Søndag den 11. februar afholdtes det sidste hovedbestyrelsesmøde inden generalforsamlingen den 24. marts. Mødet holdtes som vanligt i klubhuset i Herlev.

Mødet omhandlede primært de sidste forberedelse til DJK’s 64. ordinære generalforsamling, herunder behandling af evt. indkomne forslag. Dem var der midlertidig ikke kommet nogle ind af, så der blev bedre tid til at informere om hvad der rørte sig ved baneforeningerne netop nu, og dermed give formanden et godt grundlag for beretningen.

Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.

Djurslands Jernbanemuseum (DJM)

I knap 20 år har DJM haft 371 000 kr. deponeret hos et forsikringsselskab som erstatning for et kolonnehus, som nedbrændte for knap 20 år siden. Pengene skal bruges i forbindelse med opførelse af en ny bygning inden for en periode på 20 år. Forsikringsselskabet har nu tilbudt at udbetale 300.000 kr., som kan bruges frit. Alternativt vil erstatningen ikke blive udbetalt til DJM.

Pengene indsættes på DJM’s bankkonto, og reserveret til etablering af en ny udstillingshal indeholdende publikumsfaciliteter, værksted og arkiv. Dette projekt løber samlet set op i 12 mio. kr., så der skal også søges fonde mm. for projektet kan blive til noget.

Gedser Remise

Der holdes åbent hver weekend i Gedser Remise, der er ca. 15 gæster pr. dag. Der arbejdes med planer om at bygge en ny udstillingshal, men det besværliggøres af at remiseområdet ligger i naturbeskyttelseszone (Natura 2000) samt restriktioner i lokalplanen, hvor max. byggehøjde er på 3,5 meter.

Gedser Remise har modtaget støtte til genetablering den tidligere stationsbygning i Marrebæk tilbage til sin oprindelig placering. Stationsbygningen har i en del år fungeret som sommerhus i nærområdet. Detailprojekteringen for flytning af Marrebæk station er i gang.

Der savnes fortsat endelig afklaring omkring tilslutningskørslen i Nykøbing F., som sidste år overgik til ERTMS. Regelsættet er på plads, men der skal uddannes såkaldte ”Områderangerledere”. Pt. er det kun Banedanmark der kan uddanne ”Områderangerledere”, og et kursus koster 18.000 kr.

Jernbanen

Redaktionen har afholdt redaktionsmøde og enighed om at fortsætte med det trykte blad med 6 udsendelser årligt. Foreningsnyt vil blive udsendt sammen med Jernbanen for at reducere forsendelsesomkostningerne.

Materielsager

I 2017 blev det aftalt mellem DJK og Danmarks Jernbanemuseum, at foretage bytte af damplokomotiv VNTJ nr. 9 (udstillet i Ryomgård) og DSB Litra J 1 (I depot). I og med Danmarks Jernbanemuseum snart flytter sit materiel fra Randers til Marslev, ønskes materielbyttet gennemført.

Det aftaltes ved denne lejlighed at foretage en rokade af damplokomotiver, så DSB N 186 flyttes fra Marslev til Ryomgård, DSB J 1 fra Randers til Gedser Remise og VNTJ nr. 9 overleveres til Danmarks Jernbanemuseum. Herved kan sikre en optimal transport. Søren Bay aftaler detaljer med Danmarks Jernbanemuseum.

Danmarks Jernbanemuseum har udbudt en bænkevogn fra SNNB. Efter sondering af muligheder for bevaring konkluderede hovedbestyrelsen, at DJK ikke ønsker at overtage den pågældende materielenhed.

Der har tidligere været talt om, at personvogn OKMJ BE 12 som henstår i Maribo, skulle overflyttes til Mariager.  MHVJ har pt ikke resurser til overtagelse af denne materielenhed. Indtil videre bliver vogne stående i Maribo, men der skal findes en permanent løsning snart.

Redigeret af Tommy O. Jensen 2024-03-27


 

Newsflash

Flere tog til Tyskland. 15, december indsættes flere afgange til Hamborg

Tidligere morgenafgang, der gør det muligt at nå længere ud i Europa inden for samme døgn.

DSB skifter køreplan den 15. december 2024. Det medfører flere daglige afgange, nye afgangstider og en mere robust køreplan, der får flere kunder frem til tiden. Blandt andet introducerer DSB en ny tidlig afgang fra København kl. 6.22 og med ankomst i Hamborg kl. 10.59.

Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn
DSB kører dagligt fem-otte afgange i hver retning. I højsæsonen fra den 23. maj til den 31. august er der otte afgange i hver retning.

Som noget nyt indsætter DSB en 6. afgang fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november.

I dag kan man tidligst være fremme i Hamborg klokken 12.06. Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn

Selvom denne ændring navnlig gavner de fritidsrejsende, så er der ifølge DSB her tale om at imødekomme et voksende marked. Salget af billetter i dette års sommersæson gik frem med 22 procent.

Højsæsonen forlænges, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder en ekstra afgang i hver retning med 450 siddepladser..

Med de nye køreplaner har DSB også forsøgt at forebygge forsinkelser. I dag bruger DSB de aldrende IC1-vogne på strækningen Købehavn-Ringsted-Hamborg, der oftere er skyld i aflysninger og forsinkelser end hovedparten af DSB's øvrige materiel. Helt konkret er der gjort plads for et længere stop i Hamborg, inden toget kører retur mod Ringsted og København. Med et længere stop i Hamborg er der bedre tid til småreparationer, som ellers ville koste forsinkelser, eller forebygge, at en forsinkelse på turen til Hamborg forplanter sig til turen den modsatte vej, oplyser DSB.

fvm 2024-11-26


 

De finske statsbaner skal køre øresundtogene fra december 2025

Med kontrakten overtager VR kørslen fra Transdev, som tog over på en nødkontrakt efter, SJ trak sig ud af den oprindelige kontrakt i 2022. Kontrakten er dermed det finske selskabs første på kørsel i Danmark.

Både Transdev og de norske statsbaner Vy havde også budt ind på kontrakten, som VR nu har vundet. At VR overtager, skyldes dog ikke utilfredshed med Transdev, der er en frans koncern.

- Det har fungeret meget fint med Transdev, og trafikken er ikke blevet så meget dyrere, som vi måske regnede med. Men nu har vi udbudt trafikken under mere ordnede forhold, og der havde VR Sverige det mest fordelagtige tilbud, siger Öresundtåg AB’s direktør Jarl Samuelsson i en pressemeddelelse.

Kontraktbetalingen afhænger blandt andet af, at VR lever op til de krav, den blandt andet stiller til visse toglængder, punktlighed, komfort og kundetilfredshed.

- Vi bedømmer baseret på VR’s erfaring og kompetence inden for togtrafik i Sverige og Finland, at VR har gode forudsætninger for at drive trafikken med høj kvalitet, siger han.

Finske VR har satset stort på at vinde kontrakter på regionaltogskørsel i Sverige siden det i 2022 overtog den svenske afdeling af Arriva. Kontrakten med Öresundståg AB er det fjerde udbud af regionaltrafik, som selskabet vinder i Sverige.

- Vi har indgivet et konkurrencedygtigt tilbud, samtidigt med at vi har kunnet vise, hvordan togtrafikken kan udvikles, siger administrerende direktør i VR Sverige i selskabets pressemeddelelse.

På udviklingssiden fremhæver han blandt andet selskabets digitale systemstøtte, fokus på medarbejderne og hvordan selskabet måler, følger op på og udvikler virksomheden.

Kørslen har en værdi på 6 milliarder svenske kroner over fem år. Selskabet har ikke meldt ud om det vil forsøge at vinde flere kontrakter på kørsel i Danmark.

kollektiv trafik forum - fvm - 2024-11-24


 

Djurslands jernbanemuseum overtager dele af jernbanemuseet i Hornum

I flere år har der været ønske om, at ombygge den tidligere jernbanestation i Hornum til et bed and breakfast, så byen kan få større del i indtægter fra vandrere og cyklister, som i fremtiden ventes at benytte Hærvejen gennem Jylland. Men ønsket sættes de eksisterende ”beboere” i stationen under pres - det er Himmerlands Jernbanemuseum og Hornum Lokalhistoriske Arkiv..

Derfor har der været en arkitekt på opgaven med at omdanne stationens hovedbygning og pakhuset til bed and brekfast .Bygningernes originale udseende bevares, men indenfor indrettes soverum, værelser, køkken, badefaciliteter og et forsamlingsrum med anretterkøkken. Arkitektens tanke er, at jernbanemuseet og arkivet indskrænker sig på et mindre areal og det har betydet at museets stuetage må rømmes.

