejdet var mere omfattende, men nu er tilladelserne på plads. 

 

fvm 2025-05-15


 

Rettelse til Jernbanen M1

Fra et par medlemmer har vi fået rettelser til artiklen om Jernbanemuseet genindvielse 17 april 1975.  

I artiklen skrev vi efter de oplysninger vi fandt i jernbanen nr. 2 marts 1975

Mellem København H. og Korsør fremføres ekstra toget af P 917 og E 994 - i forspand - mellem Nyborg  Færgehal og Odense fremføres ekstratoget af H 800 -  og toget fra Arhus H. til Odense fremføres af  R 953. 

Det er desværre ikke korrekt:

P 917 og E 994 på Sjælland er OK.

Toget fra Nyborg til Odense blev ikke fremført af Litra H 800 men af R 946

Det var R 946 der kørte et tog til Ringe og ikke H 800

Det var ikke R 953 der fremførte damptoget fra Aarhus H til Odense. Det var Litra R 963

 
 
fvm 2025-05-15
 

 
 
 
 
 

Gedser Remise har mistet sin formand

Det er med stor sorg at Gedser remise meddeler, at vores formand, Finn Rasmussen stille sov ind fredag d. 2. maj 2025.
 
Under Finns kyndige og utrættelige ledelse er der de seneste snart 10 år taget initiativ til utroligt mange små og store projekter, der har gjort Gedser remise til et af fyrtårnene i det lokale turistliv.
Finns imødekommende og varme væremåde vil blive højt savnet af alle, der har kendt ham. Vores tanker går til hans familie i denne svære stund.
Finn bliver bisat fra Gedser kirke fredag d. 9. maj.
 
Æret være hans minde.
 
I 2023 var Jernbanens redaktion forbi i Gedser for at få en snak med Finn om remisen. Link til artiklen. 
 

Finn Rasmussen i hans gule palæ.

fvm 2025-05-15


 

Jernbanemuset i Struer kan gå i gang med overdækning

Efter tæt på alverdens modgang kan en overdækningen af dele jernbanemuseet i Struer gå i gang - syv år efter at det første udkast lå klart.

Arbejdet med at opføre en 400 kvadratmeter ny bygning ved museet på Godthåbsvej i gang er gået i gang

Pandemi, naboklager, krig og inflation har gjort sit til, at det varmeste ønske hos entusiasterne bag museet har måttet vente, vente og nok engang vente for at komme til målstregen.

Derfor var smilene da også i størrelse X-large akkompagneret af strålende solskin, da borgmester Marianne Bredal (V) onsdag morgen klokken ni satte spaden i jorden ved museet.

Det første udkast til projektet lå færdigt i 2018, men visionen om en udvidelse har flere år på bagen. Gennem årene er tidspunktet for, at første etape af det arbejde ville stå færdigt, rykket flere gange.

Formanden for museets støtteforening  Kaj Rasmussen var en glad mand og har foreløbig sat champagnen på køl. Den skal først afproppes med et knald, når første etape kan overdrages til museet - en stor dag, som vi har ventet i ti år på

Projektet forventres færdigt efter sommerferien. Med fondsstøtte og indsamlede penge lander den samlede pris på byggeriet, der er den første af to etaper, på godt fire millioner kroner.

Publikum slipper for at gå ude i regn og rusk for at se omtrent halvdelen af museets udstillinger, og museets mange frivillige kan se frem til at slippe for at se deres anstrengelser med at renovere lokomotiverne gradvist forvitre og forfalde, fordi klimaet slider på de stolte maskiner.

Lokomotiverne kan de frem til at blive opbevaret i en tilbygning, hvor siderne beklædes med stålplader, som leverandøren garanterer har mindst 15 års modstandskraft mod vind og vejr i sig, fortæller Jeppe Madsen.

fvm 2025-05-15