På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft. 

Men da stations stueetage nu bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.


Hornum station set fra perronsiden. Alle foto: Djurlands Jernbanemuseum

Jernbaneklubben henvendte sig til Museet i Ryomgård og bad om hjælp til at sikre samlingen ikke ende på lossepladsen. Museet sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog Museet til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler museet "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rund omkring på museet til senere brug eller i udstillingen.


Stueetagen på Hornum station med mange fine genstande fra jernbanen i gamle dage.


Halvfuld flyttebil, men den blev helt fyldt op til randen til sidst.

fvm og Djurslands Jernbanemuseum 2024-11-23


 

GoCollective fik påbud i juni: Aflyser stadig tog på stribe

Mellem 19. juni og 27. oktober har GoCollective aflyst tog 2343 gange, i Jylland.

Det tæller for en aflysning, hver gang toget ikke når frem til en af strækningens kontrolstationer. For eksempel tæller en aflysningen på strækningen Thisted-Vejle for fire aflysninger, idet Struer, Holstebro, Herning og Vejle er kontrolstationer. 

For godt 38 procent af de 2343 aflysninger ligger ansvaret hos GoCollective.

Se indslag i TV midtvest

fvm 2024-11-14


 

Når IC3-togene sælges, har DSB ikke længere tog, der kan køre direkte på tværs af landet

Når det dieseldrevne IC3-tog i slutningen af 20’erne udfases kan det samtidig blive et farvel til en direkte rute mellem Struer i Vestjylland og København.

DSB’s kommende elektriske IC5-tog, der afløser IC3, kan nemlig kun køre, hvor der er køreledninger.

Det rammer den direkte rute til Vestjylland, da der kun kommer køreledninger mellem København og Vejle, men ikke videre til Struer. 

I en ny analyse konkluderer DSB, at ingen af de mulige løsninger på problemet kan betale sig, og man derfor bør droppe den direkte forbindelse.

Læs rapport om tog mellem landsdelene fra DSB

Analysen viser, at skift vil være den samfundsøkonomisk foretrukne løsning, skriver DSB at en direkte forbindelse mellem København og den vestjyske endestation i Struer vil give store samfundsøkonomiske underskud på mellem -1,9 mia. kroner og -4,6 mia. kroner.

Se indslag i TV midtvest

Se indslag i TV midtvest - andet indslag

For lille pasagerunderlag gør at gevinsterne ved en direkte forbindelse er begrænsede. »Der er relativt få, der får glæde af den direkte forbindelse, og samtidig har prioriteringen af de direkte forbindelser nogle steder konsekvenser for den øvrige jernbanetrafik,« skriver DSB.

 Transportminister Thomas Danielsen (V) er ikke klar til at pege på, hvad han foretrækker, men skitserer, at valget nok står mellem elektrificering eller et stop for den direkte forbindelse.

»Det har jeg tænkt mig at drøfte med forligspartierne i Folketinget, men også de vestjyske borgmestre og lokalbefolkningen,« siger han.

fvm 2024-11-14


 

Farvel til den lokale jernbane

Det tyder på, at vi kan komme til at opleve en ny bølge af nedlæggelser af jernbaner, fordi det koster meget at indhente efterslæbet på vedligeholdelsen. 

Link til Ingeniøren

toj 2024-11-09


 

Nye togkøreplaner får kritik

15. december skal togpendlere på hele Sjælland få arbejde og fritid til at hænge sammen med de nye køreplaner, der ændres med op til 25 minutter.

Link til TV2 øst

fvm 2024-11-03


 

Demonstranter for nattog holdt pyjamasparty

Fredag aften mødte en gruppe mennesker op på Københavns Hovedbanegård med nattøj og sovedyr. De var en del af en fælles europæisk markering, som vil slå til lyd for flere nattog, og til musik sendt over mobilen dansede de samtidig med meningsfæller på banegårdene i 11 europæiske byer.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-10-31


 

Sporvogn torpederede butik i Oslo

Link til Tv2

fvm 2024-10-29


 

Mandag eftermiddag er en entreprenørmaskine væltet på skinnerne ved Brabrand

28. oktober er en entreprenør maskine væltet på skinnerne ved Brabrand. En kran der skal løfte maskinen på plads er ankommet.

Link til presse-fotos.dk

fvm 2024-10-29